3282
Sök

Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 april 2011
Bullet--- skrev:
Simon08 skrev:
Idioter man behöver inte flytta sig kör om när det är fritt jag flyttar mig aldrig för idioter som ligger och pressar mig i arslet

hört talats om "punkt" roll 
dessutom är det väl lag på att underlätta om någon ska köra om?

Det är lag på att inte göra annat än säkra omkörningar.

Det är lag på att hålla till kanten och inte öka farten när man blir omkörd. Hinner du inte din omkörning har du redan brutit mot lagen. Eftersom jag tycker synd om den du håller på att möta i fel körfält kan jag i så fall tänka mig att sänka farten så att du kommer om, men du har redan gjort fel. Tyvärr klarar sig många aspiranter på Darwin Awards enbart genom att andra i trafiken räddar upp deras misstag.
Senast redigerat av Andromeda (25 april 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 april 2011
Simon08 skrev:
Underlätta betyder inte att lägga sig i väg grenen. Där får man inte ens köra smile jag kommer aldrig flytta mig

Du får visst köra tillfälligt i väggrenen, men det är på dit ansvar att du kan komma ut på vägen igen. Att lägga sig där när tio bilar vill om precis före en kurva där vad som helst kan stå på väggrenen som du inte ser än är alltså klart olämpligt.

Ubåtsingenjör
7 357 Inlägg
25 april 2011
Bullet--- skrev:
Simon08 skrev:
Idioter man behöver inte flytta sig kör om när det är fritt jag flyttar mig aldrig för idioter som ligger och pressar mig i arslet

nepp det är ingen lag på att man ska underlätta omkörning, men ändå bör man underlätta tycker jag själv, då jag själv vet hur jobbigt de kan vara att komma om ibland

82 Inlägg
25 april 2011
Har man så jävla bråttom att man inte jan vänta tills det är fritt. TA FLYGET är så jävla trött på folk som ligger 2mm från dragkroken

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 april 2011
CHEEVA skrev:
Bullet--- skrev:
Simon08 skrev:

nepp det är ingen lag på att man ska underlätta omkörning, men ändå bör man underlätta tycker jag själv, då jag själv vet hur jobbigt de kan vara att komma om ibland

Du får inte hindra annan trafik i onödan. Men om du kär 70 på 70-väg är det knappast att hindra i onödan, däremot om du kör i 50 utan giltig anledning.

Du är skyldig att underlätta genom att hålla till höger och hålla jämn hastighet.

Trött
267 Inlägg
25 april 2011
Utan lass kör jag 90 km/h, med lass (60 ton brutto) 80 km/h. Vägrenskörning kommer aldrig på fråga då det inte är garanterad bärighet utanför vita linjen, har faktiskt varit med om att vägrenen vikt ner sig under tyngden från lastbilen. Blinkar dock gärna förbi dig om jag ser att det är fritt framåt.

För övrigt tycker jag att någon borde skapa en tråd där man kan länka sådana här trådar och döpa den tråden till "Veckans trådlyft" eller liknande...

82 Inlägg
25 april 2011
Sluta hetsa folk det är då olyckor händer

82 Inlägg
25 april 2011
Gör det men alla coola färskingar på vägen fattar inte det. Jag bromsar bara så sitter dom på kroken:)

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 april 2011
Simon08 skrev:
Gör det men alla coola färskingar på vägen fattar inte det. Jag bromsar bara så sitter dom på kroken:)

Whiplash är inget kul har jag hört...

Prova att spola bakrutan, lika kul varje gång smile

82 Inlägg
25 april 2011
Har sedan:) nä sant :d

82 Inlägg
25 april 2011
Jaja trött på dom alla stress momenten på vägarna

2 011 Inlägg
25 april 2011
Vill du inte stressa så släpp då förbi dem istället som vill om, så kan du fisa fram i lugn och ro.

Likaså undrar man om blinkers är tillval på bilarna idag. Idioter som babblar i telefon och bara slänger ut bilen i andra körfältet på motorvägen. Sen kan de fan inte gasa på heller. Hade du inte mer bråttom, så kunde du blivit kvar i andra filen.

Nä! Sådant pack kan bli hemma eller ta bussen dit de ska, för på motorvägen har de inte att göra. Ska de nu tvunget ut i trafiken, så kör då små vägar och fis fram där istället för att vara en trafik fara för andra.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

1 171 Inlägg
25 april 2011
Det finns flera fel som folk gör. Det första är att hetsa upp sig på andra bilisters beteende vad det än är för något. Det andra är att bli en mer osäker förare och ta större risker pga någon annans beteende i trafiken när man borde göra tvärtom, öka marginalerna om man tycker någon beter sig fel/farligt.

Ligga nära = fail! De jag sett sett som ligger nära bakom sänker oftast hastigheten på bilen framför (och bakom). Det är klokt att sänka hastigheten när någon ligger nära bakom, dels för att underlätta en omkörning och dels för att risken för svåra skador vid en olycka minskar. Jag som ligger efter personen som sänker hastigheten på bilen framför hindras ju också pga det. Det är ju bara dumt!

Göra farliga omkörningar pga att någon är i vägen = fail! Straffbeteenden och att skylla att man ökar riskerna i trafiken på någon annan är bara omoget och ogenomtänkt. Det är du som kör bilen och ingen annan och därför är det du som har ansvar för framförandet av den! Det är inget fungerande sätt att tala om för någon att de är i vägen eller gör fel eftersom det enda det signalerar är att man är en farlig och aggressiv förare som inte borde ha körkort utan åka buss, tåg eller taxi. I det ingår att göra det svårare för någon att köra om när det finns möjlighet till det.

Om man vill tala om för någon att de är i vägen kan man tex blinka med helljuset på säkert avstånd. Vill de inte underlätta så behåll avståndet (man vill ju inte köra nära någon som beter sig farligt) tills det går att köra om säkert. Oftast uppstår inte det problemet om man ligger lite på avstånd och väntar in omkörningstillfället i stället för att leka släpvagn. Tänk på att du själv hindrar trafiken bakom i onödan om du kör för nära bilarna framför. Det ingår ju tom i körkortsutbildningen att man ska sakta ner om bakomvarande ligger för nära och då kan man förvänta sig att folk gör det också utan att behöva reta upp sig på det.

Att själv köra om en bil i vänstefil och ligga på eller över hastighetsgränsen är inte att hindra någon annan i onödan. Då har man ju påbörjat en omkörning själv och det måste bakomvarande kunna respektera. Annars kan man ju lika gärna lägga ner idén med en omkörningsfil om ändå ingen kan påbörja en omkörning utifall att det skulle komma någon som kör ännu fortare runt hörnet och ska om bakom. Om du tycker det är fel, lägg dig långt bakom den farliga föraren som skapar farliga situationer genom att reta upp andra och vänta tills det går att köra om. Finns ingen som helst ursäkt för eller syfte med att ligga nära bakom då det bara motverkar det syftet man skulle kunna ha med det.

Om någon ligger nära bakom mig försöker jag först underlätta för omkörning genom att sänka farten lite och hålla långt till höger på lämpliga ställen. Om inte det fungerar (bilen kör inte om trots att det går) utgår jag ifrån att den inte är medveten om att den kör för nära. I det fallet tänder jag bromsljuset eller dimbakljusen lite. Funkar inte det så kör jag in till kanten och stannar. På så sätt har man inte hindrat någon i onödan utan bara försökt underlätta på alla sätt som man kan utan att öka riskerna. I de flesta fall så fungerar första och i enstaka fall andra åtgärden. Tredje kanske händer 1 gång om året men förvånande ofta att folk inte vet att de kör för nära.

Power of changes
270 Inlägg
25 april 2011
Bullet--- skrev:
Simon08 skrev:
Sluta hetsa folk det är då olyckor händer

tryck på bromsen några gånger nästa gång så att bromsljuset blinkar, det brukar funka. Då håller dem avstånd.

sånna som dig som bromsar ett par gånger med bromsljuset har jag bara lust att preja av vägen.
Huuur fan orkar du bromsa men inte svänga av vägen.

Till er alla som bromsar för att visa " HÅLL AVSTÅND " FU*K U !!

Det har hänt olyckor för att ni tycker att det är smart att göra som ni gör!

Ett exempel:

Bil 2 ligger bakom bil 1. Bil 1 bromsar med flit så att bil 2 kommer för nära och bil 2 för panik och tror att han ska krocka så han dra på tvärni och svänger. Vad händer ??

JOOO han krockar. släpp han istället för att orsaka en krock !

Eller har jag fel. Jag har sätt det här hända 2 gånger !!

Power 0f You

2 452 Inlägg
25 april 2011
är inte kul att fastna i dragkrock har sett det en gång en som var för nära o fastnade han fick hela fronten av då han hade satt fast sig som om han blev bärgad.

döden kommer tillbaka

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 april 2011
octavia skrev:
sånna som dig som bromsar ett par gånger med bromsljuset har jag bara lust att preja av vägen.
Huuur fan orkar du bromsa men inte svänga av vägen.

Till er alla som bromsar för att visa " HÅLL AVSTÅND " FU*K U !!

Det har hänt olyckor för att ni tycker att det är smart att göra som ni gör!

Ett exempel:

Bil 2 ligger bakom bil 1. Bil 1 bromsar med flit så att bil 2 kommer för nära och bil 2 för panik och tror att han ska krocka så han dra på tvärni och svänger. Vad händer ??

JOOO han krockar. släpp han istället för att orsaka en krock !

Eller har jag fel. Jag har sätt det här hända 2 gånger !!

Självklart har du fel. Bil 2 ska hålla tillräckligt avstånd från början.

Du säger att du sett detta hända två gånger, att någon kört av vägen/krockat pga att bil 1 tänt bromsljusen? Under mina drygt 20 år bakom ratten har jag aldrig sett att någon kört av vägen då framförvarande bil bromsat till lite. Men jag har kanske haft tur, eller saknar den vida erfarenhet dagens unga förare har.

Om du nu sett detta hända två gånger, hur vet du att bil 1 inte tryckte på bromsen för att han plötsligt uppfattade att något dök upp. Kanske ett djur, ett barn, en boll? Hur vet du att han bara tryckte till för att "jävlas". Och nästa fråga, vad hade hänt i dessa situationer om bil 1 faktiskt hade bromsat hårt pga att något oförutsett dykt upp i vägkanten?

Lär er hålla avstånd pojkar, och lär er köra om. Man behöver inte sniffa röv för att göra säkra omkörningar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Svetsare
3 150 Inlägg
25 april 2011
Clintan66 skrev:
Vill du inte stressa så släpp då förbi dem istället som vill om, så kan du fisa fram i lugn och ro.

Likaså undrar man om blinkers är tillval på bilarna idag. Idioter som babblar i telefon och bara slänger ut bilen i andra körfältet på motorvägen. Sen kan de fan inte gasa på heller. Hade du inte mer bråttom, så kunde du blivit kvar i andra filen.

Nä! Sådant pack kan bli hemma eller ta bussen dit de ska, för på motorvägen har de inte att göra. Ska de nu tvunget ut i trafiken, så kör då små vägar och fis fram där istället för att vara en trafik fara för andra.

Så sant!  Orkar inte räkna alla gångerna som man ligger i vänsterfilen i kanske 130km/h (på motorvägen) sen kommer nån och "ska köra om" som hoppar ut framför en i typ 100km/h så man får tvärnita sen kör dom om bilen där i typ 1 timme för att dom ligger 2km/h snabbare än bilen dom kör om!  Jävla nötter!  madmad

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

104 Inlägg
25 april 2011
senario:

du ligger bakom en bil som kör 70 på 90 väg, mötande bilar så långt ögat når och du skall till jobbet/ svärföräldrar eller nå annat viktigt.

Det finns en bred fin vägren men personen framför vägrar utan håller sig och slickar mittenstrecken.

vad gör ni???

personligen skiter ja i vilket i ett sånt läge de e bara å stå ut och om personen e så vänlig tillslut å släpper en bit ut så kör ja om å tackar (inte alltid så vänligt tack när de försöker knö en av vägen under omkörningen.)
Senast redigerat av Ragge88 (25 april 2011)

2 011 Inlägg
25 april 2011
I Tyskland kan de fan köra bil. Visar hänsyn åt varandra osv. När det skenar där nere är när det är massa jäkla turister som inte vet vart gaspedalen sitter och hur det fungerar.
Här hemma undrar man mellan åt.

Bara slänger ut bilen i andra körfältet utan att se sig för om det kommer någon eller inte. Sådana personer önskar man ibland verkligen fick vara med i en ordentlig olycka. Det är inte bara andra de utsätter för fara utan även sig själv. Om de tex kör ut för att de inte kollar eller för att bara jävlas med andra för de tycker någon kör för fort. (Om denna personen missar totalt och susar in i röven på dig, du utsätter honom/henne för olycka + kanske dina egna barn i bilen eller någon som är med blir skadad. Ska du då säga att jag hade rätt alla fall. Hjälper det? ).
Visa hänsyn och släpp förbi istället för att fjanta. Det är stoppen som dödar, inte farten.

Man har även skyldighet att släppa förbi eller in en omkörande bil oavsett vad man tycker om hans/hennes framfart. Man ska göra vad man kan för att underlätta för en omkörande bil/Mc.

Som vissa idioter man är på väg att köra om för de inte kan hitta gaspedalen. När man är brevid dem, så ska de helt plötsligt hitta den och gasa på, så man inte kan glida om.

Någon kör om en Lastbil på motorvägen också ska de börja bromsa och hindra bakom varande att ta sig förbi för de ligger i 120. Då kan de bli kvar bakom lastbilen istället och vänta tills de andra passerat istället.

Man vet aldrig heller varför någon annan kör för fort. Det är inte alltid man kör för fort bara för det ska vara så. Kan vara sjukt barn i bilen och är på väg till lasarett eller vad som och därför eventuell person gasar på.

Visa hänsyn för fan, så underlättar det för alla och riskerna minimeras.

Det är när folk blir irriterade som det börjar urarta och bli farliga omkörningar.
Det är egentligen personer som hindrar bakomvarande som är trafik farorna. Det är de som skapar irritation. Hur ni än vrider och vänder på det, så är det ett mer stressat samhälle överlag som vi lever i.

Visa för fan hänsyn och underlätta för folk som vill om. Använd för helvete blinkers också. Visa vart du är på väg, så underlättar det ytterligare.

2 011 Inlägg
25 april 2011
ZonaX skrev:
Clintan66 skrev:

Så sant!  Orkar inte räkna alla gångerna som man ligger i vänsterfilen i kanske 130km/h (på motorvägen) sen kommer nån och "ska köra om" som hoppar ut framför en i typ 100km/h så man får tvärnita sen kör dom om bilen där i typ 1 timme för att dom ligger 2km/h snabbare än bilen dom kör om!  Jävla nötter!  madmad

Sant...Blir så jävla trött på sådana. Du vet aldrig heller vad som är på gång i bakomvarande bil. Kan vara som jag nämnde akut situation i bakomvarande bil och han/hon måste fram snabbare än övriga.
Hade de inte mer bråttom än att hindra bakomvarande, så kunde de stannat kvar i högerfilen.

Allt handlar om att visa hänsyn till övriga istället för att de ska skapa irritation.
Senast redigerat av Clintan66 (25 april 2011)

Sök