2162
Sök

Totalrenovering: Volvo 940 Turbo Mattsvart/Kolfiber goes R + 600hk motor UPDATE/ nu lackad mattsvart

BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
209 Inlägg
25 maj 2010
Snyggt bygge kommer följas så man får fart på sin egen bil oxå

040 RedLine
1 219 Inlägg
25 maj 2010
Lätt fetaste projektet på garaget:D Man ser att du är duktig på att lägga ner tid, pengar och kärlek!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Yrkes Chafför
380 Inlägg
26 maj 2010
alltid lika roligt att läsa i denna tråd smile Man får så mycket ideer själv med:O Kanske inte alltid så bra med massa ideer:D men rolig läsning med fina uppdateringar är bra smile Tummen upp för dig och ditt projekt:)smile

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

1 758 Inlägg
26 maj 2010
940RDALLE skrev:
Ja det vart riktigt snyggt, ska ju på klarlack på sen och svarta lås med wink

Nu ska jag försöka besvara dina frågor så gott det går:

Passformen är helt ok det är ju som sagt en racing huv inte för stylings skull ( ok då lite kanske tongue ) men det är ju äkta kolfiber som bara är grundarbetat, men lite tid vid inpassningen så blir alla springor jämna. För bästa resultat så behöver man nog använda sig av lite "gummiplugar" för att få upp huven på vissa ställen så det flytter jämt med t.ex skärmarna och torpedplåt.

Förstärkningar finns, jag lyfter upp huven själv ståendes från sidan av bilen, och huven viker sig inte åt något håll, spelar ingen roll hur du försöker böja o greja med den så flexar den inte. Men sen går det ju inte våldta grejerna hur mycket som helst för då går det ju sönder. Det är ens inte värt att jämföra mot en glasfiber huv, har nämligen ägt en, så jag vet hur flexet är i en sådan. Glasfiber = SKIT!!!!!

Finns 2 alternativ på huv och bagage vid köp. Jag köpte båda delarna ( huv/bagage ) i RACE kategorin, alltså inga fästningar för några gångjärn m.m. Men det var också det billigare alternativet, det går att köpa huv samt bagage med utag för gångjärns fästning men är då dyrare.

Prylarna är ju framtagna till bilen dom sponsrar, det är en volvo 940 t5 som kör bland dom bästa drifting teamen i sverige. Och farten dom håller skulle jag uppskatta är 140 - 160 ( om inte mer ) när dom hänger och hans prylar är fortfarande hela, så jag tror inte det är någon fara när det gäller farter. och det är ju som sagt ikörningar och avkörningar i denna sport så hållbarheten är väll inte densamma som en plåt huv. Vid allt för höga farter närmare 200km/h så har den väll kanske inte mycket att säga till om, men jag vet inte? har inte provat köra så snabbt med kolfiber huv nån gån så du ska nog vända dig till typ speedparts saab den 4-hjuls drivna, kolla med dom för jag vet att dom kör kolfiber delar och höga farter wink

Om det önskas så tar jag gärna lite kort så du får se hur den ser ut under på huven. Tror dock den andra modelen med utag för gångjärn är mer förstärkt!

MVH

Har inte kollat tråden på länge, men tack för ett mycket bra svar! Får klura vidare på saken, lär dröja länge innan min bil kommer av pallbockarna i vilket fall som helst!
Ser bra ut detta!

1 738 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
street_cars skrev:
Snyggt bygge kommer följas så man får fart på sin egen bil oxå

hehe tackar!! Kul att man inspirrerar någon big_smile

MVH

1 738 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
BrajjAxx skrev:
Lätt fetaste projektet på garaget:D Man ser att du är duktig på att lägga ner tid, pengar och kärlek!

Oj man får tacka big_smile big_smile jag lägger nog ner mer pengar än vad som är nödvändigt tongue men det är lika bra att göra det bra från början, så  slipper man göra om det 4 gånger sedan wink

MVH

1 738 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Mellander skrev:
alltid lika roligt att läsa i denna tråd smile Man får så mycket ideer själv med:O Kanske inte alltid så bra med massa ideer:D men rolig läsning med fina uppdateringar är bra smile Tummen upp för dig och ditt projekt:)smile

Kul att du tycker det! big_smile jag tycker det är lite kul själv att kolla om tråden nångong sådär big_smile Jag hoppas på att kunna vissa en annan sida av volvo! Än att stå o hoppa på dom som de flesta gör tongue
Ta hur många ideèr du vill för fler kommer det snart wink

MVH
Senast redigerat av 940RDALLE (26 maj 2010)

1 738 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
Hejsan hejsan!!

Imorron kommer det bilder igen på vad jag har handlat big_smile Och detta vill ni inte missa ;P
Hämtar även kolfibret på lördag, har äntligen kommit hem nu big_smile

MVH

1 738 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
Hej höpp big_smile

Åkte till garaget i morse o vad stod där????? big_smile

97:ans 940 FT  block och en 531 topp
https://www1.garaget.org/gallery/archive/99779/939199_y4jrld.jpg

Oljekylning på kolvar smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/99779/939203_st6inf.jpg

Kollade även upp vad som behövdes för balansering: Vev + Svänghjul + tryckplatta = 1500kr. Han sa att de här alu remhjulen + triggerskiva behövs ej vid balansering för det är så lite vikt som ska balanseras. Då ska man bara spara till en tryckplatta då smile

Kolla på söndag igen för ny uppdatering!!!

2 419 Inlägg
28 maj 2010
Fan va fint!! du kan ju skicka hit blocket och toppen om du vill wink

1 738 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
strandberg31 skrev:
Fan va fint!! du kan ju skicka hit blocket och toppen om du vill wink

Heheh jo visst, jag skickar det direkt tongue

MVH

232 Inlägg
28 maj 2010
940RDALLE skrev:
galeen skrev:
bygg snabbare förfan du missar ju sommaren wink bajs körde av min insugs kamaxel idag också, mitt i världens jävla ställ i en rondell sad

Heheh ja jag vet började lite sent med bilen kanske tongue Fan va synd jag som hade hoppats på att se den ta hem priset från avgas dp:t på lördag. Men du skruvar väll ihop den där snabbt wink bra att maskinen används som den ska, kör hårt!!! Ses kanske på träffen

ge dig fan på att vi syns, bilen är klar har dock problem med generatorn men den är körbar iaf! big_smile

"Håller det inte så är det bara skit"

1 738 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
galeen skrev:
940RDALLE skrev:
galeen skrev:
bygg snabbare förfan du missar ju sommaren wink bajs körde av min insugs kamaxel idag också, mitt i världens jävla ställ i en rondell sad

Heheh ja jag vet började lite sent med bilen kanske tongue Fan va synd jag som hade hoppats på att se den ta hem priset från avgas dp:t på lördag. Men du skruvar väll ihop den där snabbt wink bra att maskinen används som den ska, kör hårt!!! Ses kanske på träffen

ge dig fan på att vi syns, bilen är klar har dock problem med generatorn men den är körbar iaf! big_smile

Fan vad gött!!! Ses om några ttimmar wink Smattra sönder den där DB mätarn nu big_smile

1 738 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Tjenixen!!

Hämtade detta i lördags. Kolfiber " look " tyg, alltså inte väv. Tyget ser UT som äkta kolfiber med matt klarlack yta!
Jäkligt snyggt iaf så nu ska man börja klä inredningen, Det är ju trorts allt detaljerna som gör att bilen går snabbare tongue

6m tyg från sound n style, tack niklas!!!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/99779/942127_hjxbtw.jpg

Hörs snart igen! Inga kjolar har kommit än tyvärr

Ha det!!!
Senast redigerat av 940RDALLE (31 maj 2010)

2 419 Inlägg
1 juni 2010
Hur fick du tag på kolfiber tyget? hittade inget på hemsidan tongue

1 738 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
strandberg31 skrev:
Hur fick du tag på kolfiber tyget? hittade inget på hemsidan tongue

Du får ringa till honom så beställer han åt dig wink kostar 170 kr metern ungefär, o sen lite rabbat på det ordnade han åt mig big_smile

P.l.ä.p
175 Inlägg
3 juni 2010
riktigt snyggt bygge:)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Avstängd
5 Inlägg
4 juni 2010
hej dalle hur går det med volvon är den klar snart eller är det mycket kvar på den. mvh fredrik ha det jätte bra

1 278 Inlägg
18 juni 2010
Fan det har varit tyst nu ett tag! Skärpning med det!tongue

Street Knight

1 738 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
syabo skrev:
Fan det har varit tyst nu ett tag! Skärpning med det!tongue

Hehehhe ja jag vet jag skäms roll håller på med inredningen för tillfället tar lite tid smile kan bjuda på ett par bilder i helgen så ni får se vad jag gör smile Har inte vart i garaget på 1 vecka nu har så j*vla mkt o göra så de e sjukt hmm Ingen semester här inte cool

Sök