Blandade frågor om billjud b.l.a. batteri, två slutsteg mm

J0ckeO Yrkesförare
11 juni 2009 · 135 Inlägg

har lite blandade frågor så om ngn kunnig hade velat ta sig tid att svara på dom så hade jag varit väldigt tacksam smile
jag har ju nu haft uppe några trådar om billjud och så å har nu då bestämt mig så nu undrar jag om lite andra saker kring detta.
jag tänkte ha dubbla batterier, då jag kmr stå med motorn på mkt behövs inget skiljerelä väl? så inkopplingen är : plus till plus, minus till kaross? säkring max 30 cm ifrån och innan batteri? tänkte ha 50mm2 kablar så vilken säkring behövs?

å sen så skall jag ha två slutsteg, ett monoblock till basen som jag kopplar på batteriet i bagagen, sen tänkte jag ha ett 4 kanals steg som jag har liggandes här till 4 5,25or runt om, kan jag då koppla in det på det främre batteriet å ha fram ngnstans för att spara på kabellägd? så liksom ha ett steg kopplat på bakre batteri å ett steg kopplat på främre?

sen hade jag gärna velat ha tips på en bra huvudenhet för cirka 1500 - 2000? ska helst läsa mp3 och ha dubbla lågnivåutgångar

å sen kablar till allt detta, tänkte köra på 50mm2 på allt, pluskablar å minuskablar, d e la bättre med för grovt än för klent? å kablar till bas å högtalare, vilken dimension ska man ha till det?

tacksam för svar

mvh joakim.

Leo86
11 juni 2009 · 1 468 Inlägg

Ett monoblocka ska juhha ett eget batteriför bästa effekt vad   jagahr  hört.
sen  4-kanalarn   kan du juh ha på det första batteriet..

Sakerna kan du juh kolla på blocket  efter? varför köpa en ny mp3spelare för 2000 när du kan få en för 2000:- på blocket som kostat 5000 från början...

J0ckeO skrev:
har lite blandade frågor så om ngn kunnig hade velat ta sig tid att svara på dom så hade jag varit väldigt tacksam smile
jag har ju nu haft uppe några trådar om billjud och så å har nu då bestämt mig så nu undrar jag om lite andra saker kring detta.
jag tänkte ha dubbla batterier, då jag kmr stå med motorn på mkt behövs inget skiljerelä väl? så inkopplingen är : plus till plus, minus till kaross? säkring max 30 cm ifrån och innan batteri? tänkte ha 50mm2 kablar så vilken säkring behövs?

å sen så skall jag ha två slutsteg, ett monoblock till basen som jag kopplar på batteriet i bagagen, sen tänkte jag ha ett 4 kanals steg som jag har liggandes här till 4 5,25or runt om, kan jag då koppla in det på det främre batteriet å ha fram ngnstans för att spara på kabellägd? så liksom ha ett steg kopplat på bakre batteri å ett steg kopplat på främre?

sen hade jag gärna velat ha tips på en bra huvudenhet för cirka 1500 - 2000? ska helst läsa mp3 och ha dubbla lågnivåutgångar

å sen kablar till allt detta, tänkte köra på 50mm2 på allt, pluskablar å minuskablar, d e la bättre med för grovt än för klent? å kablar till bas å högtalare, vilken dimension ska man ha till det?

tacksam för svar

mvh joakim.

J0ckeO Yrkesförare
11 juni 2009 · 135 Inlägg

nytt behöver d verkligen inte vara, jag är väldigt för med å köpa beggade saker då d e jävligt värt å få en dyr sak för nästan halva priset

okey men då funkar d som jag hade tänkt utan problem då? för då behöver man ju inte köpa så otroligt långa kablar heller smile

Leo86
11 juni 2009 · 1 468 Inlägg

d enda långa du beöver e juh ström till steget i skuffen. sätt batteriet i skuffen och en 50 kvadtar kabel mellan fram-batteri till bak-batteri.

http://www.blocket.se/sodermanland/Pion … 14&w=3
Jag själv har en sådan. den uppfyller alla dom krav jag har hittills.

J0ckeO skrev:
nytt behöver d verkligen inte vara, jag är väldigt för med å köpa beggade saker då d e jävligt värt å få en dyr sak för nästan halva priset

okey men då funkar d som jag hade tänkt utan problem då? för då behöver man ju inte köpa så otroligt långa kablar heller smile

Milliway Visionär
11 juni 2009 · 59 Inlägg

Du kan säkra av 50mm2 kabeln med 200A. Skulle jag va dej skulle jag montera båda slutstegen bak och lägga dom slantarna på kabeln.

Länk till vettig information ang ström till ljud i bil

J0ckeO Yrkesförare
11 juni 2009 · 135 Inlägg

Milliway skrev:
Du kan säkra av 50mm2 kabeln med 200A. Skulle jag va dej skulle jag montera båda slutstegen bak och lägga dom slantarna på kabeln.

Länk till vettig information ang ström till ljud i bil

men varför skall jag ha båda bak då? ngt speciellt som kan hända eller händer lättare?

luunggan
11 juni 2009 · 956 Inlägg

J0ckeO skrev:

Milliway skrev:
Du kan säkra av 50mm2 kabeln med 200A. Skulle jag va dej skulle jag montera båda slutstegen bak och lägga dom slantarna på kabeln.

Länk till vettig information ang ström till ljud i bil

men varför skall jag ha båda bak då? ngt speciellt som kan hända eller händer lättare?

Nej inget som skiljer. Fast kan ju bli svårt att hitta plats åt det och det får inte ligga någonstans instoppat då det behöver luft cirkulation.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
11 juni 2009 · 2 853 Inlägg

Leo86 skrev:
Ett monoblocka ska juhha ett eget batteriför bästa effekt vad   jagahr  hört.
sen  4-kanalarn   kan du juh ha på det första batteriet..

Sakerna kan du juh kolla på blocket  efter? varför köpa en ny mp3spelare för 2000 när du kan få en för 2000:- på blocket som kostat 5000 från början...

J0ckeO skrev:
har lite blandade frågor så om ngn kunnig hade velat ta sig tid att svara på dom så hade jag varit väldigt tacksam smile
jag har ju nu haft uppe några trådar om billjud och så å har nu då bestämt mig så nu undrar jag om lite andra saker kring detta.
jag tänkte ha dubbla batterier, då jag kmr stå med motorn på mkt behövs inget skiljerelä väl? så inkopplingen är : plus till plus, minus till kaross? säkring max 30 cm ifrån och innan batteri? tänkte ha 50mm2 kablar så vilken säkring behövs?

å sen så skall jag ha två slutsteg, ett monoblock till basen som jag kopplar på batteriet i bagagen, sen tänkte jag ha ett 4 kanals steg som jag har liggandes här till 4 5,25or runt om, kan jag då koppla in det på det främre batteriet å ha fram ngnstans för att spara på kabellägd? så liksom ha ett steg kopplat på bakre batteri å ett steg kopplat på främre?

sen hade jag gärna velat ha tips på en bra huvudenhet för cirka 1500 - 2000? ska helst läsa mp3 och ha dubbla lågnivåutgångar

å sen kablar till allt detta, tänkte köra på 50mm2 på allt, pluskablar å minuskablar, d e la bättre med för grovt än för klent? å kablar till bas å högtalare, vilken dimension ska man ha till det?

tacksam för svar

mvh joakim.

Man skall inte tro på allt man hör..

ett system byggs upp av fram batteri 50mm2 till  batteriet bak. Säkring på detta. minst 200 anl.

På batteriet bak drar du jord till karossen, sen ström och jord ant direkt eller genom ett fördelningsblock till stegen.

skiljerelä har du om du ska stänga av frambatteriet då du spelar för att ej tömma bäggebatterierna. jag har ett själv, men detta ska ja ta bort då de "möjligen" snor lite effekt i spänningsfall.

Sen 1 bra batteri är bättre än 2 dåliga, så jag skulle hellre tänka i den banan om jag var du.

2 batterier behöver du väldigt sällan egentligen.

bra installation, bra generator, bra batteri. bra JORD. är A-O. sen kan du fundera på om du ska köpa ett till batteri. Varför göra saker i fel ordning?

MEn du gör som du vill.. tror knappast du behöver 2 batterier om du har ett bra. Om du nu ej bara ska ha detta för att kunna spela lite längre...Men är de värt bara för det?

Senast redigerat av pattilatti2 (11 juni 2009)

J0ckeO Yrkesförare
12 juni 2009 · 135 Inlägg

så du tycker jag istället skall satsa på ett bra batteri då alltså? jag vet inte ens om d e nödvändigt med 2 batteri egentligen men jag vet folk som spelat med betydligt sämre saker vad jag ska ha och dom har spänningsfall ( e d rätt?) å så läste jag lite å så å såg att nästan alla rekommenderade ett extra batteri framför kondensator. jag hade bara velat ha ett system som funkar felfritt utan spänningsfall eller något alls, d kmr inte hända ofta att jag står å spelar utan motorn i gång men ngn gång kmr d ju självklart att hända.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
12 juni 2009 · 2 853 Inlägg

gör man en bra installation, med ordentliga kablar, fördelningsblock, jord. samt bra laddning fr generatorn, så ska de inte bli all för mkt spänningsfall, de lilla det blir kommer inte betyda något för en som inte tävlar på högnivå.

bra kablar finns på www.skyllermarks.se räkna med ca 2000-2500kr i installation.
batteri-steg.
generator-batteri
jordpunkterna krin generator, samt batteri/chassi, block.
samt jord steg. fördelningblock ström samt jord.
pressade ringhylsor på kablarna.

50mm2 kablar. det hamnar i den prisklassen om du gör de seriöst. detta är då för ett batteri. samt 1-2 steg.

japp, ett batteri i bra modell är väldigt mkt bättre än 2 batterier som e skit.

kika på optima yellowtop, banner. o.s.v.

spänningsfall beror på dålig jord i de flesta fall.. samt skit kablar.

Senast redigerat av pattilatti2 (12 juni 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang