Köpråd förstabil Volvo eller Mercedes?

Navkapsel
28 juni 2009 · 4 637 Inlägg

XM skrev:
Sveriges mest skrotade bil är en vit Volvo 740 88b.

Vad konstigt med tanke på alla sålda exemplar och över 20 års hårt brukande...

Senast redigerat av EmilHammarlund (28 juni 2009)

Knugcab
28 juni 2009 · 5 111 Inlägg

Mmm, precis, Emil...

XM: Delad bakvagn har Mercedes haft åtminstone sen 30-talet. 1968, i W115, så övergavs den gamla pendelaxeln dock för en fyrledad bakvagn.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
triplesixer
28 juni 2009 · 325 Inlägg

XM skrev:
Sveriges mest skrotade bil är en vit Volvo 740 88b. Lättskruvad, tja allting är relativt. Hade jag fått välja mellan en traktor och en bil hade jag valt en bil alltså en MB. Jag har för mig att MB hade delad bakaxel på sina bilar redan på 80-talet medan Volvo prompt skulle ha stel bakaxel med sämre komfort åtminstone fram till 95/96.

740 är smäckig, motorn len som en stenkross, utstrålning och körglädje som en gråsten och hopplösa vintertid. Visst nu är det en annan division men som jämförelse förflyttar jag min 5,10m långa och 2100kg tunga Citroën XM dieselkombi med automat på 0,60-0,65 landsväg.

MB ger ett helt annat intryck på vägen än den ganska klumpiga Volvo 740. En sunkig 740 är som en halvbra MB.

och varför volvo 88b är mest skrotad kan du ju säker räkna ut själv, i frankrike finns det säker en miljard fler skrotade cittror,som ju är ett riktigt aber,förutom id 19 som ju är ofantligt frän

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2009 · 10 427 Inlägg

XM skrev:
Jag har för mig att MB hade delad bakaxel på sina bilar redan på 80-talet medan Volvo prompt skulle ha stel bakaxel med sämre komfort åtminstone fram till 95/96.

Volvo började med multilänkbakaxel from 1988 på Volvo 760, följdes senare av en ny
delad bakaxel med Volvo 960 1990 och deltalink-bakaxeln på Volvo 850 1992.
Så 95/96 vetetusan, förutom Volvo 940 då wink (tom 1998)

MB var för övrigt 5 år före med 4ventilsteknik på vissa motorer osv osv.
Men Volvo är en rätt liten firma i jämförelse så ska väl inte ställa så hårda
krav på en liten tillverkare av exotiska 'containrar' från norr wink wink

Volvo740-88 Volvo850-92
28 juni 2009 · 1 677 Inlägg

bullshit. Något som piskar alla bilar är Cadillac.
Prata skit om cadillac = då är man avis.

Thevolvoragger
28 juni 2009 · 31 Inlägg

D_Carlsson skrev:

EmilHammarlund skrev:

Volvo740-88 skrev:
Vad menar du med ny B230F?
Menar du LH 2,2 och 2,4.
Vad är det för skillnad mellan dom?
Vad jag vet om 2,2 är den är mera mekanisk än 2,4. D.v.s tålig.

Jag menar nytillverkad B230F. Idag kanske de tar 0,9-1,0 bl. körning beroende på skick.

jo men hur ofta växlar en 18åring före 3000varv å ligger lag lydigt och eccodrivar med bilen dag och natt???
köp en benz i stället dom går as billigt och mycket bättre än en hissings kontainer!!!
jag piskade 740glt manuell med min 190E 2.0 automat på 201m å jag gjorde det inte bara en gång så det var inte tur om ni tror det!!!

Jag växlar vid 2500 varv till 95%, jag är 17 år... Bryr mig inte om att köra fortare då man kan njuta mer när man tar det lugnt + att fars plånka blir lite gladare.

Men det lutar åt att slänga upp stålarna och köpa 940n, står ju på mor redan och den kommer stå kvar på henne så försäkring och skatt behöver jag inte betala förrens om ett år. big_smile

Det någon sa om reservdelar och bensin på äldre bilar slog mig att jag inte tänkt, kanske de där 2000 kronorna gämnar ut sig på ett år tillslut iaf.
Sen 5000 spänn för en jävligt fin 940 är billigt.

Senast redigerat av Thevolvoragger (28 juni 2009)

triplesixer
28 juni 2009 · 325 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
bullshit. Något som piskar alla bilar är Cadillac.
Prata skit om cadillac = då är man avis.

que? va det till mig ha ha

D_Carlsson Bonntrimmare
28 juni 2009 · 620 Inlägg

triplesixer skrev:

XM skrev:
Sveriges mest skrotade bil är en vit Volvo 740 88b. Lättskruvad, tja allting är relativt. Hade jag fått välja mellan en traktor och en bil hade jag valt en bil alltså en MB. Jag har för mig att MB hade delad bakaxel på sina bilar redan på 80-talet medan Volvo prompt skulle ha stel bakaxel med sämre komfort åtminstone fram till 95/96.

740 är smäckig, motorn len som en stenkross, utstrålning och körglädje som en gråsten och hopplösa vintertid. Visst nu är det en annan division men som jämförelse förflyttar jag min 5,10m långa och 2100kg tunga Citroën XM dieselkombi med automat på 0,60-0,65 landsväg.

MB ger ett helt annat intryck på vägen än den ganska klumpiga Volvo 740. En sunkig 740 är som en halvbra MB.

och varför volvo 88b är mest skrotad kan du ju säker räkna ut själv, i frankrike finns det säker en miljard fler skrotade cittror,som ju är ett riktigt aber,förutom id 19 som ju är ofantligt frän

I frankrike borde dom köra 2/7/940 istället med tanke på hur dom krockar å putter på varandra hela tiden typ "det ser trångt ut på å fickparkera där hoppas dom inte har dragit handbromsen så hårt" .
för övrigt triplesixer kunde du inte komma med nått bättre motjuck mot citran typ eran supergrymmabekvämahydraldämpning krånglar å är dyr å fixa.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Thevolvoragger skrev:
Men det lutar åt att slänga upp stålarna och köpa 940n, står ju på mor redan och den kommer stå kvar på henne så försäkring och skatt behöver jag inte betala förrens om ett år. big_smile

Det någon sa om reservdelar och bensin på äldre bilar slog mig att jag inte tänkt, kanske de där 2000 kronorna gämnar ut sig på ett år tillslut iaf.
Sen 5000 spänn för en jävligt fin 940 är billigt.

Bilen kommer ju inte att tappa så mycket i värde om du vårdar den wink
Den har ju inte riktigt ena foten i graven heller med det relativt låga miltalet hehe cool

triplesixer
28 juni 2009 · 325 Inlägg

D_Carlsson skrev:

triplesixer skrev:

XM skrev:
Sveriges mest skrotade bil är en vit Volvo 740 88b. Lättskruvad, tja allting är relativt. Hade jag fått välja mellan en traktor och en bil hade jag valt en bil alltså en MB. Jag har för mig att MB hade delad bakaxel på sina bilar redan på 80-talet medan Volvo prompt skulle ha stel bakaxel med sämre komfort åtminstone fram till 95/96.

740 är smäckig, motorn len som en stenkross, utstrålning och körglädje som en gråsten och hopplösa vintertid. Visst nu är det en annan division men som jämförelse förflyttar jag min 5,10m långa och 2100kg tunga Citroën XM dieselkombi med automat på 0,60-0,65 landsväg.

MB ger ett helt annat intryck på vägen än den ganska klumpiga Volvo 740. En sunkig 740 är som en halvbra MB.

och varför volvo 88b är mest skrotad kan du ju säker räkna ut själv, i frankrike finns det säker en miljard fler skrotade cittror,som ju är ett riktigt aber,förutom id 19 som ju är ofantligt frän

I frankrike borde dom köra 2/7/940 istället med tanke på hur dom krockar å putter på varandra hela tiden typ "det ser trångt ut på å fickparkera där hoppas dom inte har dragit handbromsen så hårt" .
för övrigt triplesixer kunde du inte komma med nått bättre motjuck mot citran typ eran supergrymmabekvämahydraldämpning krånglar å är dyr å fixa.

jo kanske det men. supergrymmabekvämahydraldämpning är väl det fränaste med citroen

Volvo740-88 Volvo850-92
28 juni 2009 · 1 677 Inlägg

XM skrev:

triplesixer skrev:
och varför volvo 88b är mest skrotad kan du ju säker räkna ut själv, i frankrike finns det säker en miljard fler skrotade cittror,som ju är ett riktigt aber,förutom id 19 som ju är ofantligt frän

ja, hade det varit en bra bil hade den hållit längre. Visst det flera 1000 fler skrotade cittror. Det rör mig inte ryggen. Här pumpar vi in konstgjord andning i gamla skithögar som Volvo 740 där många är slut sedan länge. 740 är en hopplöst gammal konstruktion med sina rötter i det sena 70-talet. 760 presenterades 1983 och året därpå 740. Å ändå håller vi på gullar med en så gammal bil? Det är rent otroligt egentligen. 740:s grundkonstruktion går att spåra ända bak till mitten av 60-talet från 140-modellen. Fatta vilken stenålderskärra det egentligen är. Men som vanligt står den inbillade svenska kvaliteten skyhögt över allt annat.

Så du tycker inte att 740 håller inte så länge?

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2009 · 10 427 Inlägg

XM skrev:

triplesixer skrev:
och varför volvo 88b är mest skrotad kan du ju säker räkna ut själv, i frankrike finns det säker en miljard fler skrotade cittror,som ju är ett riktigt aber,förutom id 19 som ju är ofantligt frän

ja, hade det varit en bra bil hade den hållit längre.

En tråd som berör ämnet livslängd på bilar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=137916 [lite fakta osv]
Helt klart intressant!

NJ_
29 juni 2009 · 2 118 Inlägg

D_Carlsson: en 190E från 80talet har ju ingen som helst komfort.. stolarna är så äckliga att det finns inte ord.. Dessutom rymms man ju knappt i den, dåligt benutrymme både fram och bak.

Och att du spöat en 740glt på 201m visar ju ingenting.. killen du körde mot behöver ju inte vara lika bra på att köra som du är.

Och om jag inte är helt ute och cyklar så ska väl Volvo 740 efter 88 lr liknande vara galvade?
Och Volvo 740 är varken dyr i skatt eller försäkring (skattevikt på 1400kg(kommer inte ihåg exakt vad skatten låg på men ca 1600-1800kr tycker jag är helt normalt på en bil av den typen, och försäkring på ca 1200kr helår (Trafik)), och b230 är ju bensinmotorn's motor, näst intill omöjlig att ha ihjäl wink

Mvh NJ

D.i.l.l.i.g.a.f
Rquired Allmänt envis
29 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Fan vad detta forum kretsar kring Volvo (740)

Det är inte många i den här tråden som sagt att Volvo 740 är skit, men det är inte världens bästa bil som andra påstått. Visst är det en pålitlig och bra bil (precis som Mercedes) men man kan inte blunda för att den har en hel del nackdelar också mycket i form av hög förbrukning, småfel (hur många 740s har tänkmätarn i funktion tex) och vägegenskaper inte värda namnet osv

Finns nackdelar med Mercedes också, men den har vägegenskaper (riktigt bra sådana) dricker mindre soppa och bättre kvalitet (inte = driftsäkerhet) samt kamkedja. Sedan finns där nackdelar också, inte samma tillgång på delar. Inte lika många ex till salu vilket gör att de ligger högre i pris osv

Ingen av bilarna rostar mer än vad man kan förvänta sig en så gammal bil skall göra. Båda bilarna är beprövade konstruktioner där 30k mil är att betrakta som en inkörningssträcka. Och så är det säkra bilar, med tanke på ålder osv i alla fall. Numera är de att betrakta som dödsfällor båda två...

Det går egentligen inte att påstå att den ena eller andre bilen är "bäst". Det beror på personliga åsikter, i mina ögon är Mercedesen allt som Volvon är fast med bättre köregenskaper= mitt val helt enkelt.

Men Volvo 740 är Sveriges heliga ko helt enkelt, att påstå att den inte är bäst inför en ägare kan liknas med att bränna en bibel framför ögonen på en präst. Det är en bra bil men denna status är den inte värd helt enkelt, inte med så många andra lika bra (eller bättre beroende på vem du frågar) bilar där ute...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo740-88 Volvo850-92
29 juni 2009 · 1 677 Inlägg

NJ_ skrev:
D_Carlsson: en 190E från 80talet har ju ingen som helst komfort.. stolarna är så äckliga att det finns inte ord.. Dessutom rymms man ju knappt i den, dåligt benutrymme både fram och bak.

Och att du spöat en 740glt på 201m visar ju ingenting.. killen du körde mot behöver ju inte vara lika bra på att köra som du är.

Och om jag inte är helt ute och cyklar så ska väl Volvo 740 efter 88 lr liknande vara galvade?
Och Volvo 740 är varken dyr i skatt eller försäkring (skattevikt på 1400kg(kommer inte ihåg exakt vad skatten låg på men ca 1600-1800kr tycker jag är helt normalt på en bil av den typen, och försäkring på ca 1200kr helår (Trafik)), och b230 är ju bensinmotorn's motor, näst intill omöjlig att ha ihjäl wink

Mvh NJ

Det kan visas också att det var en lögn wink

Thevolvoragger
29 juni 2009 · 31 Inlägg

steifan skrev:

Thevolvoragger skrev:
Men det lutar åt att slänga upp stålarna och köpa 940n, står ju på mor redan och den kommer stå kvar på henne så försäkring och skatt behöver jag inte betala förrens om ett år. big_smile

Det någon sa om reservdelar och bensin på äldre bilar slog mig att jag inte tänkt, kanske de där 2000 kronorna gämnar ut sig på ett år tillslut iaf.
Sen 5000 spänn för en jävligt fin 940 är billigt.

Bilen kommer ju inte att tappa så mycket i värde om du vårdar den wink
Den har ju inte riktigt ena foten i graven heller med det relativt låga miltalet hehe cool

Nej då den är väldigt fin tycker jag, visst den har sina skavanker men det får jag ta som en utamaning att fixa. cool

Volvo740-88 Volvo850-92
29 juni 2009 · 1 677 Inlägg

Detta kanske är lite OT, men det handlar om 740.

Volvo 746 limo. Hur är dom? Drar dom som en vanlig. Hur många platser finns det där?
Lyxig, ac?

Hur mycket bör man ge för en 740 limo?

Senast redigerat av Volvo740-88 (29 juni 2009)

triplesixer
29 juni 2009 · 325 Inlägg

Rquired skrev:
Fan vad detta forum kretsar kring Volvo (740)

Det är inte många i den här tråden som sagt att Volvo 740 är skit, men det är inte världens bästa bil som andra påstått. Visst är det en pålitlig och bra bil (precis som Mercedes) men man kan inte blunda för att den har en hel del nackdelar också mycket i form av hög förbrukning, småfel (hur många 740s har tänkmätarn i funktion tex) och vägegenskaper inte värda namnet osv

Finns nackdelar med Mercedes också, men den har vägegenskaper (riktigt bra sådana) dricker mindre soppa och bättre kvalitet (inte = driftsäkerhet) samt kamkedja. Sedan finns där nackdelar också, inte samma tillgång på delar. Inte lika många ex till salu vilket gör att de ligger högre i pris osv

Ingen av bilarna rostar mer än vad man kan förvänta sig en så gammal bil skall göra. Båda bilarna är beprövade konstruktioner där 30k mil är att betrakta som en inkörningssträcka. Och så är det säkra bilar, med tanke på ålder osv i alla fall. Numera är de att betrakta som dödsfällor båda två...

Det går egentligen inte att påstå att den ena eller andre bilen är "bäst". Det beror på personliga åsikter, i mina ögon är Mercedesen allt som Volvon är fast med bättre köregenskaper= mitt val helt enkelt.

Men Volvo 740 är Sveriges heliga ko helt enkelt, att påstå att den inte är bäst inför en ägare kan liknas med att bränna en bibel framför ögonen på en präst. Det är en bra bil men denna status är den inte värd helt enkelt, inte med så många andra lika bra (eller bättre beroende på vem du frågar) bilar där ute...

fördelen med volvon är ju  att den är en riktig ocharmig traktor, hade det vatt nya bila hade inte volvon kunnat mäta sig med mercan

Bilfixarna
29 juni 2009 · 24 Inlägg

Jag fyller också 17 snart och behöver något att övningsköra i. Själv bor jag i Stockholm och det verkar inte finnas så många Mercedes som säljs som alla verkar rekommendera i den här tråden. Blir förvånad att folk rekommenderar mercedes eftersom alla som rekommenderat mig förut har sagt volvo, saab , volkswagen.
Jag är lite förvirrad, hjälp!

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 juni 2009 · 10 427 Inlägg

D_Carlsson skrev:
jag piskade 740glt manuell med min 190E 2.0 automat på 201m å jag gjorde det inte bara en gång så det var inte tur om ni tror det!!!

Inget konstigt då 16v-bilarna är rätt slöa till 100km/h. Typ som vilken annan halvt potent bil från 80-talet som helst. Det är efter det är skillnad (på riktigt alltså).

En 190E 2,0 manuell gör 0-100 på 11,4s. En 740 GLT 16 VALVE ska göra det på 10,4s.
Ligger ju ändå väldigt nära och 0-100 är ungefär vad 0-100 handlar om.

Mercedes Benz 190E 2,0 manuell 1988 0-400meter på 17,7s [http://www.einszweidrei.de/]
Volvo 740 GLT 16 Valve manuell 0-400meter på 17,22 [Teknikens Värld, 1988]

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang