Datorproblem? Tips och råd

handydan
11 juni 2009 · 201 Inlägg

smile Varför inte ha en egen tråd där ni kan ställa frågor om "krångliga" datorer?
Här kan vi samla alla datorrelaterade frågor och samtidigt få svar...
En praktisk liten "verktygslåda"?
Berätta inte  om vilka datorer som är bäst; PC eller Mac har ingen betydelse.

Det finns många som kan lösa olika datorproblem för dom som inte "är så haj" på datorer
SÅ! Börja fråga nu då… cool hmm

Be A Part Of The Driving Force
alain www.bimmerpower.org
12 juni 2009 · 3 995 Inlägg

Har en bärbar dator som är 2½ år gammal, så sent som 3 månader tillbaka, när jag sätter på den, allting blev lite röd aktigt tills för igår, hela skärmen blev kål svart även om jag sätter på ström kontakten.
Misstänker i första hand att det är batteri som har gått i graven.
Visserligen använder jag dator i stort sätt varje dag men ska inte ett batteri hålla mer än 2½ år?
700:- för ett nytt batteri, det är inte klock lika dyr som ett bilbatteri.
Ikväll ska träffa en kompis som har en likadant bärbar och ska testa med hans batteri för se om bilden kommer tillbaka.
Har ni haft samma problem?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
handydan
12 juni 2009 · 201 Inlägg

Hmmm... lite beroende vad du har för LapTop... men batterierna är inte alltid av superkvalite. Har du varit utsatt för åska när den har varit inkopplad? Eller har du låtit datorn ladda ur någongång? Hur har du inställd den? Du har ju tre olika inställningslägen (powersaver)... Mistänker du har en XP-variant?
En annan viktig grej när det gäller lap-tops är att dom måste ha bra med kylning (fläkten är ju placerad på undersidan)
Dock! Ett nytt batteri kostar tyvärr... wink

Be A Part Of The Driving Force
TobiasP
12 juni 2009 · 89 Inlägg

*alain*

Tror inte det är batteriet. Då batteriet oftast inte har den inverkan på datorn (röd aktigt på skärmen). Utan låter mer som nån krets på moderkortet blir för varm.
Ett tips är att köpa luft på burk och blåsa rent inuti datorn, för att få bort ev. damm.


MVH

Senast redigerat av Uchiha (12 juni 2009)

handydan
12 juni 2009 · 201 Inlägg

Uchiha skrev:
*alain*

Tror inte det är batteriet. Då batteriet oftast inte har den inverkan på datorn (röd aktigt på skärmen). Utan låter mer som nån krets på moderkortet blir för varm.
Ett tips är att köpa luft på burk och blåsa rent inuti datorn, för att få bort ev. damm.


MVH

Vilket är det första du borde göra smile
Viktigt att hålla undan för damm och skit.
Moderkortet kan ha fått en smäll av olika orsaker... sad

Be A Part Of The Driving Force
alain www.bimmerpower.org
12 juni 2009 · 3 995 Inlägg

Jag tror att batterierna inte är av superkvalité och nej, den har aldrig varit utsatt för åska när den har varit inkopplad.
Den har vart flera gånger urladdad pga min fru glömde att koppla på strömmen.
Det är en Acer med XP home.
Sen den är nytt, den har alltid varit på ett plan föremål under, aldrig på ex knäarna eller så.
Om det är nåt krets på moderkortet blir för varm, kanske kan jag reklamera, den är inte 3 år.
Måste säga att kompisen och min är likadana, köpt samma dag och även hans har blivit lite rödaktigt skärm och rödaktigt färg försvinner när man koppla in strömmen.
Jag ska se ikväll när jag testar med min kompis batteri om jag får bilden tillbaka och återkommer med det.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
handydan
12 juni 2009 · 201 Inlägg

neutral Men det du beskriver ska inte ha något med batterierna att göra.
Har du en garanti, tycker jag att du ska ta den dit du har köpt den. Acer är ju hyffsat bra lap-tops...
Värme är ju den stora boven när det gäller lap-tops - får du inte tillr. med kylning så blir det "värmgång" i grejorna. Ett bra tips att du lyfter upp den så att den lutar lite framåt.
En annan sak; hur länge är den uppkopplat? Hela tiden? Hamnar den i stand-by läge eller stänger ni av den när den inte används? hmm
Och igen! Dammet är en LP's värsta fiende... sad

//D

Senast redigerat av handydan (12 juni 2009)

Be A Part Of The Driving Force
alain www.bimmerpower.org
12 juni 2009 · 3 995 Inlägg

Den är ofta uppkopplad utan att hamna i stand-by lägge.
Vi stänger av den så fort den inte användes.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
handydan
12 juni 2009 · 201 Inlägg

smile Du kan försöka reklamera. Kanske det går - kanske inte. Men ta med båda datorerna samtidigt.
Lycka till! wink

Be A Part Of The Driving Force
Punkt Allmänt trevlig.
12 juni 2009 · 94 Inlägg

Glöm batteriet! Datorn ska fungera lika bra när endast strömkontakten sitter i!

Är skärmen svart men datorn surrar igång så skulle jag tippa på att (om inte skärmen är defekt) antingen grafikkortet gått åt skogen eller någon krets på moderkortet är bränd = datorn är skrot.

Testa att ansluta en extern skärm och se vad som händer!

Och ang reklamera, då skall du kunna bevisa att felet funnits redan från början! Annars brukar det bli väldigt svårt att få reklamationen igenom efter att garantitiden gått ut!

Senast redigerat av Punkt (12 juni 2009)

alain www.bimmerpower.org
12 juni 2009 · 3 995 Inlägg

Pratade med Acer support.
Han sa så: Det är 3 år reklamation rätt om jag inte har gjort någonting med den typ: tappat vatten på den, tappat den på golvet eller öppnat den och ändrat någonting i den, och om den inte fungerar med min kompis batteri, det är bara att skicka den tillbaka med reklamation rätt.
Att antigen de fixar felet eller skicka en ny likadant bärbar dator.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
handydan
12 juni 2009 · 201 Inlägg

cool big_smile Ser man på! Hoppas det löser sig

Senast redigerat av handydan (12 juni 2009)

Be A Part Of The Driving Force
Rquired Allmänt envis
12 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Bra, fast nästan 3 år är väl mer än vad man kan förvänta sig av ett batteri? Tycker sådant ger upp alldeles för fort, och eftersom datorerna blir omoderna köper bara folk en ny...

På tal om batteri och sladd, på vissa laptops måste ett batteri sitta i om du ska köra den på ström. Att plocka ut ett kasst batteri och sätta i sladden funkar alltså inte.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
alain www.bimmerpower.org
12 juni 2009 · 3 995 Inlägg

Rquired skrev:
Bra, fast nästan 3 år är väl mer än vad man kan förvänta sig av ett batteri? Tycker sådant ger upp alldeles för fort, och eftersom datorerna blir omoderna köper bara folk en ny...

På tal om batteri och sladd, på vissa laptops måste ett batteri sitta i om du ska köra den på ström. Att plocka ut ett kasst batteri och sätta i sladden funkar alltså inte.

ja! det stämmer, den fungerar inte om kasett batteri är inte i.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
alain www.bimmerpower.org
13 juni 2009 · 3 995 Inlägg

Har vart nu i affär där jag köpte den, han satt på kunde se lite av texter och sa att lampa som finns i skärmen är sönder därmed är skärmen svart och att Acer kommer att fixa det så den blir som nytt.
4 till 6 veckor vänte tid.
Tur att jag har en stationer och bärbar till så jag blir inte utan.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Rquired Allmänt envis
13 juni 2009 · 12 512 Inlägg

alain skrev:
Har vart nu i affär där jag köpte den, han satt på kunde se lite av texter och sa att lampa som finns i skärmen är sönder därmed är skärmen svart och att Acer kommer att fixa det så den blir som nytt.
4 till 6 veckor vänte tid.
Tur att jag har en stationer och bärbar till så jag blir inte utan.

Puh, tänk dig att klara dig utan Garaget osv i 6 veckor wink big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
alain www.bimmerpower.org
13 juni 2009 · 3 995 Inlägg

Rquired skrev:

alain skrev:
Har vart nu i affär där jag köpte den, han satt på kunde se lite av texter och sa att lampa som finns i skärmen är sönder därmed är skärmen svart och att Acer kommer att fixa det så den blir som nytt.
4 till 6 veckor vänte tid.
Tur att jag har en stationer och bärbar till så jag blir inte utan.

Puh, tänk dig att klara dig utan Garaget osv i 6 veckor wink big_smile

4-6 veckor utan Garaget? det går inte!big_smile vem klara det?
Som jag skrev innan, jag har 2 till datorer och då klarar jag mig utan problem tack och lov wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Destajnii
13 juni 2009 · 219 Inlägg

Hey jag har lite problem med min bärbara, (det är Windows Vista på den).

Har kopplat in gitarren i mic intaget och tänkte spela lite via datorn men hittar inte nånstans var jag kan starta igång mikrofonen ända jag hittar i kontroll panelen är "Speech Recognition Options" där man inte kan installera eller öppna något program bara komma till windows hemsida där allt är på engelska och bilderna stämmer inte överrens med min dator.. sad

Aldrig några problem med xp eller dom andra äldre windows..

The_Rebel Gréve
14 juni 2009 · 497 Inlägg

när jag dubbelklickar på en mapp som vanligt så öppnar den sök för mappen. man måste högerklicka å välja öppna i rullgardinen för att den ska öppnas som vanligt, det är så otoligt störande och började göra så idag och jag förstår inte varför, om någon har nån idé så är jag idel öra. Jag har windows xp sp3

Fimp3n Random
14 juni 2009 · 480 Inlägg

Destajnii skrev:
Hey jag har lite problem med min bärbara, (det är Windows Vista på den).

Har kopplat in gitarren i mic intaget och tänkte spela lite via datorn men hittar inte nånstans var jag kan starta igång mikrofonen ända jag hittar i kontroll panelen är "Speech Recognition Options" där man inte kan installera eller öppna något program bara komma till windows hemsida där allt är på engelska och bilderna stämmer inte överrens med min dator.. sad

Aldrig några problem med xp eller dom andra äldre windows..

Det kan vara så att micken är avstäng i Bios läget. Testa gå in i biosen och kolla så att micken är på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang