3241
Sök

Vad är ett "Emission reduction kit"

40 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
Jag hoppas jag valt rätt kategori att ställa den här frågan i nu!
i mitt motorutrymme sitter en liten box på innerskärmen som det går massvis av kablar ut ifrån som är kopplade till bland annat tändningslåset och någon vakumslang går upp i förgasarn. På denna boxen som är ca 5cm bred 4 cm lång och 1 cm hög står det:

Carter
Emission Reduction Kit distributor timing for all engine is to be reset at 4 degrees retard from vehicle manufacturers standard timing specifications
Idle mixture-Lean best

Jag glömde helt bort att kika vart punkterna skulle va men hoppas någon förstår ändå.

Någon enstaka jag frågat har sett en sån här box tidigare å det ska tydligen vara vanligt på gamla kalifornien bilar. antar att det ska ha med bränsleåtgången att göra men vet någon av er vad detta är?

En dålig bild finns i albumet (cheva 1969) som visar ungefär hur det sitter. boxen sitter som sagt på vänster innerskärm och det går kablar i alla möjliga färger överallt från den. "bandaget"som det går kablar ur på kylarslangen hör till denna box oxå. det känns som om det är en bricka under "bandaget". Vågar inte ta bort allt än då man inte vet vad det har för inverkan på bilen..

Vet någon vad detta kan vara? Ingen blir gladare än mig om någon har lust att förklara smile

JessieJames

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 juni 2009
Säger inte namnet allt om vad den gör ??

"Emission reduction kit"  -  helt enkelt en eftermonterad sats för att sänka utsläppen från bilen.

Hur den gör det däremot har jag ingen aning om.

EDIT: Eftersom det stod något om bränsleblandningen på boxen så kan det ju vara så att den helt enkelt optimerar bränsleflödet så att det inte går åt en massa soppa i onödan ??

Som sagt, har ingen aning.
Senast redigerat av TBOC_Razor (21 juni 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

40 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
men ursäkta så hemskt mycket att jag är så dum att jag ens behöver ställa en fråga i ett forum.
anledningen att jag frågade är att jag helt enkelt inte förstår i detalj vad den gör, om den ens gör något eller bara är hokuspokus, vad vet jag?  Mitt upp i allt har någon själv haft en sån på sin bil å vet precis vad det är/har en teori som han/hon kan dela med sig av.... jag frågade eftersom att jag inte visste, inte för att jag är i behov av att bli idiotförklarad.

JessieJames

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 juni 2009
JessieJames skrev:
men ursäkta så hemskt mycket att jag är så dum att jag ens behöver ställa en fråga i ett forum.
anledningen att jag frågade är att jag helt enkelt inte förstår i detalj vad den gör, om den ens gör något eller bara är hokuspokus, vad vet jag?  Mitt upp i allt har någon själv haft en sån på sin bil å vet precis vad det är/har en teori som han/hon kan dela med sig av.... jag frågade eftersom att jag inte visste, inte för att jag är i behov av att bli idiotförklarad.

Ehh har du dåligt självförtroende eller ??

Jag har väl inte idiotförklarat någon utan svarade bara på din fråga men det verkar ju som att du redan visste vad den gjorde.

Verkar ju snarare som att du vill veta *hur* och inte *vad* den gör.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
21 juni 2009
JessieJames skrev:
Jag hoppas jag valt rätt kategori att ställa den här frågan i nu!
i mitt motorutrymme sitter en liten box på innerskärmen som det går massvis av kablar ut ifrån som är kopplade till bland annat tändningslåset och någon vakumslang går upp i förgasarn. På denna boxen som är ca 5cm bred 4 cm lång och 1 cm hög står det:

Carter
Emission Reduction Kit distributor timing for all engine is to be reset at 4 degrees retard from vehicle manufacturers standard timing specifications
Idle mixture-Lean best.

Jag glömde helt bort att kika vart punkterna skulle va men hoppas någon förstår ändå.

Någon enstaka jag frågat har sett en sån här box tidigare å det ska tydligen vara vanligt på gamla kalifornien bilar. antar att det ska ha med bränsleåtgången att göra men vet någon av er vad detta är?

En dålig bild finns i albumet (cheva 1969) som visar ungefär hur det sitter. boxen sitter som sagt på vänster innerskärm och det går kablar i alla möjliga färger överallt från den. "bandaget"som det går kablar ur på kylarslangen hör till denna box oxå. det känns som om det är en bricka under "bandaget". Vågar inte ta bort allt än då man inte vet vad det har för inverkan på bilen..

Vet någon vad detta kan vara? Ingen blir gladare än mig om någon har lust att förklara smile

Det står väl där ganska tydligt tycker jag. smile
Tändningen ska ställas på 4 grader förtändning från original. Sen ska väl bränsleblandningen ställas på snål på tomgång.

Om jag inte fattar fel. smile

Vet inte om jag var till så stor hjälp, men man kan ju hoppas.
MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 juni 2009
emission Reduction Kit distributor timing for all engine is to be reset at 4 degrees retard from vehicle manufacturers standard timing specifications

Mindre soppa och 4 graders backning av tändingen = mindre effekt = mindre utsläpp...
Senast redigerat av MeloveGolf (21 juni 2009)

Sök