Svea Rikes Nationaldag..

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Mortalis skrev:
Vet inte hur man ska fira nationaldagen, finns det någon handbok man ska följa? Som med julen, påsken och midsommar där det finns en regel: Ät sill och sup

Haha smile Kanske borde ha någon standard.

1. Samling på torget
2. Hissande av flagga
3. Lokala politiker håller tal
4. Känd person (lokal) inleder nationalsången (två verser)
5. Fyrfaldigt leve för Sverige
6. Firande i öltält (sill & sup)
7. Obligatorisk tvångsfolkdans (cool) / Alternativt Små grodorna
8. Halande av flaggan / Slut

lol

Smiley Legitimerad Lamphållare
6 juni 2009 · 369 Inlägg

Tycker sverige borde fira sin nationaldag den 14 Augusti endast för att irritera norge big_smile

Senast redigerat av Smiley (6 juni 2009)

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Mortalis VW-nörd?
6 juni 2009 · 4 332 Inlägg

steifan skrev:

Mortalis skrev:
Vet inte hur man ska fira nationaldagen, finns det någon handbok man ska följa? Som med julen, påsken och midsommar där det finns en regel: Ät sill och sup

Haha smile Kanske borde ha någon standard.

1. Samling på torget
2. Hissande av flagga
3. Lokala politiker håller tal
4. Känd person (lokal) inleder nationalsången (två verser)
5. Fyrfaldigt leve för Sverige
6. Firande i öltält (sill & sup)
7. Obligatorisk tvångsfolkdans (cool) / Alternativt Små grodorna
8. Halande av flaggan / Slut

lol

Ja men nåt sånt vore väl fint! Kanske kunde mixa in de hela att alla ska gå å rösta och vara duktiga var 4e år.
Men nån struktur vore ju kul, enda ja kunde läsa på göteborgspostens sida va hur så kallade "nysvenskar" ska fira nationaldagen, de fick minsann folkteater och göteborgs symfoniker, men inte vi "gammelsvenskar" sad

blacken
6 juni 2009 ·

Varför ska då de fira nationaldagen för ett skräpland som Sverige?

Min bäste herre, "inget skepp är bättre än sin besättning"..

Drönirettab
6 juni 2009 · 21 761 Inlägg

steifan skrev:
Nationalsång är ju standard varje fredag em när man gör lumpen wink

Skulle inte förvåna mig om den snart förbjuds där också. Inte på grund av att någon invandrare klagar, däremot på grund av att någon av de svenska ljushuvudena anser att en invandrare borde bli kränkt eller liknande svammel.

Snart får vi nog byta namn på vårat land, alla som flyttar hit kanske möjligen troligen kan känna sig kränkta eller "utanför" på grund av att det heter Sverige. För så har ett svenskt ljushuvud bestämt att invandrarna ska tycka.

Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2009)

blacken
6 juni 2009 ·

Drönirettab skrev:

steifan skrev:
Nationalsång är ju standard varje fredag em när man gör lumpen wink

Skulle inte förvåna mig om den snart förbjuds där också. Inte på grund av att någon invandrare klagar, däremot på grund av att någon av de svenska ljushuvudena anser att en invandrare borde bli kränkt eller liknande svammel.

Snart får vi nog byta namn på vårat land, alla som flyttar hit kanske möjligen troligen kan känna sig kränkta eller "utanför" på grund av att det heter Sverige. För så har ett svenskt ljushuvud bestämt att invandrarna ska tycka.

Har ett vagt minne av att vi inte har en officiell nationalsång. Det röstades tydligen ner i riksdagen när dom ville ha den som nationalsång. Inte ens Svenska språket är officiellt språk i Sverige..

Drönirettab
6 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Egentligen är vi nog inte svenskar, vi bara inbillar oss det.....

Ett jäkla svammel är precis vad det är, fjanteri på högsta nivå.

När jag gick i grundskolan så var det inget snack om sånt där, man sjöng nationalsången och vad jag vet så var det inte något skitsnack om orättvisor mot andra nationaliteter eller liknande. Snart åker man väl i fängelse när man pratar svenska.

Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2009)

FireTraXX DFFL
7 juni 2009 · 9 020 Inlägg

blacken skrev:

Varför ska då de fira nationaldagen för ett skräpland som Sverige?

Min bäste herre, "inget skepp är bättre än sin besättning"..

And i proved my point.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
blacken
7 juni 2009 ·

FireTraXX skrev:

blacken skrev:

Varför ska då de fira nationaldagen för ett skräpland som Sverige?

Min bäste herre, "inget skepp är bättre än sin besättning"..

And i proved my point.

Tja du kanske uppfattar dig själv som skräp. jag har en annan bild av mig själv..

Nehe
7 juni 2009 · 687 Inlägg

Tror knappast att det är de flesta invandrare som klagar på och känner sig kränkta utav att folk sjunger vår nationalsång och hissar flaggor etc, tror mer att det är någon högt uppsatt svensk som tror att invandrare känner sig kränkta och sen tar bort nationalsången från skolan etc.

Sen får invandrarna skulden för att saker som anses svenskt försvinner när det i själva verket är svenskarna själva som tar bort det. Eftersom alla vet att det är typiskt svenskt att ligga alla till lags och att man ej vill uppröra någon.

I övrigt så var det en av de sämsta fotbollsmatcherna jag har sett. Hur kan kälken få lägga straffen? På plan har vi ju Zlatan som vunnit skytteligan men inte får lägga straffen? Hur tänker de...

Hamilton
7 juni 2009 · 8 864 Inlägg

Mortalis skrev:
Vet inte hur man ska fira nationaldagen, finns det någon handbok man ska följa?

Ja du köper en biljett till valfri....******

Fotograf på tierpidag.se
Alex_M Steker som aldrig förr
7 juni 2009 · 503 Inlägg

ja å nåra polare firade med lite grillade däck smile de e ju fint. sen åkte vi runt å drifta lite. skitkul smile med sverige flaggor på bilarna ska tilläggas smile

8-)
Eisenhut
7 juni 2009 · 1 827 Inlägg

Sarge skrev:

steifan skrev:

Sarge skrev:
Jag har paraderat genom Enköping med regementets nya fana.

http://www.mil.se/ImageVault/Images/sto … 20Konungen

Den har dom gjort bra smile

Yes, den är riktigt fin smile Jag var för övrigt andre fanförare (nya fanan) på den ceremonin, så jag står precis utanför bilden tongue

Vilken lokal är detta? Inte inne på regementet väl?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Sarge
7 juni 2009 · 2 337 Inlägg

Eisenhut skrev:

Sarge skrev:

steifan skrev:

http://www.mil.se/ImageVault/Images/sto … 20Konungen

Den har dom gjort bra smile

Yes, den är riktigt fin smile Jag var för övrigt andre fanförare (nya fanan) på den ceremonin, så jag står precis utanför bilden tongue

Vilken lokal är detta? Inte inne på regementet väl?

FM UtvC:s lokaler, tillhör garnisonen men ligger utanför grindarna.

steifan DR!FTT3KN!K3R
7 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Sarge skrev:

Eisenhut skrev:

Sarge skrev:

Yes, den är riktigt fin smile Jag var för övrigt andre fanförare (nya fanan) på den ceremonin, så jag står precis utanför bilden tongue

Vilken lokal är detta? Inte inne på regementet väl?

FM UtvC:s lokaler, tillhör garnisonen men ligger utanför grindarna.

Här är artikeln jag lånade bilden ifrån:
http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildni … gens-hand/

jonesono Personal- och beteendevetare
7 juni 2009 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

Drönirettab skrev:

steifan skrev:
Nationalsång är ju standard varje fredag em när man gör lumpen wink

Skulle inte förvåna mig om den snart förbjuds där också. Inte på grund av att någon invandrare klagar, däremot på grund av att någon av de svenska ljushuvudena anser att en invandrare borde bli kränkt eller liknande svammel.

Snart får vi nog byta namn på vårat land, alla som flyttar hit kanske möjligen troligen kan känna sig kränkta eller "utanför" på grund av att det heter Sverige. För så har ett svenskt ljushuvud bestämt att invandrarna ska tycka.

Har ett vagt minne av att vi inte har en officiell nationalsång. Det röstades tydligen ner i riksdagen när dom ville ha den som nationalsång. Inte ens Svenska språket är officiellt språk i Sverige..

Svenska är antaget som majoritetsspråk, mest pga att engelskan har ansetts "hota" det inhemska språket.
Varken USA eller Storbritannien har något officiellt språk... Finland har finska och svenska som officiellt språk.
Dock har vi ingen officiell nationalsång men den är ändå så pass allmänt vedertagen att den kan kallas officiell.
De som anser annat är snarare högt uppsatta personer (rektorer på skolor etc) som vill vara alla till lags (vilket redan nämnts), än invandrare som skulle se den som "rasistisk".

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
blacken
7 juni 2009 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

Drönirettab skrev:

Skulle inte förvåna mig om den snart förbjuds där också. Inte på grund av att någon invandrare klagar, däremot på grund av att någon av de svenska ljushuvudena anser att en invandrare borde bli kränkt eller liknande svammel.

Snart får vi nog byta namn på vårat land, alla som flyttar hit kanske möjligen troligen kan känna sig kränkta eller "utanför" på grund av att det heter Sverige. För så har ett svenskt ljushuvud bestämt att invandrarna ska tycka.

Har ett vagt minne av att vi inte har en officiell nationalsång. Det röstades tydligen ner i riksdagen när dom ville ha den som nationalsång. Inte ens Svenska språket är officiellt språk i Sverige..

Svenska är antaget som majoritetsspråk, mest pga att engelskan har ansetts "hota" det inhemska språket.
Varken USA eller Storbritannien har något officiellt språk... Finland har finska och svenska som officiellt språk.
Dock har vi ingen officiell nationalsång men den är ändå så pass allmänt vedertagen att den kan kallas officiell.
De som anser annat är snarare högt uppsatta personer (rektorer på skolor etc) som vill vara alla till lags (vilket redan nämnts), än invandrare som skulle se den som "rasistisk".

Så länge som riksdagen inte anser att vi har en nationalsång och språk. så har vi inget/ingen språk eller sång som är officiell, punkt slut. Och glöm inte bort alla politiker som envist hävdar och framhåller att vi inte heller har en origin etnicitet, utan hela tiden säger att vi har snott precis allting ifrån utlandet.
Så det är väl inte så mycket att undra över att vi inte har vare sig nationalsång eller språk...

jonesono Personal- och beteendevetare
7 juni 2009 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:

Har ett vagt minne av att vi inte har en officiell nationalsång. Det röstades tydligen ner i riksdagen när dom ville ha den som nationalsång. Inte ens Svenska språket är officiellt språk i Sverige..

Svenska är antaget som majoritetsspråk, mest pga att engelskan har ansetts "hota" det inhemska språket.
Varken USA eller Storbritannien har något officiellt språk... Finland har finska och svenska som officiellt språk.
Dock har vi ingen officiell nationalsång men den är ändå så pass allmänt vedertagen att den kan kallas officiell.
De som anser annat är snarare högt uppsatta personer (rektorer på skolor etc) som vill vara alla till lags (vilket redan nämnts), än invandrare som skulle se den som "rasistisk".

Så länge som riksdagen inte anser att vi har en nationalsång och språk. så har vi inget/ingen språk eller sång som är officiell, punkt slut. Och glöm inte bort alla politiker som envist hävdar och framhåller att vi inte heller har en origin etnicitet, utan hela tiden säger att vi har snott precis allting ifrån utlandet.
Så det är väl inte så mycket att undra över att vi inte har vare sig nationalsång eller språk...

Brist inte ut i gråt nu men som jag sa så är det är redan klubbat att språket även kommer bli "de jure" och inte "bara" "de facto".
http://www.sprakradet.se/4823
http://www.sprakradet.se/4777

Vi får väl se när det blir på papper att även nationalsången blir fastställd, för det är ju inte direkt så att folk inte fattar vad man menar för sång när det gäller den svenska nationalsången... eller?
Sen kanske man inte alltid skall lyssna till ett fåtal inavlade potiker som kastar ur sig grodor. Man kan ju tappa verklighetsförankringen för mindre...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
blacken
7 juni 2009 ·

Brist inte ut i gråt nu men som jag sa så är det är redan klubbat att språket även kommer bli "de jure" och inte "bara" "de facto".
http://www.sprakradet.se/4823
http://www.sprakradet.se/4777

lollol Den som skrev det där skulle kunna ducka för vattendropparna i ett tropiskt skyfall. Snacka om att dansa kring den "heta gröten". Snyggt jobbat av vederbörande politiker...

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
7 juni 2009 · 5 753 Inlägg

Firade den med att jobba, jobba, och åter igen jobba på annan ort..

Senast redigerat av _Glenne_ (7 juni 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang