11222
Sök

Nu är jag less, behöver tips/råd om inställning av steget..

Gasglad
3 244 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
Hejsan!

Så fort jag ökar volymen lite så slår middbasarna igenom, dem är delade på 80Hz i dagsläget men får ingen bas alls ifrån dem i princip.

Behöver lite hjälp med inställning av detta ljudsystem:

TEC SPL6HS 6,5" i dörrar fram - vad ska jag dela dem på ?
4" JE Comp kit i instrumentbrädan, delade runt 100Hz - Vad ska dem delas i ?
2x12" MDS FRR basar i en venturi låda - delad på 80Hz behöver ej ställas in!
Pioneer DEH-6000UB - Stängs av delningen där och kör via steget
US AMPS AX5600 5-kanals steg - kör all delning därifrån!

Har även ett separat delningsfilter (Design Referece DX-28) som dock inte är inkopplat, där kan jag ställa in både delning, Freq Multiplier, Slope(Vad är det?)... Bättre att använda detta filter? Hur ska jag göra för att få bort delningen i steget? Sätta alla på 50HZ eller hur gör jag ?

//Christian

//Carfreak

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 maj 2009
gaina mindre. ställ delningen på cd, (lowpass på 80)+2 (mid på 200)+2 diskant på va du vill.

Sedan om du kan ställa in mer tex bas så sätt bas på 63 elr 100

sedan ant full på steget eller hp 60  ja kör t.o.m. ner på 50 på den.

hänger du me?

7 283 Inlägg
26 maj 2009
Jag kör mina middar på 50hz 24db/okt.
Monteringen MÅSTE vara tät och riktigt stabil.

Råkat fasvända ena midden?
Om du bara kör middarna får du fortfarande ingen bas alls ifrån dom?

Gasglad
3 244 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
Tack så mycket!! Ska pilla mer imorgon!

Får ev täta dörrarna ännu mer! Kanske inte är helt tätt där.
Ang. att det ska vara tätt, menar du då mellan kupé och innuti dörrsidan eller en sluten låda till middarna?
Ska kolla alla faser på högtalarna en gång till!

Men hur gör jag när jag har ett aktivt delningsfilter innan steget? Hur stänger jag av stegets filter alt. får bort delningen ?

//Carfreak

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 maj 2009
MrCarfreak skrev:

Ang. att det ska vara tätt, menar du då mellan kupé och innuti dörrsidan eller en sluten låda till middarna?

Men hur gör jag när jag har ett aktivt delningsfilter innan steget? Hur stänger jag av stegets filter alt. får bort delningen ?

Det finns swithcar på steget där du kan stänga av det.

Man kan ju aldrig utesluta fel på midbasarna, men du är isåfall den förste att lyckas få SPL6or att bottna ur innan allt annat bottnar ur...

Det låter snarare som om det skulle vara nåt annat problem. Hur mycket flyttar sig konen innan det börjar låta illa? Fladdrar den hejdlöst eller knappt alls?

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

jobbar påre
751 Inlägg
27 maj 2009
50hz? typ 10hz mer än vad ja lirar min subb på?:S tyckte de lät lite lågt..men kanske bara jag som knas?wink hade nog kört iaf på 100hz jag... dem ska ju inte spela den tyngsta basen precis??smile

Gasglad
3 244 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
jonash skrev:
MrCarfreak skrev:

Man kan ju aldrig utesluta fel på midbasarna, men du är isåfall den förste att lyckas få SPL6or att bottna ur innan allt annat bottnar ur...

Det låter snarare som om det skulle vara nåt annat problem. Hur mycket flyttar sig konen innan det börjar låta illa? Fladdrar den hejdlöst eller knappt alls?

/Jonas

Hmm, allt annat lirar klockrent i bilen, 4" ger en rapp skön stämma vid tex. trumslag mm.
SPl6orna rör sig hyffsat mkt, ger knappt någon bas och bottnar ur som du säger. Kan ju vara så att det är något fel ifrån fabrik också då jag aldrig fått någon riktig bas ur dem, kolla filmerna i min profil under ford proben... Innan jag säger att elementen är knasiga så ska jag plasta lådan så den blir riktigt tät. Har nästan precis den lådvolymen ni rekommenderar! Ska lådorna dämpas eller spela rakt ut i lådan ??

//Carfreak

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 maj 2009
Pro_fxr skrev:
50hz? typ 10hz mer än vad ja lirar min subb på?:S tyckte de lät lite lågt..men kanske bara jag som knas?wink hade nog kört iaf på 100hz jag... dem ska ju inte spela den tyngsta basen precis??smile

basen i bagaget kan spela fram till 50 sen midbas från 50 och uppåt, vem vill ha glapp där:P sen är det skönt me tungbas fram smile

så din bas spelar till 60hz sen fram 100hz och uppåt? vart har du de där emellan då?
Senast redigerat av pattilatti2 (27 maj 2009)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 maj 2009
MrCarfreak skrev:
jonash skrev:
MrCarfreak skrev:

/Jonas

Hmm, allt annat lirar klockrent i bilen, 4" ger en rapp skön stämma vid tex. trumslag mm.
SPl6orna rör sig hyffsat mkt, ger knappt någon bas och bottnar ur som du säger. Kan ju vara så att det är något fel ifrån fabrik också då jag aldrig fått någon riktig bas ur dem, kolla filmerna i min profil under ford proben... Innan jag säger att elementen är knasiga så ska jag plasta lådan så den blir riktigt tät. Har nästan precis den lådvolymen ni rekommenderar! Ska lådorna dämpas eller spela rakt ut i lådan ??

har du lagt 18db/okt elr nå sånt på då? det ska vara det iaf. samt hur mkt power ger du dem? och frågan är hur bra är dina plastade lådor nu?

se även över inställningarna i eq banden där low-mid-tre low förstärker ju där samt så ska din mid vara på 200k.. så testa me det.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 maj 2009
MrCarfreak skrev:

Hur stora är lådorna?

1. Testa fasvänd den ena utav dem.
2. Hur exakt är alla inställningar gjorda. Det känns som om antingen så cancelleras ljudet, eller så har du typ HP50, LP75, eller ännu värre, HP75, LP50...Vill veta hur HUn är inställd, vilken kanal på HUn som går till midbasdelen utav steget, vill veta hur du delat i steget etc.

Har du kollat så att elementen ser okej ut?

/Jonas
Senast redigerat av jonash (27 maj 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Gasglad
3 244 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
jonash skrev:
MrCarfreak skrev:

Hur stora är lådorna?

1. Testa fasvänd den ena utav dem.
2. Hur exakt är alla inställningar gjorda. Det känns som om antingen så cancelleras ljudet, eller så har du typ HP50, LP75, eller ännu värre, HP75, LP50...Vill veta hur HUn är inställd, vilken kanal på HUn som går till midbasdelen utav steget, vill veta hur du delat i steget etc.

Har du kollat så att elementen ser okej ut?

/Jonas

Tjenare, nu är lådan HELT sluten, ingen luft smygen sig igenom, testade spela lite, tror den spelar lite bättre men är osäker.  Har för mig ni rekommenderade 15l sluten låda men kan ha fel, är som sagt ett tag sen jag byggde dörrarna men kommer ihågg att jag låg nästan exakt på de liter volymen det skulle vara med +-1 liter.

I hu´n har jag stängt av delningsfiltret helt. Kör Middarna på front lågnivå utgången och min bas på rear/bas utgången(vara så?), Har ingen bassboost, eller liknande förstörande grejj. Gainen står på ca. 3/4 på steget, Jag provat med både HP & LP, HP står på ca. 55-60Hz och LP på 200. Kanske är helt gälet? Elementen verkar okej. Dock la jag märke till en sak, om man kollar in i högtalaren, dvs. in mot VASen heter det va? Följer själva + - trådarna till den papp saken som är rundad runt spolen så ser det lite kontigt ut enligt mig. Kan ta en bild imorgon och visa vid intresse!

Nu är lådan helt odämpad innuti så spelar direkt emot glasfiber plastningen.. Ska lådorna dämpas?

Please help me.. börjar bli smått frustrerad, kan även vara jag som kräver för mycket utav högtalarna men tycker de borde dunka lite i vart fall!

Vid tyngre musik som techno, trance etc. slår dem igenom direkt!

//Carfreak

jobbar påre
751 Inlägg
28 maj 2009
pattilatti2 skrev:
Pro_fxr skrev:

basen i bagaget kan spela fram till 50 sen midbas från 50 och uppåt, vem vill ha glapp där:P sen är det skönt me tungbas fram smile

så din bas spelar till 60hz sen fram 100hz och uppåt? vart har du de där emellan då?

jag har just nu orginalhögtalare tongue så antar att dom ger lite där i mellan:) hade basen bak upp till 100hz och de blev fan bara jobbigt:P gick inte å vara i bilen=)

Edit: Men som sagt JUST nu har ja detta:P kommer bli ombyggnationeer med JBL högtalare i hela bilen:P och ev. 2 x 10" som lirar lite högre hz
Senast redigerat av Pro_fxr (28 maj 2009)

Gasglad
3 244 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Hmm, han e fundering.. Kan det vara så att min Hu är boven i dramat? Har nämligen haft en brunnen signaljord innan som BRL lagade. Kan ju vara fel på Hu´n för de att den skickar ut en för svag lågnivå signal eller liknande? Ska försöka låna en annan hu å testa. Har även dämpat lådorna med VÄLDIGT mycket dämpull, visst ger lite bättre tryck men långt ifrån vad jag förväntar mig.. Lyssnar jag på polarnas stereo så dunkar det på fint + att dem spelar rakt ut i dörr.

//Carfreak

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 maj 2009
Hur tjockt är materialet i lådorna? Det krävs ganska många lager glasfiber om det ska bli stumt och spela bra som sluten låda, annars så är det nog bättre att köra rätt ut i en dämpad dörr. Med dom middarna så bör du nog få lådan lika stum som om den vore byggd av åtminstone 16mm MDF.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 maj 2009
MrCarfreak skrev:
Hmm, han e fundering.. Kan det vara så att min Hu är boven i dramat? Har nämligen haft en brunnen signaljord innan som BRL lagade. Kan ju vara fel på Hu´n för de att den skickar ut en för svag lågnivå signal eller liknande? Ska försöka låna en annan hu å testa. Har även dämpat lådorna med VÄLDIGT mycket dämpull, visst ger lite bättre tryck men långt ifrån vad jag förväntar mig.. Lyssnar jag på polarnas stereo så dunkar det på fint + att dem spelar rakt ut i dörr.

men kolla inställningarna igen och att du tex ej råkar ha kopplat på nå delningar som inte ska va på tex på hu.

dela sedan rätt allt. samt banden rätt på hu( lp mid tre.) dvs kanske 50 200 och 8k
sedan sätter du på valfria +- på dem.

Sen bas/treble. +-6

sätt även hu på flat då du ställer in inställningarna på steget. Efter det gör du alla inställningar.

skriv in här hur de låter eft det. bör trycka på bättre iaf. annars har du möjligen fel på din pio. min har o död signaljord, den är dock bara jordad, men de trycker på för det, så ja tror ej de är de som är felet. tror de är dina inställningar, samt va har du steget på? HP eller full?

Samt dina lådor är väl max 7-8mm ? ska vara det dubbla minst.smile
Senast redigerat av pattilatti2 (28 maj 2009)

Gasglad
3 244 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Ska försöka ställa in skiten igen! Nu kör jag middarna på rear kanalen istället och 4" på front kanalen.
Dörrarna är 11mm tjocka!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
hmm, jag kommer ta kort på mitt aktiva delningsfilter så ni ser mina inställningar.. Kör bara 6,5" via det aktiva filtret nu och 4" direkt i steget, dem fungerar perfekt. Bara 6,5" som låter illa...

//Carfreak

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 maj 2009
Är lådorna i dörrana 11mm tjocka överallt eller är materialet tunnare nånstans?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gasglad
3 244 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
De är lika tjocka överallt! Så stabilitets problem kan vi glömma.. Antingen är det HU eller högtalarna som strular.

//Carfreak

7 283 Inlägg
28 maj 2009
Har du provat fasvändning än?
Kör du med eller utan HP filter?

Sök