5866
Sök

Nybörjarfråga ang bashögtalare

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Om jag köper ett element och har ett slutsteg, behöver jag nånting mer för att kunne spela "bas" med högtaleren typ ett filter eller någe sånt ?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Old School Ford
600 Inlägg
17 april 2006
nej

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Så med andra ord behöver jag bara bygga e låda till högtalaren, koppla in högtalaren direct in i steget med inget i mellen ? Låter väldigt simpelt wink

Vad är de dära delningsfiler/kondensatorer etc alla pratar om, när andvända allt de dära ? Och varför behöver jag inget delnings filter från slutsteg till bas för att endast få basljud ? Låter lite förvirrande ^^

Kejsare
547 Inlägg
17 april 2006
Delningsfilter har du till att fördela frekvenserna mellan bilens olika högtalarna, och kondensatorer använder du om stegen tar för mycket ström, det lagras ström inne i dom som används när batteriet inte orkar med

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Fon fint, nu skrivs de som bara den hära, en till fråga då smile, jag har redan dragit en väldigt grov kaleb från bateriet till skuffen för ett annat slutsteg och har en säkring på den ca 30cm från bateriet. Skulle jag kunna serie koppla slutstegen så att minus på det första slutsteget går in i plus på den andra eller kanske jag måste paralell koppla slutstegen ?? jag hade velat ta nytta av den redan dragna kabeln till ett annat slutsteg, hur ska jag då göra och kommer säkringen palla för de ??

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Jooo en sak till, vad heter mätartavlor på engelska ?? vill byta ut mina trista tavlor mot nyare där siffrerna lyser klarare och så wink Hittar knappt nå mätartavlor ifall jag söker på svenska, kanske engelska ordet skulle ge mer resultat

719 Inlägg
17 april 2006
Du ska du köpa ett fuseblock där du splittar + kabeln till 2 finns på Biltema, micro osv...

Sherlia skrev:
Fon fint, nu skrivs de som bara den hära, en till fråga då smile, jag har redan dragit en väldigt grov kaleb från bateriet till skuffen för ett annat slutsteg och har en säkring på den ca 30cm från bateriet. Skulle jag kunna serie koppla slutstegen så att minus på det första slutsteget går in i plus på den andra eller kanske jag måste paralell koppla slutstegen ?? jag hade velat ta nytta av den redan dragna kabeln till ett annat slutsteg, hur ska jag då göra och kommer säkringen palla för de ??

live free, die young.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Scratch skrev:
Du ska du köpa ett fuseblock där du splittar + kabeln till 2 finns på Biltema, micro osv...

He he.. biltema = inte postorder = närmasta.. em.. ca 80mil smile men nån bilfirba i stan borde kanske ha det? Eller är det en ovanlig sak som man måste beställa?

719 Inlägg
17 april 2006
Borde finns hos din lokal bilstereoaffär. Annars är det bara att beställa från MDS, Micro eller BRL tror ja oxå har.

Sherlia skrev:
He he.. biltema = inte postorder = närmasta.. em.. ca 80mil smile men nån bilfirba i stan borde kanske ha det? Eller är det en ovanlig sak som man måste beställa?

live free, die young.

494 Inlägg
17 april 2006
eller så bygger du en eget fuseblock med hjälp a en stål bit och sen svetsa dit nåra m8 bultar på så är prblemet löst:P

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

SSS -12
3 217 Inlägg
17 april 2006
Sherlia skrev:
Jooo en sak till, vad heter mätartavlor på engelska ?? vill byta ut mina trista tavlor mot nyare där siffrerna lyser klarare och så wink Hittar knappt nå mätartavlor ifall jag söker på svenska, kanske engelska ordet skulle ge mer resultat

Gauges...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

914 Inlägg
17 april 2006
Om du är väldigt osäker på hur du ska göra lämna in det till en lokal stereo firma som instalerar ljud om du ska bara ha steg å bas ikopplat borde det inte gå på så mycket.

1 631 Inlägg
19 april 2006
Sherlia skrev:
Så med andra ord behöver jag bara bygga e låda till högtalaren, koppla in högtalaren direct in i steget med inget i mellen ? Låter väldigt simpelt wink

Vad är de dära delningsfiler/kondensatorer etc alla pratar om, när andvända allt de dära ? Och varför behöver jag inget delnings filter från slutsteg till bas för att endast få basljud ? Låter lite förvirrande ^^

Det som sagts tidigare i tråden stämmer inte. Du behöver ett delningsfilter som tar bort allt ljud över en viss frekvens för att din bas ska låta som det är tänkt.

Delningsfilter finns i nästan alla nya steg, och i många cd-spelare. Har du ett äldre steg/cd kanske du behöver köpa ett externt delningsfilter.

Kondensator är ingenting du behöver.

Du ska inte försöka serie- eller parallellkoppla strömmen till slutstegen. Det kommer sluta illa. Köp ett sånt här http://www.biltema.se/products/product. … emId=88075 och gör det ordentligt istället. Finns motsvarande för jord (utan säkringar) om du vill ha det också.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök