Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

J-Johansson Elektriker
26 maj 2009 · 40 Inlägg

steifan skrev:
Tråden fick mig att tänka på detta klippet:



"Va.. Monica, har du sett, va, på raggarna, där titta hur nära dom ligger"

"Vaannurroo är det nån jaevla begravning eller vAFAAEN"

lol

"DÅÅÅÅÅ SKA DUUU DÖÖÖÖ!"

hahah, ASG lol

Losgard
26 maj 2009 · 1 688 Inlägg

Sånna stör man sig så grovt på, kör lastbil på heltid och det känns som varje bil vill sinka ens dag typ.

Förra veckan låg en i 85 på motorvägen, varje gång jag skulle köra om så drog han upp i 90.
Sen saktade han ner till 85 igen....

Påbörjade en omkörning, han gjorde samma sak, sen gled jag in ca 1 meter ifrån han bak med lastbilen, såg i backspegeln hur han satt och stirrade från och till i den.
Det sjuka var att han började hålla 90 men fortfarande inte ville köra över 90, han låg med typ 2-3 meters mellanrum hela vägen tills jag skulle svänga av.

Snacka om att det finns sinnessjukt folk.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
tsdi Egenföretagare
26 maj 2009 · 2 496 Inlägg

ewrs skrev:

tsdi skrev:
Jag undrar vad ni som INTE flyttar er när man vill köra om tänker med, ibland har jag fan lust att hoppa ut på huven och svetsa fast nått jävla järnrör i fronten och preja av er från vägen.

Om jag kör 10km/h för fort och du 20för lite inte fan har du rätt att "hindra mig att köra om"? det blir snarare en situation där folk blir arga (som jag är nu) och gör halvdumma omkörningar pga irritation.

Körde bil i afrika i 3veckor över jul och där körde varenda en som om det skulle vara en stor familj, folk flyttar, tackar och kör på istället för att vara stopp klossar.

Så ett ärligt svar från en som beter sig på detta viset med en anledning skulle vara kul! smile

Får citera en vis lastbil jag såg med dekalen "Jag väljer själv när jag kör ut i väggrenen".

Det är farligt med såna som du - som blir arga i trafiken. Jag personligen tycker om att sakta ner såna som du. Kommer det någon och trycker i baken så är det inte allt för sällan som min bil automagiskt tappar 10-15km/h i fart. Visst är det underbart?

Underbart när man äntligen kan köra ifrån moralkärring utan fritid ja ! smile (ta det inte för personligt)

Varför ska det vara så svårt att släppa förbi bilen bakom ? Håller du upp dörren på affären om det kommer någon strax efter ? Känns som ren vett och etikett

Senast redigerat av tsdi (26 maj 2009)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Pelle84
26 maj 2009 · 179 Inlägg

Undra vem som skapar mest problem i trafiken, fartdårarna eller idioterna som jävlas o blockerar för att man inte e och tycker som dom. Sen e tyvär samhället stressat överallt, även i trafiken!! Den som håller hastigheten exakt kommer snart ha 10-15 bilar bakom sig i rusnings trafik då dom flesta faktiskt kör 10-20 kmh för fort på större vägar o gissa hur många av dom som e irriterade på idioten längst fram som vägrar flytta på sig. Snacka om att det e som bäddat för olyckor!!

NissanMotorsport
26 maj 2009 ·

ewrs skrev:

tsdi skrev:
Jag undrar vad ni som INTE flyttar er när man vill köra om tänker med, ibland har jag fan lust att hoppa ut på huven och svetsa fast nått jävla järnrör i fronten och preja av er från vägen.

Om jag kör 10km/h för fort och du 20för lite inte fan har du rätt att "hindra mig att köra om"? det blir snarare en situation där folk blir arga (som jag är nu) och gör halvdumma omkörningar pga irritation.

Körde bil i afrika i 3veckor över jul och där körde varenda en som om det skulle vara en stor familj, folk flyttar, tackar och kör på istället för att vara stopp klossar.

Så ett ärligt svar från en som beter sig på detta viset med en anledning skulle vara kul! smile

Får citera en vis lastbil jag såg med dekalen "Jag väljer själv när jag kör ut i väggrenen".

Det är farligt med såna som du - som blir arga i trafiken. Jag personligen tycker om att sakta ner såna som du. Kommer det någon och trycker i baken så är det inte allt för sällan som min bil automagiskt tappar 10-15km/h i fart. Visst är det underbart?

Snarare farligt med sånna som du..

ralle_xtreme
26 maj 2009 · 283 Inlägg

jag tog mitt körkort i dag och det viktigaste du ska tänka på när du blir om körd är att hålla till höger. Men du ska inte gå ut på vägrenen!! sen är det ju lite olika från olika sitvationer också tongue

BMW E30 (1989)
ralle_xtreme
26 maj 2009 · 283 Inlägg

ralle_xtreme skrev:
jag tog mitt körkort i dag och det viktigaste du ska tänka på när du blir om körd är att hålla till höger. Men du ska inte gå ut på vägrenen!! sen är det ju lite olika från olika sitvationer också tongue

omkörd *

BMW E30 (1989)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 maj 2009 · 1 948 Inlägg

MIG1408 skrev:

ewrs skrev:

tsdi skrev:
Jag undrar vad ni som INTE flyttar er när man vill köra om tänker med, ibland har jag fan lust att hoppa ut på huven och svetsa fast nått jävla järnrör i fronten och preja av er från vägen.

Om jag kör 10km/h för fort och du 20för lite inte fan har du rätt att "hindra mig att köra om"? det blir snarare en situation där folk blir arga (som jag är nu) och gör halvdumma omkörningar pga irritation.

Körde bil i afrika i 3veckor över jul och där körde varenda en som om det skulle vara en stor familj, folk flyttar, tackar och kör på istället för att vara stopp klossar.

Så ett ärligt svar från en som beter sig på detta viset med en anledning skulle vara kul! smile

Får citera en vis lastbil jag såg med dekalen "Jag väljer själv när jag kör ut i väggrenen".

Det är farligt med såna som du - som blir arga i trafiken. Jag personligen tycker om att sakta ner såna som du. Kommer det någon och trycker i baken så är det inte allt för sällan som min bil automagiskt tappar 10-15km/h i fart. Visst är det underbart?

Snarare farligt med sånna som du..

Jo jag håller med...

Men det finns undantag...... ligga nära bilen framför med avsikt att köra om, det är bara bra för då kan man blåsa förbi snabbt o lätt(inte överdrivet nära!) men det finns dem som faktiskt ligger så nära utan att ha tänkt att köra om... och man märker efter ett tag om de tänkt köra om eller om de bara är dumma i huvudet, och kan man åtgärda det med att "bromsa till" lite så dem får sig en tankeställare.

Nu menar jag inte att man ska tvärnita, men bromsa in lite lätt (fast plötsligt).. och ibland räcker det att man tänder bromsljusen så fattar dem...

Senast redigerat av AcesHigh666 (26 maj 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Chrill27
26 maj 2009 · 553 Inlägg

Jag tror mycket att det handlar om att folk är osäkra och inte vet vart de har bilen och därför inte vågar gå ut på väggrenen, dålig uppsyn i backspeglarna och inte kan hålla en jämn fart etc. Helt enkelt att det finns förmånga som inte kan köra bil tillräckligt bra för att fungera i trafiken...

Rock-Star
26 maj 2009 · 2 982 Inlägg

Chrill27 skrev:
Jag tror mycket att det handlar om att folk är osäkra och inte vet vart de har bilen och därför inte vågar gå ut på väggrenen, dålig uppsyn i backspeglarna och inte kan hålla en jämn fart etc. Helt enkelt att det finns förmånga som inte kan köra bil tillräckligt bra för att fungera i trafiken...

du sa det på ett oerhört snällt sätt, jag kan översätta dina rader;
det finns många som har körkort som är oförmögna att framföra ett fordon i trafik

BBLAN Avstängd
26 maj 2009 · 36 Inlägg

Inlägg raderat. Användaren avstängd. /admin

Senast redigerat av chrizz (27 maj 2009)

Saab_Diana
26 maj 2009 · 401 Inlägg

folk ska skita i VARFÖR man vill köra om,,vill jag om så vill jag om..då ska den framför underlätta för mig..Samma sak om man ligger i snabbfilen på motorvägen,,kommer nån i 190 varför i helvete skulle jag blocka denne?För att jag ska bry mig om HANS körkort ryker?Nej jag ska flytta på mig så snabbt jag kan o släppa förbi han..hur jevla svårt ska det vara..

Och varför ligger folk UNDER hastighetsgränsen?
Sen borde det vara skottpengar på dom som tror att dom kan få nån att inte ligga i häcken på dom genom att tvärnita.....

Saab 9-5 "AERO" (2001)
BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
BBLAN Avstängd
26 maj 2009 · 36 Inlägg

skall man köra om en bil skall man väl fan inte ligga 110km på en motorväg gasa på direkt till 130 och bums till höger av filen igen

Chrill27
26 maj 2009 · 553 Inlägg

Residence skrev:

Chrill27 skrev:
Jag tror mycket att det handlar om att folk är osäkra och inte vet vart de har bilen och därför inte vågar gå ut på väggrenen, dålig uppsyn i backspeglarna och inte kan hålla en jämn fart etc. Helt enkelt att det finns förmånga som inte kan köra bil tillräckligt bra för att fungera i trafiken...

du sa det på ett oerhört snällt sätt, jag kan översätta dina rader;
det finns många som har körkort som är oförmögna att framföra ett fordon i trafik

hehe kanske, men samtidigt så gäller det ju även att rätta till andras misstag när man är ute och åker, för misstag gör alla. Ofta märker man om de har gjort fel och verkar fatta att de gjort ett misstag, då är man ju artig nog att bjuda på felet. Är de folk som beter sig som svin eller en påse nötter och inte fattar ett skit om vad man gör i en bil då kan de få en och annan gest om man är på det humöret wink

BBLAN Avstängd
26 maj 2009 · 36 Inlägg

sådana folk som du bodde inte få ha körkort

NissanMotorsport
26 maj 2009 ·

När jag hamnar bakom en bil på en 90väg som kör för sakta,  senast var idag, väldigt fint väder, torr asfalt, normalstor och fin 90väg, så är de ändåså en jävel som ligger under 80, närmare 70.. lägger mig närmare än 1 meter en liten stund tills jag kan köra om, kör om och svänger in hastigt, bara nån meter framför..

alltså vad är problemet?

om bilen inte funkar som den ska, sätt på varningsblinkersna och stanna så fort de blir lämpligt

om personen är rädd för att köra över 70, skaffa förfan inte körkort

annars ser ja faktiskt ingen anledning till att köra så sakta än att man bara tänker på sig själv och bryr sig inte ett skit om andra.. då kan dom gott å väl ha bilar uppkörda i röven dagligen..

Chrill27
26 maj 2009 · 553 Inlägg

BBLAN skrev:
sådana folk som du bodde inte få ha körkort

prova citera knappen så vi förstår vem du menar smile

volvoentusiasten
26 maj 2009 · 4 005 Inlägg

Det verkar vara många i trafiken som tror att det finns rättigheter i trafiken och försöker upprätthålla den genom att läxa upp andra, tvärtom, det finns skyldigheter!

Det här med att underlätta för trafiken finns det ganska många prejudikat som leder till att man skall underlätta en omkörning genom att gå ut i vägrenen i många situationer.
Dock finns det ingen regel som säger att det gäller vid varje tillfälle, alla situationer är unika.

Som jag tolkar huvudskaparen så är han arg på de som antingen medvetet eller omedvetet kör så att de hindrar upp trafiken, kanske genom att inte se sig för när de väl vill köra om, blinka eller kan inte avgöra din hastighet i backspegeln när du själv vill köra om, eller rent illvilligt genom att de tror att de har några rättigheter, att någon som kör 109km/h på 110 har större rätt att vara där än någon som fortare och att de har rätt att hindra dig.

Det är konstigt det där.

Jag har kört yrkestrafik ett tag och känner att högerzonen är en frizon, här kan alla som vill köra lagligt och säkert ligga utan att ha dåligt samvete. Om jag skulle åka ut på vänsterfilen för att köra om någon långsam, så måste jag vara säker på att jag hinner om framförvarande fordon innan något bakomvarande fordon hinner ifatt mig. Om jag inte är säker på hinna, så gör jag ingen omkörning. Vänsterfil ska används för omkörning tycker jag (även om lagen inte tvingar dig att byta tillbaka på motorväg/trafikled)
Punkt slut.

Är inte detta ett resonemang som fungerar?

Jag har lite svårt att förstå ilskan över alla här. Vi har hastighetsregler, de ska följas.
Är det 70, så ska man köra 70. inte 50, inte 90. Är det någon som vill bryta om detta, så får väl den personen själv bryta mot den, varför ska den laglydiga behöva begå ett brott, bara för att alla andra gör det?
Nä, det där argumentet köper jag inte!
Det skulle aldrig falla mig in att klaga genom att tuta med signalhorn/ljustuta på någon som kör 70 på 70väg. Eventuellt om personen kör avsevärt mycket långsammare, och inte kör av vid en bussficka för att släppa förbi andra trafikanter.

Sen finns det alltid undantag för personer som handlar i nöd, fri väg påkallar man genom varningsblinkers och blinka med helljus löpandes och vidtar stor försiktighet! De ska man hålla undan sig för så mycket man kan!

smile

Saab_Diana
26 maj 2009 · 401 Inlägg

BBLAN skrev:
sådana folk som du bodde inte få ha körkort

du är säkert en sån slöhög....

Saab 9-5 "2.0" (2000)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
BMW 535 "i" (2012)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 maj 2009 · 1 948 Inlägg

Saab diana, crill27 och MIG1408.. ni verkar ha liknande tankesätt som jag...  De som håller hastigheten ska inte få lida för de som kör för fort, och de som kör lagligt ska skita i dem som kör för fort... ligga nära göra man innan omkörning men annars håller man avståndet.

Ge och ta...

EDIT:100% rätt... detta är det bästa inlägget hittills... summerar precis vad jag i helhet tycker.

linuslinje skrev:
Det verkar vara många i trafiken som tror att det finns rättigheter i trafiken och försöker upprätthålla den genom att läxa upp andra, tvärtom, det finns skyldigheter!

Det här med att underlätta för trafiken finns det ganska många prejudikat som leder till att man skall underlätta en omkörning genom att gå ut i vägrenen i många situationer.
Dock finns det ingen regel som säger att det gäller vid varje tillfälle, alla situationer är unika.

Som jag tolkar huvudskaparen så är han arg på de som antingen medvetet eller omedvetet kör så att de hindrar upp trafiken, kanske genom att inte se sig för när de väl vill köra om, blinka eller kan inte avgöra din hastighet i backspegeln när du själv vill köra om, eller rent illvilligt genom att de tror att de har några rättigheter, att någon som kör 109km/h på 110 har större rätt att vara där än någon som fortare och att de har rätt att hindra dig.

Det är konstigt det där.

Jag har kört yrkestrafik ett tag och känner att högerzonen är en frizon, här kan alla som vill köra lagligt och säkert ligga utan att ha dåligt samvete. Om jag skulle åka ut på vänsterfilen för att köra om någon långsam, så måste jag vara säker på att jag hinner om framförvarande fordon innan något bakomvarande fordon hinner ifatt mig. Om jag inte är säker på hinna, så gör jag ingen omkörning. Vänsterfil ska används för omkörning tycker jag (även om lagen inte tvingar dig att byta tillbaka på motorväg/trafikled)
Punkt slut.

Är inte detta ett resonemang som fungerar?

Jag har lite svårt att förstå ilskan över alla här. Vi har hastighetsregler, de ska följas.
Är det 70, så ska man köra 70. inte 50, inte 90. Är det någon som vill bryta om detta, så får väl den personen själv bryta mot den, varför ska den laglydiga behöva begå ett brott, bara för att alla andra gör det?
Nä, det där argumentet köper jag inte!
Det skulle aldrig falla mig in att klaga genom att tuta med signalhorn/ljustuta på någon som kör 70 på 70väg. Eventuellt om personen kör avsevärt mycket långsammare, och inte kör av vid en bussficka för att släppa förbi andra trafikanter.

Sen finns det alltid undantag för personer som handlar i nöd, fri väg påkallar man genom varningsblinkers och blinka med helljus löpandes och vidtar stor försiktighet! De ska man hålla undan sig för så mycket man kan!

smile

Senast redigerat av AcesHigh666 (26 maj 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang