Corolla KE 35 -76:a vill inte bli tillräckligt varm...

tercELLEN
14 juni 2009 · 166 Inlägg

Jag har provat byta termostat men utan någon som helst förbättring. tempmätaren har likafullt problem med att ta sig till mitten av skalan. Jag har använt mig av värsta bonde-lagningen genom att sätta en spånskiva framför kylaren men fastän det så blir den inte nog varm. Det blir dock en märkbar förbättring!
Men vad är felet? Är mätinstrumentet slut på nått sätt? Eller?



Mvh: Joel

tercELLEN
16 juni 2009 · 166 Inlägg

tercELLEN skrev:
Jag har provat byta termostat men utan någon som helst förbättring. tempmätaren har likafullt problem med att ta sig till mitten av skalan. Jag har använt mig av värsta bonde-lagningen genom att sätta en spånskiva framför kylaren men fastän det så blir den inte nog varm. Det blir dock en märkbar förbättring!
Men vad är felet? Är mätinstrumentet slut på nått sätt? Eller?



Mvh: Joel

HAr kollat upp vad en ny temp-givare kostar för att jag tänkte prova med det. 634 spänn!!! Hur testar jag att den jag har är trasig?

engolf
16 juni 2009 · 3 235 Inlägg

Tempgivaren ska starta fläkten vid en viss temperatur, den har ingenting med att motorn inte blir varm att göra.

Spolade du rent systemet när du bytte termostaten?

kajc
16 juni 2009 · 311 Inlägg

Köp en vattentempmätare med givare på Biltema. Billigare...

tercELLEN
21 juni 2009 · 166 Inlägg

engolf skrev:
Tempgivaren ska starta fläkten vid en viss temperatur, den har ingenting med att motorn inte blir varm att göra.

Spolade du rent systemet när du bytte termostaten?

Är det verkligen sant? Min corolla har inte en fläkt som startas och slås av utan den går kontinuerligt. Alltså hela tiden.  Men jag kanske har namngett givaren fel namn? Den givare jag pratar om visar på temperatur-instrumentet hur varm motorn är.
Nej jag spolade ej rent när jag bytte termostaten, men körde med rent vatten istället för glykol under sommaren i fjol för att spola ur. Tror att jag körde med två omgångar rent vatten innan jag använde glykol igen.

tercELLEN
21 juni 2009 · 166 Inlägg

kajc skrev:
Köp en vattentempmätare med givare på Biltema. Billigare...

Biltema har, som vanligt, inte bildelar till en toyota som är 30 år gammal.

Team-Adolfsson Gödseldräng
21 juni 2009 · 4 529 Inlägg

tercELLEN skrev:

kajc skrev:
Köp en vattentempmätare med givare på Biltema. Billigare...

Biltema har, som vanligt, inte bildelar till en toyota som är 30 år gammal.

du köper en universal del
som ett rör med en liten mätare på
skarvar ihop med en kylarslang bara hur simpelt som helst

kajc
21 juni 2009 · 311 Inlägg

Ja, det finns universalgrejor som passar...

tercELLEN
22 juni 2009 · 166 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

tercELLEN skrev:

kajc skrev:
Köp en vattentempmätare med givare på Biltema. Billigare...

Biltema har, som vanligt, inte bildelar till en toyota som är 30 år gammal.

du köper en universal del
som ett rör med en liten mätare på
skarvar ihop med en kylarslang bara hur simpelt som helst

Ja det skulle ju faktiskt kunna funka, fast vill ju behålla originalmätaren. Men man får väl trixa lite!

tercELLEN
7 juli 2009 · 166 Inlägg

Återupplivar tråden nu pga att jag nu har bytt tempgivare. Mekonomen hade, otroligt nog, en till min bil! Men det blev inte nå bättre... Och vad göra nu? Jag har som tidigare berättat att systemet är sköljt, och termostaten blev bytt förra sommaren pga samma problem som dröjer sig kvar idag. ( Bilen har sommarkörts sista tiden.) Mätte temperaturen i vattnet i kylaren efter en åktur, glykolen låg bara på 55 grader... Men om det inte är termostaten och inte givaren, vad är det då?

tercELLEN
10 juli 2009 · 166 Inlägg

tercELLEN skrev:
Återupplivar tråden nu pga att jag nu har bytt tempgivare. Mekonomen hade, otroligt nog, en till min bil! Men det blev inte nå bättre... Och vad göra nu? Jag har som tidigare berättat att systemet är sköljt, och termostaten blev bytt förra sommaren pga samma problem som dröjer sig kvar idag. ( Bilen har sommarkörts sista tiden.) Mätte temperaturen i vattnet i kylaren efter en åktur, glykolen låg bara på 55 grader... Men om det inte är termostaten och inte givaren, vad är det då?

Omöjligt dilemma?

engolf
10 juli 2009 · 3 235 Inlägg

Demontera termosteten och lägg den i kokande vatten.
Kan vara så enkellt att den har låst sig i halvöppet läge. Avlagringar i gamla kylsystem kan lossna, och göra att termosteten inte fungerar som den skall.

tercELLEN
12 juli 2009 · 166 Inlägg

engolf skrev:
Demontera termosteten och lägg den i kokande vatten.
Kan vara så enkellt att den har låst sig i halvöppet läge. Avlagringar i gamla kylsystem kan lossna, och göra att termosteten inte fungerar som den skall.

Ok, det ska jag absolut prova

johnny blade
14 juli 2009 · 269 Inlägg

Jag hade samma problem på min Corolla,jag fick lov att flytta visaren på nålen för att den skulle visa rätt.
En sån här är bra om man vill veta hur varm motorn/vattnet är.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=405028

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang