Dubbelturbo i en s60?

wallingstam
28 maj 2009 · 474 Inlägg

Hej!
Är lite småsugen på att fixa ett till turbo aggregat till min volvo.
Det är en s60 2.4t -01a

Har någon av er hört någon som gjort något liknande på liknande bil?
Hur ska man lösa det med grenrören?
Hur mycker mera effekt kan man lyckas få ur?


Har inte så mycket kunskap, men en j*vla vilja smile

Glad för alla svar jag får!

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
T5Black
28 maj 2009 · 451 Inlägg

Varför inte nöja dig med en stor och pressa den lite mera bara. En tråkig lågtrycks turbo gör ju inte så stor nytta:D

Jimm
28 maj 2009 · 1 661 Inlägg

nja, jag hade nog stoppat dit en större. Men det behövs ju även ny mapp och uppgraderat bränsle.

vofloo
28 maj 2009 · 739 Inlägg

du får väll bättre kraft med en stor än 2 små turbos  ... Rätta mig om jag har fel!

mvh

TurbOla Reservdansk
28 maj 2009 · 6 271 Inlägg

Ta ett grenrör från en ny D5 - den har nämligen dubbelturbo på 5cyl. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
wallingstam
28 maj 2009 · 474 Inlägg

Alltså rätta mig om jag har fel.
En lätt tryckare "spolar" ju upp sig tidigare och om man då har 2 sånna så måste ju det vara bra mycket skönare än om man bara byter upp till en större turbo och all effekt kommer vid 4000 varv?

Låt säga att jag tar ett grenrör från en D5 (tack för idén, passar det direkt föresten) och sen en till turbo, exakt lika som originalet, måste jag göra mappning och sånt då?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
torpis Forummoderator
28 maj 2009 · 10 576 Inlägg

wallingstam skrev:
Alltså rätta mig om jag har fel.
En lätt tryckare "spolar" ju upp sig tidigare och om man då har 2 sånna så måste ju det vara bra mycket skönare än om man bara byter upp till en större turbo och all effekt kommer vid 4000 varv?

cyklar du fortare på två cyklar samtidigt?  Nej snarare långsammare iom du får släpa på den andra helt i onödan.

Du har en viss mängd avgaser att driva turbon,  två turbos = halva mängden och segare spool även om aggregaten i sig är små och lättdrivna.

En stor är alltid effektivare än två små (om vi nu håller oss till installationer som du och jag klarar av att räkna ut och bygga ihop.)

Även om du kastar dit en turbo som klarar av 450hk så blir inte laddet katastrofalt sent. en 3071R med steg 3 axel och cosworth .63 avgashus tex, svarar från 3000rpm och drar till 8000 utan problem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
28 maj 2009 · 10 576 Inlägg

wallingstam skrev:
Låt säga att jag tar ett grenrör från en D5

förefaller inte speciellt smidigt

http://www.motorauthority.com/content/thumbs/v/o/volvo_d5_twin_turbo_diesel_euro_5_five_cylinder_engine_002-0107-950x650.jpg

http://www.motorauthority.com/content/thumbs/v/o/volvo_d5_twin_turbo_diesel_euro_5_five_cylinder_engine_001-0107-950x650.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
wallingstam
28 maj 2009 · 474 Inlägg

torpis skrev:

wallingstam skrev:
Alltså rätta mig om jag har fel.
En lätt tryckare "spolar" ju upp sig tidigare och om man då har 2 sånna så måste ju det vara bra mycket skönare än om man bara byter upp till en större turbo och all effekt kommer vid 4000 varv?

cyklar du fortare på två cyklar samtidigt?  Nej snarare långsammare iom du får släpa på den andra helt i onödan.

Du har en viss mängd avgaser att driva turbon,  två turbos = halva mängden och segare spool även om aggregaten i sig är små och lättdrivna.

En stor är alltid effektivare än två små (om vi nu håller oss till installationer som du och jag klarar av att räkna ut och bygga ihop.)

Även om du kastar dit en turbo som klarar av 450hk så blir inte laddet katastrofalt sent. en 3071R med steg 3 axel och cosworth .63 avgashus tex, svarar från 3000rpm och drar till 8000 utan problem.

Okej, men alltså ja... då kanske man skulle strunta i något bygge då och bara ersätta originalet med en fetare turbo... Men jag tycker att det är så skönt att den liksom är uppe i max Nm vid 2300 varv.. vill inte riktigt förstöra det.

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Rock-Star
28 maj 2009 · 2 982 Inlägg

funta även på www.bsr.se eller www.atechmotor.se

Stefan Varberg Supraman
28 maj 2009 · 2 300 Inlägg

wallingstam skrev:

torpis skrev:

wallingstam skrev:
Alltså rätta mig om jag har fel.
En lätt tryckare "spolar" ju upp sig tidigare och om man då har 2 sånna så måste ju det vara bra mycket skönare än om man bara byter upp till en större turbo och all effekt kommer vid 4000 varv?

cyklar du fortare på två cyklar samtidigt?  Nej snarare långsammare iom du får släpa på den andra helt i onödan.

Du har en viss mängd avgaser att driva turbon,  två turbos = halva mängden och segare spool även om aggregaten i sig är små och lättdrivna.

En stor är alltid effektivare än två små (om vi nu håller oss till installationer som du och jag klarar av att räkna ut och bygga ihop.)

Även om du kastar dit en turbo som klarar av 450hk så blir inte laddet katastrofalt sent. en 3071R med steg 3 axel och cosworth .63 avgashus tex, svarar från 3000rpm och drar till 8000 utan problem.

Okej, men alltså ja... då kanske man skulle strunta i något bygge då och bara ersätta originalet med en fetare turbo... Men jag tycker att det är så skönt att den liksom är uppe i max Nm vid 2300 varv.. vill inte riktigt förstöra det.

2300 passerar ju som en löning vid inspirerad körning.
ladda på med en större e mitt råd, det finns större som är körbara på låga varv.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
brk95
28 maj 2009 · 140 Inlägg

titta på s80 t6 dom går ju rätt skapligt smile

torpis Forummoderator
28 maj 2009 · 10 576 Inlägg

som Stefan säger, varför hålla sig kring 2300rpm?  Du borde köpa dig en diesel i så fall, för de har mycket pulver på lägre varvtal och är döda över 4000rpm.  Förefaller passa dina preferenser bättre.


Rejsar jag med nån eller skall köra om så inte tusan ligger jag på 5:an i 50km/h och segdrar utan jag växlar ner till 2:an och ringer ur motorn oavsett bilmodell eller motoralternativ.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
28 maj 2009 · 10 576 Inlägg

wallingstam skrev:
... då kanske man skulle strunta i något bygge då och bara ersätta originalet med en fetare turbo...

mycket smartare.  Då finns det delar från S60R som passar rakt på din bil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
wallingstam
28 maj 2009 · 474 Inlägg

torpis skrev:

wallingstam skrev:
... då kanske man skulle strunta i något bygge då och bara ersätta originalet med en fetare turbo...

mycket smartare.  Då finns det delar från S60R som passar rakt på din bil.

Duger det med bara R turbon eller måste jag har nytt grenrör också från Ren?
Och btw.. det där med hur man kör om det blir race håller jag helt med om, men det är ju rätt skönt att slippa växla ner under omkörningar och sånt också, man vill ju ha en allround bil..

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
torpis Forummoderator
28 maj 2009 · 10 576 Inlägg

wallingstam skrev:
Duger det med bara R turbon eller måste jag har nytt grenrör också från Ren?
Och btw.. det där med hur man kör om det blir race håller jag helt med om, men det är ju rätt skönt att slippa växla ner under omkörningar och sånt också, man vill ju ha en allround bil..

Givetvis är bottendrag kul, men jag tror inte du tappar nämnvärt med S60R turbo mot vad som sitter original på din bil.  Däremot blir kontrasten mellan icke laddtryck och fullt laddtryck större så du upplever kanske bilen som slöare vid 2300rpm även om den inte är det.

Min bil tex, jag hade laddtryck med bra fjång från 4100rpm, körde jag en 402metersrepa och växlade vid 4000rpm på växel 1-3 samt 3800rpm på växel 4-5 för att inte få laddtryck, då gick min bil exakt lika fort på 402m som en S40 1.8 GDI på 125hk, och då ringer han med GDI motorn ur den så mycket det bara går.  Min bil gick alltså på "bottendraget" fortare än en GDI som man rang ur för fulla muggar. Men du anar inte hur trött bilen känns ändå i stadstrafik fast att den är kvickare än sugmotorbilen är på fulla muggar. wink


Ang grenrör till 5:orna så är det mer än jag vet.  Många byter till S60R grenrör medans jag med ena örat hört att det passar även på original. Men det vet säkert nån annan bättre än mig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
wallingstam
28 maj 2009 · 474 Inlägg

torpis skrev:

wallingstam skrev:
Duger det med bara R turbon eller måste jag har nytt grenrör också från Ren?
Och btw.. det där med hur man kör om det blir race håller jag helt med om, men det är ju rätt skönt att slippa växla ner under omkörningar och sånt också, man vill ju ha en allround bil..

Givetvis är bottendrag kul, men jag tror inte du tappar nämnvärt med S60R turbo mot vad som sitter original på din bil.  Däremot blir kontrasten mellan icke laddtryck och fullt laddtryck större så du upplever kanske bilen som slöare vid 2300rpm även om den inte är det.

Min bil tex, jag hade laddtryck med bra fjång från 4100rpm, körde jag en 402metersrepa och växlade vid 4000rpm på växel 1-3 samt 3800rpm på växel 4-5 för att inte få laddtryck, då gick min bil exakt lika fort på 402m som en S40 1.8 GDI på 125hk, och då ringer han med GDI motorn ur den så mycket det bara går.  Min bil gick alltså på "bottendraget" fortare än en GDI som man rang ur för fulla muggar. Men du anar inte hur trött bilen känns ändå i stadstrafik fast att den är kvickare än sugmotorbilen är på fulla muggar. wink


Ang grenrör till 5:orna så är det mer än jag vet.  Många byter till S60R grenrör medans jag med ena örat hört att det passar även på original. Men det vet säkert nån annan bättre än mig.

Okej! tack för svaret. Blir till att titta efter en R turbo då smile
Blir till att chipa bilen sen, tror du mappning är bättre när jag har bytt turbo? Måste jag även öka bränslet när ja byter till en R turbo?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
torpis Forummoderator
28 maj 2009 · 10 576 Inlägg

Du måste ha programvara som matchar hårdvaran.  ett vanligt steg 3 chip skulle inte fungera tex. vissa trimfirmor har färdiga chip för turbobyte, exempelvis Autotech.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
wallingstam
28 maj 2009 · 474 Inlägg

torpis skrev:
Du måste ha programvara som matchar hårdvaran.  ett vanligt steg 3 chip skulle inte fungera tex. vissa trimfirmor har färdiga chip för turbobyte, exempelvis Autotech.

Okej, blir till att spara då...
Åka dit och smacka på ny turbo, helsystem och låta dem ställa in allt.. + chipning oft smile Blir nog lite skillnad.

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Frayze
16 april 2010 · 727 Inlägg

wallingstam skrev:

torpis skrev:
Du måste ha programvara som matchar hårdvaran.  ett vanligt steg 3 chip skulle inte fungera tex. vissa trimfirmor har färdiga chip för turbobyte, exempelvis Autotech.

Okej, blir till att spara då...
Åka dit och smacka på ny turbo, helsystem och låta dem ställa in allt.. + chipning oft smile Blir nog lite skillnad.

...Framförallt i plånboken blir det skillnad om dem ska göra allt! Kan du inte skruva själv så be en kompis som kan istället för att lämna det till en "guldsmedsaffär" så kommer du undan lite i pris.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang