3321
Sök

Ljudstykan för låg.

12 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Hejsan, smällde in ett ljud i min bil igår.
Det var ett Mutant MT 800.1X och en Kicker L5 12" 2x2ohm.
Kopplat in allting korrekt, har haft en någorlunda kunnig inom detta att hjälpa mig.
Så när vi testade det så lät det så otroligt lågt, även man höjer volymen. På steget har jag ställt allt på lägsta till en början. Sen testade vi att ställa upp bassboosten till nästan max, subsonicen till typ 30-40hz, och volymen nästan max, då gick det sådär. Men någonting måste ju vara knas. Basen är kopplad i 1ohm till mitt steg. Lågpassfiltret är på, i 60-70hz. Testade att koppla om basen till 4ohm och körde den i min brors bil, gav ut lika bra som hans gamm bas, så att.

Vad är felet, hjälp.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juni 2009
För det första....

Om du inte vill riskera att bränna sönder basen så dra ner bassboost till 0 igen.

I övrigt.....se över alla anslutningar o kablar som har med strömmen att göra...
Underdimensionerade kablar stryper strömmen.....dåliga anslutningar stryper strömmen....(både dåliga anslutningar på plus och jordsidan..)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 665 Inlägg
19 juni 2009
Basboosten är ju det sista du behöver röra.

Du har lågpass på 60-70hz o subsonic på 30-40. Hårddraget så ska den spela mellan 40-60hz då blir det inte mycket ljud kvar. För nästan alla filter börjar jobba en halv oktav inna det specade värdet.
Subsonic filtret börja sänka volymen kanske runt 60hz kasnke -1db vid 50 och -3db vid 40hz
Och lagpassfiltret gör likadant, kasnke börjar rulla av vid 40-50hz.

Resultat blir att alting försvinner. Ställ subsonicfiltret på 20-25hz o lågpass på 70-80 då ska du få se.....
Subsonic filter är inte nödvändigt om du har sluten låda. Den håller koll på konenrörelsen hela vägen ner i frekvens till skillnad från basreflexlådan som inte belastar konrörelsen under avstämmnings frekvensen.
Senast redigerat av Rickard-v (19 juni 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

12 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Hejsan, visade sig att det va stereon. Kvallen var ju sämst, testade med en pioneer lite senare, pumpade fint. Och som sagt, behövde inte röra nån bassboost då. Däremot va den dålig på många olika frekvenser, lådan borde inte vara så kass heller, (65L). Men det bli ett senare problem.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juni 2009
Solskenet skrev:
Hejsan, visade sig att det va stereon. Kvallen var ju sämst, testade med en pioneer lite senare, pumpade fint. Och som sagt, behövde inte röra nån bassboost då. Däremot va den dålig på många olika frekvenser, lådan borde inte vara så kass heller, (65L). Men det bli ett senare problem.

Spelar lådan ojämnt vil olika frekvenser så är den feldesignad.....spec. om det är en basreflexlåda...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök