Kopplade precis in lite bas i bilen och det låter vääldigt konstigt när jag dunkar på nu. svårt att förklara med ord hur de låter. Men något att det inte är någon dämpning i lådan, som att basen slår i träet och ger något "klonkande" ljud. Kan de va så att de är för lite dämpull i lådan? el ska ja prova koppla om till 1ohm? kör på 4ohm nu.
"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -
låter det som att du slår med tunn metall mot varann? precis som att basen slår för långt och att den bottnar? hur har du inställningarna? loudness, bassboost, och gain på noll?? pröva skruva ner alla "boosters" i till noll. är det slutet eller portat?
låter det som att du slår med tunn metall mot varann? precis som att basen slår för långt och att den bottnar? hur har du inställningarna? loudness, bassboost, och gain på noll?? pröva skruva ner alla "boosters" i till noll. är det slutet eller portat?
nja, inte metall men som att något slår in i lådan mot träet. kan inte förklara. oj vetefan, de vet ja inte.. har inte gjort någon inställning alls sen steget köptes, så dom borde stå på noll? det är en portad låda..
- Mekonomen -
Har du byggt lådan själv? Isf, vad är det för material? Låter som att lådan flexar.
nej köpte den färdig.. nog stämma att de låter som den flexar.. för klent material då el? vet faktist inte tjockleken, är på jobbet nu, skulle kunna springa ut o kika strax..
- Mekonomen -
Om den är frabriksbyggd så ska det inte vara någor fel på lådan. Kolla hur du har ställt in din Lowpass och Highpass på steget. Skulle kunna vara att du har delat av den för högt och får med massa midbas i lådan. Då kan det låta lite skumt. Kolla det och skriv sedan vad dom stod på. Samma gäller Gain/Bassboost/Level och ev något mer om du har.
Om den är frabriksbyggd så ska det inte vara någor fel på lådan. Kolla hur du har ställt in din Lowpass och Highpass på steget. Skulle kunna vara att du har delat av den för högt och får med massa midbas i lådan. Då kan det låta lite skumt. Kolla det och skriv sedan vad dom stod på. Samma gäller Gain/Bassboost/Level och ev något mer om du har.
okej, ska kika. får bli efter kl.18 då ja inte hinner springa ut på arbetstid
- Mekonomen -
vad är det för steg?? ang. om du ska köra på 4 eller 1 ohm. det är säkrare att köra på 4 ohm... jo gör det. kan vara så att du spelar frekvenser under det baslådan är avstämd för. det gjorde min gamla låda, då slog den igenom. det var då jag spela t.ex. rihannas shut up and drive.
vad är det för steg?? ang. om du ska köra på 4 eller 1 ohm. det är säkrare att köra på 4 ohm... jo gör det. kan vara så att du spelar frekvenser under det baslådan är avstämd för. det gjorde min gamla låda, då slog den igenom. det var då jag spela t.ex. rihannas shut up and drive.
kör på sinus live sl-1500 el någt.. funkar att köra den på 1ohm.
- Mekonomen -
Det ska väl inte låta som om det "slår emot trä" för att lådan flexar? Det gör inte polarens i alla fall och det flexar endel för att vara en låda med 19mm mdf..
Det ska väl inte låta som om det "slår emot trä" för att lådan flexar? Det gör inte polarens i alla fall och det flexar endel för att vara en låda med 19mm mdf..
naej men fan vet jag de låter konstigt iaf.. kan inte förklara. kom förbi o lyssna då
- Mekonomen -
va nere o kikade på inställningarna nu, allt va inte på "noll" utan va lite inställningar gjorda. dock inte jag, tror polarn skruvade lite på den förut när ja hade steget i min andra bil.. fast me samma basar i. har bild på inställningarna om du vill sE?
- Mekonomen -
va nere o kikade på inställningarna nu, allt va inte på "noll" utan va lite inställningar gjorda. dock inte jag, tror polarn skruvade lite på den förut när ja hade steget i min andra bil.. fast me samma basar i. har bild på inställningarna om du vill sE?
jo ladda gärna upp (även en helhetsbild på hela ljudet) sen kan du vi kolla om du ska skruva ner dom på noll
Svenn3SaataN skrev:
Det ska väl inte låta som om det "slår emot trä" för att lådan flexar? yikes Det gör inte polarens i alla fall och det flexar endel för att vara en låda med 19mm mdf..
det tkr jag också är konstigt men vem vet.
kan det vara det att steget inte ger ut den renaste signalen? (tänkte sinus live är inget "högkvalitetssteg") kan det vara det du hör?
kolla med en polares steg eller liknande och ha basarna på dom 4 ohm:en dom är kopplade nu 1 ohm, då får du semre kontroll på grejjerna än vid 4 ohm så använd 4 ohm.
kan det vara det att steget inte ger ut den renaste signalen? (tänkte sinus live är inget "högkvalitetssteg") kan det vara det du hör?
Polaren har detta steget så tror inte det är det som gör ljudet, är inte så med hans i alla fall. Har du testat en annan låda då? Bara för att se om det gör någon skillnad? Testa en låda då med lägre avstämning.
Polaren har detta steget så tror inte det är det som gör ljudet, är inte så med hans i alla fall. Har du testat en annan låda då? Bara för att se om det gör någon skillnad? Testa en låda då med lägre avstämning.
pröva med ett annat steg. tror på det. gärna ett med inbyggt subsonicfilter...sen om det är dåligt ändå så måste man börja tänka på om det är en felaktig bas + lådan, annars så är det bara stereons signal som inte är bra...
aa hade den i en annan låda. tror den va från "backesljud" el va den sidan heter.. anpassad för 740, då lät den riktigt bra, nu spelar ja i en annan låda som ja har i min a4. lite mindre till bredden och lite djupare.
Senast redigerat av Jaaack (25 maj 2009)
- Mekonomen -