5383
Sök

Signaljorden, varför "brinner" den? Och vad kan man göra för att undvika detta?

Skogsfan
649 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
Har sökt en del på detta men hittar inget riktigt bra svar. Hade varit trevligt att ha denna infon samlad i en och samma tråd tycker jag.

Så till frågorna, som topic lyder. Varför brinner signaljorden? Hur kan man göra för att undvika detta? Saker man inte ska göra? Även andra saker som är bra att veta.

Vore kalas tycker jag om någon kan skriva ihop en fin liten guide eller länka till en bra angående detta ämnet.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juni 2009
Tycker att det har förklarats om o om igen....

Signalenjorden bränner i första hand pga för dålig jord till steget. Steget söker sig jord de vägar det kan och dessa strömmar som steget vill ha klarar inte signaljordens banor av och bränner...

Själv personligen kopplar jat ALLTID i denna ordning:
1: Jord.
2: Plus.
3: Remote.
4: Signal.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 665 Inlägg
19 juni 2009
Precis

Om du har dåligt jordad minus kabel till steget. (Ren plåtyta under kabelskon i en kraftig plåtbit i karossen.)

Då går ju massor med ström i signalkabel jorden. Alltså de 100ampere som skall går i 35kvadrataren går i 0,25kvadraten i signal kabeln, den blir väldigt varm o går av!

Lösning: Jorda väl, där bältet sitter fast brukar vara bra! Dra år ordentligt. Ingen taggbricka utan renskrapad/slipad plåt! Med taggbricka har du väl anläggnings yta på 0,5mm2 i varje tagg blir alltså långt under halva aren mot kabeln.
Senast redigerat av Rickard-v (19 juni 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

7 241 Inlägg
19 juni 2009
Rickard-v skrev:
Precis

Om du har dåligt jordad minus kabel till steget. (Ren plåtyta under kabelskon i en kraftig plåtbit i karossen.)

Då går ju massor med ström i signalkabel jorden. Alltså de 100ampere som skall går i 35kvadrataren går i 0,25kvadraten i signal kabeln, den blir väldigt varm o går av!

Lösning: Jorda väl, där bältet sitter fast brukar vara bra! Dra år ordentligt. Ingen taggbricka utan renskrapad/slipad plåt! Med taggbricka har du väl anläggnings yta på 0,5mm2 i varje tagg blir alltså långt under halva aren mot kabeln.

Taggbricka kan man faktiskt använda...mellan skruv och kabelsko för att förhindra att skruven lossnar (vilket kan ske). Fast då skulle jag föredra Nord-Lock.... ( http://www.nordlock.com/ )

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
19 juni 2009
använder nordlock på vissa dragmonteringar på jobb... typ nya outandern... kan säga dom sitter nått såååå skönt!!!

7 241 Inlägg
19 juni 2009
Stickan skrev:
använder nordlock på vissa dragmonteringar på jobb... typ nya outandern... kan säga dom sitter nått såååå skönt!!!

Man får oftast ta i mer för att lossa dem än man drar dem smile

1 534 Inlägg
20 juni 2009
spelar väl ingen roll hur man kopplar egentligen då man sätter i säkringen sist?
så då bör det ju egentligen inte bli problem

7 241 Inlägg
20 juni 2009
Iam2fast4U skrev:
spelar väl ingen roll hur man kopplar egentligen då man sätter i säkringen sist?
så då bör det ju egentligen inte bli problem

Har man inte jordat riktigt från början så spelar just den biten ingen roll...

Skogsfan
649 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Haha, nej, det har man fått lära sig den hårda vägen. Första lite kraftfullare steget jag köpte nytt brann efter ca 10 min. Hade dålig jord. Jag tror nog det var den händelsen som fick mig att börja läsa och slutligen bli lite extra intresserad av billjud. Så man får väll ta och tacka och var glad för att man var lite blåst där en gång ändå smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Sök