2917
Sök

Skillnad på 850 motor

306 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
Hej tänkte kolla vad det är för skillnad på Volvos 850 turbo motorer. Vad heter motor koderna på dom och vad är det för skillnad? Är det andra spridare och turbos bara eller är det även skillnad inne i motorn? Kolvar stakar?

Hur mycket klarar dom olika motoerna att trimmas utan att behöva röra bottendelen?

Turbo
T-5
T-5R

/Rickard

En motor utan överladdning suger.
www.madracing.se

306 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Jag tittade på ItsFun.nu och där fanns det 4 olika turbo motorer.

Turbo 139kw 189hk

T-5 166kw 226hk

T5 176kw 239hk

R 184kw 250hk

Turbon gav 230hk med ett chip
T5 och T-5 275 hk
R 300hk

Så någon skillnad är det på Turbo motorn om man jämnför med T5 motorerna?

Det jag vill veta är om det är samma block och topp i "Turbo" motorn som det är i dom andra 3?
Sen om det är annat innehåll och kringutrustning kvittar. Det kommer att spåra ut i slutändan ändå.

Jag tycker bara det är onödigt att Lägga ner extra pengar på en motor som man sen ska tömma på allt inne håll och ha nya saker om man kan köpa det billigare

www.madracing.se

Thorsella
22 juni 2009
Ni ska veta att de finns minst 5 st gjutningar så alla 5t turbo t5r bla bla bla är samma
ska ni ha ett starkt block som ska klara MYCK hk ska ni verkligen inte bara ta ett block från villken "850 turbo" som hällst   
olika djup på vatten kanaler  finns hur mycket som hällst att lära!

Thorsella
22 juni 2009
Ni ska veta att de finns minst 5 st gjutningar så alla 5t turbo t5r bla bla bla är samma
ska ni ha ett starkt block som ska klara MYCK hk ska ni verkligen inte bara ta ett block från villken "850 turbo" som hällst   

684 Inlägg
22 juni 2009
Volvo 850 Turbo motorer.

Turbo-225hk 2,3l

Turbo heter T5 i utlandet som tex tyskimport men i dagligt tal kallas turbon för T5 men samma motor exakt.

Finns 2,0l T5 med 211hk också då mest troligt en italienimport.´

T-5R 240hk i 30 sek med overboost alltså ökat laddtryck, annars 225hk normalkörning.

R 250hk med manuell låda, 240hk med automat (samma som i T-5R)

Motorkoder.

Turbo B5234FT -96. B5234T1 97- B5204T om det är 2,0l.
T-5R B5234T5
R B5234T4

Med originalstakar så är väll runt 300-320hk (driftsäkra) det som gäller men alltid bättre att vara på säkra sidan eller hur?

en bra länk om du vill veta exakt modellprogrammet.

http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … Beg850.pdf
Senast redigerat av villon (22 juni 2009)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

306 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
Thorsella skrev:

vilken är det bättre av dom då?

Vart kan man läsa sig till det?
Senast redigerat av _Palmen (23 juni 2009)

www.madracing.se

Thorsella
23 juni 2009
Hur mycke effekt är du ute efter?  Vi har nätt några block  ja kan kolla årsmodel och beteckning  om du är seriöst intresserad   men nu diskuterar vi block för ca 700hk  500 så kan man nog använda villket som
förutsatt att man kör med h-stakar

_Palmen skrev:
Thorsella skrev:

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 juni 2009
Det finns ju även den gamla 2,5T, den hade ju 193hk.

I princip ett uppborrat (från 81mm till 83mm) T5-block med en 13g snurra på (tror jag) som fanns på 850 AWD och senare på V70 2,5T och S70 2,5T.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 juni 2009
_Palmen skrev:
Jag tittade på ItsFun.nu och där fanns det 4 olika turbo motorer.

Turbo 139kw 189hk

T-5 166kw 226hk

T5 176kw 239hk

R 184kw 250hk

Turbon gav 230hk med ett chip
T5 och T-5 275 hk
R 300hk

Så någon skillnad är det på Turbo motorn om man jämnför med T5 motorerna?

Det jag vill veta är om det är samma block och topp i "Turbo" motorn som det är i dom andra 3?
Sen om det är annat innehåll och kringutrustning kvittar. Det kommer att spåra ut i slutändan ändå.

Jag tycker bara det är onödigt att Lägga ner extra pengar på en motor som man sen ska tömma på allt inne håll och ha nya saker om man kan köpa det billigare

tänkte bara för varna dig på att det är fantasi siffror, man kan inte få 50 hk mer bara av ett chip speciellt inte på en så gammal motor...

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

306 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Det ska bli över 500hk är planen just nu, så mindre än det är det inte fråga om.

Men om det är "sämmre" vatten kanaler på vissa block så känns det dumt att ta ett sånt och lägga massvis med pengar på för det är billigare, ganska bra med bra kylning.
/Palm

Thorsella skrev:
Hur mycke effekt är du ute efter?  Vi har nätt några block  ja kan kolla årsmodel och beteckning  om du är seriöst intresserad   men nu diskuterar vi block för ca 700hk  500 så kan man nog använda villket som
förutsatt att man kör med h-stakar

_Palmen skrev:
Thorsella skrev:

www.madracing.se

Thorsella
24 juni 2009
Det blir inte bättre kylning men stabilare foder   självaste fodret sitter i mer matreal i blocket  ja vet inte hur ja ska förklara riktigt

306 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Skulle vara snällt att börja med att förklara vad foder betyder tongue

www.madracing.se

Skaune
25 juni 2009
foder är "lösa"cylindrar, som sitter i blocket.

306 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Gjorde mig inte mycket klockare

Vad gör dom för nytta?

www.madracing.se

402 Inlägg
25 juni 2009
_Palmen skrev:
Gjorde mig inte mycket klockare

Vad gör dom för nytta?

Om du tänker dej att du "plockar ut" själva cylinderloppet, så att du har ett "rör"
som kolven löper i, de kallas foder, och finns olika tjocklek på. Alltså ett rör (foder)
med tjockare gods i tål mer belastning.wink

Thorsella
25 juni 2009
alltså cylinderloppet sitter fast med mer matreal

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 juni 2009
men när du pratar om olika block pratar du inte om de nyare blocken då? har inte alla samma i dom äldre?

Thorsella
26 juni 2009
jo både nyare men allt beror på va du menar med "nyare"  98 finnt ett block som är ganska stabilt  schimsa de och ge på de en borrning och nya kolvar så är de ett mkt stabilt block med hög gjutning mot fodren

111 Inlägg
26 juni 2009
Är inte blocken från dom nyare diesel 5:orna kraftiga? Finns det inte några som plockat ur ganska mycket med det?

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 juni 2009
t5henke skrev:
Är inte blocken från dom nyare diesel 5:orna kraftiga? Finns det inte några som plockat ur ganska mycket med det?

Leif Hermansson. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök