3285
Sök

bmw e36 cab

225 Inlägg
14 april 2006
Trådstartare
#1
tjenare folket...nu är det så att jag ska köpa en 328 cab års-97 som är importerad...
jag undrar vad man ska kolla efter för fel på en sådan bil.den har gått 21,600mil..
importerad från tyskland endast 3ägare..jag vet att många av bmw mätare är skruvade men den här är oskruvad..behöver hjälp och tips från er som har ett vettiga svar..ägaren säger säger att enda felet är att den skakar när man kör och han är säker på att det är obalans i däcken..men jag sa åt han att vi ska balansera dom innan jag köper bilen men iaf vettiga svar sökes..tack på förhand

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

225 Inlägg
15 april 2006
Trådstartare
#2
ingen?

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

Örebroare i exil
970 Inlägg
15 april 2006
#3
Ett tips är att du M-testar bilen. Om inte, så åk t.ex till en GDS hall och lyft upp bilen. Kolla alla leder, knutar, bussningar i framvagn och bakvagn. Testa samtidigt så att handbromsen verkligen tar som den ska på båda bakhjulen. Kolla även över slitaget på däcken. Ser det onormalt ut? Åk ut och provkör ordentligt och känn och lyssna. Drar den snett om du släpper ratten? Står ratten helt rakt? Konstiga missljud när du åker över vägskarvar, brunnslock? Testa vid stillastående att göra fulla rattutslag åt båda håll så du hör om servon verkar okej. Testa cabfunktionen noga flera gånger. Ett generellt BMW fel om man kan säga så, är att styrlederna ofta glappar och även att krängningshämmarstagen glappar (eller pendelstag som BMW kallar dom för). Inga dyra saker att reparera, men kan vara nog så störande att åka med. Du kan ju alltid knacka lite försiktigt över hela karossen så hör du ju om den är spacklad. Leta också efter lackskarvar under t.ex bagagerumsmattan. Kolla huv, baklucka och dörrspringor. Är dom ungefär lika bred i överkant, som nederkant? Och inte att förglömma. Kolla så att serviceboken verkar okej. Att alla servicear är ifyllda korrekt och att den inte ser allt för fräsch ut + att bokens tryckår absolut inte får vara nyare än bilens produktionsår. Är den det skulle i alla fall jag rekomendera dig att avstå köpet. Hoppas du kanske har fått lite hjälp på traven i alla fall. Du kan ju höra av dig om det skulle krångla till sig eller om du har nåt du funderar över inför köpet.

Mvh Karl

Hej FRA!

Örebroare i exil
970 Inlägg
15 april 2006
#4
Glömde säga det att åk ut och tvärnita ett par gånger så du verkligen känner att bromsarna jobbar som dom ska. Drar bilen snett vid inbromsning, kan det räcka med att lufta bromsarna. Vibrerar det när du bromsar är skivorna med stor sannolikhet dåliga. Inte heller några vansinnigt dyra grejer att byta ut.

Hej FRA!

225 Inlägg
15 april 2006
Trådstartare
#5
740GL skrev:
Glömde säga det att åk ut och tvärnita ett par gånger så du verkligen känner att bromsarna jobbar som dom ska. Drar bilen snett vid inbromsning, kan det räcka med att lufta bromsarna. Vibrerar det när du bromsar är skivorna med stor sannolikhet dåliga. Inte heller några vansinnigt dyra grejer att byta ut.

ok ok tackar för svaren...gärna fler svar någon?

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

225 Inlägg
15 april 2006
Trådstartare
#6
740GL skrev:
Ett tips är att du M-testar bilen. Om inte, så åk t.ex till en GDS hall och lyft upp bilen. Kolla alla leder, knutar, bussningar i framvagn och bakvagn. Testa samtidigt så att handbromsen verkligen tar som den ska på båda bakhjulen. Kolla även över slitaget på däcken. Ser det onormalt ut? Åk ut och provkör ordentligt och känn och lyssna. Drar den snett om du släpper ratten? Står ratten helt rakt? Konstiga missljud när du åker över vägskarvar, brunnslock? Testa vid stillastående att göra fulla rattutslag åt båda håll så du hör om servon verkar okej. Testa cabfunktionen noga flera gånger. Ett generellt BMW fel om man kan säga så, är att styrlederna ofta glappar och även att krängningshämmarstagen glappar (eller pendelstag som BMW kallar dom för). Inga dyra saker att reparera, men kan vara nog så störande att åka med. Du kan ju alltid knacka lite försiktigt över hela karossen så hör du ju om den är spacklad. Leta också efter lackskarvar under t.ex bagagerumsmattan. Kolla huv, baklucka och dörrspringor. Är dom ungefär lika bred i överkant, som nederkant? Och inte att förglömma. Kolla så att serviceboken verkar okej. Att alla servicear är ifyllda korrekt och att den inte ser allt för fräsch ut + att bokens tryckår absolut inte får vara nyare än bilens produktionsår. Är den det skulle i alla fall jag rekomendera dig att avstå köpet. Hoppas du kanske har fått lite hjälp på traven i alla fall. Du kan ju höra av dig om det skulle krångla till sig eller om du har nåt du funderar över inför köpet.

Mvh Karl

mycket o hålla reda på:)

To Feel Or Not To Feel Cosworth....


Sök