3616
Sök

Köpråd förstabil Volvo eller Mercedes?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
30 juni 2009
Only-volvo skrev:
TurbOla skrev:
Jag håller ca 1900 varv vid 100km/h med min 850. smile

2500 varv vid 130km/h.

Tycker den är hyfsat lågvarvig.
Polarens Nissan Primera GT håller ju 3000 eller lite mer vid 100km/h.

Ungefär som min 745:a gle då. Så man åker skönt och lågvarvigt i en 740 också.

Men för att hålla mig till tråden:

Så säger jag som innan köp din pappas 940 så får du en bra bil för en billig slant.

Om du kör 90km/h, vad ligger ditt varvtal då på?
lite under 2000 rpm?? eller?

Folk kommer säkert klaga på dej nu när du skriver att man åker skönt i en volvo.
Jag säger att man åker inte oskönt. wink

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 juni 2009
Volvo740-88 skrev:
Only-volvo skrev:
TurbOla skrev:
Jag håller ca 1900 varv vid 100km/h med min 850. smile

2500 varv vid 130km/h.

Tycker den är hyfsat lågvarvig.
Polarens Nissan Primera GT håller ju 3000 eller lite mer vid 100km/h.

Så säger jag som innan köp din pappas 940 så får du en bra bil för en billig slant.

Folk kommer säkert klaga på dej nu när du skriver att man åker skönt i en volvo.

Visst, det är relativt bra komfort i 700serien, men det överväger knappast nackdelarna med den om man jämför med andra bilar.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
30 juni 2009
-Mackan- skrev:
Volvo740-88 skrev:
Only-volvo skrev:

Visst, det är relativt bra komfort i 700serien, men det överväger knappast nackdelarna med den om man jämför med andra bilar.

Hur åker man i din merca då?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 juni 2009
Volvo740-88 skrev:
-Mackan- skrev:
Volvo740-88 skrev:

Man sitter på golvet, hehe. Den är inte lika gungig och svajig som 740'in var. Dock så måste jag byta de berömda bussningarna i bakvagnen. Då blir den tightare.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2009
Volvo740an skrev:
Volvo har inte varit nära att gå omkull, dom har ju massa garantier o skit? Nejfan dom vart ljushår ifrån Saab tex.

VA?? Är inte V50 rymlig?? Vi kan inte leva i samma värld. Och du..Vilka bilmärken härmar inte andra..De gör Bmw också.

Euro-ncap säger inte så mkt de e så många bilar som har 5 stjärnor.

"Å andra sidan är det också en Bmw och inte en Volvo,"...Bmw kanske känns mer bil för dig men kanske inte för andra wink. Tycker inte för att det står Bmw motiverar att betala mer pengar o de e inte lite de skiljer xd.

Btw tror du skrev ngn gång att du gissade på att V50:in skulle dra runt 0,8 i testförbrukning då Bmw 520 gjorde de. Det är inte sant wink, läs detta...Resultatet blev 0,47 utan någon snålkörning och regnet piskade ner.

Citat från test: "Under något bättre yttre omständigheter och om vi lagt oss vinn om att spara på dropparna hade vi klarat 116 mil. Lätt.

Undras om det kanske går att köra mer än 116 mil...?"

http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_2899089.svd

Jag skrev att V70n förmodligen kommer hamna på en TESTFÖRBRUKNING runt 0,8 när de testar den, eller runt jag gissar/gissade på minst detta. Med testförbrukning räknar jag som under ett TV test tex, när de kör omkönings/accelerationmätningar, älgtestet osv. Inte vad SvD lyckades köra en V50 på under en etapp...

V50 är inte rymligare än konkurrenterna på samma sätt som V70 är och Volvo brukar vara. Det var det jag skrev, inte att den inte är rymlig. Alla bilmärken härmar varandra, mer eller mindre. Men Volvo apar efter tyskarna och försöker vara premium trots att det inte är vad deras kunder söker och märket "Volvo" inte har tillräckligt med status.

Så du menar att Volvo är säkrare än alla andra bilar som har fem stjärnor och Euro ncaps tester är missvisande? Bara löjligt rent ut sagt...

Sedan skiljer det en hel del i pris mellan Bmw och Volvo, och en HEL del mellan deras bilar. Om det är värt merkostnaden är upp till konsumenterna att välja, men eftersom Bmw går/gått så bra och står på egna ben som nästan ensamt märke vågar jag påstå att konsumenterna tycker deras bilar är värda det.

Och Volvo var illa ute ett tag i Vintras, som du säger ljusår ifrån Saab som i princip återvände från de döda. Men ändå illa ute...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2009
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Det var inte dåligt, min varvar mer in 90 än vad din gör i 100 ju.

Nissan Primera är ingen höjdare den, surrig som s**an på motorväg. Och så vidare stabil och stadig är den inte heller med tanke på storleken...

Jag vet, det blev lite spekulationer även på NordicR-forumet när jag skrev samma sak där.

Samtidigt är den så stark att man kan lägga i tvåan och släppa upp den på tomgången och då gör den nästan 20km/h enligt mätaren utan att det märks på motorn överhuvudtaget.

Daajvid har ju även köpt ett nytt avgas till sin Primera så den dönar ju som faan... tongue

Måste vara gött att ligga på motroväg med den där? Heh tvåan och tomgång, inga problem. Jag kan köra på 5an i 20km/h och har till och med startat på 5an (ok då, en hel del bilplågeri då) cool

Som sagt 5an i 20 utan problem, det går tungt men "skakar" inte om du förstår vad jag menar. Orkar Volvon det? smile

Steifan: Hade gärna kört en V70 drivE, för att se hur Volvo tror det skall funka. Tyckte 2.0F var för klen...
Men om man chippar dem, då bör dem dra mer? Visserligen är den fortfarande miljöbilsklassad ändå så kanske värt det?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
30 juni 2009
-Mackan- skrev:
Volvo740-88 skrev:
-Mackan- skrev:

Man sitter på golvet, hehe. Den är inte lika gungig och svajig som 740'in var. Dock så måste jag byta de berömda bussningarna i bakvagnen. Då blir den tightare.

740 är inte svajig. Dom är mjuk wink

685 Inlägg
30 juni 2009
-Mackan- skrev:
Volvo740-88 skrev:
Only-volvo skrev:

Ser inga som helst nackdelar med en 740.

Jag kan ta min egen bil som ex. Den har aldrig strulat och skulle den göra det så klarar jag av att fixa den själv, vilket man inte gör med alla bilar.
Komforten har jag inget att klaga på, då den är mycket välvårdad.

Vill man ha en bil med komfort så gäller det att sköta dom också.

No turbo shit - just real power!

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juni 2009
Rquired skrev:
Måste vara gött att ligga på motroväg med den där? Heh tvåan och tomgång, inga problem. Jag kan köra på 5an i 20km/h och har till och med startat på 5an (ok då, en hel del bilplågeri då) cool

Som sagt 5an i 20 utan problem, det går tungt men "skakar" inte om du förstår vad jag menar. Orkar Volvon det? smile

Steifan: Hade gärna kört en V70 drivE, för att se hur Volvo tror det skall funka. Tyckte 2.0F var för klen...
Men om man chippar dem, då bör dem dra mer? Visserligen är den fortfarande miljöbilsklassad ändå så kanske värt det?

Ja, min är skön att glida på motorväg med - då turbon kommer till sin rätt också eftersom den får ladd direkt om man trycker på. wink

Jag har bara provat 2an på tomgång med 850n - men 245an jag hade förut fixade 5ans växel också. Den skakade en hel del innan den fick upp farten på tomgången. tongue

V70 kommer ju med en 2,5FT på 240hk och med en ändrad 6-växlad låda med 6e växeln som äkta överväxel för att spara soppa på landsväg och motorväg.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 juni 2009
Only-volvo skrev:
-Mackan- skrev:
Volvo740-88 skrev:

Ser inga som helst nackdelar med en 740.

Jag kan ta min egen bil som ex. Den har aldrig strulat och skulle den göra det så klarar jag av att fixa den själv, vilket man inte gör med alla bilar.
Komforten har jag inget att klaga på, då den är mycket välvårdad.

Vill man ha en bil med komfort så gäller det att sköta dom också.

Jag visst komfort och pålitlighet, det saknar dom inte. Men du kan få en bil som är mycket mer praktisk. Men det beror helt på vad man är ute efter när man skaffar bil.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2009
TurbOla skrev:
Rquired skrev:

Ja, min är skön att glida på motorväg med - då turbon kommer till sin rätt också eftersom den får ladd direkt om man trycker på. wink

Jag har bara provat 2an på tomgång med 850n - men 245an jag hade förut fixade 5ans växel också. Den skakade en hel del innan den fick upp farten på tomgången. tongue

V70 kommer ju med en 2,5FT på 240hk och med en ändrad 6-växlad låda med 6e växeln som äkta överväxel för att spara soppa på landsväg och motorväg.

2.5FT finns väl redan, där verkar vara pulver så det räcker. Men drivE och 2.0F är för klena...

325 Inlägg
30 juni 2009
ja dom är klena därför dom drar lite bränsle. ha ha alla gnäller att volvo drar mycket bränsle.sen gör dom några skit snåla bilar, men då är det bara skit för dom är inga räser bilar. dom är ju sjukt snåla,bra gjort av volvo. bmw klara inte av det,

31 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Fan det är inte billigt att äga bil, får nog kanske leta lite mer på det skattebefriade. 
Hitta en 240 http://www.blocket.se/lund/Volvo_240_22 … 14&w=3 dock automatare, synd då jag åker förbi lund nästa vecka.
Ingen annan som vet var man kan kolla efter bilar mer än blocket och eniro?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
30 juni 2009
Thevolvoragger skrev:
Fan det är inte billigt att äga bil, får nog kanske leta lite mer på det skattebefriade. 
Hitta en 240 http://www.blocket.se/lund/Volvo_240_22 … 14&w=3 dock automatare, synd då jag åker förbi lund nästa vecka.

Nej det är inte billigt att äga bil.

Skaffa en 740 då har du komfort som 940 och kvalité som 240 wink

740 är mycket billigare också än 240. 240 börjar bli mera veteran i sveriges ögon.
740 och 240 och 940 har ju samma motor typ.

Välj en med manuell. Dom är bättre än automat. Ska det vara automat ska det vara amerikanare.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2009
triplesixer skrev:
ja dom är klena därför dom drar lite bränsle. ha ha alla gnäller att volvo drar mycket bränsle.sen gör dom några skit snåla bilar, men då är det bara skit för dom är inga räser bilar. dom är ju sjukt snåla,bra gjort av volvo. bmw klara inte av det,

Haha vafan snackar du om, läs lite noggrannare så ser du att Bmw är lika snåla trots att de är bra mycket starkare. Volvona är inte bara för klena för att vara räserbil, de är för klena för att hänga med normalt trafiktempo. Dessutom har Volvo fått ta en massa kompromisser, tex ingen släpvikt på vissa av drivE modellerna, bara en fast hjulstorlek (16") osv

Inte så vidare bra gjort av Volvo, men bra försök i alla fall...

31 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Volvo740-88 skrev:
Thevolvoragger skrev:

740 är mycket billigare också än 240. 240 börjar bli mera veteran i sveriges ögon.

Välj en med manuell. Dom är bättre än automat. Ska det vara automat ska det vara amerikanare.

740/940 måste skattas runt 1500 spänn om året, försäkring 2500 kr. Det är inte lätt att äga en sån med en inkomst på 500 spänn i månaden och samtidigt kunna leva.

Ang 240 så går det att hitta en del veteranare då jag inte bryr mig om de är fina i lacken eller ej bara de är billiga och besiktade.

1 339 Inlägg
1 juli 2009
Menar bara att euro ncap inte säger lika mycket som dom gjorde för x-antal år sedan, dom håller dock på att skärpa sig.

Att Volvo apar tyskarna håller jag inte med om, inte nånstans, precis som att Bmw apar mercedes och audi.

Vad man tycker e en bra bil styrs i vad man redan har och det är aldrg med en objektiv syn folk ser på bilmärken om det man jämför innefattar det märke man själv äger.

Vad tycker du skiljer tex V50 och Bmw 520 som vi jämförde om du bortser från att V50in drar rätt mkt mindre bränsle och att Bmwn har mer prestanda. Det bara e så alla tester visar de går inte att förneka även om jag ser att du vill de då det verkar som att jag kan länka tester i all evighet och ändå få ett svar att de e fel.

Ännu ett jämförelsetest, lite äldre och mindre relevant men ändå, testvinnare: Volvo C30 vs Bmw 120..Bättre komfort i Volvon, den är mycket billigare både i att köpa och äga. Här har också Volvo Kamkedja btw.

http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml
Senast redigerat av Volvo740an (1 juli 2009)

Volvo850-92
1 682 Inlägg
1 juli 2009
Thevolvoragger skrev:
Volvo740-88 skrev:
Thevolvoragger skrev:

740/940 måste skattas runt 1500 spänn om året, försäkring 2500 kr. Det är inte lätt att äga en sån med en inkomst på 500 spänn i månaden och samtidigt kunna leva.

Ang 240 så går det att hitta en del veteranare då jag inte bryr mig om de är fina i lacken eller ej bara de är billiga och besiktade.

500 kr i månaden och kunna leva??
Du har INTE råd med bil.
Du får väll köpa något japanskt typ nissan micra eller 240 skattefri.

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 juli 2009
Nej, med 500kr i månaden anser jag att du ska glömma bilköp - hur ska du ha råd med bensin och övriga kostnader?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

31 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Volvo740-88 skrev:
Thevolvoragger skrev:
Volvo740-88 skrev:

500 kr i månaden och kunna leva??
Du har INTE råd med bil.
Du får väll köpa något japanskt typ nissan micra eller 240 skattefri.

500 kr till bil, kanske lät lite lustigt. Har ju 1050 i studiebidrag men hälften måste ju gå till annat, betalar ju 2 st wow acc som jag ska lägga av med totalt nu =250 spänn månaden. Har ju även sparat väldigt länge och har 15k till bil nu så det ska nog räcka. Kommer bara ha bilen i ca 2 år.

Sök