9838
Sök

Nu är jag less, behöver tips/råd om inställning av steget..

Gasglad
3 244 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
ajjemen. det har jag testat så det kan vi utesluta. Testade ned ett batterí för att se så konen spelar utåt!
Har testat både och.. HP på 200 och LP på 55-80 utan resultat..

//Carfreak

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 maj 2009
MrCarfreak skrev:
ajjemen. det har jag testat så det kan vi utesluta. Testade ned ett batterí för att se så konen spelar utåt!

Wow wow.....
Om du kör HP på 200 och LP på 55-80 på middarna är det inte konstigt att de inte spelar...
Testa att vända på det o ha LP på 200 o HP på 50-80 wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 283 Inlägg
29 maj 2009
Lonefox skrev:
MrCarfreak skrev:

Wow wow.....
Om du kör HP på 200 och LP på 55-80 på middarna är det inte konstigt att de inte spelar...
Testa att vända på det o ha LP på 200 o HP på 50-80 wink

Tyvärr tror jag bara att han skrev fel då han sa att konan rör på sig mycket och slår lätt igenom vid djupbas.
Tycker det verkligen är skumt!
För jag kan verkligen pressa på mina spl6or hårt utan att dom bottnar, men dörren gillar dom verkligen inte. big_smile

Gasglad
3 244 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Ojj, såg nu att jag blandat ihopp dem..

Mina dörrar är helt täta så tycker verkligen inte dem ska bottna.
Har nu även testat med en annan HU utan reultat, även bytt steg och testa utan resultat.
Måste vara elementen det är fel på, väntar på svar ifrån N-core.se
Lägger gärna 1000:- extra för ett par andra istället. Ev kör jag koaxialer istället i dörrarna. Då får jag både 4" koaxerna samt 6,5" koax i dörrar..

//Carfreak

7 283 Inlägg
29 maj 2009
Vore konstigt att få fel på båda elementen tycker jag.
Varför vill du ha dubbla koaxialer?
Men om du har ett HP filter igång så ska det krävas mycket innan dom bottnar...
Lär ju finnas någon duktig som bor i närheten utav dig som kan hjälpa lite.

Gasglad
3 244 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Vore konstigt att få fel på båda elementen tycker jag.
Varför vill du ha dubbla koaxialer?
Men om du har ett HP filter igång så ska det krävas mycket innan dom bottnar...
Lär ju finnas någon duktig som bor i närheten utav dig som kan hjälpa lite.

Iofs, det har du rätt i! Kan ju även gå att använda mellanreg istället för midbas, kommer ev. att köra med en 8" bas i handsfacket som ska byggas om.

Kör med både LP och HP filter igång samt den delningen jag nämnde och dem bottnar!
Kan ju även vara jag som är kräsen, vem vet.

//Christian

//Carfreak

7 283 Inlägg
29 maj 2009
Kör du via steget eller ditt aktiva filter?
Du undrade tidigare över vad slope är, det är brantheten på filtret.
Hur är det inställt nu?
För om du kör hp 50hz 6db/okt så får dom ju spela en hel del mera djupbas jämfört med t ex 24db/okt.

2 452 Inlägg
29 maj 2009
vart i göteborg bor du...?kan eventuellt hjälpa dig isåfall

döden kommer tillbaka

Gasglad
3 244 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Kör med steget bara nu då jag inte kan stänga av filtren helt och hållet på steget vilket är synd.
Kör endast HP filter nu inställt på ca. 60Hz. Körde med slope 6db alt. 8db innan...

Ev så ska jag i med sånna dynamat i högtalarlådorna, brukar det hjälpa? Kan vara för mkt resonans i lådan, vibrerar en del så kan vara det också.

Lyssnade även på under magneten på 6,5an och hörde att något skramlar innuti magneten :s

"Focal K2 Power nästa" wink

Har bilen på min firma, KCC Bilservice, adress: ebbe lieberathsgatan 14 i göteborg mot mölndal, mitt emot willys huvud entré.

//Carfreak

1 631 Inlägg
29 maj 2009
MrCarfreak skrev:
"Focal K2 Power nästa" wink
.

Focal är inte i närheten att spela så hårt och så mycket midbas som TECen. Antingen så är det fel på elementen (är ju inte omöjligt) eller så är det problem i just din installation. Men jag tror helt klart på det senare.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Gasglad
3 244 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Vad skulle vara fel? 5 kvadrats plus samt minus kabel till steget.. Högtalarkabeln är 2x4 kvadrat. Steget inställt nu på HP 60Hz, helt slutna lådor efter tecs rekommendationer. Så undrar vad det kan vara isåfall!

//Carfreak

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 maj 2009
ja köper dem av dig billigt, så kan ja ha dem som midbasar:D har haft focal k2orna o i jämförelse med mina nakas så väljer jag mina naka
jag tro då fortfarande på fel installation/fel inställningar, s varje dag:D

köp ett vanligt 2kanals steg o driv dem med de... va har du nu ett 4kanals elr?
Senast redigerat av pattilatti2 (29 maj 2009)

Gasglad
3 244 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Hihi..

Har ett US AMPS AX5600 5-kanalare, dock har jag min baslåda på ett annat steg. AMPS steget driver mina 4" samt TECarna..

//Carfreak

7 283 Inlägg
29 maj 2009
Du menar 50mm² till steget och inte 5mm² va?

Gasglad
3 244 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Du menar 50mm² till steget och inte 5mm² va?

Aa 50 kvadrat ja wink

Tror jag fått till det nu iofs men är endå inte nöjd! Ska nog köra med dynamats i högtalarlådorna!

Hur fungerar butyl mattor? Räcker 10st 40x37,5 till hela bilen?
Någon som kör med dessa mattor och någon som har en åsikt om ljudet före/efter ??
Senast redigerat av MrCarfreak (29 maj 2009)

//Carfreak

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 maj 2009
Kan du inte ändra brantheten på delningen så att du får tex 12dB eller ännu hellre 24dB? Jag höll på och lekte med det i min 3sixty och vid 50Hz 24dB så spelar midbasarna lika djupt som vid 60Hz 12dB. 6dB eller 8dB är ju inte mycket alls.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gasglad
3 244 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Tyvärr så kan jag inte det i min Pioneer HU eller på steget. Funderar på en Eclipse Hu senare, är den bra? Går la att ställa in allt där?!

//Carfreak

1 631 Inlägg
29 maj 2009
MrCarfreak skrev:
Vad skulle vara fel? 5 kvadrats plus samt minus kabel till steget.. Högtalarkabeln är 2x4 kvadrat. Steget inställt nu på HP 60Hz, helt slutna lådor efter tecs rekommendationer. Så undrar vad det kan vara isåfall!

Svårt att säga utan att ha lyssnat. Men eftersom dina element är bland de värsta midbasar som går att köpa är det underligt om de inte spelar på bra.

Ta det inte personligt, men i 99% av fallen när ljudet inte blir bra med hyfsade prylar är det fel i installationen och inte på grejorna. smile

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 maj 2009
Du har kollat fasen med ett batteri...så dne elektriska fasen är korrekt.

Men jag skulle testa att fasvända dem ändå bara för att iaf kunna utesluta akustiskt fasfel....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Gasglad
3 244 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
U got a point there, tyvärr tillåter inte Pioneer det :p

//Carfreak

Sök