9778
Sök

Baslåda i s60.

474 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Hej!
Har nyligen kopplat in en baslåda med 2 st 600 watts MDS fanatic på 10" med ett MDS GP-800 steg till.

Har läst lite att för att få bästa tryck så ska basarna spela emot ryggstödet med minst 10 cm mellanrum, stämmer det?

Är det väldigt nödvändigt att täta mellan baslådan och väggarna för att få det väldigt tätt så att basljudet inte kan studsa bakåt?

Kan min 6x9or gå sönder som några säger? Varför kan dom göra det? yikes

Ha det bra!cool

Kommentera & Rösta ! ©

Designer.
1 260 Inlägg
29 maj 2009
Trycket från basen kan trycka sönder 6x9orna om inte dom sitter i lådor. Har du en baslåda kan du ju koppla ur 6x9orna! Vänd lådan mot ryggstödet, och sen mot bagaget, ställ den åt det håll DU tycker det låter bäst.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

474 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Trycket från basen kan trycka sönder 6x9orna om inte dom sitter i lådor. Har du en baslåda kan du ju koppla ur 6x9orna! Vänd lådan mot ryggstödet, och sen mot bagaget, ställ den åt det håll DU tycker det låter bäst.

Okej!
Men alltså när det gäller mina 6x9or så hänger dom inte bara utan det är liksom som en metallskiva under.. Bilden är inte så bra, tar en ny snart!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/93880/671301_o3bzc1.jpg

Kommentera & Rösta ! ©

Designer.
1 260 Inlägg
30 maj 2009
Ser man konen på 6x9orna från bagaget, eller är det som "lådor" under? Är det inte lådor så kommer dom antagligen inte bli långlivade. Och eftersom du har basar så behövs egentligen inte 6x9orna längre smile
Men det är såklart helt upp till dig vad du tycker låter bäst.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

1 Inlägg
30 maj 2009
tjena, vart kan man hitta Zachry B-212 baslåda kan någon nån hemsida där man kan beställa??

267 Inlägg
31 maj 2009
inte säker men kolla på www.ljudia.se   dom har en del zachry prylar där

rostskyddsmålare

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 maj 2009
big_smile

Gillar det här klippet av en underlig anledning, helfestlig anläggning smile

[video]http://www.garaget.org/video/17pxzy05sw2z[/video]
Senast redigerat av -Mackan- (31 maj 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

stahre
31 maj 2009
Har haft baslåda och 6x9or i två bilar utan någon låda till dom, har aldrig hört att dom blir störda av baslådan eller att dom gått sönder... Säger inte att dom inte kan göra det men har inte hört nån som haft det problemet. (dom satt i när jag köpte bilen). Fyller bara ut ljudet i hela kupen.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
31 maj 2009
-Mackan- skrev:
big_smile

Gillar det här klippet av en underlig anledning, helfestlig anläggning smile

[video]http://www.garaget.org/video/17pxzy05sw2z[/video]

Hehe min polare stickan :-) hans gamla anläggning, lirade rätt högt, men va inte så snyggt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

474 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
lite väl off topic nu tkr jag ;(

Kommentera & Rösta ! ©

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2009
Antar att du har skidlucka i din S60. Isåfall så tycker jag du ska prova att vända lådan så att basarna spelar mot ryggstödet, och bygg sen en ram runt så att du får in trycket genom skidluckan (som du givetvis har öppen). Just 10cm behöver det kanske inte vara men se till så att det finns lite luft mellan bas och ryggstöd och så att basarna inte slår mot nånting när du spelar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök