Stereopaket från brl, tillräckligt för framtida på byggnad ?

Novemuna
28 maj 2009 · 98 Inlägg

Tjenare funderar på att byta ut ljudsystemet i min saab 900t coupé (orginal med äldre sony stereo)

Det jag funderat kring är detta paket ( http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=135DEH2100UB625X.jpg )
Dock planerar jag inte att köpa någon bas då jag inte har råd med det för tillfället men jag får väl lite bas från 6x9 om jag inte hört fel?

Men vill gärna ha lite åsikter om jag ska satsa på detta eller avvakta tills jag har pengar och köra på orginal eller om jag ska byta ut det nuvarande till detta och bygga på detta i framtiden.

Daniel.

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
Dream_on
28 maj 2009 · 214 Inlägg

Bas blir det väll inte direkt men du får ju helt klart ett bättre ljud. tycker du ska satsa på nått annat dock. leta vidare lite så kan du finna mer ljud för pengarna. kolla in www.carsound.se och prata med dom. har bra paket till helt ok priser.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...
kalle_kalle
28 maj 2009 · 2 914 Inlägg

hur brottomt har du att köpa ljud?
planerar du att sedan bygga ut ljudet till ett bättre (kanske basar och ett kraftigt slutsteg sen spela ifrån dina polare t.ex.) då skulle du nog satsa 3000:- nu på en bra HU (stereo)
om du "bara" ska ha system som inte är värst i stan utan du vill som bara ha "utfyllnadsbas" och inte vill ha nåt speciellt så då duger det systemet alldelens utmärkt smile
det är helt efter dina krav du ska köpa ett system. smile
ta som t.ex. mig, jag ska bara ha dunka dunka så jag ska kanske satsa mer pengar på ett system som har värre bas än vad det är framsystem medans jocke vill ha mer finljud, då ska han satsa pengar på ett framsystem och lite "fjolligare" bas + steg, det är helt efter vad man vill ha för ljud vad som är bra,,,,

Senast redigerat av kalle_kalle (28 maj 2009)

Novemuna
28 maj 2009 · 98 Inlägg

kalle_kalle skrev:
hur brottomt har du att köpa ljud?
planerar du att sedan bygga ut ljudet till ett bättre (kanske basar och ett kraftigt slutsteg sen spela ifrån dina polare t.ex.) då skulle du nog satsa 3000:- nu på en bra HU (stereo)
om du "bara" ska ha system som inte är värst i stan utan du vill som bara ha "utfyllnadsbas" och inte vill ha nåt speciellt så då duger det systemet alldelens utmärkt smile
det är helt efter dina krav du ska köpa ett system. smile
ta som t.ex. mig, jag ska bara ha dunka dunka så jag ska kanske satsa mer pengar på ett system som har värre bas än vad det är framsystem medans jocke vill ha mer finljud, då ska han satsa pengar på ett framsystem och lite "fjolligare" bas + steg, det är helt efter vad man vill ha för ljud vad som är bra,,,,

Jag funderar på att komplettera med någon vettig bas och ett slutsteg som klarar att driva på lite grann.
Dock vill jag inte spela ifrån någon utan vill ha ett system som klarar att spela det mesta men visst vill man ha lite bas så det hörs men inte "spela ifrån polarna system" utan ett ljud som kan jämföras med våran saab 9-5 vector som har ett system som täcker mina behova utan några värsting komponenter (orginal)*

Jag vet inte men ett klart ljud är att föredra för min del smile

Har denna stereo nu och antar att det är dags att byta ?

http://www.sony.se/product/ica-cd-tuners/cdx-r3300

Senast redigerat av Novemuna (28 maj 2009)

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Kör vidare på stereon (HUn, huvudenheten) som du har, inget fel på den. Och så köper du nya högtalare och ett steg att driva dom med istället. smile Tex dom GAS Alpha 6x9orna bak och 6,5" (eller vad du nu får plats med fram) och sen ett 4-kanals steg till dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Novemuna
28 maj 2009 · 98 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Kör vidare på stereon (HUn, huvudenheten) som du har, inget fel på den. Och så köper du nya högtalare och ett steg att driva dom med istället. smile Tex dom GAS Alpha 6x9orna bak och 6,5" (eller vad du nu får plats med fram) och sen ett 4-kanals steg till dom.

Okej, var ska jag i så fall placera steget så jag slipper dra om kablar (kan inte mycket om vad som är draget och vad som behövs) till högtalarna tongue

Jag vill ju inte att systemet ska gå över 2000:- eftersom att jag då lika kan köra på paketet innan då stereon driver dom högtalarna utan slutsteg, eller har jag fattat fel ? yikes

Senast redigerat av Novemuna (28 maj 2009)

Saab 900 2.0T "179 Hästarn" (1997)
RoPPiN__
28 maj 2009 · 101 Inlägg

Novemuna skrev:

ChriZtoffer skrev:
Kör vidare på stereon (HUn, huvudenheten) som du har, inget fel på den. Och så köper du nya högtalare och ett steg att driva dom med istället. smile Tex dom GAS Alpha 6x9orna bak och 6,5" (eller vad du nu får plats med fram) och sen ett 4-kanals steg till dom.

Okej, var ska jag i så fall placera steget så jag slipper dra om kablar (kan inte mycket om vad som är draget och vad som behövs) till högtalarna tongue

Jag vill ju inte att systemet ska gå över 2000:- eftersom att jag då lika kan köra på paketet innan då stereon driver dom högtalarna utan slutsteg, eller har jag fattat fel ? yikes

varför snåla när man köper ljud ?? ä de inte lika bra å lägga lite extra pengar å få bra ljud ??

Volvo V70 (2006)
Olssonz
28 maj 2009 · 815 Inlägg

Novemuna skrev:

ChriZtoffer skrev:
Kör vidare på stereon (HUn, huvudenheten) som du har, inget fel på den. Och så köper du nya högtalare och ett steg att driva dom med istället. smile Tex dom GAS Alpha 6x9orna bak och 6,5" (eller vad du nu får plats med fram) och sen ett 4-kanals steg till dom.

Okej, var ska jag i så fall placera steget så jag slipper dra om kablar (kan inte mycket om vad som är draget och vad som behövs) till högtalarna tongue

Jag vill ju inte att systemet ska gå över 2000:- eftersom att jag då lika kan köra på paketet innan då stereon driver dom högtalarna utan slutsteg, eller har jag fattat fel ? yikes

Ja, stereon kan ju driva dom utan slutsteg, men med slutsteg blir det ju bättre ljud än ifall dom drivs från stereon.

David91 bor i
28 maj 2009 · 529 Inlägg

han kanse inte har mer pengar nu eller har viktigare saker att lägga dom på.

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...
Frissan
28 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Köp ett 4-kanals steg och 4 koaxialer tex 6x9" och 6,5" eller 5,25". Lika mycket pengar som paketet du visade, men mycket bättre ljud!

Senast redigerat av Softis (28 maj 2009)

Booyakasha!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 maj 2009 · 2 853 Inlägg

Jag skulle vänta. Sen lägga in skapligt bra grejor, då du garanterat kommer att ångra dig sedan. Det skiljer sig inte så mkt mellan orginal o nå billigt skräp.

Det viktigaste är att ha en bra cd om du vill ha ett fint ljud, då är en cd i prisklass 3000 fortfarande inte mycket att ha. Du kan säkert hitta beggade cd spelare som kostat över 4000kr, då börjar man kunna kalla dem för bra. Bra med inställningar o.s.v.

sen ett bra framsystem med ett steg som driver dem oansträngt. tex: 100wrms framsystem, samt 2kanalsteg på 150wrms i rätt ohm. Bra installation med bra strömpaket. så behöver man inte ens alltid en baslåda.

Jag skulle hellre vänta och satsa ungefär 10.000 på framsystem cd, samt steg. inkl kablar o.s.v.

Frissan
28 maj 2009 · 4 693 Inlägg

pattilatti2 skrev:
Jag skulle vänta. Sen lägga in skapligt bra grejor, då du garanterat kommer att ångra dig sedan. Det skiljer sig inte så mkt mellan orginal o nå billigt skräp.

Det viktigaste är att ha en bra cd om du vill ha ett fint ljud, då är en cd i prisklass 3000 fortfarande inte mycket att ha. Du kan säkert hitta beggade cd spelare som kostat över 4000kr, då börjar man kunna kalla dem för bra. Bra med inställningar o.s.v.

sen ett bra framsystem med ett steg som driver dem oansträngt. tex: 100wrms framsystem, samt 2kanalsteg på 150wrms i rätt ohm. Bra installation med bra strömpaket. så behöver man inte ens alltid en baslåda.

Jag skulle hellre vänta och satsa ungefär 10.000 på framsystem cd, samt steg. inkl kablar o.s.v.

Haha, fan va du tar i smile 10000 kr är rätt mycket pengar. Det som jag har i min bil just nu kostade ca 8100 kr (utom byggmaterial och kablar) Och det spelar rätt duktigt.
Beror ju på hur stor plånbok man har och hur mycket man vill lägga ner på ljudet.

Själv så vill jag lägga alla mina pengar på billjud, men alla vill inte det. smile

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Novemuna skrev:

ChriZtoffer skrev:
Kör vidare på stereon (HUn, huvudenheten) som du har, inget fel på den. Och så köper du nya högtalare och ett steg att driva dom med istället. smile Tex dom GAS Alpha 6x9orna bak och 6,5" (eller vad du nu får plats med fram) och sen ett 4-kanals steg till dom.

Okej, var ska jag i så fall placera steget så jag slipper dra om kablar (kan inte mycket om vad som är draget och vad som behövs) till högtalarna tongue

Jag vill ju inte att systemet ska gå över 2000:- eftersom att jag då lika kan köra på paketet innan då stereon driver dom högtalarna utan slutsteg, eller har jag fattat fel ? yikes

Svårt att säga när man inte vet vad du har för bil, men det vanligaste är ju att man sätter slutsteget bak i skuffen någonstans. Men om du köper ett litet steg så kan du ju kanske få plats med det fram, då behöver du inte dra så mycket kabel. smile Det du behöver till ett steg är: plus, jord, remote, lågnivå och så såklart högtalarkablarna.

Din nuvarande stereo driver ett par högtalare lika bra som den i paketet, ingen större skillnad i uteffekt på dom skulle jag tro. Med ett steg däremot så får du bra mycket mer effekt och då även bättre ljud. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hoonas Dieselpower!
28 maj 2009 · 534 Inlägg

Ja, men som ofta sagt. man får vad man betalar för.
Tycker häldre han sparar pengarna och köper nått lite bättre när man har en slant, för köper du dom dära gas koaxialerna osså köper du du en (bättre) bas och ett bra slutsteg till det kommer du griina över dina gas högtalare. lika bra att köpa nå redigt på en gång! : )

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 maj 2009 · 2 853 Inlägg

Absolutjonas skrev:
Ja, men som ofta sagt. man får vad man betalar för.
Tycker häldre han sparar pengarna och köper nått lite bättre när man har en slant, för köper du dom dära gas koaxialerna osså köper du du en (bättre) bas och ett bra slutsteg till det kommer du griina över dina gas högtalare. lika bra att köpa nå redigt på en gång! : )

precis i slutändan har man kastat 20 lax på skit innan man gör de ordentligt, fråga mig jag vet, har haft mds, brl och en massa annat skit. garanterat 20 lax på allt de skitet. FY FAN smile

köper man en ok cd vi säger 4000 skapligt framsystem minst 3000kr samt ett ok 2kanals från t.ex. dls elr fast carpowers 2kanals som heter 900 någe.. så är du upp i 10.000 och då äre ändå inte så jäkla bra:P

mina framsystem kostar 6lax sty, sen all montering för de och jag är ändå inte nöjd.

ska offra mig en sista gång nu och köpa en pioneer p88rs. sen får det vara bra. värdet är redan alldeles för högt då flera av stegen ligger på över 11k sty. Men man får ju som sagt va man betalar för.

Visst de går att få ett riktigt bra ljud med enklare medel, men gör man de ordentligt med riktigt bra produkter så låter de även bra på hög volym inte bara normal volym.

och ja jag vet alla vill ej lägga ner FÖR mkt pengar på billjud. Men sen vill endel det för man lever engång, varför lyssna på skit om man ändå ska byta.

Senast redigerat av pattilatti2 (28 maj 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang