2571
Sök

En däck fråga

29 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Ja nu är det ju så att jag är tjej!
Får ni ont i magen av allt skrattande pga av min dumma fråga, så bjuder jag på det:Dtongue

Jag har nyss köpt en audi 80 cab -92 a Det står på reg papprena att man ska 17 tums däck på. Men det sitter 18 och snygga fälgar på det.

Nu har jag beställt nya däck. 18 tums. kom på att man kanske inte får ha så?

Om man nu inte får det,blir det böter då eller vad händer?

4 586 Inlägg
4 juni 2009
i mina papper står det 16" men kör på 19" ingen polis eller bilprovningen har sagt något om det. Så du kan vara lugn

du kan ha vilken tum du vill bara rullomkretsen är rätt

93 Inlägg
4 juni 2009
Har för mig att det är vad den e rekommenderad för.

TACS Medlem
457 Inlägg
4 juni 2009
Enl. fordonskungörelsen är det lagligt att framföra en bil med en avvikelse av max 5% upp eller ned i rullomkrets i förhållande till originaldäcken som finns på ditt registreringsbevis.

Trycker man dit större fälgar blir det oftast tunnare gummi vilket ger en inte alltför stor skillnad i rullomkrets ändå ...

29 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Oki, Tack misstänkte att det var så. Men visste inte riktigt.

29 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Då fortsätter jag med mina fälgar:D

TACS Medlem
457 Inlägg
4 juni 2009
Jennyp81 skrev:
Då fortsätter jag med mina fälgar:D

Det tycker jag wink

73 Inlägg
4 juni 2009
Hej

Du ska absolut ha så stort det går. Bilprovning och vägpolis tittar på trafiksäkerhet, dvs att däcken uppfyller kraven på avvikelse i rullomkrets, kommenterat av tidigare inlägg, mönsterdjup, belastnins och hastighets index att däck och fälgar håller sig innanför skärmkanter och inte tar i.

Kör hårt

Robert
"To think is easy, to act is difficult. To act as one thinks is the most difficult of all."
http://www.infosite.se

Sök