Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

blacken
4 december 2009 ·

MeloveGolf skrev:

blacken skrev:
Att hävda jag kör/de så för att jag har bråttom existerar inte i trafiken så enkelt är det..

Fast nu lever vi inte i en perfekt värld blacken wink

Människan är extremt ego centrisk alla anser sig köra bäst alla andra är idioter som minsann inte kan köra bil, det är något man får stå ut med tills andra transport lösningar kommer i framtiden smile

Det handlar liasom inte om att leva eller att vara en perfekt värld, utan att lära folk och fä att respektera andra i sin omgivning. Och att tänka för en gångs skull istället för att bara "bräka" på i sin privata "fil" i livet, utan att ha hjärnan påkopplad då.

Rickard-v
4 december 2009 · 2 665 Inlägg

OJ OJ OJ någon skrev barnmentalitet. Det är ju precis det ni beskriver er med.
En riktig EGO hjärna som bara ser till sitt eget bästa.
Jag är störst bäst o vackrast och jag kör bil perfekt! Flytta på er här kommer jag.    VÄX UPP !!!

Många här som inte borde ha körkort.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Torbo
4 december 2009 · 64 Inlägg

Visa respekt i trafiken.

Om någon inte gör det, hytta lite med näven om ni känner för det. Men ge fan i att leka polis.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 december 2009 · 1 899 Inlägg

Blev lite fundersam nu.

turboforssen, stör du dej på att folk ljustutar vid en omkörning eller stör du dej på att folk tokblinkar tills de får komma om? Om det är att folk ljustutar så beror det på att allt för få använder sina backspeglar nog ofta, alltså en försiktighetsåtgärd för att försäkra sej om att de vet att man kör om. Det är således ett helt korrekt beteende och körskolorna lär ut just detta.

Residence, är helt på ditt spår. Jag har heller aldrig sett eller hört talats om någon som använder varningsblinkers vid omkörning. Bara sett fårskallar som tackar genom att använda den.. Varningsblinker skall enbart användas för att visa andra fara!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
expect1991
4 december 2009 · 1 814 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Blev lite fundersam nu.

turboforssen, stör du dej på att folk ljustutar vid en omkörning eller stör du dej på att folk tokblinkar tills de får komma om? Om det är att folk ljustutar så beror det på att allt för få använder sina backspeglar nog ofta, alltså en försiktighetsåtgärd för att försäkra sej om att de vet att man kör om. Det är således ett helt korrekt beteende och körskolorna lär ut just detta.

Residence, är helt på ditt spår. Jag har heller aldrig sett eller hört talats om någon som använder varningsblinkers vid omkörning. Bara sett fårskallar som tackar genom att använda den.. Varningsblinker skall enbart användas för att visa andra fara!

Tacka gör man med vänsterblink följt av en högerblink. En blink per sida alltså.

weian Concordia res parvae crescent
4 december 2009 · 924 Inlägg

gamlingen skrev:

Hamilton skrev:

weian skrev:
men om dom skiter i mig så blinkar ja bara höger å kör om på insidan, fö de får man ju göra på en motorväg.

eller så inte

Inte över 70km/h väl ?

de ja har i minnet av detta e att när ja satt på körskolan å fick frågan på datorn om man får köra om på insidan/högerfilen på en motorväg. då kryssade ja i :nej
de fick ja fel fö ?????

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Muttley
4 december 2009 ·

weian skrev:

gamlingen skrev:

Hamilton skrev:

eller så inte

Inte över 70km/h väl ?

de ja har i minnet av detta e att när ja satt på körskolan å fick frågan på datorn om man får köra om på insidan/högerfilen på en motorväg. då kryssade ja i :nej
de fick ja fel fö ?????

just de ja. läs teoriboken en gång till??
absolut förbjudet att köra om på insidan på en motorväg.

de är på 2 filiga vägar under 70km/h med MARKERADE FILER.

Malabar
4 december 2009 · 164 Inlägg

Generellt sett får man inte köra om i högerfilen på motorväg (110/120) men det finns några undantag. Ett av undantagen är om det är köbildning t ex pga en trafikolycka. Då får man passera bilar i vänsterfilen om man befinner sig i högerfilen. Det brukar dock inte karaktäriseras som omkörning.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
csfoto_se Rälspilot
4 december 2009 · 391 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag kör varje år ~15000 mil

Du menar att du kör mer än 40 mil om dagen, varje dag på ett helt år?

Volvo S60 "Polestar" (2015)
Hamilton
4 december 2009 · 8 865 Inlägg

Madland skrev:

FireTraXX skrev:
Jag kör varje år ~15000 mil

Du menar att du kör mer än 40 mil om dagen, varje dag på ett helt år?

Inget märkvärdigt med det, jag har för mig att han är Chaufför en rätt vanlig sträcka med andra ord

Fotograf på tierpidag.se
turboforssen Telge Drifting Team
4 december 2009 · 5 398 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Blev lite fundersam nu.

turboforssen, stör du dej på att folk ljustutar vid en omkörning eller stör du dej på att folk tokblinkar tills de får komma om? Om det är att folk ljustutar så beror det på att allt för få använder sina backspeglar nog ofta, alltså en försiktighetsåtgärd för att försäkra sej om att de vet att man kör om. Det är således ett helt korrekt beteende och körskolorna lär ut just detta.

Residence, är helt på ditt spår. Jag har heller aldrig sett eller hört talats om någon som använder varningsblinkers vid omkörning. Bara sett fårskallar som tackar genom att använda den.. Varningsblinker skall enbart användas för att visa andra fara!

jag stör mig på att folk tok blinkar med alla ljus dom kan
visst nått blink kan väl va acceptabelt
men att slå på ljus som vampyrer med kolsvarta rutor dör av  är ren idioti

fårskalla? jag kalla att tacka för att bli  förbi släppt   för trevligt beteende i trafiken

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
4 december 2009 · 991 Inlägg

Oftast när jag ligger på motorvägen så har jag farthållaren i på typ 90-100km/h på 110 väg och börjar jag då en omkörning och det kommer någon bakom och vill om så får dom vänta tills jag gjort klart omkörningen . inte fan tänker jag gasa på för det . har dom så bråttom att dom inte kan ligga 10 - 20km/h under hastighetsbegränsningen i 20-30 sekunder så tycker inte jag att dom ska ut på vägen öht !
Stressat folk i trafiken är nog farligare än dom som kör 10 -20km/h för sakta på motorvägen.

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
cheffer
4 december 2009 · 1 422 Inlägg

för det är ju inte bättre att göra en snabb och säker omkörning? Fel att trycka lite på gasen istället så du kommer om, annars kanske inte bakomvarande kommer om öht för du tar så lång tid på dig. Om du sätter farthållaren på 90 och den du kör om ligger i 85 så går det inte om fort precis. Har man inget trafikvett alls så ska man inte ge sig ut i trafiken smile

De som kör långsammare än trafikrytmen är oftast farligast. De som kör fort ligger iaf i vänsterfilen (oftast då, vissa kör ju som idioter) och där stör de ingen så länge de kör inom rimliga gränser då förstås.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
DanielssonC
4 december 2009 · 213 Inlägg

Jag flyttar mig INTE endast för att jävlas med andra big_smile

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
SevilleDiesel
4 december 2009 · 152 Inlägg

Man kan ju sammanfatta det hela så här;
En trafikant har INGA rättigheter-bara skyldigheter! (Någon som kommer ihåg den där paragrafen i trafikförordningen som de försökte trycka in mellan öronen på dej i körskolan?)
Du BÖR ligga till höger i körfältet i dagsljus,och närmare mitten av körfältet annars (Rekommendationen står att läsa i  nå'n lagtext tror jag det var) Det är din skyldighet att underlätta för utryckningsfordon att köra om-men det gäller endast dessa! (köpa blåljus och siren nu då?)
Du får ALDRIG hindra annan trafikant i dennes omkörning- INGEN får tvinga ut dej i väggrenen! Väggrenskörning är helt ditt frivilliga val!

Sen att det finns hetsporrar som anser att fri fart gäller, att husvagnar och andra släpfordon med en maxfart på 80km/t-oavsett vad som gäller samt traktorer bör bannlysas för att dessa hetsporrar måste använda sina uppdaterade bromsar på sina övertrimmade bilar är ju tråkigt men en realitet.
Trafikanter utan acceptans för andra trafikanter är ofta orsak till lika mycket irritation, som de själva blir irriterade på!

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
kolvas
4 december 2009 · 4 001 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Oftast när jag ligger på motorvägen så har jag farthållaren i på typ 90-100km/h på 110 väg och börjar jag då en omkörning och det kommer någon bakom och vill om så får dom vänta tills jag gjort klart omkörningen . inte fan tänker jag gasa på för det . har dom så bråttom att dom inte kan ligga 10 - 20km/h under hastighetsbegränsningen i 20-30 sekunder så tycker inte jag att dom ska ut på vägen öht !
Stressat folk i trafiken är nog farligare än dom som kör 10 -20km/h för sakta på motorvägen.

om du har en normal bil och inte kan ligga i 110km/h på en 110km/h väg så bör du välja andra vägar, om inte det går så ska du inte störa trafikrytmen, alltså om du kör om en som ligger i 80km/h så sk du anpassa din fart till övriga i vänsterfilen, dessa ska inte behöva anpassa sin fart efter dig eftersom det är DU som inte följer övrig trafikrytm.

Adde-Karlsson skrev:
Likadant när man kör om med lastbilen med, ska blinkas och jävlas.. Jag betalar vägskatt jag med och har all rätt att ligga vart fan jag vill hur länge jag vill smile Ska de jävlas så jävlas man tillbaka haha smile

nej, du har inte rätt att ligga ivägen för att jävlas.


Ifall alla släpper sitt "härärjagochjagfårgöravadfanjagvillförjagbetalarvägskatt-tänk" så blir det mycket bättre, så jävla barnsligt så ni som beteer på det viset borde aldrig ha fått ett körkort

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Seth
4 december 2009 · 3 354 Inlägg

SevilleDiesel skrev:
Man kan ju sammanfatta det hela så här;
En trafikant har INGA rättigheter-bara skyldigheter! (Någon som kommer ihåg den där paragrafen i trafikförordningen som de försökte trycka in mellan öronen på dej i körskolan?)
Du BÖR ligga till höger i körfältet i dagsljus,och närmare mitten av körfältet annars (Rekommendationen står att läsa i  nå'n lagtext tror jag det var) Det är din skyldighet att underlätta för utryckningsfordon att köra om-men det gäller endast dessa! (köpa blåljus och siren nu då?)
Du får ALDRIG hindra annan trafikant i dennes omkörning- INGEN får tvinga ut dej i väggrenen! Väggrenskörning är helt ditt frivilliga val!

Sen att det finns hetsporrar som anser att fri fart gäller, att husvagnar och andra släpfordon med en maxfart på 80km/t-oavsett vad som gäller samt traktorer bör bannlysas för att dessa hetsporrar måste använda sina uppdaterade bromsar på sina övertrimmade bilar är ju tråkigt men en realitet.
Trafikanter utan acceptans för andra trafikanter är ofta orsak till lika mycket irritation, som de själva blir irriterade på!

SevilleDiesel skrev:
Dessutom...Det är ALLTID trafikanten bakom som är skyldig att anpassa sin körning så att trafikanten framför inte skadas! DU är alltid skyldig om bilen framför tvärnitar! DU ska hålla sådan hastighet och avstånd att du kan parera om något händer!

+1 bravo

Senast redigerat av Seth (4 december 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
SevilleDiesel
4 december 2009 · 152 Inlägg

Dessutom...Det är ALLTID trafikanten bakom som är skyldig att anpassa sin körning så att trafikanten framför inte skadas! DU är alltid skyldig om bilen framför tvärnitar! DU ska hålla sådan hastighet och avstånd att du kan parera om något händer!

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
kolvas
4 december 2009 · 4 001 Inlägg

SevilleDiesel skrev:
Dessutom...Det är ALLTID trafikanten bakom som är skyldig att anpassa sin körning så att trafikanten framför inte skadas! DU är alltid skyldig om bilen framför tvärnitar! DU ska hålla sådan hastighet och avstånd att du kan parera om något händer!

rätt, men med en liten parentes, ligger någon i vänsterfilen och någon annan byter till densamma ska denna anpassa sig efter trafikrytmen i den filen, man får inte byta fil och störa trafikrytmen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Malabar
4 december 2009 · 164 Inlägg

Elda skrev:
Det är din skyldighet att underlätta omkörningar inom din egen förmåga och inom lagens ramar. så kör du 90 på 1120 väg med en bil som både klarar av och får köra snabbare och du sedan kör om och någon kommer i 120 bakom dig är det din Skyldighet att gasa så att han kommer förbi.

Och ja, det är straffbart att inte göra det.

Elda behöver nog läsa lite i trafikförordningen. En bilist kan aldrig tvingas till att köra fortare än hastighetsbgränsningen, inte ens av polis.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang