2174
Sök

Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
tsdi skrev:
Madland skrev:
Trådskaparen skriver:

tsdi skrev:
Jag undrar vad ni som INTE flyttar er när man vill köra om tänker med, ibland har jag fan lust att hoppa ut på huven och svetsa fast nått jävla järnrör i fronten och preja av er från vägen.

Om jag kör 10km/h för fort och du 20för lite inte fan har du rätt att "hindra mig att köra om"? det blir snarare en situation där folk blir arga (som jag är nu) och gör halvdumma omkörningar pga irritation.

Körde bil i afrika i 3veckor över jul och där körde varenda en som om det skulle vara en stor familj, folk flyttar, tackar och kör på istället för att vara stopp klossar.

Så ett ärligt svar från en som beter sig på detta viset med en anledning skulle vara kul! smile

Preja av bilar från vägen för en "vinst" på 30 km/h. Det låter sjukt.

Att köra bil tre veckor i Afrika. Ja, Afrika är väl rätt stort så om du nu använder detta i din proklamation om hur bra de har det där kanske du kan specifiera dig vart det är så utopiskt? Jag menar att det lär knappast vara någon drömupplevelse att köra runt i Mogadishu som förövrigt också ligger i Afrika.

Mja det kan jag ju hålla med om, var väldigt irriterad när jag skrev det där. Dock tycker jag Sverige är ett land fullt av egoister även om jag inte i teorin skulle preja någon av vägen eller bete mig illa mot den personen mera än i tankarna.

Jag var från kapstaden upp till johannesburg och runt omkring där alltså i ett stort område och jag kan säga att dom inte alls är lika ego som alla Svenskar. Sen att många verkar sakna körkort är en annan femma inte det tråden handlade om!

Och till er andra så förstår jag dom som inte vill gå ut av säkerhetsskäl. Finns ett ställe mellan strängnäs och eskilstuna där det är "nödlandningsbana" för flyg och kommer man där i sina lagliga 90 så är det lik förbannan någon som ligger mitt i på den säkert 50 meter breda vägen. Det tycker jag bara är egoistiskt när halva södermanlands poliskår hade fått plats att åka i bredd där !

Jo jag anade att du varit snarstucken när du skrev det begynnande inlägget. Därav lade jag inte någon energi på att försöka dumförklara dig - såsom jag säkert kan tänkas göra mot somliga ibland då jag egentligen är rätt otrevlig... wink

Offtopic har jag själv tänkt både en och två gånger att man skulle ha någon framtung bil i stil med en 740 att skrynkla bilar som utan att tänka kör in framför mig i t.ex. rondeller med. Det är också en överilad tanke och möjligen en aning sjuk. Samtidigt är det jävligt irriterande att man nästan ska behöva sätta finbilen till på grund att vissa struntar i väjningsregler.

201 Inlägg
27 maj 2009
Men när "nästan alla" fastlandsbor kommer hit kallar vi dem "mördarsniglar". Får leva med dem... vi har massor av traktorer etc i almen trafik... säg vad ni vill om det. Men de är en del av våran vardag, så vi samsas så gott det går...
Senast redigerat av handydan (27 maj 2009)

Be A Part Of The Driving Force

294 Inlägg
27 maj 2009
För att inte tala om alla som inte brys sig om att släppa ut folk från påfarter!

Händer rätt ofta att man får en hel lastbil ivägen när man skall ut på en stor väg...

jaha? vad gör vi nudå..

När sånt händer brukar jag åka in framför och "bestraffa" med lite svartrök, har nog me kräm i pumpen för att röklägga en hel dal wink

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

5 198 Inlägg
27 maj 2009
vd påfarter gäller väl lämna företräde ut på stora vägen. men vid köbildning borde ju blixtlåsprincipen fungera
Senast redigerat av gamlingen (27 maj 2009)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
27 maj 2009
Growe skrev:
när jag kör buss kan ni glömma att jag går ut av den enkla anledningen att jag har ansvaret om det händer något på upp till 58personer

derför går inte jag åt sidan inte så kul när vägbanan inte håller och man slår runt och resultatet kan sluta med minst ett dussin döda

man ska inte räkna med att bilen framför ska gå åt sidan
måste vara lättare att skaffa en bil som är snabb nog ;-)

jag går ogärna ut i väggrenen när jag kör vanlig bil eftersom man även där har ansvaret
man ska tex hinna med att stanna om det råkar stå en trasig bil eller en barnfamilj som är på cykelsemseter eller dylikt

men bara för det gör jag inte omkörningarna svårare för bakomvarande utan ligger så långt till höger jag anser vara säkert sen om det är väggrenen eller vägbanan det av gör JAG ingen pajas bakom som har slö bil smile

har aldrig lidigt av att folk inte går åt sidan så jag förstår ärligt inte varför någon har sånna problem?
man ska ALDRIG köra om på möte oavsätt om bilen framför går ut i väggrenen eller ej

Det märks att du kör buss. smile

Låter rejält vettigt det du skriver. Det är INTE någon lag på att gå ut på väggrenen, så det gör jag bara om jag verkligen ser att där är fritt. (Så länge det inte är nåt utryckningsfordon som ska om)

Själv gör jag mitt bästa för att få trafiken att flyta så bra det går. Men som det var skrivet längre fam i tråden så flyttar jag mig INTE om det ligger nån och trycker bakom utan avsikt att köra om. Då brukar det bli ett eller ett par blink med bromsljusen och/eller tvätta rutan. Då brukar det hjälpa. (Det sistnämnda tipsade mig körskoleläraren om. wink )

Släpper nån om mig genom att gå ut på väggrenen så tackar jag givetvis med ett par blinkningar och brukar få ett helljusblink tillbaks. Jag gör även likdant om jag släppt om nån.

Men sen finns det också en jäkla massa idioter sominte ens har ut på vägarna att göra. Så som att "plocka backspeglar" Den personen skulle inspärras. mad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

231 Inlägg
27 maj 2009
Så länge folk håller hastigheten bryr jag mej inte mycket bara dom ligger på rätt sida vägen.
Finns allt ett par muppar härute vanligast tyskas i husbilar o diverse annat löst folk som tycker att man allt kan få hålla mellan 50-75 på 90väg givetvis över bägge körfälten bara för att naturen är fin.

Men det som nästan irriterar mej lika mycket är när man är trevlig och släpper förbi folk som verkligen bara måste om, och dom inte ens kan tacka.

4 005 Inlägg
27 maj 2009
gamlingen skrev:
vd påfarter gäller väl lämna företräde ut på stora vägen. men vid köbildning borde ju blixtlåsprincipen fungera

Med risk för att dra igång en stor diskussion så är det ju faktiskt så att både den som är på en motorväg och den som ska köra upp på motorvägen har väjningsplikt mot varandra. smile Man ska ta hänsyn till varandra.

Om jag ser att den lastbil har fastnat någonstans på grund av alla som vägrar släppa in honom på en vanlig väg så brukar jag sakta ner och blinka. de brukar se helt överlyckliga och blinkar som galna kaniner efteråt. smile Sen blir väl de bakom rätt snea visserligen men men..

Fotograf
166 Inlägg
27 maj 2009
Haha, diggar trådskaparens text i sitt första inlägg tongue Jag känner samma, även om jag övningskör, men har legat efter en som körde i 45 på en 70 väg och jag körde i 80..

SAAB - Move Your Mind.

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
ProViva skrev:
Haha, diggar trådskaparens text i sitt första inlägg tongue Jag känner samma, även om jag övningskör, men har legat efter en som körde i 45 på en 70 väg och jag körde i 80..

Hur lyckades du ligga bakom en som körde i 45 km/h om du körde i 80 km/h? roll

201 Inlägg
27 maj 2009
Är det inte slutdebaterad nu???
Många bra synpunkter (och mindre bra...)
Har lagt upp en ny tråd; "Life in the fastlane".... vore intressant hur det utvecklar sig

Ha ha ha; "Hur lyckades du ligga bakom en som körde i 45 km/h om du körde i 80 km/h?"
Dödarfrågan!!!!

Be A Part Of The Driving Force

461 Inlägg
27 maj 2009
Bra irriterande kan de vara. Men är de någon gamling framför, så förstår man ju att de kör lite saktare, och det är ingen idé att stressa dem. Bara att köra om vid nästa raksträcka.

Ligga och trycka bakom förstår jag inte riktigt varför man gör heller, fronten blir ju bara blästrad ändå. Finns det ingen möjlighet att köra om så får man hålla avstånd, men jag kör upp nära framförvarande bil precis innan jag ska göra min omkörning.

Omkörningar på insidan är ju lagligt på 70-vägar och nedåt, så jag kör alltid om i det fält som är möjligt vid såna tillfällen. (Sen att de kanske går i 140 på insidan är väl en annan sak...)

Mest irriterande är när det är 2-filigt, och det ligger en gubbe runt 40-50 år i en s60 och blockerar bredvid en annan bil för att han minsann håller hastigheten, eller strax under.

BMW - Better Make Way

1 062 Inlägg
27 maj 2009
Kan man inte hålla detta enkelt= Hjälp till utan att analysera allt, och låt bli att jävlas med varandra!  Då blir alla på bättre humör!

"You Go, we go!"

1 893 Inlägg
27 maj 2009
Det måste vara någon tillsats i vattnet..!
För "förr" var folk inte så dumma i huvet, eller?
Körde efter en käring i 4 km igår på väg till jobbet, motorväg, hon ligger i vänster körfällt, åtta på kvällen, inte mycket bilar... (Hon och jag kör om en bil första 500m, sedan är det tomt. Bara hon och jag, i vänster körfält.)
Man kanske skall börja vara ute i god tid? När jag kommer till Stockholm, skall jag svänga vänster, så det är lika bra att jag lägger mig till vänster redan här i Göteborg..? Eller hur?

Slutade givetvis med att jag körde om till höger, efter att kört efter henne med vänster blinkers och helljus i över tre kilometer utan en reaktion...
Jag ligger inte i röven på folk och stressar. Ligger på behörigt avstånd och väntar, sedan heljusblink, ifall de sitter o sover, men tillslut så blir det permanent helljus.

Min chef utryckte det bra här om dagen.
"Alla duger inte till att bli snickare, då blir de inte heller det. Alla duger inte till svetsare och blir inte heller det. Alla har inte hjärna till att bli revisorer och blir då inte det. Alla passar inte till att köra bil heller. Men alla skall fan ta mig ha körkort.!"

Är det nått i vattnet idag? Eller är det så att förr tog inte folk utan anlag körkort.
Idag skall var enda en ha körkort oavsett talang, eller brist på sådan?

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
handydan skrev:
Ha ha ha; "Hur lyckades du ligga bakom en som körde i 45 km/h om du körde i 80 km/h?"
Dödarfrågan!!!!

cool

214 Inlägg
27 maj 2009
du kan inte klaga på mig jag blir ALDRIG omkörd wink men visst hatar jag sådanna som är stora stoppklossar typ söndags förare på vanliga veckodagar!

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

Dunken
27 maj 2009
Tycker folk kan börja stressa ner lite istället för att sitta och reta upp sej på om folk inte flyttar på sej eller inte, ta hellre en titt på hur mycket tid ni tjänar på att stressa så får ni se att det är inte mycke tid ni sparar på att sitta och hetsa i trafiken..

Häls Dunken

Pfffft
906 Inlägg
27 maj 2009
min sambo kör lastbil. och när vi träffades ställde jag den ultimata frågan "va FAN!? ligger ni och smetar i filan för och inte flyttar er!?" då berättade han ngt ganska smart som jag nu inte kommer ihåg. ngt om 50ton för nära kanten = en vält lastbil eller ngt sådant... men vanliga personbilar, that i dont get.. Det var mitt inlägg till det hela!

Umadbro?

Rälspilot
391 Inlägg
27 maj 2009
Cizla skrev:
min sambo kör lastbil. och när vi träffades ställde jag den ultimata frågan "va FAN!? ligger ni och smetar i filan för och inte flyttar er!?" då berättade han ngt ganska smart som jag nu inte kommer ihåg. ngt om 50ton för nära kanten = en vält lastbil eller ngt sådant... men vanliga personbilar, that i dont get.. Det var mitt inlägg till det hela!

Mhm... GUL BIL! *dask*

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
27 maj 2009
Dunken skrev:
Tycker folk kan börja stressa ner lite istället för att sitta och reta upp sej på om folk inte flyttar på sej eller inte, ta hellre en titt på hur mycket tid ni tjänar på att stressa så får ni se att det är inte mycke tid ni sparar på att sitta och hetsa i trafiken..

Häls Dunken

Allt beror ju på hur fort man kör smile Kör du tex sträckan Gävle - Kungsängen  lagligt tar de 1.45min och lite fortare då tar de 115min. De är 30min vinst smile

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 893 Inlägg
27 maj 2009
Helt riktigt bör man inte hetsa upp sig. Men när någon ligger och sniglar och på det sättet tvingar ut andra att göra nått som aviker från gällande regler, det är då olyckan är framme.
Varje natt jag jobbat, passerar jag en ljusreglerad korsning, där det ALLTID är rött. Mitt i natten, inte en käft från något håll och man blir sittandes en bra bit över en minut...

Så många nånger det varit nära att smälla där!
Anledningen till närkontakterna är att folk trötnat på att vänta på ingenting och kör mot rött. Kanske inte riktigt samma grej, men ifall en "bromsklots" tvingar sina "medtraffikanter" att göra nått avikande, som att byta till höger för att komma om, då ökar riskerna i traffiken. Människor är "vana" att göra på ett sätt, och vana att andra också skall bete sig på ett visst sätt. Alla avikelser från det normala medför en ökad risk.

Jädrigt synd bara att polisen till 99% bara kollar hur fort folk kör. Vi har länge hjärntvättats med att det BARA är farten som dödar. Sedan kan/får folk bete sig nästan hur dumt de vill.

Sök