Rostlagning- rätt eller fel?

gonate Byggare bob
14 juni 2009 · 173 Inlägg

har fått ett litet hål i framskärmkanten... jag funderar på att göra en fuling och typ köra in fogskum som man har mellan ex. fönsterkarm och fönsterhålet... osv... skära av det en bit in sedan lägga på glasfibernät och sen spacka på det och sedan slipa och måla på... någon som vet om det kommer hålla överhuvud taget eller om man ska köra den seriösa vägen?

gonate Byggare bob
14 juni 2009 · 173 Inlägg

Oj nu kanske den hamna i fel forum ...... men hur som helst

SRC Team Whiplash Racing
14 juni 2009 · 98 Inlägg

skulle hällre föredra att kapa bort det som är rostigt, och svetsa på en bit ny plåt, för annars kommer det fortsätta rosta på insidan, om det har rostat igenom.
//jimpa

Audi S3 MTM "Rambo" (2000)
Takashi Got VTEC?
14 juni 2009 · 1 593 Inlägg

Rosten lär komma tillbaka om några månader om det är mycket rost.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
gorre
14 juni 2009 · 250 Inlägg

laga det ordentligt om du tänker laga det, annars kommer rosten bara tillbaka och då med ännu mera skadad plåt. det sämsta man kan göra är att stänga in rosten bakom/innuti färg och annat kladd då får rosten bara härja helt ostört där bakom.

om du nödvändigt ska göra en fuling så hade jag gjort så här:

kapa bort ALL rost.
klipp till en plåt bit som är lite smalare men längre än hålet så att du kan träda in den men att den ändå lägger sig mot från insidan.
MÅLA den lilla plåt biten med lämplig grund färg.
Limma fast den med sikaflex från insidan.
och nu alu-nät och spackel samt färg.

Detta går men rekomenderas inte om det är mycket rost som ska lappas då ska det göras ordentligt för jag avundas inte den stakarn som ev. köper en fusklagad bil i tron att den är "rostfri".

En bil ska vårdas med kärlek och inte fusk lappas. Vad skulle ni tycka om läkarn sa till er när ni behöver sys att nä fan det där sminkar vi bara över så är det lugnt.

Senast redigerat av gorre (14 juni 2009)

CmoR
16 juni 2009 · 354 Inlägg

Lånar tråden !!! Jag har en fläck på min framdörr som är stor som en femma ungefär. Ytrost bara dock!

Jag har tillgång till en punktbläster för att få bort allt men sedan så är jag nyburgare på att rostlaga. Spacklar man först eller målar man i nån zink-färg har jag hört. EXAKT steg för steg hur gör jag ?

Tacksam för råd. Samt råd om vart man kan köpa potenta produkter.

/Mvh Magnus

Mortalis VW-nörd?
16 juni 2009 · 4 332 Inlägg

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0

Den kanske kan hjälpa dig CmoR, där gör de de åtgärder du nämner

Efterlyst
16 juni 2009 · 70 Inlägg

Själv hade jag nog åkt till en skrot och ordnat en rostfri i rätt färg o skick. Det är inte bristvara med Volvo 740 precis:) lycka till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang