1860
Sök

Nissan 200SX S14a

Projekttråd A-Ö relaterat till min Nissan 200SX S14a

226 754 Visningar
Projektet avslutat 3 oktober 2017
349 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#221
Har varit tyst här nu ett tag. Dock ser det ut som om tråden kanske skulle kunna vakna till igen. Har beställt hem huv dämpare, funderar på turbo och kopplingsbyte + ett och annat smått och gått. Får se vart detta bär...

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

349 Inlägg
12 november 2010
Trådstartare
#222
Igen en liten status uppdatering...

Har inte hänt sååå mycket den senaste tiden, har installerat huvdämpare samt lagt på vinterdäcken. Kan säga att det var liiiiite tight att få på 16" fälgarna med de nya bromsskivorna, men efter att ha visat slipmaskinen åt bromsoken så passade det, med 1mm marginal big_smile Huvudsaken att det snurrar...

Nästa säsong, ja, vad säga? Har köpare åt mitt nuvarande turbo och skulle bara behöva hitta ett nytt till passligt pris, har tittat på GT3071R 0.64 men inte bestämt mig ännu... Har även kollat in ett par alternativ till ny koppling för 2011, får se. Någon som har en 3071 i bra skick liggandes?
Senast redigerat av tom_rosenback (12 november 2010)

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

349 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#223
Såja, nu var det bestämt. En Garret GT3071 0.64 blev precis beställd, borde anlända senast nästa vecka, återkommer med bilder på skönheten. big_smile Detta leder då till att ny koppling skall infinna sig till våren, nya olje och vatten slangar till turbon och ny mappning... Mål runda 400hk, får se hur länge motorn håller...

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

349 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#224
Nu har turbon anlänt, hämtade även nya stålomspunna vatten och oljeslangar då de jag har nu fortfarande är metallrör som man inte vet när spricker. Kommer att försöka få turbon installerad i helgen även uppstart hoppas jag på. Här är några bilder på turbon.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/115588/1027373_7sgvj8.jpg

Även slangarna rymdes med
https://www1.garaget.org/gallery/archive/115588/1027374_kwfxo4.jpg

Återkommer med bilder i helgen från installation.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

60 Inlägg
9 december 2010
#225
Kul att du tar tag i de igen! smile  tycker vingen passar riktigt bra, varit sugen nu ett tag att skaffa mig en! turbon och de låter ju kul också! jag bygger motor nu i vinter och ska skaffa ny turbo, koppling och så, jag tror en GT3076R kommer passa bra. Hoppas att du får ihop bilen i helgen nu med!

MVH // J

// Johan //

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
9 december 2010
#226
Var ett tag sedan man kollade in. Kul att du fortsätter jobba på bilen då den känns perfekt som den är! Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

gött med mos pajjka
181 Inlägg
9 december 2010
#227
blir ju kalas bra detta Mvh//M


2 117 Inlägg
9 december 2010
#228
Bara att kämpa på. Varje liten grej du fixar för dig ett steg framåt big_smile Blir ju attans bra det här.


349 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#229
Fast_J skrev:
Kul att du tar tag i de igen! smile  tycker vingen passar riktigt bra, varit sugen nu ett tag att skaffa mig en! turbon och de låter ju kul också! jag bygger motor nu i vinter och ska skaffa ny turbo, koppling och så, jag tror en GT3076R kommer passa bra. Hoppas att du får ihop bilen i helgen nu med!

MVH // J

Tycker själv också om vingen, har tidigare funderat på varför den inte har suttit originalt på europeiska bilar också :S En ny koppling blir det nog för mig med men mera mot vårsidan. Jag skall göra mitt bästa och hoppas allt passar.

Driftkungen skrev:
Var ett tag sedan man kollade in. Kul att du fortsätter jobba på bilen då den känns perfekt som den är! Mvh Mike

Med tidigare bilar har det varit så att när dom blivit "klara" så har dom sålts, Nismo är inte "klar" ännu big_smile

supraturbo skrev:
blir ju kalas bra detta Mvh//M

Det tror jag med big_smile

shogun skrev:
Bara att kämpa på. Varje liten grej du fixar för dig ett steg framåt big_smile Blir ju attans bra det här.

Så är det, hoppas på det bästa jag med och stor njutning i sommar.

Tack för att ni tittar in!

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

349 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#230
Allt gick enligt planerna för helgen. Skruvade hela lördags eftermiddagen och fick turbot bytt utan större problem. Det blev lite trångt runt motorfästet när jag skulle ha dit det nya turbot, men efter lite justering av värmeskölden (elr vad det nu är) som sitter fast i motorfästet så slank det nya turbot dit utan problem. Även alla sug/tryck rör passade fastän insuget/kompressor utloppet var av annan modell på det nya turbot. Även första starten gick bra, mycket nöjd! Bara att vänta till våren nu och få bilen mappad för lite högre tryck, den är nu mappad för 1.3bar så det skall väl räcka för i vinter. Några bilder från lördagen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/115588/1028421_8zhf1y.jpg
Det gamla turbot på väg ur, T28bb.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/115588/1028422_5pxptk.jpg
En jämförelse mellan det nya GT3071R och det gamla T28bb, en viss skillnad.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/115588/1028423_q2sy86.jpg
Det nya turbot installerat, lite rördragning så var det klart.

Blir att börja spana in alternativ till en ny koppling nu...

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

349 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#232
camaro67 skrev:
får man fråga varför du valde en 3071 istället för en 2871 när du inte har högre mål än 400?

Satt och jämförde mitt gamla aggregat mot detta och kom fram till att det inte var ngn större märkbar skillnad på deras respons, 3071an räcker också en bit längre än 400 så ifall jag kommer på att slänga i lite smidda grejer så behöver jag inte byta turbo direkt.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

60 Inlägg
12 december 2010
#233
Kul att det gick vägen! smile hoppas att en GT3076 får plats neråt också tongue , men den är väll inte alls mkt större än 3071 ?     

mvh

// Johan //

505 Inlägg
12 december 2010
#234
Detta är ju helt underbart!  Läst igenom hela tråden nyss och ja, otroligt underhållande läsning!

Ska helt klart fortsätta följa den här tråden, ända jag inte gillar är att jag inte hittade in här tidigare.. tongue

349 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#235
Fast_J skrev:
Kul att det gick vägen! smile hoppas att en GT3076 får plats neråt också tongue , men den är väll inte alls mkt större än 3071 ?     

mvh

En 3076 är inte så mycket större än en 3071 nej, men om den ryms neråt vill jag inte uttala mig om big_smile Kan bli tight.

kristoffersson skrev:
Detta är ju helt underbart!  Läst igenom hela tråden nyss och ja, otroligt underhållande läsning!

Ska helt klart fortsätta följa den här tråden, ända jag inte gillar är att jag inte hittade in här tidigare.. tongue

Tackar!

Bättre sent än aldrig. big_smile

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

-
47 Inlägg
12 december 2010
#236
Gillar verkligen allt du gjort med din bil! Fälgarna och kolfibern i fronten blev båda helt klockrent.
Det enda jag inte gillar är nog färgen på bilen, men det är ju en smaksak smile

Har du planer på mer modifikationer inuti bilen i nuläget förresten? Känns som att det kan behöva en uppdatering för att spela med den i övrigt grymma bilen.

Men somsagt, jävligt bra jobbat och gillar din entusiasm. Fortsätt så! big_smile

Nuvarande signatur.

349 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#237
jbong skrev:
Gillar verkligen allt du gjort med din bil! Fälgarna och kolfibern i fronten blev båda helt klockrent.
Det enda jag inte gillar är nog färgen på bilen, men det är ju en smaksak smile

Har du planer på mer modifikationer inuti bilen i nuläget förresten? Känns som att det kan behöva en uppdatering för att spela med den i övrigt grymma bilen.

Men somsagt, jävligt bra jobbat och gillar din entusiasm. Fortsätt så! big_smile

Färgen på bilen är original, och kommer antagligen att förbli så men man vet aldrig big_smile

För interiören har jag inga större planer för tillfället. Har dock funderat på svart läderklädsel och ny ratt men i övrigt är jag nöjd.

Tackar!

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

39 Inlägg
22 december 2010
#238
heej, vad heret spridmodellen som sitter i sr20det? dom ser ju anorlunda ut? vart köpte du dina 750cc spridaer? hur länge räcker dom till i hk / bensin?  //johan

hej jag är en liten apa :D

349 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#239
risapa skrev:
heej, vad heret spridmodellen som sitter i sr20det? dom ser ju anorlunda ut? vart köpte du dina 750cc spridaer? hur länge räcker dom till i hk / bensin?  //johan

Vad dom heter? JECS är märket, vet inte riktigt vad du menar med "heter". SR20DET har side-feed typ, medan det i CA18DET sitter det top-feed spridare, därför ser dom olika ut. Spridarna köpte jag på z-power.fi. 720cc skall nog räcka till en bra bit över 400hk, detta är förståss väldigt beroende på bränsletryck.

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

39 Inlägg
22 december 2010
#240
jaha, side-feed:) okey, tack för svaret!! big_smile

hej jag är en liten apa :D


Sök