Hur Ska Ett Bra Billjud Låta?????????

AntonioGotti
19 juni 2009 · 53 Inlägg

Är det någon som kan svara på det?roll

Team dBAkuten
Skoda Octavia RS "SM GULD 2010 EM BROMS 2010" (2007)
Daewoo Kalos 1,4 ST "Ljud Smurf" (2004)
Janneutanb
19 juni 2009 · 7 272 Inlägg

Precis som man själv vill antagligen...

Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
19 juni 2009 · 961 Inlägg

hehe Antonio...  förhoppningsvis kan man få en lyssning på öland i en blå skoda smile , har hört att d finns en sån som spelar höööööööööögt o rent smile

Volvo 855 "T5-R" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
AntonioGotti
19 juni 2009 · 53 Inlägg

Stickan skrev:
hehe Antonio...  förhoppningsvis kan man få en lyssning på öland i en blå skoda smile , har hört att d finns en sån som spelar höööööööööögt o rent smile

Hahahahaha Lysna får alla som vill göra:cool:

men jag vill ha mera svar på min fråga så ös på med era svar/tycken.

Team dBAkuten
Skoda Octavia RS "SM GULD 2010 EM BROMS 2010" (2007)
Daewoo Kalos 1,4 ST "Ljud Smurf" (2004)
AntonioGotti
19 juni 2009 · 53 Inlägg

Brains skrev:
Precis som man själv vill antagligen...

fan så bra svarat men kan du inte utveckla hur du tycker att det ska låta?

Team dBAkuten
Daewoo Kalos 1,4 ST "Ljud Smurf" (2004)
Skoda Octavia RS "SM GULD 2010 EM BROMS 2010" (2007)
Lonefox Bad music kills good sound
19 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Håller med Brains......
Som man själv vill.


Min personliga smak går mer åt EMMA-hållet....fast med mindre midbas (blir väldigt bumligt i mina öron) och lite mer drag i botten (ja nu spelar min låda inte djupt nog för min egna del sad ). Men ljud och scenbild betyder väldigt mkt för min del. Annars vill jag HELST ha en lugn återgivning som ligger lite lagom tillbakadragen och inte spelar på lyssnaren. Vilket jag hoppas på med den nya riggen...
Basen jag införskaffat passar mig då den spelar hårt tight och DJUPT för att vara en 8" wink
Undrar hurpass bra det blir med 750WRMS till den då dne är specad för 250WRMS big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
19 juni 2009 · 961 Inlägg

jag gillar juh midbas! så d ska finnas massvis av, o en ljudbild som ligger högt , typ i 30cm ovanför ratten

Volvo 855 "T5-R" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
Lonefox Bad music kills good sound
19 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Stickan skrev:
jag gillar juh midbas! så d ska finnas massvis av, o en ljudbild som ligger högt , typ i 30cm ovanför ratten

Uj......då lär jag bara höra mummel mummel från sångaren om jag lyssnar i din bil wink
Hm......gills det om man har sänkt ratten? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jensclaudius PM Competition Team
19 juni 2009 · 711 Inlägg

Om mman bortser från det teksinska så tycker jag att man ska kunna vrida på volymen riktigt bra utan att det upplevs högt, när det spelar högt och rent utan att något frekvensmässigt sticker ut då är det bra. Sen tekniskt sett så bör mitten vara i mitten på bilem och höjden ligga bra samt bredden och ljupet så bredd som möjligt.

Bra ljud för mig är det när man börjar kristiskt och övergår i att lyssna på musiken och stampa i takt till musiken istället för att lyssna efte fel.

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
19 juni 2009 · 961 Inlägg

Lonefox skrev:

Stickan skrev:
jag gillar juh midbas! så d ska finnas massvis av, o en ljudbild som ligger högt , typ i 30cm ovanför ratten

Uj......då lär jag bara höra mummel mummel från sångaren om jag lyssnar i din bil wink
Hm......gills det om man har sänkt ratten? wink

Typ, men d e hur jag gillar d... passar skitbra till mr puta,showtek o annat man brukar lyssna på smile

Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 855 "T5-R" (1995)
kalle_kalle
20 juni 2009 · 2 914 Inlägg

jensclaudius skrev:
Om mman bortser från det teksinska så tycker jag att man ska kunna vrida på volymen riktigt bra utan att det upplevs högt, när det spelar högt och rent utan att något frekvensmässigt sticker ut då är det bra.

precis detsamma förutom att basen ska spela högre än musiken och vara mkt tryck från basen.

Sound
20 juni 2009 · 1 Inlägg

kalle_kalle skrev:

jensclaudius skrev:
Om mman bortser från det teksinska så tycker jag att man ska kunna vrida på volymen riktigt bra utan att det upplevs högt, när det spelar högt och rent utan att något frekvensmässigt sticker ut då är det bra.

precis detsamma förutom att basen ska spela högre än musiken och vara mkt tryck från basen.

Är inte bas endel av musiken?

VolvoXet Bas älskare
20 juni 2009 · 716 Inlägg

ett billjud enligt mig ska låta så här: bra diskant, ingen distortions ljud, mycket mycket bas men jämt med diskanten så inte basen överröstar diskanten.

Volvo 744 (1988)
Decibel
20 juni 2009 · 2 911 Inlägg

Bilstereo utan midbas är som att hoppa fallskärm med drinkparasoll

matheus
20 juni 2009 · 181 Inlägg

Decibel skrev:
Bilstereo utan midbas är som att hoppa fallskärm med drinkparasoll

du e lagom bitter ikväll va? haha

men säg som så ..mycke/lagom av allt.  en kalasbrablandning!!

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
LivinLoud84
20 juni 2009 · 3 Inlägg

jag tycker om rent o tydlig ljud. så 4 diskanter 2 middar o 2 bassar gör nog ett riktig fint jobb.
diskantor fosgate(mellanklass duger fint)
middar raptor 6or
basar sonic 10or.

diskant 3500hz-20khz midd 350-4000hz bas 3-400hz blir nog ett tjusig ljudbild.

sätt 1 diskant på instrumentbrädan 5cm från vindrutan och 1 uppe precis innan taket i a-stolpen. resten på dem vanliga ställen.. glöm inte att lägga lite ull i dörren precis där högtalaren sitter annars låter det burk. du ska kunna spela högt utan att få ont eller blir matt i öronen då har du lyckats bygga ett ljudsystem som spelar rent! o vill du ha det riktig rent köp banddiskanter o ett klass a steg till varje "avdelning" disk/midd/bas

Senast redigerat av LivinLoud84 (20 juni 2009)

apoteket00 trucken
20 juni 2009 · 563 Inlägg

LivinLoud84 skrev:
jag tycker om rent o tydlig ljud. så 4 diskanter 2 middar o 2 bassar gör nog ett riktig fint jobb.
diskantor fosgate(mellanklass duger fint)
middar raptor 6or
basar sonic 10or.

diskant 3500hz-20khz midd 350-4000hz bas 3-400hz blir nog ett tjusig ljudbild.

sätt 1 diskant på instrumentbrädan 5cm från vindrutan och 1 uppe precis innan taket i a-stolpen. resten på dem vanliga ställen.. glöm inte att lägga lite ull i dörren precis där högtalaren sitter annars låter det burk. du ska kunna spela högt utan att få ont eller blir matt i öronen då har du lyckats bygga ett ljudsystem som spelar rent! o vill du ha det riktig rent köp banddiskanter o ett klass a steg till varje "avdelning" disk/midd/bas

ännu en världsmästare som inte kan ett skit.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
busfabror www.ljudbyggaren.se
20 juni 2009 · 504 Inlägg

Såja....då va bilstereobiten på ett annat forum nere och då börjar lekstugan trappas upp här...*asg*...

Senast redigerat av busfabror (20 juni 2009)

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
apoteket00 trucken
20 juni 2009 · 563 Inlägg

sorry inte meningen att sabba din tråd.
b
Bra ljud för mej är antingen välljud där basen går avgrundsljupt och lent mellanregister och diskant, lyssnade i en bil från dk förraåret, genesis rörsteg och studio16 högtalare, nog det bästa jag hört.
spela högt så ska det rocka fett men icke för skrikigt..

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
_Emelie ~ Team Ljudstudion ~
20 juni 2009 · 106 Inlägg

Ptja, så länge man inte spelar för kråkorna som jag brukar säga så är jag nöjd.. Spela för kråkorna syndromet är när plåten vibrerar så illa, basarna låter som andra världskriget eller myrornas krig på tvn, du har satt allting på stereon på max och eftersom du är helt j*vla tondöv så tycker du det låter svinbra..

Kvittar hur du bygger baslådan kan du inte ställa in skiten så det låter vettigt då får det va.. Man ska kunna spela högt men det ska låta klart och det ska vara en helbild från hela bilen om ni hänger med hur jag menar? :] But that's just me!

Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang