Kimm3n's - 200sx s13 - Coilovers, bussningar annat kul...

iAudi
22 april 2010 · 78 Inlägg

inte så ofta man ser en s13 med 16" deepdish så jag tycker du ska köra på det! big_smile

Kimm3n
23 april 2010 · 74 Inlägg

Var efter nya almera plåtisar (15") från skroten idag. Rena rånet men de var endast körda 27tkm, mycket bra skick.
På vägen märkte jag att det rökte extra mycket i korsningarna. När jag kom hem och lyfte på motorhuven fick jag se att de hade sprutat olja i hela motorrummet. Ska fara ut och se efter felet nu.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/912009_4q9daq.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/912011_cagbfp.jpg

Fattades minst en liter på stickan

Senast redigerat av Kimm3n (23 april 2010)

Kolla in min Projekttråd
Kimm3n
23 april 2010 · 74 Inlägg

Hittade inget läckage. Eller ska vi säga så att det syns att det har "vevhusventilerat" i hela motorrummet, syns att de har sprutat ut ur oljestickans hål (på insidan av motorhuvven). Vevhusventialtion blev rengjord i vinter (inne i ventilkåpan också). Slangarna bytta, men strypningen i slangen från turbosidans ventilkåpa till turbons "insugrör" behållen... Kan bara konstatera att det är den som ska bort, dvs. den stryper vevhusventilationen. Slangen är ju förlängd lite nu efter ombyggt insugsrör till turbon.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/912076_c2fxjt.jpg
Strypningen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/912077_bvqe2t.jpg
Satt inne i slangen

Kolla in min Projekttråd
Kimm3n
25 april 2010 · 74 Inlägg

Skjuter fortfarande ut oljestickan... Vad kan felet vara?
Tog några bilder idag men kamerajäveln ville inte riktigt...

https://www1.garaget.org/archive/73/72159/153880/153880-1866672.jpg

https://www1.garaget.org/archive/73/72159/153880/153880-1866674.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/914364_yo5f0v.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/914365_xq6sid.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/914369_btyryk.jpg

Vet att bilderna e dåliga men kameran va fel inställd.

Kolla in min Projekttråd
Kimm3n
26 april 2010 · 74 Inlägg

Gjorde kompressionstest idag som säger "Öppna motorn":

Cyl.1: ~10 bar

Cyl.2: ~10,2 bar

Cyl.3: ~7,3 bar

Cyl.4: ~8,3 bar

Blir att riva skiten, gör en jävligt sur just nu när sommarn kommit. sad

Kolla in min Projekttråd
Jlmmy
26 april 2010 ·

Riktigt tråkigt...
Blir det smida kolvar och annat godis/triming nu eller? smile

Kimm3n
26 april 2010 · 74 Inlägg

Börjar riva bort motorn imorgon.
En sak som är säker är att de blir ståltopplockspackning och bättre koppling. Får se hur de blir me kolvarna och kolvringarna.

Senast redigerat av Kimm3n (26 april 2010)

Kolla in min Projekttråd
jensclaudius PM Competition Team
26 april 2010 · 711 Inlägg

Kimm3n skrev:
Börjar riva bort motorn imorgon.
En sak som är säker är att de blir ståltopplockspackning och bättre koppling. Får se hur de blir me kolvarna och kolvringarna.

Trist.

Tycker det låter som om det är lite mycket komp för att vara packningen som gett sig, käns mer som någon sliten ventil eller kolvrig, men det lär väl visa sig när du river allt.

Orginal toppackning pallar med rätt mycket då det är ett lager stål i den. Jag laddar 1,45bar med orginal packning och orginal bult utan bekymmer, det är sällan laddtryck som sabbar motorer utan snarare spikningar eller att de går för snålt och varmt.

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
FKnutsson
26 april 2010 · 1 051 Inlägg

Hehe detta var ett roligt projekt big_smile Premunation lagd wink

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
Jhogstrom
26 april 2010 · 38 Inlägg

mycket intressant och lärorik tråd, blir prenumeration wink

Edit: Lycka till också smile

Senast redigerat av Jhogstrom (26 april 2010)

BMW e36 325 (1993)
Kimm3n
26 april 2010 · 74 Inlägg

Tackar....
Jag lägger iaf. stålpackning för säkerhets skull denna gång så ja inte ångrar mig igen.

Kolla in min Projekttråd
Barne Drifter
26 april 2010 · 283 Inlägg

Köp ARP bult oxå så håller det garanterat (120nm ska dom dras med motorolja)!
Jag tror på kassa kolvringar och att kompet går ner i sumpen å trycker ut oljestickan.

Lycka till med renoveringen!

Tider: SS 1:30:42
Ett liv på drift........
Projekt tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 870&p=
Nissan 200sx "Nissan 570sx" (1992)
Kimm3n
27 april 2010 · 74 Inlägg

Motorn urlyftad vid jobbet. Gick på ett par timmar fast jag var själv (inte vid urlyftning)... Tog hem den också. Imorgon tar jag isär den o kollar vad som har skett.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/915945_mgx276.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/915946_qlekgx.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/915947_lclw9h.jpg

Lite dåliga bilder IGEN... men imorgon fler bilder av motorn vad som skett...

Kolla in min Projekttråd
Kimm3n
28 april 2010 · 74 Inlägg

Motorn öppnad nu. Men problemet är att jag inte kan hitta något fel.

-Enda som är nämnvärt är att "Övre" kompressionsringarna är lite nötta, men ändå i sånt skick så de inte borde påverka kompression såpass mycket.
-En annan sak är att vevstakslagren kommer jag byta, de hade fått sig några repor men inte djupa.
-Topplockspackningen är hel och ventilerna gämt svarta.
-Kolvarna är gämt svarta och "det svarta" slutar där kolvringarna "slutar".
-Finns enstaka små repor, men de är inte så djupa så de skulle få påverka kompressionstrycket.


Bilder...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916376_li9hdx.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916379_g5dttf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916381_7j6ais.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916383_xk89yd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916389_y8fbzb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916390_ytb3uc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916393_eongcp.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916395_dwme1j.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916397_ekj92o.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916398_941d2c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916400_wkarg0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916401_2mk8pl.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916403_jtshs2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916404_69kbiy.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916405_a4lb7y.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916407_ml7b8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/916409_ce2om3.jpg

Kolla in min Projekttråd
FKnutsson
28 april 2010 · 1 051 Inlägg

Du jobbar på wink

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
Kimm3n
28 april 2010 · 74 Inlägg

Eleanor-Mannen skrev:
Du jobbar på wink

Jaa... kan inte ta en paus när man har en motor öppnad, man tappar lätt ispirationen och tröttnar.

Nu funderar jag bara om man ska ta och byta topplockspackning, vevstakslager och kolvringarna... hmm.. finns väll inget annat att göra. Lär inte hitta några fler fel.

Senast redigerat av Kimm3n (28 april 2010)

Kolla in min Projekttråd
Lundberg_
28 april 2010 · 391 Inlägg

Kolla efter skit i vevhusventilationskanalerna så dom inte satt igen sej för mycke smile

Kimm3n
28 april 2010 · 74 Inlägg

Lundberg_ skrev:
Kolla efter skit i vevhusventilationskanalerna så dom inte satt igen sej för mycke smile

Ventilkåporna blev totalt rengjorda (där inne i kanalerna) 1000km sen... nya vevhusventilationsslangar.

Men går väll att kolla på nytt

Kolla in min Projekttråd
Lundberg_
28 april 2010 · 391 Inlägg

Kimm3n skrev:

Lundberg_ skrev:
Kolla efter skit i vevhusventilationskanalerna så dom inte satt igen sej för mycke smile

Ventilkåporna blev totalt rengjorda (där inne i kanalerna) 1000km sen... nya vevhusventilationsslangar.

Men går väll att kolla på nytt

Kolla även i block och topp smile

Kimm3n
2 maj 2010 · 74 Inlägg

Har kollat kolvringarna och allt, testat gämföra glapp på kolvarna vs. cylindrarna och allt verkar okej. Provade blåsa/suga i insugets vevhusvent backventil och den verkade fungera bra.
Började igen misstänka topplockspackningen.
Rengjorde den från all olja och rostfärgad kylarvätska, började inspektera ordentligt 3ans och 4ans stålringar och märkte snabbt att 4ans cyl. hade 2 svarta punkter (*se bilder) och 3ans cyl. hade en svart rand på ena sidan. Märkte nog dessa när jag öppnade motorn men reagerade inte direkt då packningen var sprucken (på 4ans cyl just där det läckt). Men på bilderna syns det att packningen är sotad också där inne där packningen gick sönder vid demontering.
Det som retar mig är den har läckt i kylkanalerna, inte i oljekanalerna. Alltså av det man ser på packningen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/919575_xd7ro0.jpg
3an och 4an



https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/919580_gxseis.jpg
4an


https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/919581_znb65y.jpg
Här syns det mycket bra då kameran förstärker det svarta området


https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/919585_6hwvlp.jpg
3ans roll hmm

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72159/919614_kmc64c.jpg

Senast redigerat av Kimm3n (2 maj 2010)

Kolla in min Projekttråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang