17 juni 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
Drönirettab skrev:
De lådvolymer som du har fått fram via dessa program är mest troligt så kallade "optimala" lådor, såna blir ofta ganska små när det gäller baselement som har ganska lågt Q-värde. Ljudias förslag borde kunna fungera tror jag, du kan iaf testa och sedan spela med försiktighet för att höra hur basen uppför sig.
Den här basen har litet X-max, dvs konen kan inte röra sig så långt innan den slår i botten. Därför får du vara noggrann att den inte gör stora utslag vid mycket bas. Dock är verkningsgraden hög, vilket ska ge en hel del bas tycker jag.

150 liter netto med 2 st 6" rör som är 25 cm långa och dämpmatta på lådans innerväggar, det är ett förslag som jag har räknat ut i mitt program. Vill du så kan du även testa det förslaget.
F.. Du han före som vanligt.
Kör på batterinördens förslag. Ser ut att kuna bli bra.
Du kan labba lite med rör längden så att du får den bästa avstämningen för ditt rum.
Avstämningen i mitt förslag är beräknad till strax över 40 Hz. Om man utgår ifrån hur kurvan ser ut från 100 Hz och nedåt så hamnar F-3 dB på ca 50 Hz och F-6 dB på ca 40 Hz (i teorin iaf).
Jag tackar så mycket.......kommer att bygga efter detta förslag, så får vi se om man blir nöjd eller inte med tanke på vilken låg-budget bas det är.
Återkommer om c:a 2 veckor o avslöjar resultatet..........

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....