13287
Sök

Fordonsgas. Något att tänkta på?

VW Ägare
1 011 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
Hejsan!
Igår köpte jag en mazda från 1993. I bagaget finns en stor gastank och på utsidan är det ett extra tanklock.

Är det bara att tanka naturgas och tuta och köra eller är det något man ska tänka på om man kör med fordonsgas?

Har en knapp på instrumentpanelen som man ska slå om till gas om man kör med gas så det vet jag redan. smile

Henrik Eberlund

Egenföretagare
999 Inlägg
3 juni 2009
Fråga personen som sålde bilen till dig?
Annars är det väl bara att tanka i lite (bio) gas och se vad som händer.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
3 juni 2009
Eberlund skrev:
Hejsan!
Igår köpte jag en mazda från 1993. I bagaget finns en stor gastank och på utsidan är det ett extra tanklock.

Är det bara att tanka naturgas och tuta och köra eller är det något man ska tänka på om man kör med fordonsgas?

Har en knapp på instrumentpanelen som man ska slå om till gas om man kör med gas så det vet jag redan. smile

Glöm detta helt! Gasen du ska tanka i din Mazda från -93 finns inte att tanka idag. Det är (snudd på) ett par decenier sista tappstället i Sverige försvann. Det var i princip gasol man körde på då med ett lågt tryck. Dagens Biogas har ett mycket högre tryck och har ingenting med äldre gasdriftsanläggningar i personbilar att göra. Googla LPG så förstår du vad jag menar.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök