Var efter nya almera plåtisar (15") från skroten idag. Rena rånet men de var endast körda 27tkm, mycket bra skick. På vägen märkte jag att det rökte extra mycket i korsningarna. När jag kom hem och lyfte på motorhuven fick jag se att de hade sprutat olja i hela motorrummet. Ska fara ut och se efter felet nu.
Hittade inget läckage. Eller ska vi säga så att det syns att det har "vevhusventilerat" i hela motorrummet, syns att de har sprutat ut ur oljestickans hål (på insidan av motorhuvven). Vevhusventialtion blev rengjord i vinter (inne i ventilkåpan också). Slangarna bytta, men strypningen i slangen från turbosidans ventilkåpa till turbons "insugrör" behållen... Kan bara konstatera att det är den som ska bort, dvs. den stryper vevhusventilationen. Slangen är ju förlängd lite nu efter ombyggt insugsrör till turbon.
Börjar riva bort motorn imorgon. En sak som är säker är att de blir ståltopplockspackning och bättre koppling. Får se hur de blir me kolvarna och kolvringarna.
Börjar riva bort motorn imorgon. En sak som är säker är att de blir ståltopplockspackning och bättre koppling. Får se hur de blir me kolvarna och kolvringarna.
Trist.
Tycker det låter som om det är lite mycket komp för att vara packningen som gett sig, käns mer som någon sliten ventil eller kolvrig, men det lär väl visa sig när du river allt.
Orginal toppackning pallar med rätt mycket då det är ett lager stål i den. Jag laddar 1,45bar med orginal packning och orginal bult utan bekymmer, det är sällan laddtryck som sabbar motorer utan snarare spikningar eller att de går för snålt och varmt.
Köp ARP bult oxå så håller det garanterat (120nm ska dom dras med motorolja)! Jag tror på kassa kolvringar och att kompet går ner i sumpen å trycker ut oljestickan.
Motorn urlyftad vid jobbet. Gick på ett par timmar fast jag var själv (inte vid urlyftning)... Tog hem den också. Imorgon tar jag isär den o kollar vad som har skett.
Lite dåliga bilder IGEN... men imorgon fler bilder av motorn vad som skett...
Motorn öppnad nu. Men problemet är att jag inte kan hitta något fel.
-Enda som är nämnvärt är att "Övre" kompressionsringarna är lite nötta, men ändå i sånt skick så de inte borde påverka kompression såpass mycket. -En annan sak är att vevstakslagren kommer jag byta, de hade fått sig några repor men inte djupa. -Topplockspackningen är hel och ventilerna gämt svarta. -Kolvarna är gämt svarta och "det svarta" slutar där kolvringarna "slutar". -Finns enstaka små repor, men de är inte så djupa så de skulle få påverka kompressionstrycket.
Jaa... kan inte ta en paus när man har en motor öppnad, man tappar lätt ispirationen och tröttnar.
Nu funderar jag bara om man ska ta och byta topplockspackning, vevstakslager och kolvringarna... hmm.. finns väll inget annat att göra. Lär inte hitta några fler fel.
Har kollat kolvringarna och allt, testat gämföra glapp på kolvarna vs. cylindrarna och allt verkar okej. Provade blåsa/suga i insugets vevhusvent backventil och den verkade fungera bra. Började igen misstänka topplockspackningen. Rengjorde den från all olja och rostfärgad kylarvätska, började inspektera ordentligt 3ans och 4ans stålringar och märkte snabbt att 4ans cyl. hade 2 svarta punkter (*se bilder) och 3ans cyl. hade en svart rand på ena sidan. Märkte nog dessa när jag öppnade motorn men reagerade inte direkt då packningen var sprucken (på 4ans cyl just där det läckt). Men på bilderna syns det att packningen är sotad också där inne där packningen gick sönder vid demontering. Det som retar mig är den har läckt i kylkanalerna, inte i oljekanalerna. Alltså av det man ser på packningen.
3an och 4an
4an
Här syns det mycket bra då kameran förstärker det svarta området