6871
Sök

Bra/dåligt för basen? även slutstegsfrågor!

Sanizz
14 juni 2009
Trådstartare
Hej! Jo det är så att ja har snott kablarna som är ifrån mellanregistret och kopplat in min baslåda, en tillfällig lösning. Kan detta skada basen? eller är det inte bra i huvud taget? Ja tror inte basen är inspelad heller.

Basen är en Kenwood KFC-W005
Senast redigerat av Sanizz (16 juni 2009)

16 197 Inlägg
14 juni 2009
så du spelar basen i fullregister??    skadligt vettefan men de låter ILLA..

kör middarna på stereon istället å steget bara till basen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 914 Inlägg
14 juni 2009
eller så kanske han mena att han tagit och spela med en tunn kabel mellan steget och basen tongue
nej det som är är att du får förlite ström till basen och tappar effekt tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2009
Kan du beskriva lite närmare exakt vad det är som du har gjort? Har du satt tunna kablar mellan steg och bas, eller driver du basen direkt på stereon?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sanizz
14 juni 2009
Trådstartare
Ska förklara lite bättre så ni förstår vad jag menar. Det jag har gjort är att jag har satt basens högtalarkablar på mellanregistrets kablar så att basen får samma signaler som mellanregistret? Har inget slutsteg, men ska köpa det så fort lönen kommer. Så det blir installerat ordentligt. Men det ja undrar just nu, är det något som kan ta skada? Förklara som för ett barn då jag inte förstår så mycket inom ljudbyggen smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2009
Ja det är inte så bra. Till att börja med så belastar du stereon med för låg impedans, vilket kan skada den. Sen så snedbelastar du den också när du bara har kopplat in dig på en av kanalerna. Sen så får basen nu alla frekvenser, alltså allt från basregistret upp till diskant, dock så spelar den inte så värst högt upp men det kan ju knappast låta bra. Så för säkerhets skull, koppla bort basen tills du har skaffat ett steg. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
14 juni 2009
Ja din CD kn ta väldigt mycke stryk. Vet itne hur den klarar 2ohm. Basen kommer kanske inte heller må så bra om du inte spelar pisselågt. detta för att den troligen spelar med väldigt mycke för lite effekt till den, bla. bättre du koppla ur basen tycker iaf. jag.

Sanizz
15 juni 2009
Trådstartare
Okej, det låter inte alls bra med andra ord. Tack så jätte mycket, uppskattar hjälpen. Har kört så i ca 50min så får hoppas att inget har skadats, ska koppla ut det direkt.

Finns det nått slutsteg som ni kan rekommendera som inte är för dyrt? Samt vad tycker ni om att köpa begagnat?

Hoppas inte det är förmycket begärt, men tackar för hjälpen smile

Amatör
320 Inlägg
15 juni 2009
"Finns det nått slutsteg som ni kan rekommendera som inte är för dyrt?"

Vad är "för dyrt" för dig?

/A

Amatör
320 Inlägg
15 juni 2009
Om du inte är ute efter något "värstingdunk" utan bara är ute efter den extra "kicken" i ljudet skulle jag rekomendera Sinus Live SL-A500 V2 eller Ground Zero GZTA2.500TX från blekingebilradio.se

Det som avgör då är vad du har för talspolar på basen, hittade tyvärr ingen info om det.

/A

Sanizz
15 juni 2009
Trådstartare
Ska ta en titt på dom smile

Man får vad man betalar för så det räcker med det lilla extra, ska absolut inte vara nått värstingdunk.

Vad tycker ni om att köpa begagnade steg då?

Amatör
320 Inlägg
15 juni 2009
"Vad tycker ni om att köpa begagnade steg då?"

Det är oftast då man får mer för pengarna, iallfall vad jag tycker.

Sen är det upp till var och en ifall dem vill ha sprillans eller inte.

/A

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 juni 2009
Att köpa märkessteg begagnat kan jag absolut tänka mig! Däremot nån no-name/billigt skräpsteg ska man nog hålla sig ifrån, både nytt som begagnat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sanizz
16 juni 2009
Trådstartare
Okej, då blir det begagnat smile Tack så hemskt mycket alla som hjälper mig!

Får man vara lite jobbig och ställa fler frågor?
Hur vet man vilket steg som passar just min bas? Vad är det man ska leta efter?

ImpeDance 4 ohm
Peak Power 700W
Magnet 1200g (43.3 oz)

Mvh Sanizz

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juni 2009
Kolla impedansen på basen (antalet talspolar och impedansen på dom då) och hur mycket Wrms den tål. Sen så köper du ett steg som lämnar den effekten eller mer i rätt impedans. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

685 Inlägg
16 juni 2009
Sanizz skrev:
Okej, då blir det begagnat smile Tack så hemskt mycket alla som hjälper mig!

Får man vara lite jobbig och ställa fler frågor?
Hur vet man vilket steg som passar just min bas? Vad är det man ska leta efter?

Mvh Sanizz

det första du skall kolla är vilka spolar du har på basen och sen kolla så att slutsteget du tänker köpa klarar av den impedansen.

sen säger ju många: man får aldrig för mycket effekt. hellre köpa ett slutsteg som ger lite mer effekt än vad basen klarar än att köpa för litet. har man för litet så får steget jobba mycket mer för att driva basarna när du skruvar upp.

jag märker STOR skillnad på mitt slutsteg som är kopplat nu (300w) och det som igentligen ska sitta där (600w). jag kan skruva upp mycket mer med 600w steget utan att det låter illa.

21 761 Inlägg
16 juni 2009
Basen borde heta KFC-W3005 och har i så fall enkel 4 Ohms spole. Basen tål 175 W RMS och 700 W max enligt manualen, då borde ett steg på tex 200-300 WRMS kunna driva ut basen alldeles tillräckligt. smile

Manualen: www.kenwoodusa.com/UserFiles/File/Globa … -W3005.pdf

Amatör
320 Inlägg
16 juni 2009
Nackdelen blir ju att du kan bränna basarna, ifall du inte vet vad du håller på med.

/A

Sanizz
16 juni 2009
Trådstartare
Nu fick jag väldigt bra information av er. Så då ska jag leta efter ett slutsteg som klarar 200-300 WRMS och 4ohm? smile

Vilket skillnad är det mellan rms och Wrms?

"Den som inte frågar, får heller inget veta" Hoppas bara jag inte är förjobbig med alla frågor.

Drönirettab: Tack väldigt mycket för manualen och hjälpen.

aturai88: Jag vet verkligen inte vad jag håller på med, men söker hjälp här! Tack till din hjälp och alla ni andra som hjälpt mig. Det uppskattas väldigt mycket.

Mvh Sanizz

Sanizz
16 juni 2009
Trådstartare
Då klarar jag mig med en GAS ALPHAX100.2 ?

Står 1x200w rms i 4ohm bryggkopplat.

Mvh Sanizz

Sök