2956
Sök

Baslåda, Låter Konstigt

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Inställningarna ser det inte ut att vara några fel på. Är lådan byggd för just dina basar?

Booyakasha!

Kungen
128 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Inställningarna ser det inte ut att vara några fel på. Är lådan byggd för just dina basar?

vet ej, snackade me en snubbe där ja köpte lådan o han verkade jäklig vettig o så, han sa att ja bör ha den lådan.. så ja litade på honom.

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

21 761 Inlägg
25 maj 2009
Lite knepigt att veta åt vilket håll som skruvarna är vridna. smile

"low pass filter", står den på nästan 150 Hz eller en bit över 40 Hz?
"bassboost", står den på nästan 0 eller en bit över hälften?
"bassboost freq", står den på nästan 80 Hz eller en bit över 30 Hz?
"subsonic", står den på en bit över 0 eller nästan 50 Hz?

Eller är det kanske inte själva jacket på skruven man ska gå efter?
Senast redigerat av Drönirettab (25 maj 2009)

Kungen
128 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lite knepigt att veta åt vilket håll som skruvarna är vridna. smile

"low pass filter", står den på nästan 150 Hz eller en bit över 40 Hz?
"bassboost", står den på nästan 0 eller en bit över hälften?
"bassboost freq", står den på nästan 80 Hz eller en bit över 30 Hz?
"subsonic", står den på en bit över 0 eller nästan 50 Hz?

Eller är det kanske inte själva jacket på skruven man ska gå efter?

lowpass- närmare 40 hz
bassbost - typ 0'
bassbost freq - närmare 30hz
subsonic - bit över 0

- Mekonomen -

21 761 Inlägg
25 maj 2009
Har du provat om det fortfarande låter så där när du bara kör baslådan?
Senast redigerat av Drönirettab (25 maj 2009)

Kungen
128 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du provat om det fortfarande låter så där när du bara kör baslådan?

inte så bra på ljud så ja vetefan, hur de ska låta med dom inställningarna.

- Mekonomen -

21 761 Inlägg
25 maj 2009
Eftersom du har lowpass-filtret inställt på strax över 40 Hz så måste övriga högtalare kunna spela ganska djupt, annars blir det lätt ett "glapp" i en del av frekvenskurvan. Det fattas alltså en del av ljudet.

Det jag menade med min fråga är att du skulle testa att endast spela med baslådan, inga andra högtalare, och lyssna ifall det konstiga ljudet fortfarande finns kvar. Det skulle kunna vara så att din baslåda ligger "lite efter" i ljudet och då kan det låta konstigt när den spelar tillsammans med övriga högtalare.

Vid tex basdunk så kan det låta som att dunket ligger lite efter eller "ekar". smile

63 Inlägg
25 maj 2009
Jag har samma steg och den distar på direkten när man ställer in "fel" på gain. Med en Pioneer DEH-P7000UB som har 4v lågnivå så är har jag gainet ungefär på samma läge "som du har subsonic på" (bit över 0). Bas ljudet ska främhava framljud...så har du dålig ljud bild fram (kass mid bass) så låter bas systemet frånvarande. Hursomhelst så tror jag att du har gainat för mycket. Gain är ingen volym inställning...gainar du för mycker så får du en smutsig in signal och jag misstänker att sinus steget har inte en kompressor som "fixar till" det här.
Senast redigerat av brrr (25 maj 2009)

63 Inlägg
25 maj 2009
Drönirettab skrev:
Eftersom du har lowpass-filtret inställt på strax över 40 Hz så måste övriga högtalare kunna spela ganska djupt, annars blir det lätt ett "glapp" i en del av frekvenskurvan. Det fattas alltså en del av ljudet.

Det jag menade med min fråga är att du skulle testa att endast spela med baslådan, inga andra högtalare, och lyssna ifall det konstiga ljudet fortfarande finns kvar. Det skulle kunna vara så att din baslåda ligger "lite efter" i ljudet och då kan det låta konstigt när den spelar tillsammans med övriga högtalare.

Vid tex basdunk så kan det låta som att dunket ligger lite efter eller "ekar". smile

I och med steget är en mono block ska man också ser till att man har dragit rätt kablarna till högtalaren i dubbelbaslådan. testa att köra endast med en bas högtalare. Får man en fetare ljud med bara en bas inkopplad så ska man skifta på polarna vid den andra högtalaren.

2 914 Inlägg
25 maj 2009
Drönirettab skrev:

och baslådan kanske inte är avstämd för dom frekvenserna??

Kungen
128 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
asså ja är fan förvirrad, nu när ja satte mej i bilen o spelade så lät det bra.
Ena gången låter det förjävligt o ibland bra :S ibland kan man t om. höra att basen helt plötsligt minskar när man är ute o kör..
men kontakterna sitter i. och ibland när man spelar lågt så låter basen bra, sen när man drar på högre volym o bas så låter de illa som fan.

- Mekonomen -

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Låter som för dålig ström och för mycket Gain i mina öron.

Booyakasha!

Kungen
128 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:

asså fattade aldrig vad "gain" är, aldrig hört talas om det heller :S tongue

- Mekonomen -

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Jaaack skrev:
Softis skrev:

Dra på stereon och skruva på Gain på steget så förstår du wink Det är en typ av bassboost kan man säga.

Booyakasha!

63 Inlägg
25 maj 2009
Softis skrev:

+1

63 Inlägg
25 maj 2009
Jaaack skrev:
Softis skrev:

Gain ser till att man ger slutsteget in signal nivån den klarar av. Har du för mycket gain så får du störningar i ljudet, har du för lite så kommer inte du kunna utnyttja steget fullt ut. Dålig exempel--->...Tänk på det som tomgång på bilen...Testa köra en bil som har tomgång inställt på 4000 varv. Exakt.

63 Inlägg
1 juli 2009
jag vet inte om du lyckades med steget. Jag fick ett exakt likadan problem en vecka sen fast den funkade dagen innnan och jag inte hade gjort något med inställning på steget senaste tiden. När jag bytte ut signal kabel med den till framsystemet så vaknade den sköna bass mullret till liv. Det var helt enkelt signal kabel som Strulade.

1 581 Inlägg
15 mars 2010
Lånar tråden lite.
Jag har fått mig en baslåda byggd utav Mattias på Backes ljud. En sluten med dubbla 10" rockford Punch stage 2 basar me dubbla 4ohms talspolar till mitt GAS C1 steg kopplade till 2 ohm och jag upplever att basarna spelar ojämnt. En bas slår mer än den ena samt den som slår mer har ett klick ljud emellan slagen.
Någon som vet vad detta kan vara?

Har lite svårt att hitta ett bra läge just nu också mellan gain och delning på basen så det låter precis som trådskaparens att basarna slår i bakkant när jag skruvar upp till rätt så hög volym. Kan mer dämpull hjälpa eller är det bara inställningar som är lösningen?

Idag när jag var ute och försökte ställa in steget så slog protection i också. Vad kan detta berott på? Startade om stereon så fungerade det också. Känns ju sådär att stå med volym så det låter som att högtalarna slår igenom samtidigt som man ställer in men hur ska jag annars göra för att höra när problemet försvinner?
Senast redigerat av Fellow (15 mars 2010)

4 693 Inlägg
15 mars 2010
Fellow skrev:
Lånar tråden lite.
Jag har fått mig en baslåda byggd utav Mattias på Backes ljud. En sluten med dubbla 10" rockford Punch stage 2 basar me dubbla 4ohms talspolar till mitt GAS C1 steg kopplade till 2 ohm och jag upplever att basarna spelar ojämnt. En bas slår mer än den ena samt den som slår mer har ett klick ljud emellan slagen.
Någon som vet vad detta kan vara?

Har lite svårt att hitta ett bra läge just nu också mellan gain och delning på basen så det låter precis som trådskaparens att basarna slår i bakkant när jag skruvar upp till rätt så hög volym. Kan mer dämpull hjälpa eller är det bara inställningar som är lösningen?

Idag när jag var ute och försökte ställa in steget så slog protection i också. Vad kan detta berott på? Startade om stereon så fungerade det också. Känns ju sådär att stå med volym så det låter som att högtalarna slår igenom samtidigt som man ställer in men hur ska jag annars göra för att höra när problemet försvinner?

Lite kul problem. Jag har en sluten baslåda med 2 st Rockford Fosgate Punch HE2 8", tycker det ser ut som att dom också slår ojämt och att den är klickljud i den ena hmm
Du råkar inte ha vart här och spelat? big_smile
Riktigt mystiskt med EXAKT samma problem

Booyakasha!

1 581 Inlägg
15 mars 2010
Softis skrev:
Lite kul problem. Jag har en sluten baslåda med 2 st Rockford Fosgate Punch HE2 8", tycker det ser ut som att dom också slår ojämt och att den är klickljud i den ena hmm
Du råkar inte ha vart här och spelat? big_smile
Riktigt mystiskt med EXAKT samma problem

Ofan de säger du? Haha, säger detsamma. Vet inte om mina basar är skadade då dem varit med om en krock där steget gick sönder så det har precis varit på service och ska inte vara felet iaf.

Sök