Har problem med att byta stereon i lastbilen, en Merca actros -08. Stereon fungerar klockrent, ljud och allt. Ända tills att man kopplar in antennsladden, då dör stereon... Drar jag ur antennsladden igen så startas stereon igen Förklaring tack över vad jag gör som är fel, börjar bli lite småless på den!
Det låter som en mysk kortis. precis som om du skulle ha ström i antennkabel.. fixa en multimeter och mät om det finns nån spänning mellan antennkabel och jord.
pröva att koppla in en annan antenn, låna någon polares antenn eller liknande, fungerar det med den så är det ju antennen det är fel på (att den skävts av och jordar eller liknande)
Är du säker på att stereon funkar som den ska då? Prova stoppa i en annan. Kolla bara att det är rätt spänning på stereon för jag är osäker om det är 24v eller 12v i actrosen.
Är du säker på att stereon funkar som den ska då? Prova stoppa i en annan. Kolla bara att det är rätt spänning på stereon för jag är osäker om det är 24v eller 12v i actrosen.
Ursäkta...o du är Merca-lastbilsmekaniker? Nu bygger jag dock bara åt en konkurent men är VÄLDIGT säker på att vi använder 12V och jag är väldigt tveksam till att Mercedes har gått en annan väg... Kan tillägga att våra två systermärken har med 12V till radion.... KAN det bero på att det blir billigare i inköp med 12V-enheter än 24V iom att det tillverkas såpass många fler? Ah plus att radion hade sagt pfft om det var 24V
En som egentligen kopplas in i cigguttaget men jag tog bort dom kontakterna och gjorde ett eget isokablage som man bara kopplar in mellan bilen och stereon.
Men som sagt så fungerar ju stereon precis som den ska, det är precis när ytterhöljet av antennkabeln nuddar stereons del som den dör.
Vet inte, har inte haft tid att kolla. Jobbat alldeles för mycket som sista tre dagarna... Vad blir skillnaden mellan dom två alternativen? Känns jobbigt att lägga ut pengar på en ny omvandlare när jag har precis köpt en, men jag vill att det ska vara riktigt gjort.
Svårt att säga, båda har väl antagligen sin för- och nackdelar. Har du hunnit mäta upp nåt?
Brains skrev:
Vet inte, har inte haft tid att kolla. Jobbat alldeles för mycket som sista tre dagarna... Vad blir skillnaden mellan dom två alternativen? Känns jobbigt att lägga ut pengar på en ny omvandlare när jag har precis köpt en, men jag vill att det ska vara riktigt gjort.
Nej det har jag icke, jobbat 15tim/dag och nu under helgen har jag faktiskt tagit ledigt Men ska försöka kika på det under måndagen.
Så länge det inte är kontakt mellan stereons chassie och antennens skärmhylsa. Jag är dålig både på Sony och Actros så jag kan inte svara på det så här på rak arm. Jag ska forska i det.
Brains skrev:
Fick lite tid över idag så jag tog och tejpade för ytterhöljet på kontakten så nu fungerar stereon med antennen iaf. Går det att köra så?
Hade ingen ström i antenkabeln men tog jag mellan plus efter transformatorn och jordade i antenhöljet så fick jag ut 25V som du trodde.
Slänger in en till fråga, finns det adapterkablage mellan en ny sony HU ( minns inte namnet ) och lastbilen för att få igång rattstyrningen igen?
Ingen kontakt alls! Men det går utan problem att köra såhär alltså? Ska åka in till affären imorgon där chefen köpte stereon och höra, men dom verkar inte vara allt för kunniga så jag hoppas inte på allt för mycket...
Angående rattfjärrsinterface så kolla med BT Agenturer, de har Connects2-produkter (som i sin tur har mycket som passar Sony).
Pioneer har annars interface till Actros:en, det är ju ytterligare ett skäl till att skaffa en Pioneer. En annan tanke är att Sonys gamla RM-X4S (kabelbundna joysticken) påstås fungera på Pioneer så kanske, kanske skulle Pioneers interface passa på din Sony. Jag har dock aldrig provat detta.
Tyvärr så var det chefen som köpte stereon och han är väldigt envis att vi ska köpa saker från en viss affär. Som förövrigt inte är ett dugg duktiga och har knappt något utbud av produkter alls...
Men jag ska höra med BT Agenturer ifall dom vet något.
Idag fick jag prova stereon riktigt under tiden jag jobbade. Helt värdelöst blev det iaf, kan inte spela nå vidare högt för det börjar dista snabbt som fan. Orginal stereon spelar högre... Gissar på att omvandlaren suger och orkar inte ge ut tillräckligt med kräm till stereon, även fast det bara är 2 högtalare inkopplade på stereon.
Sen så har jag usel radiomottagning, så fort jag kommer i närheten utav en skog så blir det bara brus.
Så nu sitter orginal stereon i igen tills jag har löst problemen.
Förslag på hur jag ska lösa detta på BÄSTA sätt vore riktigt trevligt