11287
Sök

Att ha 2st steg, var ska jag ta "+ström" innan eller efter kondensatorn?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Så vitt jag har förstått så kan stegen dela på samma jordpunkt, men med separata kablar. Jag har nu ett monoblock, och har tänkt använda ett 4kanaligt steg till att driva (nästan pinsamt att säga det) 6*9'or, som kommer att vara placerade i framdörrarna.

Frågan är då följande, kan jag bara ta strömmen från kondensatorn och även jorden. Alltså:

Från batteri -----> Kondesator ------> Både Monoblock och 4Kanaligt.

Fast jordpunkt ----> Kondensator ------> Både Monoblock och 4Kanaligt.

Eller ska jag montera ett Powerblock innan kondesatorn och endast köra Monosteget på kondningen?
Utrustningen är:

DLS CAD11
DLS CA41
DLS PowerCap 1F

Anledningen till 6x9'orna är att ena 4" original högtalaren har börja spraka och låta illa. Så jag tänkte använda 6x9orna för att fylla ut ljudet fram, samt få middbas som överhuvudtaget hörs. Jag har köpt 2st bättre-begagnade kartfack som jag har tänkt modifiera så att 6x9orna passar.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

21 761 Inlägg
29 maj 2009
Det vettigaste är att använda kondingen till det steg som drar mest ström, dvs oftast bassteget. Då är ju ett powerblock innan kondingen, och låta kondingen endast vara kopplad till CAD11, det alternativ som verkar vettigast tycker jag iaf. smile

Kommer säkert mer synpunkter.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det vettigaste är att använda kondingen till det steg som drar mest ström, dvs oftast bassteget. Då är ju ett powerblock innan kondingen, och låta kondingen endast vara kopplad till CAD11, det alternativ som verkar vettigast tycker jag iaf. smile

Jo, det känns som sagt som den vettigaste lösningen, men fler får gärna ha åsikter!

Tack för svaret smile

PS: Hur många liter behöver en 6x9'a circus?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

4 693 Inlägg
29 maj 2009
-Mackan- skrev:
Drönirettab skrev:

Jo, det känns som sagt som den vettigaste lösningen, men fler får gärna ha åsikter!

Tack för svaret smile

Ca: 3-4 liter räcker

Booyakasha!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
-Mackan- skrev:
Drönirettab skrev:

Tack för svaret smile

Bra för då fungerar kartfacken ypperligt med lite glasfiber modifikation smile
Senast redigerat av -Mackan- (29 maj 2009)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
29 maj 2009
Jag skulle kört monoblocket på kondingen. eller struntat i konding och skaffat ett batteri istället

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
ToTTeN skrev:
Jag skulle kört monoblocket på kondingen. eller struntat i konding och skaffat ett batteri istället

Jag citerar Swedenrockers forumssignatur och spelar lite dum samtidigt.

"Kan man ha kondensator istället för batteri?"

Självklart har jag redan ett batteri, fullt dugligt är det också, hehe.

Lägger till en smile så att alla förstår IRONIN big_smile wink
Senast redigerat av -Mackan- (29 maj 2009)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Hur många varv med glasfiberväv behöver man lägga efter att man har "blött" tyget som bestämmer formen?

4 693 Inlägg
29 maj 2009
-Mackan- skrev:
Softis skrev:
-Mackan- skrev:

Tack för svaret smile

Absolut gör det det smile Funderar på att göra samma sak, fast bak

Booyakasha!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
-Mackan- skrev:
Softis skrev:

Jo det får bli 6x9orna fram eftersom jag redan har de liggande, och jag vill inte köpa något nytt "skit" nu eftersom, man troligtvis arbetar efter och undersommaren och kan köpa snäppet värre saker då smile

4 693 Inlägg
29 maj 2009
-Mackan- skrev:
Softis skrev:
-Mackan- skrev:

Jo det får bli 6x9orna fram eftersom jag redan har de liggande, och jag vill inte köpa något nytt "skit" nu eftersom, man troligtvis arbetar efter och undersommaren och kan köpa snäppet värre saker då smile

Precis, då är allt förberätt redan smile För en gång skulle så behöver jag mer diskant. Kolla min sida wink

Booyakasha!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
-Mackan- skrev:
Softis skrev:

Precis, då är allt förberätt redan smile För en gång skulle så behöver jag mer diskant. Kolla min sida wink

Haha, jo jag såg videon 6st Gas vare 10 eller 12'or?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Jag tycker att du kopplar in kondingen och stegens matning mot ett powerblock. Det steg som vill ha strömmen från kondingen tar det.

Eller så skippar du powerblocket helt och och sätter alla anslutningar direkt på kondingen.
Anledningen till att JAG hellre skulle använda ett powerblock är att dessa går det allt som oftast att dra åt terminalerna hårt på till skillnad från många kondingar som plinten börjar snurra på.

Jordkablarna skulle jag dra från varje produkt till gemensam punkt i karossen.

Kondingen jag har, sitter där för att den har spänningsmätare inget annat.

Men nu går stegets jord över kondensatorn, så skulle det kopplas enligt kopplingsschemat.

Terminalerna på kondesatorn går inte runt utan går att dra åt utav bara #%& bara man håller i ringkabelskon så att inte den snurrar med.

Nu har jag en DEH- P55BT och den har 2st lågnivå utgångar. Men jag antar att det är Front och Rear, och det finns således ingen SUB utgång. Jag har OUTPUT på monosteget. Ska jag dra en till kabeln från stereon eller går det lika bra att använda output utgången på monoblocket?

4 693 Inlägg
30 maj 2009
-Mackan- skrev:
Swedenrockers skrev:
Jag tycker att du kopplar in kondingen och stegens matning mot ett powerblock. Det steg som vill ha strömmen från kondingen tar det.

Eller så skippar du powerblocket helt och och sätter alla anslutningar direkt på kondingen.
Anledningen till att JAG hellre skulle använda ett powerblock är att dessa går det allt som oftast att dra åt terminalerna hårt på till skillnad från många kondingar som plinten börjar snurra på.

Jordkablarna skulle jag dra från varje produkt till gemensam punkt i karossen.

Kondingen jag har, sitter där för att den har spänningsmätare inget annat.

Men nu går stegets jord över kondensatorn, så skulle det kopplas enligt kopplingsschemat.

Terminalerna på kondesatorn går inte runt utan går att dra åt utav bara #%& bara man håller i ringkabelskon så att inte den snurrar med.

Nu har jag en DEH- P55BT och den har 2st lågnivå utgångar. Men jag antar att det är Front och Rear, och det finns således ingen SUB utgång. Jag har OUTPUT på monosteget. Ska jag dra en till kabeln från stereon eller går det lika bra att använda output utgången på monoblocket?

Du kan lika gärna ta OUT på monoblocket, blir inte lika mycket kablar då. Men då blir allt som driv där på REAR. Det är 10"
Senast redigerat av Softis (30 maj 2009)

Booyakasha!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Då kan du göra så, så länge det inte finns några tveksamheter om att jorden kan glappa.
Var och varannan tråd i denna del handlar ju om det i grund och botten (typ). Jag gillar inte skarvar på minussidan.

Rear kan du ställa om så att den bli sub, kolla i bruksen sidan 48.
Då får du ju delning och nivå direkt i Hu:n och du kan ju även köra högpass på framsystemet då.
-Mackan- skrev:

Lovley, då får det bli en helt  ny kabel från stereon, hur man ändrade rear till sub stod på sidan 58 i min burkis, just for the reckord wink Tack så mycket, f#n internet och erfarna personer på andra sidan skärmen är guldvärt!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
Jag vill pilla nu! BAH

Synd att det är så sent tongue

Det verkar dock inte som stereon sparar inställningarna, för att varje gång jag startar stereon så får jag ställa ner basen i stereon. Hmm, undra om minnesströmen/konstantströmen är rätt kopplad.

"Record" ska det såklart vara också.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
Japp, jag har en sån där, extern ljudbalansjusterare. Är dock osäker om kontaktstycket ser ut sådär. Jag går ut och knäpper en bild nu. smile Det är inte så jätte sent tongue

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
Ska bara byta dator, så jag blir utloggad en stund!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/671362_el83z1.jpg

Det 2st bruna går till jorden på stereon.
Den Svart/Gul med gröna prickar är 15 eller tändningsplus.
Röd går till minnesström.
Grön/Grå används ej.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
Nu vet jag vad jag ska fixa i morgon, det satt sockerbitar och fan och hans moster där bakom, ser ut som en riktig tattare har hållit på. Och så kan vi inte ha det!

Sök