7643
Sök

Vad avgör om en bas inte är lämpad för te x portad låda?

stahre
20 juni 2009
Trådstartare
Vilka parametrar avgör om basen är lämplig/inte lämpad för olika typer av basar? Enligt några här är mina impact 2710 inte lämpade att ha i portad låda, även fast impact själva byggt lådan (förmodar jag när det står impact stort på lådan). Skulle vara kul och veta om det blir bätre tryck i en sluten innan jag börjar bygga en egen...

2 665 Inlägg
21 juni 2009
Det första man brukar kolla på är Qts värdet. Är det över 0,45 så blir det bäst med slutet.
MEN 0,40-0,50 kan fungera i vilket som, gränslandet så att säga. Sedan får man ju prova i ett beräkningsprogram.

Basreflexlåda ger alltid mer tryck i basen. Det brukar ge ca10db mera vid 30-40hz jämfört med sluten.
Enkelt uttryck brukar man säga att för att öka ljudet 3db behöver du dubbelt med effekt. o 3db igen är dubbla effekten.
Då förstår att du kan spela mkt högre med basreflex än med sluten som kräver mer effekt.
MEN sluten sägs ju ge den bästa basåtergivningen med tanke på kvalitet kontroll osv.
Men det är ju för de som finlyssnar!
Senast redigerat av Rickard-v (21 juni 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 914 Inlägg
21 juni 2009
det låter (i mina öron) som att det är en "finlirbas" och dom tycker den låter bättre i slutet än portat, men man får som ljudet lättare på rätt sätt i en sedan med tryckrören upp ur hatthyllan.
det är min teori, du förlorar lite ljudkvalitet men det kompenceras från det ljud du får pga att du får det rättare in i cupén tongue

men det är bara en teori.

stahre
21 juni 2009
Trådstartare
Så det är egentligen inget som skadar basen, om man väljer att ha en qts på te x. 0,65 i en portad låda?

21 761 Inlägg
21 juni 2009
Nej, basen tar inte skada av att monteras i en basreflex under förutsättning att man inte har alldeles för stor låda och/eller stämmer av lådan helt felaktigt. Däremot kommer nog basen inte att spela lika tajt och exakt när Qts är högt, den kan låta mindre kontrollerat och kanske mer peakat (beroende på hur man har designat lådan).

stahre
21 juni 2009
Trådstartare
Okej, men söker en låda till mina impact 2710 som både spelar högt, och väldigt djupt ner i vissa register (mkt dub,dancehall och reggae) Men vill ju kunna spela lite tajtare ibland också, har  väldigt blandad musiksmak. Kommer jag bli besviken om jag bygger en låda som är sluten, då jag har erfarenheter av att slutna lådor inte alls kommer lika djupt ner i som portade?
Skulle vara bra om någon kunde räkna på en sluten och portad låda då jag inte har något program...Har skrivit i en tidigare tråd om någon kan räkna ut en låda.

560 Inlägg
21 juni 2009
Dagens Impact 27 serie basar funkar INTE i slutna lådor.

Men dom tidigare funkade kalasbra att spela i portade lådor.

Så det beror lite på när du köpt lådan.

stahre skrev:
Vilka parametrar avgör om basen är lämplig/inte lämpad för olika typer av basar? Enligt några här är mina impact 2710 inte lämpade att ha i portad låda, även fast impact själva byggt lådan (förmodar jag när det står impact stort på lådan). Skulle vara kul och veta om det blir bätre tryck i en sluten innan jag börjar bygga en egen...

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

stahre
21 juni 2009
Trådstartare
lådan köpte jag som impuls demospelad, i vintras, tror det var december. Är nog dessa : Artnr:im0470 på blekingebilradio.se

560 Inlägg
22 juni 2009
Dessa är dagens 27 serie och funkar bara i slutna lådor.

stahre skrev:
lådan köpte jag som impuls demospelad, i vintras, tror det var december. Är nog dessa : Artnr:im0470 på blekingebilradio.se

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

stahre
22 juni 2009
Trådstartare
Men nu blev jag förvirrad, här ovan har du skrivit att dom bara funkar i slutna lådor och ett steg högre upp att "dagens impact 2710 INTE funkar i slutna lådor". Varför har impact dom i en portad låda från fabrik kan man ju då undra. Och jag fick med en lådbeskrivning av Jimmy på blekingebilradio på både en portad och en sluten låda...tyvärr är denna borttappad. Varför på en portad då om det inte går:P
Senast redigerat av stahre (22 juni 2009)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
22 juni 2009
stahre skrev:
Men nu blev jag förvirrad, här ovan har du skrivit att dom bara funkar i slutna lådor och ett steg högre upp att "dagens impact 2710 INTE funkar i slutna lådor". Varför har impact dom i en portad låda från fabrik kan man ju då undra. Och jag fick med en lådbeskrivning av Jimmy på blekingebilradio på både en portad och en sluten låda...tyvärr är denna borttappad. Varför på en portad då om det inte går:P

Jimmy menade säkert att dem nya 27serien inte funkade i portat.

och den där "Jimmy på blekinge bilradio", ja det är jimmyostrom det.......smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

stahre
22 juni 2009
Trådstartare
haha nu slog det mig med:P
för att förtydliga detta så funkar mina något äldre 2710 basar i en portad låda, men inte om jag skulle köpa dom som säljs idag, är jag rätt ute då?

Sök