3176
Sök

Saab 9-5 Aero, Hög medelförbrukning

24 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
Hej allesammans!

Körde runt i min saab 9-5 med trasig SID. Helt plötsligt så får jag för mig att tanka lite, reagerar på hur mycket som går i tanken. Kollar på pumpen och på trippmätaren och kommer snabbt fram till att bilen drar ca 2,7L milen.

Tänker att något är skumt och efter det så kommer jag fram till att turbon inte laddar som den ska. Så jag åker till Nordlings motorteknik. Han konstaterar att Luftmassemätaren är trasig samt säljer på mig en ny SID.

Nu fungerar turbon som den ska, men enligt SID så drar bilen ca 1,6 i medel. Vid väldigt lugn körning.

Vad mer än luftmassemätaren kan påverka en hög bränsleförbrukning?
Senast redigerat av Liljengard (26 maj 2009)

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
26 maj 2009
Dåliga tändstift, dålig lambdasond, läckage, typ luftläckage, igensatt luftfilter.

Går bilen som den ska i övrigt?
Är luftfiltret tvättat? Kan vara igensatt nämligen.
Inga bromsar eller något sådant som ligger på? Borde märkas ganska direkt i och för sig, men det kan påverka bränsleförbrukningen rätt mycket.

/Påsen

PÅSEN RACING

24 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
Bilen går bra i övrigt. Känns inte som det ligger några bromsar på i alla fall. Ska ta en titt på sportluftsfiltret när det slutar regna smile

Medlem 34530
908 Inlägg
26 maj 2009
påsen skrev:
Dåliga tändstift, dålig lambdasond, läckage, typ luftläckage, igensatt luftfilter.

Går bilen som den ska i övrigt?
Är luftfiltret tvättat? Kan vara igensatt nämligen.
Inga bromsar eller något sådant som ligger på? Borde märkas ganska direkt i och för sig, men det kan påverka bränsleförbrukningen rätt mycket.

/Påsen

Kan bara hålla med föregående talare, men jag skulle ta bort det öppna filtret så fort som möjligt annars är risken stor att även din nya LMM tar stryk.

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Sök