Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

andreas_gbg_
26 maj 2009 · 1 634 Inlägg

Tycker inte man kan kräva att framförvarande skall flytta på sig, mindre chans att hinna bromsa för vilt osv. Jag tänker då inte ligga och köra på väggrenen för att folk har bråttom om det inte behövs. Vist är det mötande trafik osv drar jag mig åt sidan och uppskattar även när andra gör det. Sunt förnuft är bästa regeln.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Moser .-ϻΘϨƎЯ
26 maj 2009 · 1 313 Inlägg

om de är nån som ligger å blockar å hindrar en att köra om hela tiden får man överaska med att dra om dem på innern, brukar funka tongue

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
paradyne Green Street Elite
26 maj 2009 · 676 Inlägg

det där hände mig i höstas, skulle köra om en bil o när jag ligger strax bakom hans bakdörr så verkar det som om han skulle visa att " här minsann kommer du inte om " så han smäller rätt in i min högerskärm så jag tappar kontrollen o flyger ner i diket -.- o råga på det så drog han därifrån mad

PH_
26 maj 2009 · 310 Inlägg

Jag flyttar mig alltid när jag anser att det finns skäl för det.

Men som ibland. Det ligger 4 långtradare på rad, massa idioter mellan lastbilarna. Jag ligger sist smått irriterad över trafiksituationen och så kommer det upp en finnig jävel med fullt spett bakom mig och blinkar för att jag ska flytta på mig.

I sådana lägen vägrar jag att flytta på mig. Ser inte idioten att det är omöjligt att ta sig förbi allihopa innan nästa stad 1mil bort? Att släppa förbi en sådan nisse är bara fail. Han tjänar 20m och jag får släppa av tills det är lagom avstånd till bilen framför. Helt idiotiskt och slösar bara bränsle, för mig som får släppa av och accelerera upp i fart igen och för honom som genomför en alldeles onödig omkörning.

För att inte tala om trafikfaran när en hop bilar ligger och stressar med endast några få meter emellan varandra.

Däremot flyttar jag mig alltid i "normala fall", bilarna mc förarna blinkar/vinkar tack, jag blinkar varsågod. I sådana lägen när allt flyter på bra och man samspelar i trafiken, nästan umgås, är det kul att köra bil smile

Senast redigerat av PH_ (26 maj 2009)

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Sportsedan
26 maj 2009 · 457 Inlägg

PH_ skrev:
Jag flyttar mig alltid när jag anser att det finns skäl för det.

Men som ibland. Det ligger 4 långtradare på rad, massa idioter mellan lastbilarna. Jag ligger sist smått irriterad över trafiksituationen och så kommer det upp en finnig jävel med fullt spett bakom mig och blinkar för att jag ska flytta på mig.

I sådana lägen vägrar jag att flytta på mig. Ser inte idioten att det är omöjligt att ta sig förbi allihopa innan nästa stad 1mil bort? Att släppa förbi en sådan nisse är bara fail. Han tjänar 20m och jag får släppa av tills det är lagom avstånd till bilen framför. Helt idiotiskt och slösar bara bränsle, för mig som får släppa av och accelerera upp i fart igen och för honom som genomför en alldeles onödig omkörning.

För att inte tala om trafikfaran när en hop bilar ligger och stressar med endast några få meter emellan varandra.

Däremot flyttar jag mig alltid i "normala fall", bilarna mc förarna blinkar/vinkar tack, jag blinkar varsågod. I sådana lägen när allt flyter på bra och man samspelar i trafiken, nästan umgås, är det kul att köra bil smile

Mkt. klokt skrivet!
Tackar alltid genom att blinka, hör till allmänt hyffs.

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...
Saab 9-5 Aero Griffin "Projekt gubbräcer II" (2009)
handydan
26 maj 2009 · 201 Inlägg

Just det PH... det är kul att åka bil så länge det finns ett samspel.
Om man låter "hornen växa fram"... då är det verkligen fara för hela omgivningen. Har man inte vett i skallen, borde man inte ha körkort heller... (och hur fick de sitt körkort mon tro???) :~

Be A Part Of The Driving Force
D-No Avstängd
26 maj 2009 · 658 Inlägg

När någon ligger å trycker 1 m i röven , brukar ja bara veva ner rutan å dra ut baseball trät så efter 2 sek så är avståndet 100 m istället.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
hedley Saaboholic
26 maj 2009 · 3 129 Inlägg

StayKool skrev:
När någon ligger å trycker 1 m i röven , brukar ja bara veva ner rutan å dra ut baseball trät så efter 2 sek så är avståndet 100 m istället.

haha det kanske man skulle prova^^

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Dale Sir
26 maj 2009 · 291 Inlägg

Finns rätt mycke småpovar å poliswannabees efter vägarna. Å frexten varför används bara dom vänstra filerna på vägarna kring Sthlm? Verkar som alla vill köra om så högerfilerna är nästan tomma.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Chrill27
26 maj 2009 · 553 Inlägg

Jag åker i stort sett alltid ut på väggrenen när jag märker att någon vill förbi. Varför ? Kanske för att jag inte har en aning om varför han/hon har brottom + att jag själv uppskattar att folk flyttar på sig så man kan ta sig förbi när det händer. Gillar verkligen inte "låtsaspoliser" som ska vara skötsamma och hindra andra från att köra några kilometer för fort och inte har någon förståelse för att man kan ha brottom av otroligt viktiga anledningar.

GurraG INGET ANNAT!!
26 maj 2009 · 1 725 Inlägg

Som sagt man kan ändå hjälpa till så gott det går i trafiken, är det bred vägren så kan jag utan problem lägga mig där för att underlätta(vilket inte händer ofta då jag själv kör för fort).. Men sånt ska bara göras om det känns säkert.. Men som folk säger, dom jävlarna som ska hindra omkörningar och grejer då blir man rent ut sagt förbannad

Sketstopp24v STREETRACER
26 maj 2009 · 892 Inlägg

jag själv tackar alltid med blinkers...  och blinkar varsågod med "ljustutan"

snorungar som är ute och leker schumacher kan juh ta sig i röven om det ens har mage att klaga på att folk inte flyttar sig... 

likaväl som folk blir irriterade över att nån ligger och kör i 70 på 70 väg när det går utmärkt att hålla 100-110 ändå så kan den som håller hastigheten bli irriterad på att nån ska ligga o bränna för fort elr hur??

att underlätta för en omkörning betyder mest väl att man ska hålla åt höger och bibehålla hastigheten väl?!

det finns inget som säger att en bil måste åka ut i vägrenen för nån schumiwannabe ska fara förbi va´??

detta är och kommer alltid vara rätt individuellt om hur man beter sig i trafiken...

några har kortare stubin än andra.. några är fakepoliser som tycker att det är bara "rätt" att hindra att en bil bryter mot hastigheten..

jag blir dock irriterad nötter som inte kan beräkna avstånd...  tex köra om med en trött 240 som är "hur snabb som helst" 70m innan det blir enfiligt och hur mkt nöten än gasar så ökar inte hastigheten särskilt mkt utan man får halvnita för att rädda livet på både sig själv och andra..

det är fan så mkt mer irriterande än att folk ligger 5-10-15-20km/h under gällande hastighet...

och man måste inte göra en korkad omkörning bara för att nån ligger framför och kör sakta... 

bara att lägga sig lite fint bakom och vänta på en säker omkörningsplats!!!!

kör med skallen inte med högerfoten!!!

Bmc Crew
Dragonbreath
26 maj 2009 · 326 Inlägg

det är ju tokskönt att ligga ivägen wink

"Sweet Insane Road Maniac"
Chrill27
26 maj 2009 · 553 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
snorungar som är ute och leker schumacher kan juh ta sig i röven om det ens har mage att klaga på att folk inte flyttar sig... 


det finns inget som säger att en bil måste åka ut i vägrenen för nån schumiwannabe ska fara förbi va´??

Så bara för att en ungdom har bråttom så är han/hon snorunge som leker schumacher?

Ingen måste åka ut på väggrenen men när man underlättar genom att lägga hela bilen på väggrenen så kan man köra förbi oavsett om det kommer möte eller inte utan att behöva gå över mittlinjen. Verkar inte som många förstår att man får plats på sin sida av vägen om det ligger en bil på väggrenen.

DanielssonC
26 maj 2009 · 213 Inlägg

kolvas skrev:
jag har plockat bakspeglar på folk som inte flyttar sig, det brukar hjälpa big_smile

Plockar du min backspegel så plockar jag din bil big_smile & håller helt med dig, det är dem som kör för sakta som orsakar dem värsta olyckorna.. mad

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
KingWS6 TACS Medlem
26 maj 2009 · 457 Inlägg

Väggren- grusigt, skräpigt, motorhaverier och en å annan jeppe som bestämt sig för att gå till grannstaden. Nej tack!

Kan gå ut för att rädda en situation som en fartdåre ställt till med, men inte för att underlätta dennes för snabba vansinnesfärd. Kan man inte acceptera att de flesta följer lagar om hastigheter osv. ska man inte vara ute i trafiken.

kolvas
26 maj 2009 · 4 001 Inlägg

KingWS6 skrev:
Väggren- grusigt, skräpigt, motorhaverier och en å annan jeppe som bestämt sig för att gå till grannstaden. Nej tack!

Kan gå ut för att rädda en situation som en fartdåre ställt till med, men inte för att underlätta dennes för snabba vansinnesfärd. Kan man inte acceptera att de flesta följer lagar om hastigheter osv. ska man inte vara ute i trafiken.

fan vilken tur att det finns sådana helylle killar som du som aldrig skulle kunna göra ett fel och som inte kan acceptera den värld vi lever i

Edit: man ska anpassa sig och underlätta för varandra i trafiken, gör någon fel så är det din skyldighet att undvika att en farlig situation uppstår, oavsett om du har "rätt" eller inte

Senast redigerat av kolvas (26 maj 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Finnmerchant Oseriös Aktör
26 maj 2009 · 592 Inlägg

Jag brukar då iallafall inte hjälpa till vid "onödiga" omkörningar. annars blir det alltid en visning med blinkers att bakomvarande kan köra om

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 maj 2009 · 1 948 Inlägg

Ligger folk lagligt så bryr jag mig inte, om dem inte hindrar mig då. Men om jag ligger lagligt och någon ligger o trycker mig ca 1m bakom... utan avsikt att köra om... det är klart att man ska få ligga nära innan en omkörning, men de som ligger nära fast dem inte tänker köra om.... de får sig en överraskning när jag "bromsar" till lite så dem får småpanik... då brukar de lägga sig längre bak.

men ego idioter finns alltid... stötte på ett äldre par igår som var ute och gick... problemet var bara att trotts massa trafik i en korsning utan övergångställe så skulle dem bara gå rätt över vägen, helt utan att stanna... ända tills jag visade att "jag stannar inte" utan de fick stanna medans jag körde fram till linjen och stannade.

Då hytte de näve o blängde som fan på mig... så jag vevade ner rutan och sa "ni vet att det inte är övergångställe där va" då räckte de ut tungan och var allmänt dumma i huvudet.

sånt pack det finns asså... lika jobbigt med dem som ska gå ut på övergångställe när man har 1m kvar typ. för man "Måste" stanna.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Nick_ Avstängd
26 maj 2009 · 18 Inlägg

Tycker det är jobbigast på motorvägen när man kommer i hög fart så ska någon idiot köra ut framför en för att köra om någon annan, så kör dom om typ 1km/h snabbare, inte nog med det, utan dom fortsätter ligga i samma hastighet i vänsterfilen fastän där inte är några bilar i högra..


Och det är då jag ligger och trycker 1 m i röven på folk och blinkar helljus och tutar, är du i vägen då så får du fan skylla dig själv, Annars är det väldigt jobbigt att ha någon 1m bakom när man kör helt normalt och det inte finns någon anledning till att dom ska ligga så nära, då är det bara och bromsa.

StayKool skrev:
När någon ligger å trycker 1 m i röven , brukar ja bara veva ner rutan å dra ut baseball trät så efter 2 sek så är avståndet 100 m istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang