Hjälp med lådritning

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

då jag som gott som bestämt mig för kicker cvx så håller jag på med lådberäkningar nu, skall sitta under hatthyllan på 760 å måtten jag ska använda är:
Höjd : 280 mm
Nedre Djup : 600 mm
Övre Djup : 350 mm
Bredd : 1100 mm

skall alltså vara dubbla 10or i denna å jag läste att rek volym var cirka 30 - 65 L i portad å om jag då använder 2 så får jag d te cirka 60 - 130. denna lådan blir 143 ( om jag räknat rätt ) blir d för stort? tänker mest på att bas å port tar lite plats så d försvinner några liter. sen tänkte jag antingen ha en stor port utspelandes i skidluckan eller 2 mindre, har ni ngt förslag? och samt om ni vet bra längd på dom här ( jag vill spela mkt djupbas). tycker ni jag ska ha skiljevägg så det blir 2 lådor i en eller bara ha en enda stor? jag tänkte även ha en ram mellan lådan å ryggstödet så det blir helt tätt.

förslag och tips på förbättringar vill jag gärna ha då detta skall bli mitt första bygge smile

Drönirettab
6 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Vilken materialtjocklek tänker du ha, 22 mm?
Visst är det yttermått som du har skrivit?

Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2009)

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vilken materialtjocklek tänker du ha, 22 mm?
Visst är det yttermått som du har skrivit?

22mm mdf ja, ja d e yttermått,  så tänkte jag att basar å porar tar ju säkert ngn/några liter så d kanske e bra med lite för stor, men d kandske e dåligt med för stor låda?

Lonefox Bad music kills good sound
6 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Du kan lägga upp parametrarna och låta Dröni göra sin magi (räkna).

Bredden på lådan behöver inte vara hela bredden under hatthyllan utan du kan göra en täckskiva som du drar fast i lådan så det täcker upp det som inte syns...

Ett exempel:
http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=16904

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
6 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Med dessa yttermått så blir innervolymen 105,5 liter. Varje bas tar upp 1,8 liter enligt basarnas specifikation, kvar blir alltså ca 102 liter och det är inte för stort tycker jag. Om du sätter 1 st 6" rör som är 20 cm långt så hamnar nettovolymen på strax över 98 liter och avstämningen blir ungefär 40 Hz. smile

Det jag reagerar på är baffelns lutning (ca 48 grader). Den kommer att luta ganska mycket, betydligt mer än vad man brukar ha i 240/740 (ca 69-70 graders lutning).

Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2009)

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Lonefox skrev:
Du kan lägga upp parametrarna och låta Dröni göra sin magi (räkna).

Bredden på lådan behöver inte vara hela bredden under hatthyllan utan du kan göra en täckskiva som du drar fast i lådan så det täcker upp det som inte syns...

Ett exempel:
http://forum.lazzat.se/attachment.php?a … ntid=16904

åfan d tänkte jag inte på. hm parametrar e d typ dom här du menar?
-10" subbas
-1200W peak
-600W RMS
-2x2ohm
-2x4ohm
-25-500Hz
-Sluten låda mellan 25-50L
-Portad låda 30-65L (Rek)
-VAS:29,38L
-Qts:0,355
-Fs:33,5Hz
-Xmax:15,4mm
-BL faktor:17,65Tm
-SPL 1W/1M 88dB

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Drönirettab skrev:
Med dessa yttermått så blir innervolymen 105,5 liter. Varje bas tar upp 1,8 liter enligt basarnas specifikation, kvar blir alltså ca 102 liter och det är inte för stort tycker jag. Om du sätter 1 st 6" rör som är 20 cm långt så hamnar nettovolymen på strax över 98 liter och avstämningen blir ungefär 40 Hz. smile

Det jag reagerar på är baffelns lutning. Den kommer att luta ganska mycket, betydligt mer än vad man brukar ha i 240/740 (ca 69-70 graders lutning).

jo då jag ej har mätt så visste jag faktiskt inte exakt hur mkt det skulle vara, visste att lutningen skulle vara runt 70 grader, men jag fattar inte hur man räknar ut grader då jag skolkade matten tongue så jag läste lite å så å tog en siffra jag tyckte var lite rimlig, om du vet ngt bättre mått så säg gärna till då jag gärna vill bygga lådan snart ( innan jag har bilen här )

Lonefox Bad music kills good sound
6 juni 2009 · 7 241 Inlägg

VAS Qts o Fs är det tre viktigaste man behöver... Iaf för en grunduträknig. smile

Senast redigerat av Lonefox (6 juni 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Lonefox skrev:
VAS Qtz o Fs är det tre viktigaste man behöver... Iaf för en grunduträknig. smile

då vet jag d te nästa gång smile

Drönirettab
6 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Jag vet inte riktigt hur en 760 ser ut i skuffen, är det ungefär likadant som på 740?

I så fall ska det ju gå bra att ha samma lutning som på de bilarna. smile

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

å en annan fråga oxå, kan man skruva i lådan? typ skruva fast slutsteg å dylikt? dra en skruv rakt igenom då alltså, eller ska man typ bygga ngt speciellt på/i lådan då?

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag vet inte riktigt hur en 760 ser ut i skuffen, är det ungefär likadant som på 740?

I så fall ska det ju gå bra att ha samma lutning som på de bilarna. smile

d e exakt samma. men mina mått då, 60 ner å 35 uppe va lite dåliga då? e d typ bättre med 60 nere å 50 uppe då? även om lådstorleken ökas så gör d väl inte så mkt va?

Lonefox Bad music kills good sound
6 juni 2009 · 7 241 Inlägg

J0ckeO skrev:
å en annan fråga oxå, kan man skruva i lådan? typ skruva fast slutsteg å dylikt? dra en skruv rakt igenom då alltså, eller ska man typ bygga ngt speciellt på/i lådan då?

I bilen jag lade upp bild ifrån så drog jag fast lådan framifrån i plåten till ryggstödet, dock fanns det dämpmatta där som jag utnyttjade för att täta mellan lådans baffel och ryggstödet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Lonefox skrev:

J0ckeO skrev:
å en annan fråga oxå, kan man skruva i lådan? typ skruva fast slutsteg å dylikt? dra en skruv rakt igenom då alltså, eller ska man typ bygga ngt speciellt på/i lådan då?

I bilen jag lade upp bild ifrån så drog jag fast lådan framifrån i plåten till ryggstödet, dock fanns det dämpmatta där som jag utnyttjade för att täta mellan lådans baffel och ryggstödet.

för jag tänkte liksom skruva från ryggstödet igenom plåten till lådan isådanafall, å jag ska eventuellt dämpa i skuffen oxå så den kmr väl agera lite som tätning då. men kmr det funka så? bara skruva igenom plåten i lådan? lådans funktion blir inte kass lr ngt sånt där då?

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

sen tänkte jag på en annan sak oxå, skall man stadga upp lådan på ngt sätt? typ förstärka ngnstans? eller e d bara te att bygga en box å sätta i basar?

Lonefox Bad music kills good sound
6 juni 2009 · 7 241 Inlägg

J0ckeO skrev:

Lonefox skrev:

J0ckeO skrev:
å en annan fråga oxå, kan man skruva i lådan? typ skruva fast slutsteg å dylikt? dra en skruv rakt igenom då alltså, eller ska man typ bygga ngt speciellt på/i lådan då?

I bilen jag lade upp bild ifrån så drog jag fast lådan framifrån i plåten till ryggstödet, dock fanns det dämpmatta där som jag utnyttjade för att täta mellan lådans baffel och ryggstödet.

för jag tänkte liksom skruva från ryggstödet igenom plåten till lådan isådanafall, å jag ska eventuellt dämpa i skuffen oxå så den kmr väl agera lite som tätning då. men kmr det funka så? bara skruva igenom plåten i lådan? lådans funktion blir inte kass lr ngt sånt där då?

Antar att ryggstödsplåten är lika illa bockad som i övriga Volvomodeller (2-900-familjen iaf) vilket kan innebära att du får bygga en baffel mot detta så det sluter tätt för att sedan dra fast som du tänkt. Så som du tänkt är prcis som jag gjorde...
Alltså en extra baffel som dels försänker basen och där du har glipor mellan låda o ryggstöd får du lägga till mdf-bitar så att dessa täcks igen. Om du förstår vad jag menar...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Lonefox skrev:

J0ckeO skrev:

Lonefox skrev:

I bilen jag lade upp bild ifrån så drog jag fast lådan framifrån i plåten till ryggstödet, dock fanns det dämpmatta där som jag utnyttjade för att täta mellan lådans baffel och ryggstödet.

för jag tänkte liksom skruva från ryggstödet igenom plåten till lådan isådanafall, å jag ska eventuellt dämpa i skuffen oxå så den kmr väl agera lite som tätning då. men kmr det funka så? bara skruva igenom plåten i lådan? lådans funktion blir inte kass lr ngt sånt där då?

Antar att ryggstödsplåten är lika illa bockad som i övriga Volvomodeller (2-900-familjen iaf) vilket kan innebära att du får bygga en baffel mot detta så det sluter tätt för att sedan dra fast som du tänkt. Så som du tänkt är prcis som jag gjorde...
Alltså en extra baffel som dels försänker basen och där du har glipor mellan låda o ryggstöd får du lägga till mdf-bitar så att dessa täcks igen. Om du förstår vad jag menar...

en ram mellan låda å ryggstöd menar du? d tänker jag ha då jag vill ha d så tätt som möjligt.

Drönirettab
6 juni 2009 · 21 761 Inlägg

J0ckeO skrev:
d e exakt samma. men mina mått då, 60 ner å 35 uppe va lite dåliga då? e d typ bättre med 60 nere å 50 uppe då? även om lådstorleken ökas så gör d väl inte så mkt va?

Okej, jag har räknat om lådans yttermått och tagit ner volymen litegrann för att få aningen mindre peakad frekvensgång. Förslag på yttermått:

Höjd = 280 mm
Bredd = 1100 mm
Övre djup = 395 mm
Nedre djup = 500 mm

Nettovolymen i detta förslag är ca 92 liter, dämpmatta (typ polyestermatta) är tänkt att ha på innerväggarna. Röret är fortfarande 6", men längden ska vara 25 cm. Beräknad avstämning är strax under 40 Hz.

Konade trattar kan behövas om du har ett mycket kraftigt slutsteg (1000 WRMS eller större), i så fall får du kolla hur mycker röret ska kapas för att kompensera trattarnas längd. smile

J0ckeO Yrkesförare
6 juni 2009 · 135 Inlägg

Drönirettab skrev:

J0ckeO skrev:
d e exakt samma. men mina mått då, 60 ner å 35 uppe va lite dåliga då? e d typ bättre med 60 nere å 50 uppe då? även om lådstorleken ökas så gör d väl inte så mkt va?

Okej, jag har räknat om lådans yttermått och tagit ner volymen litegrann för att få aningen mindre peakad frekvensgång. Förslag på yttermått:

Höjd = 280 mm
Bredd = 1100 mm
Övre djup = 395 mm
Nedre djup = 500 mm

Nettovolymen i detta förslag är ca 92 liter, dämpmatta (typ polyestermatta) är tänkt att ha på innerväggarna. Röret är fortfarande 6", men längden ska vara 25 cm. Beräknad avstämning är strax under 40 Hz.

Konade trattar kan behövas om du har ett mycket kraftigt slutsteg (1000 WRMS eller större), i så fall får du kolla hur mycker röret ska kapas för att kompensera trattarnas längd. smile

mutant ascension e tänkt att använda 1500W/rms om inte jag har sett fel.
måste man ha dämpmatta? hur är det utan?
å sen när jag kopplar in basarna, ska jag ha två anslutningar på lådan eller koppla på ngt speciellt sätt inne i lådan så jag bara har en?

Lonefox Bad music kills good sound
6 juni 2009 · 7 241 Inlägg

J0ckeO skrev:

Lonefox skrev:

J0ckeO skrev:

för jag tänkte liksom skruva från ryggstödet igenom plåten till lådan isådanafall, å jag ska eventuellt dämpa i skuffen oxå så den kmr väl agera lite som tätning då. men kmr det funka så? bara skruva igenom plåten i lådan? lådans funktion blir inte kass lr ngt sånt där då?

Antar att ryggstödsplåten är lika illa bockad som i övriga Volvomodeller (2-900-familjen iaf) vilket kan innebära att du får bygga en baffel mot detta så det sluter tätt för att sedan dra fast som du tänkt. Så som du tänkt är prcis som jag gjorde...
Alltså en extra baffel som dels försänker basen och där du har glipor mellan låda o ryggstöd får du lägga till mdf-bitar så att dessa täcks igen. Om du förstår vad jag menar...

en ram mellan låda å ryggstöd menar du? d tänker jag ha då jag vill ha d så tätt som möjligt.

Nej...bara en extra baffel på samma sida som basarna sitter på......med upphöjningar där lådan inte når ryggstödsplåten....

Du förstår vad jag menar när du ser hur det ser ut, denna del behöver du inte göra direkt när du bygger lådan smile Du kan göra den när du fått hem bilen...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang