Ett tips är att du M-testar bilen. Om inte, så åk t.ex till en GDS hall och lyft upp bilen. Kolla alla leder, knutar, bussningar i framvagn och bakvagn. Testa samtidigt så att handbromsen verkligen tar som den ska på båda bakhjulen. Kolla även över slitaget på däcken. Ser det onormalt ut? Åk ut och provkör ordentligt och känn och lyssna. Drar den snett om du släpper ratten? Står ratten helt rakt? Konstiga missljud när du åker över vägskarvar, brunnslock? Testa vid stillastående att göra fulla rattutslag åt båda håll så du hör om servon verkar okej. Testa cabfunktionen noga flera gånger. Ett generellt BMW fel om man kan säga så, är att styrlederna ofta glappar och även att krängningshämmarstagen glappar (eller pendelstag som BMW kallar dom för). Inga dyra saker att reparera, men kan vara nog så störande att åka med. Du kan ju alltid knacka lite försiktigt över hela karossen så hör du ju om den är spacklad. Leta också efter lackskarvar under t.ex bagagerumsmattan. Kolla huv, baklucka och dörrspringor. Är dom ungefär lika bred i överkant, som nederkant? Och inte att förglömma. Kolla så att serviceboken verkar okej. Att alla servicear är ifyllda korrekt och att den inte ser allt för fräsch ut + att bokens tryckår absolut inte får vara nyare än bilens produktionsår. Är den det skulle i alla fall jag rekomendera dig att avstå köpet. Hoppas du kanske har fått lite hjälp på traven i alla fall. Du kan ju höra av dig om det skulle krångla till sig eller om du har nåt du funderar över inför köpet.
Mvh Karl
Hej FRA!