jonash skrev:
MrCarfreak skrev:
Hmm, allt annat lirar klockrent i bilen, 4" ger en rapp skön stämma vid tex. trumslag mm.
SPl6orna rör sig hyffsat mkt, ger knappt någon bas och bottnar ur som du säger. Kan ju vara så att det är något fel ifrån fabrik också då jag aldrig fått någon riktig bas ur dem, kolla filmerna i min profil under ford proben... Innan jag säger att elementen är knasiga så ska jag plasta lådan så den blir riktigt tät. Har nästan precis den lådvolymen ni rekommenderar! Ska lådorna dämpas eller spela rakt ut i lådan ??
Hur stora är lådorna?
1. Testa fasvänd den ena utav dem.
2. Hur exakt är alla inställningar gjorda. Det känns som om antingen så cancelleras ljudet, eller så har du typ HP50, LP75, eller ännu värre, HP75, LP50...Vill veta hur HUn är inställd, vilken kanal på HUn som går till midbasdelen utav steget, vill veta hur du delat i steget etc.
Har du kollat så att elementen ser okej ut?
/Jonas
Tjenare, nu är lådan HELT sluten, ingen luft smygen sig igenom, testade spela lite, tror den spelar lite bättre men är osäker. Har för mig ni rekommenderade 15l sluten låda men kan ha fel, är som sagt ett tag sen jag byggde dörrarna men kommer ihågg att jag låg nästan exakt på de liter volymen det skulle vara med +-1 liter.
I hu´n har jag stängt av delningsfiltret helt. Kör Middarna på front lågnivå utgången och min bas på rear/bas utgången(vara så?), Har ingen bassboost, eller liknande förstörande grejj. Gainen står på ca. 3/4 på steget, Jag provat med både HP & LP, HP står på ca. 55-60Hz och LP på 200. Kanske är helt gälet? Elementen verkar okej. Dock la jag märke till en sak, om man kollar in i högtalaren, dvs. in mot VASen heter det va? Följer själva + - trådarna till den papp saken som är rundad runt spolen så ser det lite kontigt ut enligt mig. Kan ta en bild imorgon och visa vid intresse!
Nu är lådan helt odämpad innuti så spelar direkt emot glasfiber plastningen.. Ska lådorna dämpas?
Please help me.. börjar bli smått frustrerad, kan även vara jag som kräver för mycket utav högtalarna men tycker de borde dunka lite i vart fall!
Vid tyngre musik som techno, trance etc. slår dem igenom direkt!