Lambda lampan tände sig i volvo 850 1993a

franssonJr
30 maj 2009 · 214 Inlägg

hej!
nu har bilen börjat jävlas hmm det är så här att min lambdalampa tänt sig för ett tag sen, direkt efter att förvärmningsslangen och luftmassemätaren urkopplades, eftersom jag skulle sätta in öppet filter kunde inte lmm vara kvar, men direkt efter att ja kopplat ur den slutade bilen gå på tomgång och dog hela tiden, även lambda lampan tände sig, jag har prövat nollställa databoxen genom att ta av minuspolen på batteriet i cirka 30 minuter, men inget reusltat. jag har nu inga ideér kvar på hur jag kan släcka den och även se om den verkligen är trasig, har funderingar på att lämna in på felsökning men ville kolla här först om någon kan vara till hjälp
tacksam för svar
tack på förhand smile

frasse1

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Pinnenpabacken
30 maj 2009 · 402 Inlägg

Du kan givetvis inte köra UTAN lmm!!lol

franssonJr
30 maj 2009 · 214 Inlägg

hehe de går allt wink brorsan har ingen lmm i sin bil tongue

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
vofloo
30 maj 2009 · 739 Inlägg

köra utan lmm går inte elr går o går.  Lmm OCH lamda Arbeta tillsammans så att du få en bra bränsleblandning lixom mager/fet blandning.


mvh

Senast redigerat av vofloo (30 maj 2009)

Pinnenpabacken
30 maj 2009 · 402 Inlägg

Frasse1 skrev:
hehe de går allt wink brorsan har ingen lmm i sin bil tongue

Va har brorsan för bil?  en 850 går inget vidare utan lmm, om du inte
har ett annat sprut och mappat för det. Men du kan ju försöka, brorsans
går ju tydligen bra!lol

JeyKay Allvetande uppfinnare
30 maj 2009 · 377 Inlägg

nejnej! att köra utan Lmm är dumt..  troligtvis har ditt styrsystem ett s.k "nödprogram" som gör det möjligt att köra utan Lmm. Ifall den skulle gå sönder ska bilen fortfarande gå att köra. men eftersom styrsystemet inte vet hur mycket luft motorn suger i sig blandra den automatisk alldeles för fett för å vara säker på att motorn inte går för snålt, går den för snålt finns risk för motorhaveri.

troligtvis går bilen som skit, eller drar kopiösa mängder bensin.

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Lindberg88
30 maj 2009 · 1 418 Inlägg

skämtar du eller????

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
franssonJr
30 maj 2009 · 214 Inlägg

brorsan har volvo 855 från 1995 o kan köra felfritt utan Lmm, min däremot funkar utmärkt utom på tomgång utan Lmm, men detta kan väll inte vara så farligt för bilen eftersom både min bror och tidigare ägare har kört utan Lmm, enda som e me brorsans e att den drar mer bensin. men min fråga va ju om lambdan o inte Lmm

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Lindberg88
30 maj 2009 · 1 418 Inlägg

Montera tillbaka lmm och slipp problemet, fel att göra något seriöst??

och det är inte lamdba lampa, det är en motorstyrlampa..

Senast redigerat av Lindberg88 (30 maj 2009)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Pinnenpabacken
30 maj 2009 · 402 Inlägg

Frasse1 skrev:
brorsan har volvo 855 från 1995 o kan köra felfritt utan Lmm, min däremot funkar utmärkt utom på tomgång utan Lmm, men detta kan väll inte vara så farligt för bilen eftersom både min bror och tidigare ägare har kört utan Lmm, enda som e me brorsans e att den drar mer bensin. men min fråga va ju om lambdan o inte Lmm

Din fråga var varför motorelektroniklampan lyser (den som du felaktigt kallar lambdalampa)
Den talar om att nåt är fel i motorns styrsystem, och felet i ditt fall är att du försöker köra
utan lmm! Kolla felkoden får du se, jag vågar nog sätta en peng på att det är lmm!cool

JeyKay Allvetande uppfinnare
30 maj 2009 · 377 Inlägg

Kikade på dina bilder, såg att lmm och själva luftboxen verkar sitta ihop på 850. förstår då problematiken med öppet filter.
Men med lite kreativitet kanske det går att modifiera en lmm/luftbox för öppet filter. leta upp nån begagnad och prova separera på dom. det ska inte vara några problem att bygga nått eget.

ingenting är omöjligt! som gunde svan sade en gång i tiden wink

ps: att köra utan är inget att rekomendera, den sitter där av en anledning, likaså avgasystemet, bromsarna och bränsletanken smile

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
franssonJr
30 maj 2009 · 214 Inlägg

okej, den är nu tillbakamonterad och det öppna filtret ligger i skuffen, men tråkigt ändå att lampan ska lysa sad jo ja hade tänkt modifiera så ja kan ha öppet senare smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Mickius
30 maj 2009 · 4 670 Inlägg

Kör din bror med en orginal 855 utan lmm?

Plocka du loss batterikablen när du satte dit lmm igen? så den nolla sig?

Senast redigerat av mickius (30 maj 2009)

Pinnenpabacken
30 maj 2009 · 402 Inlägg

Frasse1 skrev:
okej, den är nu tillbakamonterad och det öppna filtret ligger i skuffen, men tråkigt ändå att lampan ska lysa sad jo ja hade tänkt modifiera så ja kan ha öppet senare smile

Nu kan du nolla felkoderna, så slocknar nog lampan. Du kan skaffa ett lmm-hus från en
850turbo, det är separerat från filterburken och går utmärkt att använda med öppet filter.
mvh.wink

franssonJr
30 maj 2009 · 214 Inlägg

ja tog av minuskabeln i cirka 30 minuter men lampan lös ändå sad okej smile då ska ja köpa ett sånt smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
R-line_chrille Distributionselektriker
30 maj 2009 · 222 Inlägg

eller tar du av locket till din luftfilterburk och har kvar under delen och sätter dit dit filter... så ska du se att det funkar

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
Pinnenpabacken
31 maj 2009 · 402 Inlägg

Frasse1 skrev:
ja tog av minuskabeln i cirka 30 minuter men lampan lös ändå sad okej smile då ska ja köpa ett sånt smile

Det är inte alltid de hjälper att koppla bort batterikabeln för att nolla koderna.
Det är lite omständigt att förklara hur man gör här på forumet, men jag kan
rekommendera dig att köpa "Haynes" verkstadshandbok för Volvo850, där
står utförligt hur man går tillväga. Där finns listor med alla tänkbara felkoder
samt även de mesta annat som är bra att veta om just 850. Den kostar bara
nån hundring, eller två och är väl värd sina pengar! Du hittar den på Mekonomen,
Biltema eller de flesta biltillbehörsaffärer. mvh-Micke.smile

vofloo
31 maj 2009 · 739 Inlägg

men det är ju inte bra heller att dra av plus kablen du 0 ställer hela bilen och hela bilen få tänka om på nytt igen. felen kmr endå tillbaka några dagar efter en timmar/min så igen ide att du gör så......



om din lamda lampa fortfarande lyser efter moterat tillbakas allt så kmr den slockna efter du har kört lite.

mvh

Senast redigerat av vofloo (31 maj 2009)

Pinnenpabacken
31 maj 2009 · 402 Inlägg

vofloo skrev:
men det är ju inte bra heller att dra av plus kablen du 0 ställer hela bilen och hela bilen få tänka om på nytt igen. felen kmr endå tillbaka några dagar efter en timmar/min så igen ide att du gör så......



om din lamda lampa fortfarande lyser efter moterat tillbakas allt så kmr den slockna efter du har kört lite.

mvh

Felkoderna finns kvar tills dom raderats, och försvinner inte av sig självt.roll

vofloo
31 maj 2009 · 739 Inlägg

jaha :p jag har gjort det på en äldre bil 740 då slocknade den efter en liten stund har inte tästat på 850 om det funkar. smile

mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang