Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
25 april 2011 · 1 152 Inlägg

octavia skrev:

Bullet--- skrev:

Simon08 skrev:
Sluta hetsa folk det är då olyckor händer

tryck på bromsen några gånger nästa gång så att bromsljuset blinkar, det brukar funka. Då håller dem avstånd.

sånna som dig som bromsar ett par gånger med bromsljuset har jag bara lust att preja av vägen.
Huuur fan orkar du bromsa men inte svänga av vägen.

Till er alla som bromsar för att visa " HÅLL AVSTÅND " FU*K U !!

Det har hänt olyckor för att ni tycker att det är smart att göra som ni gör!

Ett exempel:

Bil 2 ligger bakom bil 1. Bil 1 bromsar med flit så att bil 2 kommer för nära och bil 2 för panik och tror att han ska krocka så han dra på tvärni och svänger. Vad händer ??

JOOO han krockar. släpp han istället för att orsaka en krock !

Eller har jag fel. Jag har sätt det här hända 2 gånger !!

Dagens läxa bromsa inte gasa mer!!! Bil 1 får wiphlash bil två får en förnyad front för 3000:- big_smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
twin_cam Smålänning
25 april 2011 · 7 877 Inlägg

Man ska aldrig bli arg när man kör bil, då dör man söka hjälp om man är så lättirriterad. Men en sak som jag kan tycka är tröttsamt är dom dom när det gått ut till två filer efter en påfart fortfaronde ligger i vänsterfilen i lägre än tillåtet länge länge, även om man helljusblinkar.

Dom gångerna brukar jag kolla noga bakåt och köra om på högersidan. I 99 fall av 100 fattar då faktiskt den man kör om att det är tvåfiligt och man ska hålla sig i högra körfältet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
volvoentusiasten
25 april 2011 · 4 005 Inlägg

Jahapp, dags att ta fram trafikförordningen för er som inte förstår hur man ska beté sig när någon ska köra om.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.

12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.

Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2007:101).

Fellow
25 april 2011 · 1 581 Inlägg

PITSTOP skrev:

octavia skrev:

Bullet--- skrev:
tryck på bromsen några gånger nästa gång så att bromsljuset blinkar, det brukar funka. Då håller dem avstånd.

sånna som dig som bromsar ett par gånger med bromsljuset har jag bara lust att preja av vägen.
Huuur fan orkar du bromsa men inte svänga av vägen.

Till er alla som bromsar för att visa " HÅLL AVSTÅND " FU*K U !!

Det har hänt olyckor för att ni tycker att det är smart att göra som ni gör!

Ett exempel:

Bil 2 ligger bakom bil 1. Bil 1 bromsar med flit så att bil 2 kommer för nära och bil 2 för panik och tror att han ska krocka så han dra på tvärni och svänger. Vad händer ??

JOOO han krockar. släpp han istället för att orsaka en krock !

Eller har jag fel. Jag har sätt det här hända 2 gånger !!

Dagens läxa bromsa inte gasa mer!!! Bil 1 får wiphlash bil två får en förnyad front för 3000:- big_smile

Dagens läxa Bil 2 kan lika gärna få whiplash, inga problem att få whiplash vid frontalkrock.

Dagens läxa 2, håll avstånd, vi som redan har whiplash vill gärna inte få en knäck till.
Har ni inte köpt er en bil med tillräckligt mycket hästkrafter för att göra en omkörning med en distans på 100 meter till framförvarande bil och sedan vara förbi bilen inom närmsta 6-700 meterna så får ni ta och byta bil.

Läxa nummer 3, FYSIK!
100 km/h /3.6 = 27.7 METER PER SEKUND! Enligt transportstyrelsen så är reaktionstiden 1/4 - 1/2 sekund plus andra förhållanden så beräknar dem att från att upptäckt faran och agera går det 18.3 meter, bromssträckan är 60 meter på detta. Har nu då bakomvarande bil ett SÄKERHETSAVSTÅND på 10 meter vad händer då? Bakomvarande bil har kört "förbi" framförvarande bil 8 meter innan han funderat på att trycka på bromsen.

Använd hjärnan, att hålla avstånd är rätt logiskt och självklart och endast egocentriska amatörer i trafiken utan hänsyn till andra ligger 5 meter bakom på en 2-1 väg i 3-4 kilometer för att vara beredd på att få köra om när tillfället ges.
Hade jag inte vetat om konsekvenserna för min egen del hade jag tvärnitat varje gång och skitit fullständigt i hur det går för er.

Senast redigerat av Fellow (25 april 2011)

volvoentusiasten
25 april 2011 · 4 005 Inlägg

Fellow skrev:
Läxa nummer 3, FYSIK!
100 km/h /3.6 = 27.7 METER PER SEKUND! Enligt transportstyrelsen så är reaktionstiden 1/4 - 1/2 sekund plus andra förhållanden så beräknar dem att från att upptäckt faran och agera går det 18.3 meter, bromssträckan är 60 meter på detta. Har nu då bakomvarande bil ett SÄKERHETSAVSTÅND på 10 meter vad händer då? Bakomvarande bil har kört "förbi" framförvarande bil 8 meter innan han funderat på att trycka på bromsen.

Vad som händer? Ja man lär ju färdas in i bilen framför i en ökad hastighet av ~10km/h om framförvarande håller 90km/h...

Alla sådana där räknesätt är inte så verklighetsförankrade då hindret framför oftast inte är en stum bergvägg som man kör rakt in i en 90 graders vinkel. Ofta så färdas bilen ned i diket och svänger lite upp och ner vilket gör att hastigheten minskas innan "bergväggen" kommer. Se bara på alla sportbilar där förare klarar sig utan skråmor vid krockar i 280km/h..... Enligt Transportstyrelsens räknesätt så skulle deras bil vara 1dm lång....

Finns lite fler faktorer att räkna in med andra ord, rätt FÖR många för att kunna sätta en allmän regel att följa.

Men visst har du helt rätt i att man ska vara väl medveten om att man färdas bra längre sträckor än vad man väl kan tro, men det är väl en rätt enkelt matematik.

Fellow
25 april 2011 · 1 581 Inlägg

linuslinje skrev:

Fellow skrev:
Läxa nummer 3, FYSIK!
100 km/h /3.6 = 27.7 METER PER SEKUND! Enligt transportstyrelsen så är reaktionstiden 1/4 - 1/2 sekund plus andra förhållanden så beräknar dem att från att upptäckt faran och agera går det 18.3 meter, bromssträckan är 60 meter på detta. Har nu då bakomvarande bil ett SÄKERHETSAVSTÅND på 10 meter vad händer då? Bakomvarande bil har kört "förbi" framförvarande bil 8 meter innan han funderat på att trycka på bromsen.

Vad som händer? Ja man lär ju färdas in i bilen framför i en ökad hastighet av ~10km/h om framförvarande håller 90km/h...

Alla sådana där räknesätt är inte så verklighetsförankrade då hindret framför oftast inte är en stum bergvägg som man kör rakt in i en 90 graders vinkel. Ofta så färdas bilen ned i diket och svänger lite upp och ner vilket gör att hastigheten minskas innan "bergväggen" kommer. Se bara på alla sportbilar där förare klarar sig utan skråmor vid krockar i 280km/h..... Enligt Transportstyrelsens räknesätt så skulle deras bil vara 1dm lång....

Finns lite fler faktorer att räkna in med andra ord, rätt FÖR många för att kunna sätta en allmän regel att följa.

Men visst har du helt rätt i att man ska vara väl medveten om att man färdas bra längre sträckor än vad man väl kan tro, men det är väl en rätt enkelt matematik.

Klart att bilen framför i fråga inte tar tvärnit vid inbromsning men som sagt så hinner den få ner hastigheten tillräckligt för att till och med ett säkerhetsavstånd på 15 meter är för kort vid den hastigheten.
Som du säger, enkel matematik men ingen som verkar kunna göra en verklighetsanknytning till detta. Folk är idioter.

Senast redigerat av Fellow (25 april 2011)

volvoentusiasten
25 april 2011 · 4 005 Inlägg

getaman skrev:

linuslinje skrev:
Jahapp, dags att ta fram trafikförordningen för er som inte förstår hur man ska beté sig när någon ska köra om.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.

Kör ibland LGF-fordon som folk gladeligen vill komma förbi så fort de kan. Finns en sträcka efter en avfart med spärrfält, enfilig just utan vägren. Finns inte en chans att två bilar kan köra där utan att korsa spärrfältet, ändå tar många idioter chansen och kör där. Är jag skyldig att hålla ut i kanten? För så vitt jag "hört" är jag inte tvungen att göra det i det fallet då spärrlinje finns, dessutom då det kan innebära fara för mig själv att fordonet kör ner i diket, och vem vill ha en stor jäkla traktor ståendes tvärs över halva vägbanan?

Jag besvarade detta i mitt inlägg, något du valde att citera bort tydligen? smile

12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, ---> får <<--- vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.

Observera FÅR, inte SKA.
Du har ingen sådan skyldighet nej, däremot så FÅR du färdas på väggren om du kan göra det på ett säkert sätt. Observera att du får väjningsplikt automatiskt när du har gått ut på vägrenen, är det ett fordon framför dig som har parkerat på väggrenen så måste du stanna och släppa förbi bakomvarande fordon.

MrK
25 april 2011 · 407 Inlägg

Simon08 skrev:
Har man så jävla bråttom att man inte jan vänta tills det är fritt. TA FLYGET är så jävla trött på folk som ligger 2mm från dragkroken

brukar räcka att dutta lite på bromsen (om man har fungerande bromsljus vill säga) så brukar dom ganska omgående backa undan lite..

peter_1976 JDM
25 april 2011 · 2 201 Inlägg

octavia skrev:

Bullet--- skrev:

Simon08 skrev:
Sluta hetsa folk det är då olyckor händer

tryck på bromsen några gånger nästa gång så att bromsljuset blinkar, det brukar funka. Då håller dem avstånd.

sånna som dig som bromsar ett par gånger med bromsljuset har jag bara lust att preja av vägen.
Huuur fan orkar du bromsa men inte svänga av vägen.

Till er alla som bromsar för att visa " HÅLL AVSTÅND " FU*K U !!

Det har hänt olyckor för att ni tycker att det är smart att göra som ni gör!

Ett exempel:

Bil 2 ligger bakom bil 1. Bil 1 bromsar med flit så att bil 2 kommer för nära och bil 2 för panik och tror att han ska krocka så han dra på tvärni och svänger. Vad händer ??

JOOO han krockar. släpp han istället för att orsaka en krock !

Eller har jag fel. Jag har sätt det här hända 2 gånger !!

om bil 2 inte hinner bromsa så ligger han för NÄRA

Hur mycket tid tjänar du på att ligga så in i hel-te nära. jag har ställt frågan många gånger här i denna tråden men inte en enda som kunnat svara seriöst.

volvoentusiasten
25 april 2011 · 4 005 Inlägg

getaman skrev:

linuslinje skrev:

getaman skrev:

Kör ibland LGF-fordon som folk gladeligen vill komma förbi så fort de kan. Finns en sträcka efter en avfart med spärrfält, enfilig just utan vägren. Finns inte en chans att två bilar kan köra där utan att korsa spärrfältet, ändå tar många idioter chansen och kör där. Är jag skyldig att hålla ut i kanten? För så vitt jag "hört" är jag inte tvungen att göra det i det fallet då spärrlinje finns, dessutom då det kan innebära fara för mig själv att fordonet kör ner i diket, och vem vill ha en stor jäkla traktor ståendes tvärs över halva vägbanan?

Jag besvarade detta i mitt inlägg, något du valde att citera bort tydligen? smile

12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, ---> får <<--- vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.

Observera FÅR, inte SKA.
Du har ingen sådan skyldighet nej, däremot så FÅR du färdas på väggren om du kan göra det på ett säkert sätt. Observera att du får väjningsplikt automatiskt när du har gått ut på vägrenen, är det ett fordon framför dig som har parkerat på väggrenen så måste du stanna och släppa förbi bakomvarande fordon.

Den missade jag nog, men i det här fallet finns ingen vägren att hålla sig på...

Då får de vackert vänta!

zoopåse
25 april 2011 · 1 171 Inlägg

octavia skrev:

Bullet--- skrev:

Simon08 skrev:
Sluta hetsa folk det är då olyckor händer

tryck på bromsen några gånger nästa gång så att bromsljuset blinkar, det brukar funka. Då håller dem avstånd.

sånna som dig som bromsar ett par gånger med bromsljuset har jag bara lust att preja av vägen.
Huuur fan orkar du bromsa men inte svänga av vägen.

Till er alla som bromsar för att visa " HÅLL AVSTÅND " FU*K U !!

Det har hänt olyckor för att ni tycker att det är smart att göra som ni gör!

Ett exempel:

Bil 2 ligger bakom bil 1. Bil 1 bromsar med flit så att bil 2 kommer för nära och bil 2 för panik och tror att han ska krocka så han dra på tvärni och svänger. Vad händer ??

JOOO han krockar. släpp han istället för att orsaka en krock !

Eller har jag fel. Jag har sätt det här hända 2 gånger !!

Bullet pratar om att tända bromsljuset och inte att tvärnita framför någon som ligger nära som jag läser det. Tror du behöver lugna ner dig ganska mycket låter det som, det är du som kör din bil och har ansvar för att undvika olyckor vad än andra hittar på för dumheter. Ha de marignaler som behövs istället för att blir arg och preja folk av vägen i tanken. Tänk istället att det sitter en stressad mamma med 2 barnstolar i bilen som du vill preja av vägen. Inte smart att stressa på ännu mer. Lägg dig på extra stort avstånd istället.

gamlingen
26 april 2011 · 5 198 Inlägg

Kör man på nån bakifrån oavsett om de bromsar eller inte  så ligger man för nära.. man får inte ligga närmre än man hinner stanna oavset hur fort eller sakta det går.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang