11149
Sök

Spänningsfall i bilen

Avstängd
50 Inlägg
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juni 2009
Vad för kablar, vad för kabelskor och hur sitter allt? Är skorna riktigt pressade/lödda?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Avstängd
50 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
10mm ström kabel som driver 2 slutsteg
Senast redigerat av chessecake (13 juni 2009)

1 534 Inlägg
13 juni 2009
chessecake skrev:

antagligen det som är felet
skaffa grövre kablar minst 21mm2 desto grövre desto bättre
både på plus och på minus sidan ofc

byt till grövre jordkabel framme vid batteriet med

mvh

Avstängd
50 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
tack för det

Avstängd
50 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
räcker 3m kabel? + kabel på en opel

1 785 Inlägg
13 juni 2009
chessecake skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=f4-qzHNh5dM

För höga strömuttag mot vad kablarna är dimensionerade för. Se över batteri och laddning också. 14-14.4volt ska du ha på tomgång och förbrukare av.

Förväxla inte ström och spänning. Det du mätte i filmen är spänningen, ska du tydligt visa spänningsfallet ska du mäta mellan + polen fram och + polen bak på steget. Annars kan man göra precis som du gjorde och räkna ut differensen. Du har upp mot 2-3 volt spänningsfall. När du har konstant minst 14Volt över batteriet fram så har du en bra grund att stå på. Då är det bara kablarna och jordningen som kan ställa till det.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Avstängd
50 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
hej 14.4v har jag när startar bilen sen går den ner till viloläge på 13.8v

stabilt är den då på 13.8v  när jag kör är den på 14v

när jag mäter spänningen så är ju 13.8v i batteriet stabilt mäter jag bak i bilen skuttar den ner till 11.8v

1 785 Inlägg
13 juni 2009
chessecake skrev:
hej 14.4v har jag när startar bilen sen går den ner till viloläge på 13.8v

stabilt är den då på 13.8v  när jag kör är den på 14v

när jag mäter spänningen så är ju 13.8v i batteriet stabilt mäter jag bak i bilen skuttar den ner till 11.8v

Batteriet behöver minimum 14.0volt laddning vid 20grader Är temperaturen lägre behöver den upp till 14.4Volt t ex när det är minus grader ute. 13.8Volt är för låg laddning du bör se över generatorn och hur mycket spänning du har över + på generatorn och batteri +. Det ska vara noll även men du har troligen 0.2-0.5volt där.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Avstängd
50 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
jag har fixat en ny jordkabel som jag skall sätta på bilen på 70mm sen kan det vara som du säger att det är nog + kabeln på batteriet som är lite seg

Avstängd
50 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
men jag skall mäta strömmen i bilen med max belastning på fläktar värmestolar och allt dippar den inte vid batteriet kan orsaken väl vara jordkabeln

och om den dippar i bilen så är väl orsaken till det hela väl jordkabeln

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 juni 2009
chessecake skrev:
men jag skall mäta strömmen i bilen med max belastning på fläktar värmestolar och allt dippar den inte vid batteriet kan orsaken väl vara jordkabeln

och om den dippar i bilen så är väl orsaken till det hela väl jordkabeln

byt kablar kring generator/batteri. plus samt jord. se till att jordpunkterna är rena samt sitter utav hvete.

ett tips är att använda sökfunktionen  finns väl 100000 trådar om just detta.

kablarna skall vara minst 21mm2 men helst 35mm2 elr 50mm2..

strömkabeln ska vara i i samma dimension som jord. fast jord får vara lite större.

använd rätt säkringar. dvs anl.

orsaken till spänningsfall är 99% av gångerna en skitinstallation.

kablarna skall vara av samma dimension överallt. och ja snålar man på installationen så får man skylla sig sj, samt inte gör de seriöst. tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (13 juni 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juni 2009
Gillade inte heller hur batteripolerna såg ut..det lilla man hann o se dem.

Men just nu överlag så är det batteriet bakåt och ev. jordpunkt som är ditt stora problem.
Så jag håller med vad som sagts innan.

Första steget...byt ut din 10mm2-kabel till ngt grövre.
Passa även då på att köpa mer kabel o byt ut laddkablaget (vilket patti var inne på).

Nästa steg är ett nyare batteri.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
13 juni 2009
chessecake skrev:

Om båda slutstegen tillsammans är på 500 WRMS så kan strömförbrukningen bli omkring 63 A ifall verkningsgraden är 55%, vilket inte är ovanligt på klass AB-steg. Med 5 m lång 10 mm2 kabel så blir spänningsfallet ca 0,6 V om du utnyttjar alla 500 WRMS kontinuerligt. Det innebär att själva kabeln inte är det enda problemet, men den är som sagt underdimensionerad.

Jag håller med övriga om att du bör se över diverse kablar dels mellan generator-batteri, dels mellan batteri-kaross och dels mellan batteri-slutsteg.

Vilket varvtal hade motorn vid mätningen ungefär?
Hur högt spelade du?
Vilka andra strömförbrukare var samtidigt igång (tex lampor, fläkt osv) ?

Avstängd
50 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Hej alla jag löste det bytte ut plus kabeln från batteriet till slutsteget la till en 21mm + Kabel

Nu är den stabil på 13.8v på max volym och inget spänningsfall mer tack för hjälpen    http://forumbilder.se/images/203200972918P4a52.jpg

http://forumbilder.se/images/883200973004P421a.jpg

Avstängd
50 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
chessecake skrev:

Om båda slutstegen tillsammans är på 500 WRMS så kan strömförbrukningen bli omkring 63 A ifall verkningsgraden är 55%, vilket inte är ovanligt på klass AB-steg. Med 5 m lång 10 mm2 kabel så blir spänningsfallet ca 0,6 V om du utnyttjar alla 500 WRMS kontinuerligt. Det innebär att själva kabeln inte är det enda problemet, men den är som sagt underdimensionerad.

Jag håller med övriga om att du bör se över diverse kablar dels mellan generator-batteri, dels mellan batteri-kaross och dels mellan batteri-slutsteg.

Vilket varvtal hade motorn vid mätningen ungefär?
Hur högt spelade du?
Vilka andra strömförbrukare var samtidigt igång (tex lampor, fläkt osv) ?

Jag hade den på tomgång jag kunde inte utnyttja systemet på max eftersom högtalarna klippte och slutsteget gick på protect

nu fungerar det fint värmestolar på allt på har jag fotfarande volten på 13.8 13.5

21 761 Inlägg
13 juni 2009
Eftersom det blev bra när du bytte ut stegets pluskabel så var orsaken mest troligt en kombination av klen kabel (även klen säkring?) och allmänt dålig kontakt i pluskabelns olika kopplingspunkter.

Kul att du fixade problemet iaf. smile

Avstängd
50 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
jepps det låter fett nu men jag har ett litet annat problem ljudet låter ju fint och allt inga problem med ljudet eller slutsteg

men efter 15min dör den stora slutsteget och går på protect och startar igen efter 1min eller nåt?
kan det vara klen jordkabel för jag har inte ersatt det med en stor jordkabel??

4 693 Inlägg
14 juni 2009
chessecake skrev:
jepps det låter fett nu men jag har ett litet annat problem ljudet låter ju fint och allt inga problem med ljudet eller slutsteg

men efter 15min dör den stora slutsteget och går på protect och startar igen efter 1min eller nåt?
kan det vara klen jordkabel för jag har inte ersatt det med en stor jordkabel??

Antagligen, det måste du ju göra!!!

Booyakasha!

Avstängd
50 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
aja får göra detta imorgon men behöver jag även byta ut jordkabeln från kondensatorn

eller räcker det med jordkabeln från slutsteget till bilens plåt

Sök