11134
Sök

Steg lyser men basen spelar inte. Hjälp!

445 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
Nu är det så att steget visar att det får kontakt och spelar i takt till musiken men basen spelar inte alls. är rädd att ja har bränt basen, men det är väl svårt när basen ligger på 2400watt och steget 2000watt? Har kollat så att alla kablar är anslutna i lådan till basen och dom sitter bra på plats.
Nån som har vart med om liknande? Är tacksam på svar:)

123 Inlägg
31 maj 2009
du råkar inte ha en möjlighet att ta en annan bas eller så och testa?

jobbar påre
751 Inlägg
31 maj 2009
för det första så är det nästan lättare å bränna en bas när du har för klent steg, då du maxar steget och får en distad signal till basen och kan då bränna talspolar och div grejer=).
Det du kan göra är att du kopplar ur basen.tar en multimeter ställer in den på motstånd (ohm "ser ut som ett par hörlurar ungefär") så mäter du över kontakterna på basen/basarna. oftast så är basarna 4ohm per spole. och som ja nu förstår har du ETT baselement och inte EN baslåda. då mäter du bara över kontakterna så ser du. får du inge värde är elementet kaputt.
eller så testar du basen i nån annan bil lr helt enkelt testar en annan bas eller högtalare i din bil å ser om de ger nå ljud.

förresten hur ser du att steget visar att de spelar i takt med musiken? har du nå mätare eller liknande på steget?
hoppas innerligt att inga "POWER" eller liknande lampor blinkar för då är de bara å se över hur mkt ström steget får.

446 Inlägg
31 maj 2009
att man mördar en bas med ett för litet steg är helt sant, men det beror inte på distad signal!!!

helt klart överstyr ett klent steg och går i mättnad, vilket ger extrem distortion, men då har man eldat upp basen för länge sen.

har man för lite effekt på en "herrejössesbas" så orkar inte steget bromsa upp konen i basen innan den ska vända, och då bottnar fanskapet. efter ett par sekunder nöts spolen av, eftersom den slår längre än vad som är tänkt, sen blir det godnatt..

men som sagt, det är busenkelt att kolla om basar är hela.. med multimetern alltså.. wink

Egen företagare
864 Inlägg
31 maj 2009
Att bränna en stor bas med för klent steg, antagligen så min soloX rök, blev för dåligt med mutant steget och så spolen är jätte svart som syns på en av bilderna på min sida, det blev ingen kontroll på basen när jag hade det steget, basen slog hejvilt men bra tryck.

Men iaf, en dum fråga kanske men har du kopplat in allt rätt med lågnivå. Kan ju vara någon inställning på stereon att du inte har någon signal i lågnivån.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

jobbar påre
751 Inlägg
31 maj 2009
ahh.jag har fått den uppfattningen med distad signal... kanske fel:) men jag har ju en uppfattning som är helt rätt att basarna ryker med för småa steg.

men som sagt..mät med multimeter eller testa en annan bas eller basen du har i en annan förstärkare eller liknande..

214 Inlägg
31 maj 2009
har du haft igång basen förut eller är det första gången du kopplar in den? isåfall var det samma med min fast det var inställning om basen på huvudenheten som var felet då...

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

445 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
Pro_fxr skrev:
för det första så är det nästan lättare å bränna en bas när du har för klent steg, då du maxar steget och får en distad signal till basen och kan då bränna talspolar och div grejer=).
Det du kan göra är att du kopplar ur basen.tar en multimeter ställer in den på motstånd (ohm "ser ut som ett par hörlurar ungefär") så mäter du över kontakterna på basen/basarna. oftast så är basarna 4ohm per spole. och som ja nu förstår har du ETT baselement och inte EN baslåda. då mäter du bara över kontakterna så ser du. får du inge värde är elementet kaputt.
eller så testar du basen i nån annan bil lr helt enkelt testar en annan bas eller högtalare i din bil å ser om de ger nå ljud.

förresten hur ser du att steget visar att de spelar i takt med musiken? har du nå mätare eller liknande på steget?
hoppas innerligt att inga "POWER" eller liknande lampor blinkar för då är de bara å se över hur mkt ström steget får.

aha okej, men ska mäta på basen och kolla om den är hel då för det första:)
Jo jag har en display på steget som visar att det spelar i takt till musiken, temperatur osv.

snurbo_diesel, jag hade kopplat in det rätt, för det spelade klockrent tills de inte spelade längre. De va typ samma sak som att säkringen brändes fast steget funkade bra men basen gjorde de inte:P

445 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
har nog gjort en väldigt tråkig upptäckt:P tror att lindningen har gått av, det är lite metalltrådar längst ner på basen som sticker ut:) rätta mig gärna, men är ja inne på rätt spår? smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
2 juni 2009
whoiswho skrev:
har nog gjort en väldigt tråkig upptäckt:P tror att lindningen har gått av, det är lite metalltrådar längst ner på basen som sticker ut:) rätta mig gärna, men är ja inne på rätt spår? smile

Ta en bild på stället där du tror att felet eventuellt kan finnas, så är det ganska lätt att avgöra om det är:

Bra eller Anus. smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

445 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
-Mackan- skrev:
whoiswho skrev:

Ta en bild på stället där du tror att felet eventuellt kan finnas, så är det ganska lätt att avgöra om det är:

Bra eller Anus. smile

hahaha! hade gärna gjort det om jag hade något och ladda upp bilden me:P har bara en telefonkamera..
Men det är precis över magneten typ:P antar att lindningen sitter där:P

Sök