11251
Sök

Generatorvinande 1.2

Gött mos
1 096 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Hej!

Vill börja med att poängtera att jag sökt och läst om detta problem en hel del innan jag skapade denna tråd.

Jag har ett klart och tydligt generatorvinande ljud från min bas och även ett vinande/surrande missljud när motorn är avstängd. Jag har RCA kablarna under ena sidans trösklar och + kabeln på andra sidans trösklar - känns som att det problemet bör vara uteslutet. Jorden är tjockare än + kabeln och har bra jord i reservhjuls utrymmet - likaså här, det bör inte vara jordfel så bra jord som jag har.

Titta på bilden jag tagit, såhär ser det ut just nu. Min + kabel hålls i rätt läge med hjälp av en plåtsax och då är det knäpptyst. Flyttas kabeln bara en cm åt vilket håll som helst så kommer det först en liten poff sen det vinande ljudet. För att bli av med ljudet måste man gå tillbaks till detta läge då poffar det igen och det vinande ljudet försvinner. Detta "läge" kan jag hitta på flera sätt men att få det att funka i ett sådant "läge" i längden är inte realistiskt.

Vad kan det vara för fel?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/90097/686435_5o4ycu.jpg

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Avstängd
50 Inlägg
14 juni 2009
hmm en fråga bara skall inte strömbrytaren vara vid batteriet  och inte vid slutsteget eller har jag fel???

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juni 2009
chessecake skrev:
hmm en fråga bara skall inte strömbrytaren vara vid batteriet  och inte vid slutsteget eller har jag fel???

STRÖMBRYTAREN?
Du menar säkringen...

Jo det skall den....men man kan även ha (eller ja SKALL) en precis innan steget om steget saknar intern säkring....

Men on topic...

Testa att byt säkring en gång.....bara kolla.
Kan vara säkringen som har dålig kontakt i ändarna och stryper då strömmen.....
Är bara en idé.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
50 Inlägg
14 juni 2009
jag har samma problem som dig vinande ljud när bilen är avstäng jag blev rekommenderad att jorda rca kablarna och kolla om problemet löser sig kan vara att stereons jordpunkt är paj

har inte orkat kolla upp det men skall göra det senare

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 juni 2009
signaljorden som pajat på din cd skulle ja tro. testa o föra en kabel mellan lågnivåkontaktenshölje vid cd till cdns chassi, försvinner ljudet då så är det fel på cdn.

samt vad är de för amper på säkringen? på + kabeln?
Senast redigerat av pattilatti2 (14 juni 2009)

Avstängd
50 Inlägg
14 juni 2009
he he strömbrytaren sorry sorry skrev fel där roll

Gött mos
1 096 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
signaljorden som pajat på din cd skulle ja tro. testa o föra en kabel mellan lågnivåkontaktenshölje vid cd till cdns chassi, försvinner ljudet då så är det fel på cdn.

Jag tänkte börja med ditt tips. smile En fråga bara, ska jag dra från båda lågnivåkontakternas höljen till stereo eller bara den ena av dem? -Vilken isåfall?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juni 2009
Nitrometanskada skrev:
pattilatti2 skrev:

Jag tänkte börja med ditt tips. smile En fråga bara, ska jag dra från båda lågnivåkontakternas höljen till stereo eller bara den ena av dem? -Vilken isåfall?

Räcker med ena.....spelar ingen roll vilken då den är gemensam.....eller ja OFTAST smile
Senast redigerat av Lonefox (14 juni 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 juni 2009
Nitrometanskada skrev:
pattilatti2 skrev:

låt dem ligga kvar i sina kontakter med ... Det skall smälla till lite sen blir det tyst om de är de som är felet..
Senast redigerat av pattilatti2 (14 juni 2009)

Gött mos
1 096 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
Nitrometanskada skrev:
pattilatti2 skrev:

låt dem ligga kvar i sina kontakter med ... Det skall smälla till lite sen blir det tyst om de är de som är felet..

Sådärja! Jag drog en sladd till höljet och nu fungerar systemet helt perfekt! Tack alla som engagerat sig ! smile

chessecake: Testa det, du kommer märka en stor skillnad!

Återigen, tack alla! Jag är en total novis på detta! smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 juni 2009
mmm vsg smile du bör se över dina jord anslutningar då felet beror på dessa.. ska vara slipat metallrent dvs. bra att de fungerar iaf smile

751 Inlägg
15 juni 2009
Hejsan!

Sitter med precis samma fel! Har dragit RCA kabeln i vänster kabelränna i bilen (sett från bilens färdriktning). + kabeln är dragen i höger kabelränna. Har ett pipande ljud som kommer när man vrider om tändningen (fungerar som den ska när inte bilen är igång, räcker att jag startar o sen stänger av bilen igen för att ljudet ska komma....gissar att det är något elektriskt som står på EFTER att man stängt av motorn). När bilen dessutom är igång så har jag ett pipande ljud som följer bilens gaspådrag.
Steget är ordentligt jordat, har testat tipset att jorda RCA kabeln i huvudenheten utan resultat (ingen skillnad)

TIPS någon?

MVH

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
15 juni 2009
Owla skrev:
Hejsan!

Sitter med precis samma fel! Har dragit RCA kabeln i vänster kabelränna i bilen (sett från bilens färdriktning). + kabeln är dragen i höger kabelränna. Har ett pipande ljud som kommer när man vrider om tändningen (fungerar som den ska när inte bilen är igång, räcker att jag startar o sen stänger av bilen igen för att ljudet ska komma....gissar att det är något elektriskt som står på EFTER att man stängt av motorn). När bilen dessutom är igång så har jag ett pipande ljud som följer bilens gaspådrag.
Steget är ordentligt jordat, har testat tipset att jorda RCA kabeln i huvudenheten utan resultat (ingen skillnad)

TIPS någon?

MVH

På vilken sida ligger bilens kabelhärva?

751 Inlägg
15 juni 2009
maximus skrev:
Owla skrev:
Hejsan!

TIPS någon?

MVH

Tyvärr har jag ingen koll på det. kanske någon annan som vet var den ligger i en Saab 9000 cs (2,3T -95 om det har betydelse).

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
15 juni 2009
Owla skrev:
maximus skrev:
Owla skrev:
Hejsan!

TIPS någon?

MVH

Tyvärr har jag ingen koll på det. kanske någon annan som vet var den ligger i en Saab 9000 cs (2,3T -95 om det har betydelse).

Ja det spelar roll.
Du ska inte lägga rca där kabelhärvan ligger..
Senast redigerat av maximus (15 juni 2009)

4 074 Inlägg
15 juni 2009
maximus skrev:
Owla skrev:
maximus skrev:

Ja det spelar roll.
Du ska inte lägga rca där kabelhärvan ligger..

börja med att se över all jord punkter! slipa plåt rent...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Sök