1877
Sök

Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
Malabar skrev:
Att köra 80 på motorvägen är inte brottsligt eftersom det inte finns ett enda domstolsbeslut som stödjer din uppfattning.

Att bli upphunnen av andra bilister, antingen på motorväg eller vanlig 70/90-väg, innebär inte att man hindrar trafiken avsiktligt oavsett vilken fil man befinner sig i. Det skulle i så fall innebära att det finns en trafikregel som säger att ALLA bilister i varje ögonblick måste köra exakt lika snabbt. Någon sådan trafikregel finns inte och kommer aldrig att införas av naturliga skäl.

Tycker du pratar lite skumt.. är de 110 väg å man ligger under 110 i vänsterfilen så nog fan hindrar man andra bilar å på 110väg svänger man aldrig vänster, så ligger man i vänster fil då så ligger man fel.

vad tycker du om långtradare som på 2+1 motorvägar ibland tar en hel +2 sträcka på 4-5 km helt själv bara för den ena långtradarn gör 89 å den andra 90 och den långsammare långtradarna till slut behöver bromsa för att släppa in den andra..

jag hatar bilister som kör 30 på 30 å 50 på 50 men kör 80 på 90/110 väg..vad fan gör dom där! dom kan ju lika gärna hålla sig på 70 vägarna...å dessa långtradare som ägnar en hel förmiddag åt en omkörning för att sedan bli omkörda i nästa uppförsbacke....

164 Inlägg
4 december 2009
Rallyhalle skrev:
Du är uppenbarligen själv en bromskloss i trafiken....

Jo, jag är känd för att vara en bromskloss i trafiken...big_smilebig_smilebig_smile

Du har ingen aning om vad du pratar om.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

4 001 Inlägg
4 december 2009
Malabar skrev:
Länsstyrelsen utdömer inga straff för trafikförseelser.

är du dum på riktigt?
Länsstyrelsen har hand om körkortstillstånd och om en person anses vara olämplig för ett sådant så är det dom som beslutar om det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

164 Inlägg
4 december 2009
Xuri skrev:
Tycker du pratar lite skumt.. är de 110 väg å man ligger under 110 i vänsterfilen så nog fan hindrar man andra bilar å på 110väg svänger man aldrig vänster, så ligger man i vänster fil då så ligger man fel.

vad tycker du om långtradare som på 2+1 motorvägar ibland tar en hel +2 sträcka på 4-5 km helt själv bara för den ena långtradarn gör 89 å den andra 90 och den långsammare långtradarna till slut behöver bromsa för att släppa in den andra..

jag hatar bilister som kör 30 på 30 å 50 på 50 men kör 80 på 90/110 väg..vad fan gör dom där! dom kan ju lika gärna hålla sig på 70 vägarna...å dessa långtradare som ägnar en hel förmiddag åt en omkörning för att sedan bli omkörda i nästa uppförsbacke....

Jag ogillar långtradare som behöver 3 km för att köra om en annan långtradare.

På motorväg får man köra långsammare än 110 i vänsterfilen så länge man inte avsiktligt hindrar någon annan vilket jag tror att vi klarat ut redan.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
kolvas skrev:
Malabar skrev:

är du dum på riktigt?
Länsstyrelsen har hand om körkortstillstånd och om en person anses vara olämplig för ett sådant så är det dom som beslutar om det.

Ja hur är de nu man ska tolka andra i trafiken som idioter å trafikfaror så man ska vara beredd på vad som kan hända ? lol

4 299 Inlägg
4 december 2009
Malabar skrev:
Rallyhalle skrev:
Du är uppenbarligen själv en bromskloss i trafiken....

Jo, jag är känd för att vara en bromskloss i trafiken...big_smilebig_smilebig_smile

Du har ingen aning om vad du pratar om.

Man brukar ofta försvara sitt eget beteende, eller som i detta fallet sin egen körstil. Men ja, vad vet jag...

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
Malabar skrev:
Xuri skrev:

Jag ogillar långtradare som behöver 3 km för att köra om en annan långtradare.

På motorväg får man köra långsammare än 110 i vänsterfilen så länge man inte avsiktligt hindrar någon annan vilket jag tror att vi klarat ut redan.

Jo men de med långtradarna då ? han hindrar ingen för han gör ju så gott han kan, eller? och de ogillar du ?

164 Inlägg
4 december 2009
kolvas skrev:
Malabar skrev:

är du dum på riktigt?

Det är en väldig skillnad. Trafikjuridiskt är ett körkortsåterkallande inget straff. Länsstyrelsen utdömer inga straff för trafikförseelser. Det gör polis eller domstol.

83 Inlägg
4 december 2009
alltså fattar mig inte på folk att man måste vara så jäkla stresad allså.
var ute och saltade nu i kväll vägen jag kör på är en 2+1 väg men en sträcka är det 1+1 den är ca 4 km lång.
allså fattar inte varför man tar och ligger och trycker en saltbil i röven måste ju va jäkligt kul att ligga ca 1 m bakom är det så jäkla svårt att fatta att man
inte kan köra hur fort som helst när man är ute och saltar kan ju va bra om saltet kommer på vägen och inte i diket
och jag gå fan inte åt sidan och stänger av spridare bara för att folk är så jäkla stresade så dom kan
ligga bakom till 1+1 vägen övergår till 2+1
ju mer folk ligger och trycker nära bakom mig ju mer salt och lake lägger jag ut måste ju va skitkul att få hela fornten full av salt och saltvatten
kommer nog att få några sura komentarer om det här inlägget big_smile

4 001 Inlägg
4 december 2009
Malabar skrev:
kolvas skrev:
Malabar skrev:

är du dum på riktigt?

Det är en väldig skillnad. Trafikjuridiskt är ett körkortsåterkallande inget straff. Länsstyrelsen utdömer inga straff för trafikförseelser. Det gör polis eller domstol.

och hur vet du att det inte har delats ut några böter för sådant här beteende? ifall man inte drar det till domstol utan betalar boten så är ju ärendet avklarat.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 001 Inlägg
4 december 2009
_fille_ skrev:
var ute och saltade nu i kväll vägen jag kör på är en 2+1 väg men en sträcka är det 1+1 den är ca 4 km lång.
allså fattar inte varför man tar och ligger och trycker en saltbil i röven måste ju va jäkligt kul att ligga ca 1 m bakom är det så jäkla svårt att fatta att man
inte kan köra hur fort som helst när man är ute och saltar kan ju va bra om saltet kommer på vägen och inte i diket
och jag gå fan inte åt sidan och stänger av spridare bara för att folk är så jäkla stresade så dom kan
ju mer folk ligger och trycker nära bakom mig ju mer salt och lake lägger jag ut måste ju va skitkul att få hela fornten full av salt och saltvatten

nu har jag iofs en del åsikter om salt men det är en annan diskution
Fordon som t.ex saltbil osv. som inte går att framföra hur fort som helst är ju ganska självklart att dom inte kan hålla 80km/h

164 Inlägg
4 december 2009
kolvas skrev:
och hur vet du att det inte har delats ut några böter för sådant här beteende? ifall man inte drar det till domstol utan betalar boten så är ju ärendet avklarat.

Att hindra någon avsiktligt renderar ingen körkortsåterkallelse. Däremot kan det mycket väl ha delats ut böter vilket jag varken förnekat eller bekräftat.

4 001 Inlägg
4 december 2009
Malabar skrev:
kolvas skrev:

Att hindra någon avsiktligt renderar ingen körkortsåterkallelse. Däremot kan det mycket väl ha delats ut böter vilket jag varken förnekat eller bekräftat.

att bli hindrad är ju dessutom subjektivt, anser jag att jag blir hindrad så blir jag det, det är inte upp till den som utför handlingen att avgöra det.

(naturligtvis så länge jag håller mig inom hastighetsbegränsningen)

164 Inlägg
4 december 2009
Xuri skrev:
Jo men de med långtradarna då ? han hindrar ingen för han gör ju så gott han kan, eller? och de ogillar du ?

Jag ogillar det ur ett rent personligt perspektiv eftersom hela omkörningsfilen kan bli blockerad under lång tid. Däremot hindrar knappast lastbilschauffören trafiken sett ur ett trafikjuridiskt perspektiv.

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
Malabar skrev:
Xuri skrev:

Jag ogillar det ur ett rent personligt perspektiv eftersom hela omkörningsfilen kan bli blockerad under lång tid. Däremot hindrar knappast lastbilschauffören trafiken sett ur ett trafikjuridiskt perspektiv.

nä men vem avgör om han blockerar eller inte ?

164 Inlägg
4 december 2009
kolvas skrev:
att bli hindrad är ju dessutom subjektivt, anser jag att jag blir hindrad så blir jag det, det är inte upp till den som utför handlingen att avgöra det.

Självfallet är det du som subjektivt upplever om du är hindrad eller inte. Den aspekten är tyvärr ganska ointressant sett ur domstolens perspektiv. Det skall oerhört mycket till för att domstolen skall ta hänsyn till din subjektiva uppfattning eftersom det inte regleras i lagstiftningen till skillnad från andra brott som regleras enligt brottsbalken.

4 001 Inlägg
4 december 2009
Malabar skrev:
Xuri skrev:

hur säker är du på det?

i så fall så hindrar han inte heller ett utryckningsfordon för "han gör så gott han kan"

Malabar skrev:
kolvas skrev:

Självfallet är det du som subjektivt upplever om du är hindrad eller inte. Den aspekten är tyvärr ganska ointressant sett ur domstolens perspektiv. Det skall oerhört mycket till för att domstolen skall ta hänsyn till din subjektiva uppfattning eftersom det inte regleras i lagstiftningen till skillnad från andra brott som regleras enligt brottsbalken.

jag har varit med om ett sådant här fall där penningbot skrevs ut till han som jag & polisen ansåg utgjorde onödigt hinder, jag kan upplysa dig om att han inte höll med.
Senast redigerat av kolvas (4 december 2009)

83 Inlägg
4 december 2009
kolvas skrev:
_fille_ skrev:

nu har jag iofs en del åsikter om salt men det är en annan diskution
Fordon som t.ex saltbil osv. som inte går att framföra hur fort som helst är ju ganska självklart att dom inte kan hålla 80km/h

äntligen någon som förstår det men tyvärr så gör ju inte alla det var ett par i dag som fick sina bilar rejält insaltade :p

164 Inlägg
4 december 2009
Xuri skrev:

I slutändan polis, eller i förlängningen, domstol.

4 001 Inlägg
4 december 2009
Malabar skrev:
Xuri skrev:

I slutändan polis, eller i förlängningen, domstol.

i det fallet jag var med om så var det min uppfattning som fastslogs av polis och böter blev utdömt.

Sök