Tips Och Råd Ang. att öppna eget

ZonaX Svetsare
30 maj 2009 · 3 150 Inlägg

Vi är 3 stycken i klassen som är seriöst intresserade av att starta eget, då vi nu har slutat APU-praktiken (T_T) och kastas ut i arbetslösheten om nån vecka.

Vi har skrivit och tänkt som fan de senaste månaderna, och nu vill vi ha lite tips och råd om det hela.

Själva iden är kort och gott att vi ska köpa in diverse renoveringsobjekt/motorhavererade fordon och reparera och sälja igen, även reservdelar och grejer ska bli tillgängliga.

Så ni som har erfarenhet eller liknande kan ju dela med er av tips och råd.



Behöver inte höra - "Jag råder er att inte göra detta, sopa en golfbana istället" eller "Vadå, ni är 19år, jo lycka till!  NOT".  För vi har aldrig varit mer säkra än nu.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
handydan
30 maj 2009 · 201 Inlägg

Som så många andra skrotnissar; "Inte blir ni rika" - men gör ni ett hederligt jobb till avtalat pris/tid. Ta kontakt med olika försäkringsbolag och kolla vad som finns av vettiga objekt.
Få kontakt med en "mentor" som kan ge er råd och tips. Börja lagom... och evt. öka på.
Att ta hem "objekt" från Tyskland kan ju ge "klirr i kassan".
Och kom i håg att det är något som heter skatt och moms. Skiter ni i det, så "are u dead meat".
Lycka till grabbar! smile

Be A Part Of The Driving Force
DIIEZEL
30 maj 2009 · 501 Inlägg

Brorsan höll på med det och han gjorde fina pengar. Köpte för det mesta bilar med små bucklor eller rost som han fixade  .. e ni duktiga på det så tycker jag ni ska satsa på det . tycker ni ska göra det som en liten drop in verkstad för kunder som vill byta olja bromsar och så snabb service till ett bra pris!


Önskar er lycka till!!

Människor är såna som använder pengar de inte har, till att köpa saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte gillar.
ZonaX Svetsare
30 maj 2009 · 3 150 Inlägg

Tack båda två!    smile


Det är sånt jag vill höra/veta.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Alecci
30 maj 2009 · 2 014 Inlägg

Har ni kollat igenom vad som behövs för att kunna driva företaget?

Lokaler?
Verktyg?
Maskiner?
Startkapital (för att köpa in objekt)?
Bolagsform?

Vad ska ni försörja er på innan verksamheten börjar generera sådan vinst att ni kan plocka ut vettiga löner?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
ZonaX Svetsare
30 maj 2009 · 3 150 Inlägg

Alecci skrev:
Har ni kollat igenom vad som behövs för att kunna driva företaget?

Lokaler?
Verktyg?
Maskiner?
Startkapital (för att köpa in objekt)?
Bolagsform?

Vad ska ni försörja er på innan verksamheten börjar generera sådan vinst att ni kan plocka ut vettiga löner?

Ja, allt det förutom bolagsformen, dock långt ifrån färdiga men har fått ner ganska mycket text på papper.

Och det med lönerna är väll det största problemet i början, har ingen aning om hur man ska lösa det  sad

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
csfoto_se Rälspilot
30 maj 2009 · 391 Inlägg

Näthandel är ett ypperligt komplement till verkstadarbete. Att synas och rentav kunna sälja produkter på nätet är ett enkelt sätt att nå till en bred kundkrets.

Volvo S60 "Polestar" (2015)
handydan
30 maj 2009 · 201 Inlägg

ZonaX skrev:

Alecci skrev:
Har ni kollat igenom vad som behövs för att kunna driva företaget?

Lokaler?
Verktyg?
Maskiner?
Startkapital (för att köpa in objekt)?
Bolagsform?

Vad ska ni försörja er på innan verksamheten börjar generera sådan vinst att ni kan plocka ut vettiga löner?

Ja, allt det förutom bolagsformen, dock långt ifrån färdiga men har fått ner ganska mycket text på papper.

Och det med lönerna är väll det största problemet i början, har ingen aning om hur man ska lösa det  sad

hmm Bolagsformen borde vara enkel; Bilda en ekonomisk förening wink

Be A Part Of The Driving Force
handydan
30 maj 2009 · 201 Inlägg

Förklaring ang Ekonomisk Förening:

Om ni är några personer som vill starta ett företag tillsammans, där demokrati, öppenhet, samarbete och ansvar är ledord, kan ni starta ett kooperativ. Oftast satsar alla lika mycket ekonomiskt i ett kooperativt företag och de viktigaste besluten fattas gemensamt. Den vanligaste och mest lämpade företagsformen för kooperativ är ekonomisk förening. Arbets- eller personalkooperativ startas och drivs inom nästan alla branscher, exempelvis hantverkskooperativ, arkitektkooperativ och daghemskooperativ.

Be A Part Of The Driving Force
M103
30 maj 2009 · 1 570 Inlägg

Gör en marknadsanalys!

TyrolerHatt Skogsmålare
30 maj 2009 · 630 Inlägg

Det ni ska satsa på isåfall är att ta nyare krockskade bilar som måste riktas, alltså så pass skadade att försäkringen löser in dem. Dock så måste man ju ha en utbildning inom detta. Här kan göras en del pengar.
Men det gäller att ha koll på vad man ska köpa och vad man ska låta bli. att renovera upp en bil kan vara på gränsen till lönsamt många timmar och dyra reservdelar.
För att köpa in bilar i 0-50kkr (marknadsvärde) och renovera dessa kommer inte vara lönsamt.
Man gör kanske max ett par tusen på en sådan bil men med tanke på vad man lägger ner i timmar så är det oftast inte värt det.

Om ni är sugna kan ni ju starta upp ett företag, men ha det vid sidan om ett annat arbete. efter ett par bilar ni provat att fixa så ser ni om ni finner att ni kan leva på det.
fungerar det så kör på

lycka till

ZonaX Svetsare
30 maj 2009 · 3 150 Inlägg

Jag hade gärna gjort det "vid sidan om" om det inte var just för att vi ska göra detta pga att vi inte kommer få jobb  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Martin 9-3 Fisketokig
31 maj 2009 · 2 997 Inlägg

Se verkligen till att gör upp det här med utbetalda löner så att det inte blir bråk om det. När och hur och vad som gäller. Hur arbetet ska fördelas.

Med flera viljor och lite inkomster i början och 3 sinande fickor så kan nog även de starkaste kompisbanden få sig en prövning.

Prioritera att expandera och lägga vinsten tillbaka i företaget eller ta ut pengar som lön?
Kan lätt bli att en person hämmar hela expansionen då han måste överleva på lönen och måste plocka ut mer för privatlivet kräver det, samtidigt som de andra två vill köpa utrustning och kan vänta med att ta ut lön och överleva ändå...

Skulle vara väldigt tveksam att starta eget med en kompis. Att starta med två skulle jag aldrig klara av. Då skulle jag starta eget själv och hyra in mina kompisar allt efter behov och betala dem per arbete eller timme som de jobbar åt mig.

Jag har kört eget till och från sedan jag var 18-19år och vågar inte ens tänka på vad flera viljor kan ställa till det i mot och medgångar...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Alecci
31 maj 2009 · 2 014 Inlägg

När ni kollat upp vad som behövs kan det ju vara vettigt att göra såväl en finansieringskalkyl som en resultat- och framförallt en likviditetsbudget.

Misstänker att ni kommer att ha ett mycket stort kapitalbehov inför starten om ni ska kunna överleva på det bara de första månaderna; löner med associerade kostnader är (vid sidan av varuinköp) oftast ett företags största utgiftsposter. Exempelvis så kostar en nettolön på 12 000 kr för en person företaget cirka 21 000 kr. Det är ändå ingen vidare bra lön...

Om ni ska jobba för likadana löner alla tre så innebär det alltså lönekostnader på i runda slängar 65 000 kr i månaden.

Ni måste alltså - på alla övriga delar av verksamheten - göra en "vinst" på cirka 65 000 kr i månaden för att kunna betala ut era egna (ganska dåliga) löner, varvid företaget som resultat å sin sida gör plus minus 0. Hur många reparerade/renoverade bilar i månaden motsvarar det? Blir det en siffra som ni klarar av rent praktiskt, med hänsyn tagen till tids- och utrymmesramar?

Nu har jag inte särskilt stor insyn i vilka materiella förutsättningar ni har, men hur ser exempelvis lokalen ut som ni har tänkt nyttja? En ren gissning från min sida skulle innebära en lokal stor nog för minst tre fordon samtidigt med plats över för maskiner, verktygsförvaring och åtminstone ett mindre reservdelslager samt övrig lagerhållning. För mig låter det som en ganska dyr lokal...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
ZonaX Svetsare
31 maj 2009 · 3 150 Inlägg

Alecci skrev:
När ni kollat upp vad som behövs kan det ju vara vettigt att göra såväl en finansieringskalkyl som en resultat- och framförallt en likviditetsbudget.

Misstänker att ni kommer att ha ett mycket stort kapitalbehov inför starten om ni ska kunna överleva på det bara de första månaderna; löner med associerade kostnader är (vid sidan av varuinköp) oftast ett företags största utgiftsposter. Exempelvis så kostar en nettolön på 12 000 kr för en person företaget cirka 21 000 kr. Det är ändå ingen vidare bra lön...

Om ni ska jobba för likadana löner alla tre så innebär det alltså lönekostnader på i runda slängar 65 000 kr i månaden.

Ni måste alltså - på alla övriga delar av verksamheten - göra en "vinst" på cirka 65 000 kr i månaden för att kunna betala ut era egna (ganska dåliga) löner, varvid företaget som resultat å sin sida gör plus minus 0. Hur många reparerade/renoverade bilar i månaden motsvarar det? Blir det en siffra som ni klarar av rent praktiskt, med hänsyn tagen till tids- och utrymmesramar?

Nu har jag inte särskilt stor insyn i vilka materiella förutsättningar ni har, men hur ser exempelvis lokalen ut som ni har tänkt nyttja? En ren gissning från min sida skulle innebära en lokal stor nog för minst tre fordon samtidigt med plats över för maskiner, verktygsförvaring och åtminstone ett mindre reservdelslager samt övrig lagerhållning. För mig låter det som en ganska dyr lokal...

I början tänkte vi att vi köper in 1 stycke fordon var, och fixar detta inom en vecka och sen säljer. Kan förhoppningsvis gå fortare efter ett tag. Det skulle resultera i: 1 fordon var = 3st    3st som blir klara inom en vecka = 3*4 = 12 fordon i månaden. 

Exempel - 12 fordon inköpta för låt säga 5.000kr stycket, renoveras och säljs för 15.000kr. Då har vi alltså lagt ut 60.000kr på inköpet och fått in 180.000kr på försäljningen = 120.000+ för företaget.   (OBS nu är inte skatt och reservdelar inräknade, då det inte alltid är så mycket som behövs + att det kan bli billigare inköp också).  Reservdelar inräknade - utgifter - 120.000kr på fordon för max 5.000kr och reservdelar för 5.000kr - försäljning - 180.000kr = 60.000kr+ för företaget.

Ang. lönerna så är vi alla vana vid 1050kr i månaden så allt över det är ju positivt  smile

Och lokal har vi kollat på, låg på ca 350m2 och 1.500.000 kr

Senast redigerat av ZonaX (31 maj 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
sk8micke
31 maj 2009 · 16 Inlägg

kan ju va bra å tänka på att d inte e bästa marknaden å sälja bilar just nu oxå!även om ni kommer fixa 12 bilar i månaden så kommer ni ju inte sälja så många! men lycka till iaf,va sj inne på å strta en rekond firma.men efter å ha räknat på d så sket ja i d så länge!om man ska klara d ska man nog börja i sitt egna garage,eller köpa hus me verkstad,kan ju gå å hitta för 1.5 mille  sen utöka efter d!

BMW 320d "diesel" (2011)
volvoentusiasten
31 maj 2009 · 4 005 Inlägg

sk8micke skrev:
kan ju va bra å tänka på att d inte e bästa marknaden å sälja bilar just nu oxå!även om ni kommer fixa 12 bilar i månaden så kommer ni ju inte sälja så många! men lycka till iaf,va sj inne på å strta en rekond firma.men efter å ha räknat på d så sket ja i d så länge!om man ska klara d ska man nog börja i sitt egna garage,eller köpa hus me verkstad,kan ju gå å hitta för 1.5 mille  sen utöka efter d!

Ja, det är lågkonjektur och många köper inte nya dyra bilar, men mer begagnat. speciellt i billigare klasser så absolut så tror jag på denna idé om ni är duktiga och är bra försäljare (det gäller ju att kunna sälja bilen med när den väl är lagad)

ZonaX Svetsare
31 maj 2009 · 3 150 Inlägg

linuslinje skrev:

sk8micke skrev:
kan ju va bra å tänka på att d inte e bästa marknaden å sälja bilar just nu oxå!även om ni kommer fixa 12 bilar i månaden så kommer ni ju inte sälja så många! men lycka till iaf,va sj inne på å strta en rekond firma.men efter å ha räknat på d så sket ja i d så länge!om man ska klara d ska man nog börja i sitt egna garage,eller köpa hus me verkstad,kan ju gå å hitta för 1.5 mille  sen utöka efter d!

Ja, det är lågkonjektur och många köper inte nya dyra bilar, men mer begagnat. speciellt i billigare klasser så absolut så tror jag på denna idé om ni är duktiga och är bra försäljare (det gäller ju att kunna sälja bilen med när den väl är lagad)

Det var det vi tänkte med  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
TyrolerHatt Skogsmålare
31 maj 2009 · 630 Inlägg

ZonaX skrev:

Alecci skrev:
När ni kollat upp vad som behövs kan det ju vara vettigt att göra såväl en finansieringskalkyl som en resultat- och framförallt en likviditetsbudget.

Misstänker att ni kommer att ha ett mycket stort kapitalbehov inför starten om ni ska kunna överleva på det bara de första månaderna; löner med associerade kostnader är (vid sidan av varuinköp) oftast ett företags största utgiftsposter. Exempelvis så kostar en nettolön på 12 000 kr för en person företaget cirka 21 000 kr. Det är ändå ingen vidare bra lön...

Om ni ska jobba för likadana löner alla tre så innebär det alltså lönekostnader på i runda slängar 65 000 kr i månaden.

Ni måste alltså - på alla övriga delar av verksamheten - göra en "vinst" på cirka 65 000 kr i månaden för att kunna betala ut era egna (ganska dåliga) löner, varvid företaget som resultat å sin sida gör plus minus 0. Hur många reparerade/renoverade bilar i månaden motsvarar det? Blir det en siffra som ni klarar av rent praktiskt, med hänsyn tagen till tids- och utrymmesramar?

Nu har jag inte särskilt stor insyn i vilka materiella förutsättningar ni har, men hur ser exempelvis lokalen ut som ni har tänkt nyttja? En ren gissning från min sida skulle innebära en lokal stor nog för minst tre fordon samtidigt med plats över för maskiner, verktygsförvaring och åtminstone ett mindre reservdelslager samt övrig lagerhållning. För mig låter det som en ganska dyr lokal...

I början tänkte vi att vi köper in 1 stycke fordon var, och fixar detta inom en vecka och sen säljer. Kan förhoppningsvis gå fortare efter ett tag. Det skulle resultera i: 1 fordon var = 3st    3st som blir klara inom en vecka = 3*4 = 12 fordon i månaden. 

Exempel - 12 fordon inköpta för låt säga 5.000kr stycket, renoveras och säljs för 15.000kr. Då har vi alltså lagt ut 60.000kr på inköpet och fått in 180.000kr på försäljningen = 120.000+ för företaget.   (OBS nu är inte skatt och reservdelar inräknade, då det inte alltid är så mycket som behövs + att det kan bli billigare inköp också).  Reservdelar inräknade - utgifter - 120.000kr på fordon för max 5.000kr och reservdelar för 5.000kr - försäljning - 180.000kr = 60.000kr+ för företaget.

Ang. lönerna så är vi alla vana vid 1050kr i månaden så allt över det är ju positivt  smile

Och lokal har vi kollat på, låg på ca 350m2 och 1.500.000 kr

För att ta ditt exempel på 12 bilar i månaden

med den uträkning ser jag det svårt för er att det ska kunna gå runt. Själva "fixandet" av bilar tror jag inte är problemet, men försäljningen.

Att sälja 12 bilar i månaden är svårt och tar en hel del tid.

enligt din uträkning om ni säljer 12 bilar i månaden och göra 10k i vinnst per bil går företaget med 60k i vinnst. 60k i månaden på tre perssoner blir inte någon bra lön.

60k i månaden ska täcka

Hyra av lokal + el värme
lån
annons kostnader
reservdelar
verktyg

så frågan är hur mycket ni kan plocka i ren lön.

Jag skulle satsat på ett företag vars huvuduppgift var att serva/reparera kundbilar istället, Och köra detta med reperation/sälja bilar som en liten del av företaget när tid finns.

Men prata med någon proffisionel rådgivare om er ide. Tycker de att er kalkyl och ide håller så kör på

Alecci
31 maj 2009 · 2 014 Inlägg

ZonaX skrev:

Alecci skrev:
När ni kollat upp vad som behövs kan det ju vara vettigt att göra såväl en finansieringskalkyl som en resultat- och framförallt en likviditetsbudget.

Misstänker att ni kommer att ha ett mycket stort kapitalbehov inför starten om ni ska kunna överleva på det bara de första månaderna; löner med associerade kostnader är (vid sidan av varuinköp) oftast ett företags största utgiftsposter. Exempelvis så kostar en nettolön på 12 000 kr för en person företaget cirka 21 000 kr. Det är ändå ingen vidare bra lön...

Om ni ska jobba för likadana löner alla tre så innebär det alltså lönekostnader på i runda slängar 65 000 kr i månaden.

Ni måste alltså - på alla övriga delar av verksamheten - göra en "vinst" på cirka 65 000 kr i månaden för att kunna betala ut era egna (ganska dåliga) löner, varvid företaget som resultat å sin sida gör plus minus 0. Hur många reparerade/renoverade bilar i månaden motsvarar det? Blir det en siffra som ni klarar av rent praktiskt, med hänsyn tagen till tids- och utrymmesramar?

Nu har jag inte särskilt stor insyn i vilka materiella förutsättningar ni har, men hur ser exempelvis lokalen ut som ni har tänkt nyttja? En ren gissning från min sida skulle innebära en lokal stor nog för minst tre fordon samtidigt med plats över för maskiner, verktygsförvaring och åtminstone ett mindre reservdelslager samt övrig lagerhållning. För mig låter det som en ganska dyr lokal...

I början tänkte vi att vi köper in 1 stycke fordon var, och fixar detta inom en vecka och sen säljer. Kan förhoppningsvis gå fortare efter ett tag. Det skulle resultera i: 1 fordon var = 3st    3st som blir klara inom en vecka = 3*4 = 12 fordon i månaden. 

Exempel - 12 fordon inköpta för låt säga 5.000kr stycket, renoveras och säljs för 15.000kr. Då har vi alltså lagt ut 60.000kr på inköpet och fått in 180.000kr på försäljningen = 120.000+ för företaget.   (OBS nu är inte skatt och reservdelar inräknade, då det inte alltid är så mycket som behövs + att det kan bli billigare inköp också).  Reservdelar inräknade - utgifter - 120.000kr på fordon för max 5.000kr och reservdelar för 5.000kr - försäljning - 180.000kr = 60.000kr+ för företaget.

Ang. lönerna så är vi alla vana vid 1050kr i månaden så allt över det är ju positivt  smile

Och lokal har vi kollat på, låg på ca 350m2 och 1.500.000 kr

Det låter ju bra förutom att ni i den kalkylen inte tagit hänsyn till finansieringskostnader. Jag utgår kallt ifrån att ni inte kan hosta upp pengar för fordon, lokal, maskiner och verktyg helt på egen hand. Jag tvivlar på att ni kan låna upp hela finansieringsbeloppet som privatpersoner, och för att kreditinstitut ska vara positivt inställda till finansiering så krävs det oftast att företaget har realistiskt bärighet, inklusive någorlunda marknadsmässiga löner för alla som gör en arbetsinsats i företaget. Nu har jag inte en susning om vad bilmekaniker brukar ligga på i avtalsenlig lön, men ni bör inte ligga mycket under det.

Har ni spånat över vilka slags kostnader ni kommer ha och hur mycket de kommer uppgå till? Det är mycket man inte tänker på i början... Har själv startat upp två företag samt hjälpt till att starta upp ett tredje, så här talar jag av erfarenhet. Exempel på kostnader som kan ingå:

Varuinköp (fordon & reservdelar)
Hemtagningskostnader för ovanstående
Lokalhyra
Elektricitet
Vatten
Telefoni
Datakommunikation
Företagsförsäkringar
Revisionsarvoden
Övriga externa tjänster (om ni exempelvis ska ha någon att sköta bokföring åt er)
Kontorsmaterial
Förbrukningsmaterial
Marknadsföring
Finansieringskostnader & eventuella leasingavgifter
Löner
Personalförsäkringar

Mycket mer kan tillkomma, men detta är väl det som först dyker upp i tankarna.

Kan tillägga att man dessutom alltid ska räkna pessimistiskt vid dylika kalkyler; det är bättre att bli positivt än negativt överraskade. Även om ni köper in och ordnar till tolv bilar den första månaden, hur kan ni vara säkra på att alla säljs direkt när de är färdiga eller att ni får det pris ni vill ha? Hur finansierar ni verksamheten tills dess att pengar börjar rulla in?

Efter att ni gjort upp en realistisk finansieringskalkyl och resultatbudget (ta gärna hjälp av exempelvis ALMI Företagspartner eller Nyföretagarcentrum eller liknande) är det även viktigt att göra en likviditetsbudget. Det hjälper er inte mycket att ligga på +200 000 i december om ni ligger -150 000 i augusti och inte klarar av att betala era fakturor.

Likviditetsbudgeten är egentligen den viktigaste eftersom företaget de facto kan gå med förlust en viss tid (hur länge beror på förlustens omfattning) så länge man bara klarar av att uppfylla sina ekonomiska skyldigheter mot leverantörer m fl.

Ta nu inte mina inlägg som ett försök att skjuta er idé i sank. Jag vet hur man kan vara i början och allt tycks kristallklart och absolut säkert, för att ett eller två år senare sluta i konkurs och privatskuldsättning.

Man ska hoppas och sikta på det bästa men förvänta sig det värsta.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang