11146
Sök

Bilbatteri för bilstereo när man kör (ej avstängd bil)

9 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Hej Alla!

Jag har inte hittat någon tråd som direkt berör min fråga. Först och främst vet jag att Optima Gul, Banner Running Bull, Maxxima mm. är bra bilstereobatterier som klarar djupa urladdninar osv.

Det jag undrar är om dessa batterier krävs om man bara spelar musik när man kör, dvs. inte när man har stängt av bilen? De batterierna kanske ändå behövs pga. att de kanske levererar snabbare ström eller klarar av tyngre bas, vad vet jag?

Nu sitter inte jag på någon jättestereo, jag kör bara på ett JBL GTO-1204BP Passiv Baslåda (http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U3200) och ett gammalt slutsteg JBL GTS150, så jag vet inte om det spelar så stor roll vad för batteri jag har, vad säger ni? Behöver jag de ovan nämda bilstereobatterierna eller går det lika bra med batterier som t ex. Varta D12 och Nordström
Ag-Ca som finns med i detta test http://www.gp.se/content/1/c6/30/18/26/ … ier_ny.pdf

Tack på förhand,
Hagel.

807 Inlägg
6 juni 2009
nej du kan köra med vanligt bilbatteri

I'd rather die like a man, than live like a coward

9 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Klarar de verkligen att leverera lika bra eller tillräckligt snabbt till slutsteget/basen?

21 761 Inlägg
6 juni 2009
Ifall det är frågan om ett renodlat startbatteri så ger de normalt sett hög startström och även "snabb" ström, ett fritidsbatteri ger inte lika hög startström när man jämför ett startbatteri med samma kapacitet.

De batterier som du har nämnt i första inlägget ger både bra med ström och tål djupa urladdningar, därför brukar de ofta rekommenderas till bilstereo (som du också skriver). Jag håller med drazen_gti om att ett "vanligt" batteri fungerar bra när man inte spelar en massa med motorn avslagen, helst då ett startbatteri. smile

9 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Ok tack drazen_gti och Drönirettab för era svar. Jag känner att jag fått svar på det jag ville veta, men om det är någon som har något mer att tillägga så gör det inget wink

Tack!

jobbar påre
751 Inlägg
7 juni 2009
kör själv med den basen.dock ett annat steg.inga som helst problem med volvo orginal batteri..smile man spelar grymt länge utan att bilen är igång.har aldrig lyckas urladda mitt batteri på de viset...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juni 2009
Ja jo vad man har för bas påverkar ju valet av batteri väldigt mycket, inte alls steget som faktist är det som drar ström. wink Nej men om du kommer spela mycke med bilen igång så fungerar nog vad som, då vill du nog mest ha ett batteri som ger snabb ström så ett startbatteri borde vara det ultimata då (om du inte väll lägga pengarna som ett gelbatteri kostar).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

9 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Tackar Pro_fxr och ChriZtoffer för kommentarerna. Då har jag ytterligare lite mer visdom wink

2 914 Inlägg
7 juni 2009
jag kör på ett fritidsbatteri (400:- på okq8 för 3 år sen och kört folkrace med det i 2 år (ingen generator, många gånger inte ens bilen gått igång)) och (vad jag vet) piskar mina jbl gto 1214 ganska bra smile (kofångarn fram vibrerar lite) smile
inget jag direkt rekomenderar till batteri men det funkar finfint för mig smile
Senast redigerat av kalle_kalle (7 juni 2009)

Sök