11162
Sök

Ännu en fråga om lådberäkning....hoppas på hjälp

406 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
Kanske inte rätt forum men jag chansar, har köpt en PA-bas från ljudia p.audio WN-15S och skall ha den i en lokal på c:a 100kvm.  Enligt 2 olika gratisprogram så kommer jag fram till c:a 60-65 liters låda med 1 stor kort port, men enligt ljudias tekniker så skulle jag ha en låda på c:a 200 liter med 200mm port som e 100mm långt?? Jag fattar nada, hoppas där e nån vänlig själ som vill ge sin syn på saken, här kommer lite parametrar:

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 … 5s-p78479/
(jag kunde inte klistra in pdf-adressen som finns på den sidan)

Mvh Tomas
Senast redigerat av xc90 (17 juni 2009)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

4 074 Inlägg
17 juni 2009
xc90 skrev:
Kanske inte rätt forum men jag chansar, har köpt en PA-bas från ljudia p.audio WN-15S och skall ha den i en lokal på c:a 100kvm.  Enligt 2 olika gratisprogram så kommer jag fram till c:a 60-65 liters låda med 1 stor kort port, men enligt ljudias tekniker så skulle jag ha en låda på c:a 200 liter med 200mm port som e 100mm långt?? Jag fattar nada, hoppas där e nån vänlig själ som vill ge sin syn på saken, här kommer lite parametrar:

http://www.ljudia.se/Archive/ProductFil … rmation%20(Engelska).pdf

Mvh Tomas

länken funkar inte!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

297 Inlägg
17 juni 2009
beror helt på :S vad har du för program? hur vill du ha basen, djup lr snabb?

har själv en mgr 2015W (vet att de e budget) å den har jag i en låda på nånstans runt 120 liter, halvoseriöst byggd tongue den ska enligt många källor också ha ca 200 liter, som min är nu går den inte tillräckligt djupt vid musik enligt mej =/ men till film lr snabba baslåtar e den underbar <3

406 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
xc90 skrev:

http://www.ljudia.se/Archive/ProductFil … rmation%20(Engelska).pdf

Mvh Tomas

länken funkar inte!

Blev en ny länk.....sorry kunde inte klistar in pdf
Senast redigerat av xc90 (17 juni 2009)

406 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
Jonathan_lindgren skrev:
beror helt på :S vad har du för program? hur vill du ha basen, djup lr snabb?

har själv en mgr 2015W (vet att de e budget) å den har jag i en låda på nånstans runt 120 liter, halvoseriöst byggd tongue den ska enligt många källor också ha ca 200 liter, som min är nu går den inte tillräckligt djupt vid musik enligt mej =/ men till film lr snabba baslåtar e den underbar <3

Jag testade med WinIsd och hifikits gratisprogram.......   Visst denna bas är ju verkligen osså lågbudget men det hindrar ju inte o bygga en korrekt låda.......

21 761 Inlägg
17 juni 2009
De lådvolymer som du har fått fram via dessa program är mest troligt så kallade "optimala" lådor, såna blir ofta ganska små när det gäller baselement som har ganska lågt Q-värde. Ljudias förslag borde kunna fungera tror jag, du kan iaf testa och sedan spela med försiktighet för att höra hur basen uppför sig.

Den här basen har litet X-max, dvs konen kan inte röra sig så långt innan den slår i botten. Därför får du vara noggrann att den inte gör stora utslag vid mycket bas. Dock är verkningsgraden hög, vilket ska ge en hel del bas tycker jag. smile

150 liter netto med 2 st 6" rör som är 25 cm långa och dämpmatta på lådans innerväggar, det är ett förslag som jag har räknat ut i mitt program. Vill du så kan du även testa det förslaget.

1 400 Inlägg
17 juni 2009
Drönirettab skrev:
De lådvolymer som du har fått fram via dessa program är mest troligt så kallade "optimala" lådor, såna blir ofta ganska små när det gäller baselement som har ganska lågt Q-värde. Ljudias förslag borde kunna fungera tror jag, du kan iaf testa och sedan spela med försiktighet för att höra hur basen uppför sig.

Den här basen har litet X-max, dvs konen kan inte röra sig så långt innan den slår i botten. Därför får du vara noggrann att den inte gör stora utslag vid mycket bas. Dock är verkningsgraden hög, vilket ska ge en hel del bas tycker jag. smile

150 liter netto med 2 st 6" rör som är 25 cm långa och dämpmatta på lådans innerväggar, det är ett förslag som jag har räknat ut i mitt program. Vill du så kan du även testa det förslaget.

F.. Du han före som vanligt.
Kör på batterinördens förslag. Ser ut att kuna bli bra.
Du kan labba lite med rör längden så att du får den bästa avstämningen för ditt rum.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

21 761 Inlägg
17 juni 2009
Avstämningen i mitt förslag är beräknad till strax över 40 Hz. Om man utgår ifrån hur kurvan ser ut från 100 Hz och nedåt så hamnar F-3 dB på ca 50 Hz och F-6 dB på ca 40 Hz (i teorin iaf). smile

406 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
Drönirettab skrev:

F.. Du han före som vanligt.
Kör på batterinördens förslag. Ser ut att kuna bli bra.
Du kan labba lite med rör längden så att du får den bästa avstämningen för ditt rum.

Avstämningen i mitt förslag är beräknad till strax över 40 Hz. Om man utgår ifrån hur kurvan ser ut från 100 Hz och nedåt så hamnar F-3 dB på ca 50 Hz och F-6 dB på ca 40 Hz (i teorin iaf).

Jag tackar så mycket.......kommer att bygga efter detta förslag, så får vi se om man blir nöjd eller inte med tanke på vilken låg-budget bas det är.
Återkommer om c:a 2 veckor o avslöjar resultatet..........big_smile

Sök