Det verkar vara många i trafiken som tror att det finns rättigheter i trafiken och försöker upprätthålla den genom att läxa upp andra, tvärtom, det finns skyldigheter!
Det här med att underlätta för trafiken finns det ganska många prejudikat som leder till att man skall underlätta en omkörning genom att gå ut i vägrenen i många situationer.
Dock finns det ingen regel som säger att det gäller vid varje tillfälle, alla situationer är unika.
Som jag tolkar huvudskaparen så är han arg på de som antingen medvetet eller omedvetet kör så att de hindrar upp trafiken, kanske genom att inte se sig för när de väl vill köra om, blinka eller kan inte avgöra din hastighet i backspegeln när du själv vill köra om, eller rent illvilligt genom att de tror att de har några rättigheter, att någon som kör 109km/h på 110 har större rätt att vara där än någon som fortare och att de har rätt att hindra dig.
Det är konstigt det där.
Jag har kört yrkestrafik ett tag och känner att högerzonen är en frizon, här kan alla som vill köra lagligt och säkert ligga utan att ha dåligt samvete. Om jag skulle åka ut på vänsterfilen för att köra om någon långsam, så måste jag vara säker på att jag hinner om framförvarande fordon innan något bakomvarande fordon hinner ifatt mig. Om jag inte är säker på hinna, så gör jag ingen omkörning. Vänsterfil ska används för omkörning tycker jag (även om lagen inte tvingar dig att byta tillbaka på motorväg/trafikled)
Punkt slut.
Är inte detta ett resonemang som fungerar?
Jag har lite svårt att förstå ilskan över alla här. Vi har hastighetsregler, de ska följas.
Är det 70, så ska man köra 70. inte 50, inte 90. Är det någon som vill bryta om detta, så får väl den personen själv bryta mot den, varför ska den laglydiga behöva begå ett brott, bara för att alla andra gör det?
Nä, det där argumentet köper jag inte!
Det skulle aldrig falla mig in att klaga genom att tuta med signalhorn/ljustuta på någon som kör 70 på 70väg. Eventuellt om personen kör avsevärt mycket långsammare, och inte kör av vid en bussficka för att släppa förbi andra trafikanter.
Sen finns det alltid undantag för personer som handlar i nöd, fri väg påkallar man genom varningsblinkers och blinka med helljus löpandes och vidtar stor försiktighet! De ska man hålla undan sig för så mycket man kan!