Mätare i A-stolpe - Lagligt?

slevincross
10 juni 2009 · 15 Inlägg

Tjena,

Ny här på forumet och rätt mycket amatör as well. Såg på Mighty car mods att det i UK inte är tillåtet att ha mätare som skymmer sikten. Gäller detta även i Sverige för mätare som sitter i A-stolpen? Någon som har fått anmärkning på grund av detta på bilprovningen? Har planerat att sätta in varv- och vattentempmätare smile

Den som känner till flera modifikationer/stylingattribut som inte är tillåtna enligt lag/bilprovningens stadgar får ju gärna skriva ner dem här också.

Och jag har sökt efter en tråd som tar upp detta ämne, men inte hittat något.

Tack på förhand!
/ Slevin

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 juni 2009 · 6 170 Inlägg

Har ingen fakta till dig men däremot vet jag ju att det är hundratals personer här som har både enkla och dubbla mätare i a-stolpen och besiktigar bilen så. Så jag tvivlar på att BP skulle ha något mot en liten mätare i stolpen om den nu inte sitter helt åt h-vete ut i synfältet.

Däremot så ska ju inte mätare osv vara mer än 20cm från ratten.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
slevincross
11 juni 2009 · 15 Inlägg

Tack för hjälpen!


Jag chansar. I värsta fall blir det väl en villkorstvåa och då får jag väl motera ner skiten.

Tsleh
11 juni 2009 · 58 Inlägg

Har aldrig hört talas om att besiktningen klagat på att det sitter mätare i a-stolpen..
Låter mer rimligt att dom kan bli lite grinigare om det sitter en fet mätare på instrumentbrädan..

Katamso Superstar
11 juni 2009 · 511 Inlägg

Du kan säkert komma igenom med en mätare i a-stolpen. Det e ju allt möjligt idag som går igenom fast det inte borde. Häga vingar m.m. Vet inte exakt från när det gäller men egentligen får man ju inte ens byt växelspaksknopp på en bil med helbilsgodkännande. Men så petiga brukar dom ju sällan vara. Alla mina byggen har eller ska ha gått igenom besiktningen.


Mvh

Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang