Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

tsdi Egenföretagare
26 maj 2009 · 2 496 Inlägg

Jag undrar vad ni som INTE flyttar er när man vill köra om tänker med, ibland har jag fan lust att hoppa ut på huven och svetsa fast nått jävla järnrör i fronten och preja av er från vägen.

Om jag kör 10km/h för fort och du 20för lite inte fan har du rätt att "hindra mig att köra om"? det blir snarare en situation där folk blir arga (som jag är nu) och gör halvdumma omkörningar pga irritation.

Körde bil i afrika i 3veckor över jul och där körde varenda en som om det skulle vara en stor familj, folk flyttar, tackar och kör på istället för att vara stopp klossar.

Så ett ärligt svar från en som beter sig på detta viset med en anledning skulle vara kul! smile

Senast redigerat av tsdi (26 maj 2009)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
pukan2
26 maj 2009 · 3 182 Inlägg

tyvärr lika vanligt som flugor på sommaren, finns så mycket idioter som är ute och kör. ibland har jag stor lust att lämna tillbaka körkortet så man slipper alla idioter.

gamlingen
26 maj 2009 · 5 198 Inlägg

Enkel anledning. Finns ingen lag på att man MÅSTE flytta sej.Inte heller får man köra om,om man inte KAN köra om. Men visst vore det trevligt om de som kan flytta sej gör det.. men som sagt man får inte tvinga nån att flytta sej

Senast redigerat av gamlingen (26 maj 2009)

TLO
26 maj 2009 · 1 062 Inlägg

Töntar, småmänniskor med nån sorts småbarnsmentalitet är min förklaring......De anser att de har alla rättigheter men inga skyldigheter. Samma typ av personer som springer ut på övergångsställen mitt framför för att "de minsann vet att bilen SKA stanna!".....

Är lika allergisk jag mot dessa som beteer sig som du beskrev

Senast redigerat av TLO (26 maj 2009)

"You Go, we go!"
discokapten Kapten på disco!
26 maj 2009 · 1 729 Inlägg

gamlingen skrev:
Enkel anledning. Finns ingen lag på att man MÅSTE flytta sej.Inte heller får man köra om,om man inte KAN köra om. Men visst vore det trevligt om de som kan flytta sej gör det.. men som sagt man får inte tvinga nån att flytta sej

Du är skyldig att underlätta omkörning, alltid. Även om det kommer en lastbil i mötande körfält är du skyldig att underlätta, sen står det uttryckligen att ALDRIG får blockera en omkörning. Läs om och gör rätt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Hamilton
26 maj 2009 · 8 864 Inlägg

tsdi skrev:
Jag undrar vad ni som INTE flyttar er när man vill köra om tänker med, ibland har jag fan lust att hoppa ut på huven och svetsa fast nått jävla järnrör i fronten och preja av er från vägen.

Om jag kör 10km/h för fort och du 20för lite inte fan har du rätt att "hindra mig att köra om"? det blir snarare en situation där folk blir arga (som jag är nu) och gör halvdumma omkörningar pga irritation.

Körde bil i afrika i 3veckor över jul och där körde varenda en som om det skulle vara en stor familj, folk flyttar, tackar och kör på istället för att vara stopp klossar.

Så ett ärligt svar från en som beter sig på detta viset med en anledning skulle vara kul! smile

Den du ska köra om använder väll inte båda körfälten eller...? Annars ser jag inget problem med att det finns folk som kör under gällande hastighet.

Senast redigerat av Hamilton (26 maj 2009)

Fotograf på tierpidag.se
torpis Forummoderator
26 maj 2009 · 10 572 Inlägg

tsdi skrev:
Jag undrar vad ni som INTE flyttar er när man vill köra om tänker med, ibland har jag fan lust att hoppa ut på huven och svetsa fast nått jävla järnrör i fronten och preja av er från vägen.

lite så man känner med dem som inte kan följa rubriksreglerna...    fixa rubriken så vi slipper låsa...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
gamlingen
26 maj 2009 · 5 198 Inlägg

discokapten skrev:

gamlingen skrev:
Enkel anledning. Finns ingen lag på att man MÅSTE flytta sej.Inte heller får man köra om,om man inte KAN köra om. Men visst vore det trevligt om de som kan flytta sej gör det.. men som sagt man får inte tvinga nån att flytta sej

Du är skyldig att underlätta omkörning, alltid. Även om det kommer en lastbil i mötande körfält är du skyldig att underlätta, sen står det uttryckligen att ALDRIG får blockera en omkörning. Läs om och gör rätt.

Om det kommer en lastbil i mötande körfält och du kör om. vem blir vållande... inte jag som ligger före,, inte lastbilen som du möter.

Men skitsamma JAG flyttar mej om jag kan,,

Senast redigerat av gamlingen (26 maj 2009)

Sportsedan
26 maj 2009 · 457 Inlägg

TLO skrev:
Töntar, småmänniskor med nån sorts småbarnsmentalitet är min förklaring......De anser att de har alla rättigheter men inga skyldigheter. Samma typ av personer som springer ut på övergångsställen mitt framför för att "de minsann vet att bilen SKA stanna!".....

Är lika allergisk jag mot dessa som beteer sig som du beskrev

Håller med, ett annat ord för det är egoism.

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...
Saab 9-5 Aero Griffin "Projekt gubbräcer II" (2009)
D-No Avstängd
26 maj 2009 · 658 Inlägg

Jag kör alltid sakta, har för låg bil för att köra fort hehehe , vill nån köra om så för dom vänta tills ja har kört om , om jag nu ligger i omkörning själv

HEAVY METAL PÅ DEJ MÄ

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
hedley Saaboholic
26 maj 2009 · 3 129 Inlägg

Var med om detta när jag åkte upp till Arvika i lördags, var en 70-sträcka nån sur gubbe med liten penis i sin familje van låg å pressa på 70 sträcket eller strax under, jag gav tecken och började köra om, då la han sig mitt ivägen så jag var tvungen att tvärnita för att inte bli prejad av vägen, detta gjorde han 3ggr i rad när jag försökte ta mej förbi.

Till slut kom en kurva då slängde jag i 2.an och direkt när kurvan räta sig pressade mej förbi. Tilläggas kan även att jag vid varje tillfälle tutade på aset osv men han fortsatte att lägga sig mitt ivägen osv.

Sånna jävla idioter säger jag bara, vore det inte för att jag hade en tid att passa hade jag tvingat aset att stanna sedan hade det inte blivit roligt för honom.

/B

Senast redigerat av hedley (26 maj 2009)

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
kolvas
26 maj 2009 · 4 001 Inlägg

jag har plockat bakspeglar på folk som inte flyttar sig, det brukar hjälpa big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
hedley Saaboholic
26 maj 2009 · 3 129 Inlägg

kolvas skrev:
jag har plockat bakspeglar på folk som inte flyttar sig, det brukar hjälpa big_smile

Alla kanske inte vill repa sina egna för att göra detta, då får man ha en vän som hänger ut genom passagerar fönstret wink

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
gamlingen
26 maj 2009 · 5 198 Inlägg

hedley skrev:
Var med om detta när jag åkte upp till Arvika i lördags, var en 70-sträcka nån sur gubbe med liten penis i sin familje van låg å pressa på 70 sträcket eller strax under, jag gav tecken och började köra om, då la han sig mitt ivägen så jag var tvungen att tvärnita för att inte bli prejad av vägen, detta gjorde han 3ggr i rad när jag försökte ta mej förbi.

Till slut kom en kurva då slängde jag i 2.an och direkt när kurvan räta sig pressade mej förbi. Tilläggas kan även att jag vid varje tillfälle tutade på aset osv men han fortsatte att lägga sig mitt ivägen osv.

Sånna jävla idioter säger jag bara, vore det inte för att jag hade en tid att passa hade jag tvingat aset att stanna sedan hade det inte blivit roligt för honom.

/B

Såna skitar har inget på vägen att göra, för man får ju inte HINDRA en omkörning.

handydan
26 maj 2009 · 201 Inlägg

En vecka på Autobahn vill lära dom hut.... I Sverige är tydligen backspeglar och blinkers extrautrustning....

Be A Part Of The Driving Force
gamlingen
26 maj 2009 · 5 198 Inlägg

kolvas skrev:
jag har plockat bakspeglar på folk som inte flyttar sig, det brukar hjälpa big_smile

Å sen bara köra ? smitning från olycksplats..... allvarligt...

D-No Avstängd
26 maj 2009 · 658 Inlägg

kolvas skrev:
jag har plockat bakspeglar på folk som inte flyttar sig, det brukar hjälpa big_smile

Såna som dej som jag brukar jaga

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
M103
26 maj 2009 · 1 570 Inlägg

Jag anser att den som ligger bakom och ska köra om har ansvar för att göra en snabb och säker omkörning. Sen ska den bilen framför självklart inte hindra omkörning det är ju farligt och dumt. Men inte fan ska man behöva ligga nere i diket för nån ska fram.

beta
26 maj 2009 · 804 Inlägg

handydan skrev:
En vecka på Autobahn vill lära dom hut.... I Sverige är tydligen backspeglar och blinkers extrautrustning....

Så sant, så fort man kommer ikapp en tyskreggad bil vet man att dom flyttar sig så fort där blir plats. Det slår aldrig fel. Svenskar däremot sitter och snackar i telefonen och påbörjar omkörningar när man redan är på väg om men dom brukar flytta sig när man låser hjulen bakom dom.

Android
26 maj 2009 · 892 Inlägg

Men va f...mycket småbarns mentalitet här va!?
"Här ska JAG fram, era jävlar, flytta på er eller jag kör över er!". Är ni seriösa!?

Självklart ska man inte blockera en omkörning och man ska underlätta och "köra för att förhindra olyckor", men det är fan inte nått tvång att folk ska flytta sig till varje pris. Man kan absolut åka lite åt sidan om man vill underlätta och man bedömer att det är riskfritt, men vissa verkar tro att det är givet att folk ska passa sig, för DE äger ju vägen och ska komma fram 60km/h för fort, oavsett hinder.

Har ni samma mentalitet på vintern eller vid mörker körning också?

Själv brukar man visst köra in till sidan om det är lugnt och jag i tid ser någon i backspegeln, men ibland har jag god lust att bara stå på bromsarna när det ligger nån jävel och pressar i röven på mig. I sådana lägen så, jag blockar absolut inte, men över min döda kropp att jag flyttar på mig!

Jag fick i vilket fall som helst lära mig på trafikskolan att man bara kör om, om det kan ske på ett snabbt och riskfritt sätt, annars gör man det inte! Men det kanske var fel...?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang