Just beställt från chassit.se

Bertrob
17 juni 2009 · 7 Inlägg

Igår beställde jag en fjädersats från chassit.se (GE motorsport), undra bara om någon annan handlat där?
Tänker mest på hur lång lev tid det kan var. Har mailat dem frågan, men inte fått nått svar.
Vad är rimligt att vänta, 1vecka? en månad?

MVH/ Robert
Volvo V50 V50 2.0D
VW Lupo 1.4 -99

chrizz Administratör
17 juni 2009 · 11 790 Inlägg

När mailade du dem?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Jockessaab
17 juni 2009 · 248 Inlägg

Tänkte precis beställa ett par då jag läste att det är skadligt för orginaldämparna att köra med sänkningsfjädrar och att livslängden på dessa blir betydligt kortare?

Ska man istället spara pengarna till en chassisatss för ca 4500 kr istället?

P-H-G Utbildad proffsamatör
17 juni 2009 · 782 Inlägg

Jockessaab skrev:
Tänkte precis beställa ett par då jag läste att det är skadligt för orginaldämparna att köra med sänkningsfjädrar och att livslängden på dessa blir betydligt kortare?

Ska man istället spara pengarna till en chassisatss för ca 4500 kr istället?

ja, sänksatser är inget vidare för standard dämpare, de får jobba på fel ställe vilket gör att de förstörs snabbt som fan. Jag satte på 35mm sänkfjädrar och helt nya dämpare runt om på min gamla eclipse, de var kassa efter mindre än ett år.

Senast redigerat av PointMan (17 juni 2009)

Arnie
18 juni 2009 · 295 Inlägg

PointMan skrev:

Jockessaab skrev:
Tänkte precis beställa ett par då jag läste att det är skadligt för orginaldämparna att köra med sänkningsfjädrar och att livslängden på dessa blir betydligt kortare?

Ska man istället spara pengarna till en chassisatss för ca 4500 kr istället?

ja, sänksatser är inget vidare för standard dämpare, de får jobba på fel ställe vilket gör att de förstörs snabbt som fan. Jag satte på 35mm sänkfjädrar och helt nya dämpare runt om på min gamla eclipse, de var kassa efter mindre än ett år.

skumt, hade 45mm sänkfjädrar på min eclipse G1. körde så i 2 år med orginaldämparna och det funkade kanon! lol  men nu med min nya bil så blir det fjädrar&dämpare direkt...

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?
Nissan 350Z (2003)
christofer_k Vorsprung durch Technik
18 juni 2009 · 2 432 Inlägg

jag har  sänkfjädrar därifrån  ångrar att jag  inte tog  hela kittet  men men ..   leverans tiden  vad jag kmr ihåg var väldigt bra  innom en  vecka å jag bor ju  uppe  i norrbotten .

MattiasH
18 juni 2009 · 1 291 Inlägg

PointMan skrev:

Jockessaab skrev:
Tänkte precis beställa ett par då jag läste att det är skadligt för orginaldämparna att köra med sänkningsfjädrar och att livslängden på dessa blir betydligt kortare?

Ska man istället spara pengarna till en chassisatss för ca 4500 kr istället?

ja, sänksatser är inget vidare för standard dämpare, de får jobba på fel ställe vilket gör att de förstörs snabbt som fan. Jag satte på 35mm sänkfjädrar och helt nya dämpare runt om på min gamla eclipse, de var kassa efter mindre än ett år.

det går korta av dämparen om man vill åka budget smile

Bertrob
18 juni 2009 · 7 Inlägg

När jag jämförde min V50 med fars V50 T5 med org. sportchassi så är den ca: 20mm lägre än vad min är. Och jag antar att de kör med samma dämpare även till dem utan sportchassit? Om så är fallet blir min bil med den 30mm sats jag beställt bara 10mm lägre än fars. Tror inte det är någon fara alls för dämparna faktiskt.
Sen är det nog värre att bara byta fjädrar på en bil som kanske gått 13-15.000mil, de dämparna tröttnar nog snabbare än vad mina gör. (de har gått snart 6000mil.)

Jaja, nu är det bara att vänta.
Får bli lite nya bilder sen när de är monterade, får vi se hur skillnaden blir...


MVH/ Robert
Volvo V50 2.0D -06
VW Lupo 1.4 -99

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
18 juni 2009 · 423 Inlägg

Jag har beställt därifrån, fick vänta ca 10 dagar tror jag det va

Melin Trafikledare
18 juni 2009 · 563 Inlägg

En veckas leveranstid max, dom gånger jag beställt därifrån..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
ville23 Avstängd
18 juni 2009 · 44 Inlägg

chrizz skrev:
När mailade du dem?

troligtvis ca tio minuter innan han skrev sitt inlägg

Bertrob
23 juni 2009 · 7 Inlägg

Idag kom fjädrarna, ojoj vad jag vill ha på dem nuuu.....

Någon som kan tipsa om en bra verkstad i hallsberg/kumla/örebro trakten som kan montera dessa till en hyfsad peng??

Alla tips är välkomna.

MVH/ Robert
Volvo V50 2.0D -06
VW Lupo 1.4 -99

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang